ElSea schreef:Als je er genoeg hebt hoeft er denk ik geen voernijd te ontstaan. Wij hebben er 1 voor krachtvoer, en het komt vaak voor dat de halve kudde besluit krachtvoer te gaan halen maar dan staan ze gewoon op volgorde van rangorde te wachten zonder gezeik en gedoe. Krachtvoer kunnen ze 24/7 afhalen dus ze hebben op een gegeven moment echt wel door dat het niet op die 5 minuten wachten afhangt.
Verder is er 1 voerstation die toegang geeft tot rijker hooi en op de grote hooiplaats wordt wat armer hooi gevoerd. Bij die van het rijke hooi wordt afgewogen hoeveel hij eet, bij het grote gedeelte niet. Je weet echter wel precies hoe lang en hoe vaak hij er in is geweest en er zijn formules die doorberekenen hoeveel je paard eet in een x tijdsbestek.
Qua supplementen, er is keuze uit 4 soorten voer waarvan 1 vitaminebrok. De mijne krijgt daarnaast nog wat extra's vooral aan oliën en vetten, maar dat voer ik gewoon zelf als ik op stal ben.
(Ik probeer je overigens niet af te vallen maar vind het wel belangrijk om te laten zien dat het wel kán

)
Ik merk hierin echt dat er gewoon een mega verschil zit tussen echt voeren op prestatie of gewoon voeren. Ik moet mijn koersdraver echt 3 x per dag monitoren in zijn krachtvoeropname en alles wat hij daarnaast krijgt. Jouw manier van krachtvoer voeren gaat gewoon echt niet. Je voert zo op de rand van de maximale krachtvoeropname, dat kan niet gewoon 1 keer per dag als je zelf op stal bent. En ik wil per direct zien als zijn ruwvoeropname niet oke is om maagzweren te voorkomen. Dus moet ik elke keer de hooistations af gaan om te kijken wat hij gegeten heeft.
Daarnaast wil ik helemaal niet dat hij in de rij moet staan, voor ruwvoer of krachtvoer want hij moet maximaal opnemen.
Buiten dat ik dat ' op een rijtje staan wachten' bij een voerstation ook echt onnatuurlijke vind, daar paarden met enorme voernijd en blessures van vandaan heb zien komen. Ik vind voerstations niet natuurlijk dus het hele doel van je paard zo natuurlijk mogelijk voorbij schieten.
Ik heb zelf op mijn pensionstal 2 loopstallen opgeleverd dit jaar, omdat ik geloof in dit concept. Ik denk dat het voor een paard wat een beetje M/Z loopt in welke discipline dan ook best passend is. Een paard wat goed op gewicht blijft, goed in de groep ligt. Ja het 'gemiddelde ' paard.
Een paard wat aan de 'extremen' zit, heeft veel meer aandacht nodig, dat kan een heel oud paard zijn of een paard wat een extreem goed voedings management nodig heeft. En daar kan een PP misschien geschikt voor zijn als het je zelf lukt heel veel aan te passen.
Ik word soms zo moe van het feit dat alle paarden in 1 filosofie moeten passen, wees gewoon open minded en kijk naar wat je paard en wat jij voor doel heeft nodig heeft.
Dat betekend dat ik mn Fjord wel in een PP zet en mn Draver niet. Of misschien mijn volgende draver wel, als die iets anders nodig heeft. Ook prima