Sportpaarden op een pp

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:26

Malenka schreef:
Ik begrijp nooit zo dat mensen denken dat paarden elkaar zo verwonden. Juist bij paarden die altijd buiten kunnen staan in de groep gebeurt er bijna nooit wat. Ik heb meer fout zien gaan in andere situaties.

Goh.. ja en nee... ik merk wel dat de jonge kwpn hier heel wat energie heeft en wil spelen en gek doen. Daar wordt af en toe wel eens een trap bij uitgedeeld (allez ja trap.. bokje dat per ongeluk soms raak is of zo’n ‘laat me met rust’ huppeltje) en sneuvelt wel regelmatig een deken of stuk vacht bij. Ik classificeer dat nu ook als ‘er gebeurt niks speciaals’, maar moest die op hoefijzers staan of moesten er hier 5 van die halve gekke bloedpaardjes staan, dan zou ik ht toch ook niet aandurven om een kudde daarmee te vormen denk ik.

Anoniem

Re: Sportpaarden op een pp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:28

Hoefijzers vind ik sowieso ondingen mits bijzondere reden.

Maar goed, het hele echte paddock paradise concept is nog relatief nieuw en denk dat er nog veel verbeteringen in mogelijk zijn op allerlei plekken. Ik ben er blij mee en heb nog nooit zo'n fijne makkelijke merrie gehad als sinds ze aan huis, in ons paddock paradise staan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:30

Robijntjah schreef:

Maar goed, het hele echte paddock paradise concept is nog relatief nieuw en denk dat er nog veel verbeteringen in mogelijk zijn op allerlei plekken. Ik ben er blij mee en heb nog nooit zo'n fijne makkelijke merrie gehad als sinds ze aan huis, in ons paddock paradise staan.

Ik zie eigelijk heel veel hoefijzers in de sport. Mij hadden ze altijd gezegd dat ze daarvan ‘mooier’ gingen lopen (als in hun benen verder uitzwaaien). Of het klopt weet ik niet, hier bij ons geen ijzers toegestaan en mijn haf heeft toch sowieso geen goede gangen dus dat zou toch niet helpen :(:)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:32

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:33

Ik geloof daar niet in, ze wennen er toch aan?

Ik had het hier wel voor het starten op gras. Nu zijn de wedstrijden kleiner en meer op zand, maar in mijn tijd startte alles bijna op gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 17:34

Ik vind dat mijn paarden ook wel sportprestaties leveren. We lessen om de week, rijden ritten van pak 'm beet 20 km, ik scheer mijn merrie ook.

Ik vind dat geen redenen om mijn paard alleen in een stal te proppen (meer).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:23

Maar er is nog een middenweg dan enkel op stal staan of 24/7 buiten op een pp he!?

En dat niet verwonden...heb al meerderen keren bij anderen gezien dat dit echt wel gebeurt en paarden gehecht moesten worden en 1 sportpaard zijn knie voor gebroken. Dit was op grote weides gebeurt.
Bij mij thuis heeft 2 jaar terug een merrie haar weidemaatje een gebroken achterbeen geschopt. Die konden we gelijk laten inslapen.
Dus denk niet ,,dat overkomt mij niet,,

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:28

Dat soort dingen heb ik dus met name zien gebeuren op plekken waar de paarden een beperkt aantal uur buiten komen en dus ook niet de hele dag samen staan.

Ik zal niet beweren dat er nooit iets gebeurt als paarden samen gehuisvest zijn. Natuurlijk zit er een risico in.

Maar om het paard het daarom te ontnemen om zich gewoon als paard te gedragen? Nee. Dat gaat me veel te ver.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:29

Robijntjah schreef:

Als het niet nodig is hoeft het van mij ook niet echter als je in het buitenland 10 dagen met je ijzerloze paard over scherp kiezel parkeerterrein moet lopen dan ben je niet blij als ze daardoor daar gaan kreupelen omdat ze zo gevoelig worden. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:31

Dan denk ik, beter een kort goed leven als paard dan een lang leven als ding.

Dat je oplet wat je bij elkaar zet begrijp ik.
En ja een ongeluk kan altijd.
Maar hij kan ook in de hindernis landen, of struikelen tijdens een rustige buitenrit en zijn been breken.
En of hij nu 2000, 20.000 of 20.000 kost daar heeft het paard geen weet van. Die wil paard zijn.

Wel met je eens dat er meer zit in 24/7 buiten en 24/7 stal. Altijd jammer dat het grijs vergeten word. Een ook dat grijs is er in veel tinten.
Voor mij geen paard alleen, niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 18:31

Malenka schreef:
Dat soort dingen heb ik dus met name zien gebeuren op plekken waar de paarden een beperkt aantal uur buiten komen en dus ook niet de hele dag samen staan.

Ik zal niet beweren dat er nooit iets gebeurt als paarden samen gehuisvest zijn. Natuurlijk zit er een risico in.

Maar om het paard het daarom te ontnemen om zich gewoon als paard te gedragen? Nee. Dat gaat me veel te ver.
de paarden waar ik het over heb stonden 24/7 op de wei bij bekende grote revalideer/opfok/vakantie stallen.
Mijn (fok)merries thuis 24/7 op 2 hectaren

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:09

Hier overgestapt op 16/24 per dag buiten met 24/24 ruwvoer op soort pp. Het is de bedoeling dat dit 24/24 buiten wordt op een ruime paddock, track en met enkele uurtjes weidegang per dag. Paard loopt Z dressuur en stond voorheen op een stal waar ze enkel in de namiddag buiten kon en in de winter al helemaal niet (ik haalde ze toen wel vaak enkele dagen per week naar een eigen weide om ‘paard’ te zijn.)

Ik wil heeeel graag verder in de sport, maar wil dat daar dan wel tegenover staat dat paard buiten de training ook écht paard kan zijn en niet gewoon in een hokje staat te wachten tot de volgende training.

Tot hiertoe geen wedstrijdervaring in dit systeem maar de trainingen lopen goed. Waar paard bij veel weidegang snel te dik wordt blijft ze nu ondanks onbeperkt ruwvoer mooi op gewicht! Dus dat is al positief.

Verder lijkt stilstaan op stal tussen trainingen me veel slechter dan de spiertjes loshouden op een pp.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 19:27

Plantje15 schreef:
Hier overgestapt op 16/24 per dag buiten met 24/24 ruwvoer op soort pp. Het is de bedoeling dat dit 24/24 buiten wordt op een ruime paddock, track en met enkele uurtjes weidegang per dag. Paard loopt Z dressuur en stond voorheen op een stal waar ze enkel in de namiddag buiten kon en in de winter al helemaal niet (ik haalde ze toen wel vaak enkele dagen per week naar een eigen weide om ‘paard’ te zijn.)

Ik wil heeeel graag verder in de sport, maar wil dat daar dan wel tegenover staat dat paard buiten de training ook écht paard kan zijn en niet gewoon in een hokje staat te wachten tot de volgende training.

Tot hiertoe geen wedstrijdervaring in dit systeem maar de trainingen lopen goed. Waar paard bij veel weidegang snel te dik wordt blijft ze nu ondanks onbeperkt ruwvoer mooi op gewicht! Dus dat is al positief.

Verder lijkt stilstaan op stal tussen trainingen me veel slechter dan de spiertjes loshouden op een pp.

Ik begrijp niet goed hoe 16/24 voorheen op stal met enkel namiddag buiten kan betekenen? Dat is toch juist de hele dag buiten? Merk jij verschil met 16u buiten en 24u buiten? (Ik persoonlijk wel, meest positieve met de 16u).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:02

Arabesk schreef:
Ik heb op deze site een heel aantal voorbeelden van sportpaarden die buiten staan verzameld.

Van endurance tot Western van springen tot dressuur.

https://www.hetnieuwepaardenhouden.nl/?p=151

Jij en ik hebben een andere definitie van sportpaard. Er staan er heel veel tussen die ik niet kwalificeer als sportpaard. Wel mooi dat je dit doet, geeft vast voor een hoop mensen mogelijkheden weer.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:16

ElSea schreef:
ruitje schreef:
Ik ben geen fan van voerstations vanwege de voernijd die ik daaromheen heb zien ontstaan en daarnaast valt niet te realiseren wat ik mijn koerspaard dan allemaal voer aan verschillende soorten voer/supplementen/olies waarvan ik precies wil weten wat hij heeft opgenomen.

En dan weet ik dus nog steeds niet hoeveel ruwvoer hij die dag heeft gegeten.

Ik denk dat de term sportpaard ook verschilt, voor echt precies voer management is het gewoon niet passend. Voor een paard wat minder precies gevoerd moet worden prima toch :)

Als je er genoeg hebt hoeft er denk ik geen voernijd te ontstaan. Wij hebben er 1 voor krachtvoer, en het komt vaak voor dat de halve kudde besluit krachtvoer te gaan halen maar dan staan ze gewoon op volgorde van rangorde te wachten zonder gezeik en gedoe. Krachtvoer kunnen ze 24/7 afhalen dus ze hebben op een gegeven moment echt wel door dat het niet op die 5 minuten wachten afhangt.

Verder is er 1 voerstation die toegang geeft tot rijker hooi en op de grote hooiplaats wordt wat armer hooi gevoerd. Bij die van het rijke hooi wordt afgewogen hoeveel hij eet, bij het grote gedeelte niet. Je weet echter wel precies hoe lang en hoe vaak hij er in is geweest en er zijn formules die doorberekenen hoeveel je paard eet in een x tijdsbestek.

Qua supplementen, er is keuze uit 4 soorten voer waarvan 1 vitaminebrok. De mijne krijgt daarnaast nog wat extra's vooral aan oliën en vetten, maar dat voer ik gewoon zelf als ik op stal ben.

(Ik probeer je overigens niet af te vallen maar vind het wel belangrijk om te laten zien dat het wel kán :D )

Ik merk hierin echt dat er gewoon een mega verschil zit tussen echt voeren op prestatie of gewoon voeren. Ik moet mijn koersdraver echt 3 x per dag monitoren in zijn krachtvoeropname en alles wat hij daarnaast krijgt. Jouw manier van krachtvoer voeren gaat gewoon echt niet. Je voert zo op de rand van de maximale krachtvoeropname, dat kan niet gewoon 1 keer per dag als je zelf op stal bent. En ik wil per direct zien als zijn ruwvoeropname niet oke is om maagzweren te voorkomen. Dus moet ik elke keer de hooistations af gaan om te kijken wat hij gegeten heeft.

Daarnaast wil ik helemaal niet dat hij in de rij moet staan, voor ruwvoer of krachtvoer want hij moet maximaal opnemen.

Buiten dat ik dat ' op een rijtje staan wachten' bij een voerstation ook echt onnatuurlijke vind, daar paarden met enorme voernijd en blessures van vandaan heb zien komen. Ik vind voerstations niet natuurlijk dus het hele doel van je paard zo natuurlijk mogelijk voorbij schieten.

Ik heb zelf op mijn pensionstal 2 loopstallen opgeleverd dit jaar, omdat ik geloof in dit concept. Ik denk dat het voor een paard wat een beetje M/Z loopt in welke discipline dan ook best passend is. Een paard wat goed op gewicht blijft, goed in de groep ligt. Ja het 'gemiddelde ' paard.

Een paard wat aan de 'extremen' zit, heeft veel meer aandacht nodig, dat kan een heel oud paard zijn of een paard wat een extreem goed voedings management nodig heeft. En daar kan een PP misschien geschikt voor zijn als het je zelf lukt heel veel aan te passen.

Ik word soms zo moe van het feit dat alle paarden in 1 filosofie moeten passen, wees gewoon open minded en kijk naar wat je paard en wat jij voor doel heeft nodig heeft.

Dat betekend dat ik mn Fjord wel in een PP zet en mn Draver niet. Of misschien mijn volgende draver wel, als die iets anders nodig heeft. Ook prima :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:37

ruitje schreef:
ElSea schreef:
Als je er genoeg hebt hoeft er denk ik geen voernijd te ontstaan. Wij hebben er 1 voor krachtvoer, en het komt vaak voor dat de halve kudde besluit krachtvoer te gaan halen maar dan staan ze gewoon op volgorde van rangorde te wachten zonder gezeik en gedoe. Krachtvoer kunnen ze 24/7 afhalen dus ze hebben op een gegeven moment echt wel door dat het niet op die 5 minuten wachten afhangt.

Verder is er 1 voerstation die toegang geeft tot rijker hooi en op de grote hooiplaats wordt wat armer hooi gevoerd. Bij die van het rijke hooi wordt afgewogen hoeveel hij eet, bij het grote gedeelte niet. Je weet echter wel precies hoe lang en hoe vaak hij er in is geweest en er zijn formules die doorberekenen hoeveel je paard eet in een x tijdsbestek.

Qua supplementen, er is keuze uit 4 soorten voer waarvan 1 vitaminebrok. De mijne krijgt daarnaast nog wat extra's vooral aan oliën en vetten, maar dat voer ik gewoon zelf als ik op stal ben.

(Ik probeer je overigens niet af te vallen maar vind het wel belangrijk om te laten zien dat het wel kán :D )

Ik merk hierin echt dat er gewoon een mega verschil zit tussen echt voeren op prestatie of gewoon voeren. Ik moet mijn koersdraver echt 3 x per dag monitoren in zijn krachtvoeropname en alles wat hij daarnaast krijgt. Jouw manier van krachtvoer voeren gaat gewoon echt niet. Je voert zo op de rand van de maximale krachtvoeropname, dat kan niet gewoon 1 keer per dag als je zelf op stal bent. En ik wil per direct zien als zijn ruwvoeropname niet oke is om maagzweren te voorkomen. Dus moet ik elke keer de hooistations af gaan om te kijken wat hij gegeten heeft.

Daarnaast wil ik helemaal niet dat hij in de rij moet staan, voor ruwvoer of krachtvoer want hij moet maximaal opnemen.

Buiten dat ik dat ' op een rijtje staan wachten' bij een voerstation ook echt onnatuurlijke vind, daar paarden met enorme voernijd en blessures van vandaan heb zien komen. Ik vind voerstations niet natuurlijk dus het hele doel van je paard zo natuurlijk mogelijk voorbij schieten.

Ik heb zelf op mijn pensionstal 2 loopstallen opgeleverd dit jaar, omdat ik geloof in dit concept. Ik denk dat het voor een paard wat een beetje M/Z loopt in welke discipline dan ook best passend is. Een paard wat goed op gewicht blijft, goed in de groep ligt. Ja het 'gemiddelde ' paard.

Een paard wat aan de 'extremen' zit, heeft veel meer aandacht nodig, dat kan een heel oud paard zijn of een paard wat een extreem goed voedings management nodig heeft. En daar kan een PP misschien geschikt voor zijn als het je zelf lukt heel veel aan te passen.

Ik word soms zo moe van het feit dat alle paarden in 1 filosofie moeten passen, wees gewoon open minded en kijk naar wat je paard en wat jij voor doel heeft nodig heeft.

Dat betekend dat ik mn Fjord wel in een PP zet en mn Draver niet. Of misschien mijn volgende draver wel, als die iets anders nodig heeft. Ook prima :)

Ben het helemaal met je eens dat elk paard anders is. En de M/Z grens kan ik me ook in vinden.

Laatste keer dat ik een paar dingen uitleg, anders wordt het topic wel heel vervuild denk ik zo :o
3x per dag monitoren/ en hooistations aflopen hoeft niet, want je vind alles wat je paard heeft gegeten terug in de app. Je kan op de gram af zien hoeveel vitaminebrok/sportbrok/whatever hij heeft gegeten, op welke momenten en hoeveel tussenpozen er tussen zitten. Enige nadeel is wel dat er maar 5 voersoorten in het station zitten, waardoor als je iets heel aparts wilt voeren en je niet de staleigenaar bent het lastig gaat worden, dat ben ik met je eens :)

In de rij staan gebeurt zoals ik aangaf zelden, vaak is het krachtvoer station leeg of loopt er 1 paard in/uit omdat het dus 24/7 beschikbaar is. Dat voorbeeld van braaf in de rij staan haalde ik aan omdat je aangaf bang was voor voernijd. Is hier écht niet aan de orde, niet bij het hooi, niet op de wei en niet bij het krachtvoer.

Hoezo vind je voerstations niet natuurlijk? Ze eten hun krachtvoer van een grondhoogte, en ze staan bij ons heel ruim uit elkaar waardoor het 'foerageren' zo goed mogelijk wordt nagebootst.

Voorbeeld van een oud paard is bij ons dus heel goed te managen door hem onbeperkt hooi aan te bieden, evt toegang te geven tot het rijkere hooi, onbeperkt toegang tot de wei als het lichaam dat toelaat en ruime toegang tot bijvoorbeeld merriebrok.

Merk dat jouw definitie van pp misschien iets anders is dan wat wij hier hebben (Hit-Actief), wellicht dat daar de verwarring ook vandaan komt. Maar je bent van harte welkom om eens te kijken hoor :) verder laat ik ons gesprek nu even voor wat het is en kruip ik weer onder de meeleessteen, vind het een mega interessant en leuk topic om mee te lezen namelijk :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:47

Poekkie schreef:
pol013 schreef:
@poekkie Die manieren zie ik wel. Maar lukken misschien niet in je huidige opstelling.

Zo kan het bij mij een optie zijn om mijn nu 25 jarige ooit in de nachten wel apart te gaan zetten. Dan kan hij in de nacht bijvoorbeeld extra hoogwaardig hooi krijgen, onbeperkt tijd nemen voor zijn grotere porties krachtvoer met pulp. En rustig liggen zonder gepest te worden in het geval dat hij ooit zwakker wordt.
Maar ik snap niet zo goed wat opsluiten in een box daar nog voor positiefs aan bijdraagt. Dat zal dan echt ook een combi worden van een droge ruime stal met uitloop en de deur open.
Voorlopig is hij topfit dus niet aan de orde. Maar aangezien hij vast van plan is 30 te worden kán dat ooit gaan spelen.

Het is ook geen verwijt naar jou verder hé. Maar mensen gaan altijd alleen uit van de onmogelijkheden die ze zelf kennen. Daar zijn vaak best oplossingen voor te verzinnen. Als we in die oplossingen blijven denken, geloof ik dat ze ooit wel reëel gaan worden.

Maar dan is het toch geen pp meer? In de zomer zet ik mijn paard ook niet op stal, maar wel apart met mijn kleine ponies ‘s nachts met een beperkte portie hooi. Voor mij vervalt dan de definitie pp. maar ja, theoretisch gezien staat die dan nog wel ‘buiten’.

(In de winter wel op stal in de nacht omdat er dan gewoon geen ruimte is om ze allemaal apart te zetten zonder blubber maar moest dat wel zo zijn, dan is dat toch nog steeds geen pp meer. Voor mij is pp 24/7 buiten in kudde)

Oh sorry, dat klopt. Dat was mijn eerste post ook in dit topic: ik heb geen PP maar mijn sportpaarden wel 24/7 buiten mét overdag weidegang.
Al zou je mijn 'reserve constructie' ook best op een PP kunnen realiseren.
Daarbij is het nu nog niet aan de orde. Het is meer een optie voor in een, toch vooral, uitzonderlijk geval.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:50

Pol013: ik denk dat we misschien wat verschillen van definitie. Naar ik het begrijp heb jij sportpaarden die 24/7 buiten staan in kudde met beperkte weidegang en de rest paddocktijd? Wat is voor jou het verschil met een pp?

Paarden zoals de mijne die te dik worden (of juist te dun op schraler hooi) vind je helaas in bijna elke kudde, dus uitzondering durf ik het niet noemen. Al ga ik met je mee dat ik ook geen verschil zie tussen buiten (zonder blubber) apart zetten of op stal :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:44

ruitje schreef:
Arabesk schreef:
Ik heb op deze site een heel aantal voorbeelden van sportpaarden die buiten staan verzameld.

Van endurance tot Western van springen tot dressuur.

https://www.hetnieuwepaardenhouden.nl/?p=151

Jij en ik hebben een andere definitie van sportpaard. Er staan er heel veel tussen die ik niet kwalificeer als sportpaard. Wel mooi dat je dit doet, geeft vast voor een hoop mensen mogelijkheden weer.

Donna Oudshoorn rijdt 160km endurance, de hoogste klasse en internationale wedstrijden.
Met haar buiten paarden.

Maar CEI*** 160 km is geen sport natuurlijk :+

Hoeveel kilometer is een koers ook alweer? :')

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:49

Poekkie schreef:
Pol013: ik denk dat we misschien wat verschillen van definitie. Naar ik het begrijp heb jij sportpaarden die 24/7 buiten staan in kudde met beperkte weidegang en de rest paddocktijd? Wat is voor jou het verschil met een pp?

Paarden zoals de mijne die te dik worden (of juist te dun op schraler hooi) vind je helaas in bijna elke kudde, dus uitzondering durf ik het niet noemen. Al ga ik met je mee dat ik ook geen verschil zie tussen buiten (zonder blubber) apart zetten of op stal :)

Mijn paarden gaan overdag 8-12 uur de wei op met strookbegrazing. Ze krijgen iedere dag vers gras. Zomer en winter. Dat is vaak op een PP al niet (maar kan wel).
Daarbij heb ik geen track. Maar gewoon een 20x40 rijbaan + om de hoek nog een zand paddock+ een rij open stallen/overkappingen waar de rest van de dag staan en dan overal vrij toegang toe hebben. Dus ca 1000m2 vrije bewegingsruimte.

Toch hebben mijn paarden ook echt verschillende voerbehoeften. Maar ik kan dat dus opgelost krijgen met de 3 aparte voermomenten. Nou staan deze paarden niet aan beide kanten van het spectrum van voeren. Dus op een schaal van 10 heb ik geen 1en en een 10en. Maar een 4, een 6 en een 8 qua voerbehoefte.
1 heeft dus vaak overdag een graaskorf op, 1 heeft onbeperkt ruwvoer en weinig/geen krachtvoer en 1 heeft alles + 3 keer per dag krachtvoer+bietenpulp. Zo kun je dus best aardig variëren. En juist om ze daarnaast nog echt werken, zijn ze allemaal op gewicht.

Een paard die echt regelmatig een beetje op niveau gereden wordt zou toch ook niet heel snel te dik moeten worden als je een beetje selectief kunt zijn in je ruwvoer toch? Ik merk dat in ieder geval aan 'de middelste' zolang ik lekker doortrain is die zelfs slank. Kan ik een week of 2 niks doen lijkt hij wel flink te groeien. Mijn paarden werken dan wel niet zo heftig als die van ruitje maar ik merk qua voer toch wel echt verschil tussen een week vakantie en arbeid.
Mijn oudste was zijn hele leven ook te dik ,maar met deze huisvestingsvorm werd dat juist heel rap beter.

En om dat dan te duiden: de oudste loopt nog recreatief/Z dressuur/BB eventing de jongste M dressuur/B springen en B eventing. (die laatste 2 alleen in training maar dat maakt voor het energie verbruik niets uit natuurlijk)

Over verwonden: Ja die 2 speelse mormels van mij hebben regelmatig een kras. Dat zouden ze 1. ook doen als ze maar een paar uur bij elkaar zouden staan. het zijn toevallig beide heel speelse paarden. De shetlander doet niet mee aan die onzin en is altijd onbeschadigd. 2. meer dan een bloedende kras is het nog nooit geweest. Ik haal daar mijn schouders over op. Een bijrijder werd daar in het begin heeeel zenuwachtig van. Maar nu na een jaar merkte ze op: 'die wondjes herstellen altijd zo snel en netjes bij jouw paarden, je hebt er nooit een infectie bij of een einschuss. Misschien juist omdat ze een betere weerstand hebben?'

Over vacht: ik krijg juist overal commentaar dat mijn paard geweldig in hun vacht zitten. Ook van mensen die van mijn huisvesting zouden denken 'koek koek'. Misschien dat ik wel een keer vaker moet scheren dan een stalpaard? Maar dat is dan een uur werk, dat stelt toch ook niks voor.
Wat ik me wel kan voorstellen is het afbleken van de vacht op het einde van de zomer. Dat zul je ongetwijfeld minder hebben als je paarden minder uren zonlicht zien. Maar ook dat is vooral op de zweet plekken (dus onder het tuig). Dus dat zou dan alleen voor keuringspaarden echt een puntje kunnen zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:06

pol013 schreef:
Poekkie schreef:

Mijn paarden gaan overdag 8-12 uur de wei op met strookbegrazing. Ze krijgen iedere dag vers gras. Zomer en winter. Dat is vaak op een PP al niet (maar kan wel).
Daarbij heb ik geen track. Maar gewoon een 20x40 rijbaan + om de hoek nog een zand paddock+ een rij open stallen/overkappingen waar de rest van de dag staan en dan overal vrij toegang toe hebben. Dus ca 1000m2 vrije bewegingsruimte.

Toch hebben mijn paarden ook echt verschillende voerbehoeften. Maar ik kan dat dus opgelost krijgen met de 3 aparte voermomenten. Nou staan deze paarden niet aan beide kanten van het spectrum van voeren. Dus op een schaal van 10 heb ik geen 1en en een 10en. Maar een 4, een 6 en een 8 qua voerbehoefte.
1 heeft dus vaak overdag een graaskorf op, 1 heeft onbeperkt ruwvoer en weinig/geen krachtvoer en 1 heeft alles + 3 keer per dag krachtvoer+bietenpulp. Zo kun je dus best aardig variëren. En juist om ze daarnaast nog echt werken, zijn ze allemaal op gewicht.

Een paard die echt regelmatig een beetje op niveau gereden wordt zou toch ook niet heel snel te dik moeten worden als je een beetje selectief kunt zijn in je ruwvoer toch? Ik merk dat in ieder geval aan 'de middelste' zolang ik lekker doortrain is die zelfs slank. Kan ik een week of 2 niks doen lijkt hij wel flink te groeien. Mijn paarden werken dan wel niet zo heftig als die van ruitje maar ik merk qua voer toch wel echt verschil tussen een week vakantie en arbeid.
Mijn oudste was zijn hele leven ook te dik ,maar met deze huisvestingsvorm werd dat juist heel rap beter.

En om dat dan te duiden: de oudste loopt nog recreatief/Z dressuur/BB eventing de jongste M dressuur/B springen en B eventing. (die laatste 2 alleen in training maar dat maakt voor het energie verbruik niets uit natuurlijk)

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Voor mij klinkt het wel als een pp maar dan met aparte voermomenten :) kom je niet veel tegen helaas, maar klinkt ook wel erg fijn zo.

Qua dik worden is het helaas niet zo makkelijk. Of toch hier niet, ik heb hier wel echt een 2 (jonge kwpn die veel loopt, veel werkt en zichzelf heel snel opboeit) en een 9 (de mijne, koudbloed die amper beweegt als het niet hoeft). Allemaal koudbloeden of allemaal warmbloeden zou wellicht handiger zijn, maar ook daartussen merk ik grote verschillen. De fjord werkt bvb niet en staat perfect terwijl de mijne 4-6x per week werkt en zeker 1-2 kg minder krijgt per dag aan hooi. De mijne loopt recreatief, maar ik probeer wel echt een uur te rijden met minstens 40 min draf+galop of een half uur intensief te longeren. Wandelingen zijn ook vaak meerdere uren in het weekend. Voor Z heb ik helaas niet het talent en hij ook niet denk ik.

Als staleigenaar is het natuurlijk moeilijk om beweging etc ook in te schatten, laat staan te selecteren op type paard. Maar als paardlief te dik staat, is dat wel de schuld van de stalhouder :+ Ik denk dat het zeer moeilijk blijft in die situaties.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:29

Dat uitbleken van de vacht klopt zeker. Mijn paarden bleken ook uit en hebben zomers ook net een tikkeltje dikkere vacht dan de paarden die ik op shows zie die thuis dagen op stal staan.
Krijg daar nog wel eens commentaar over ook van mensen die hun paarden 24/7 binnen staan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:31

En ook dat is per paard verschillend.
Ik heb een zwarte tinker gehad en die bleef git zwart terwijl ze toen 24/7 buiten stond.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:32

En soms zie je er ook het zadel in bruin in staan. Maar maakt dat zo veel uit dan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:36

Afbeelding