Paard stallen aan andere kant van het land.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:04

Jeetje en dan zat ik te miemelen over 23 kilometer en heb voor 8 kilometer afstand van mijn huis gekozen omdat ik 23 kilometer toch wel echt véél te lang rijden vond, namelijk wel een half uur 8)7 maar jeetje, het kan nog vele malen verder dus. Ik kan dat niet, dat loslaten.
Laatst bijgewerkt door Shalimar op 26-02-21 21:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 21:05

Ik sta op 38km bij mijn huis vandaan(half uur ong)
Omdat ze dag en nacht buiten staan op een groot terrein en veel moeten lopen, kan je gerust een week wegblijven en dan weer opstappen en wegrijden.
Veel verder weg zou ik lastig vinden ivm mogelijke medische handelingen.
Maar dichterbij zijn niet zulke goede uitrijmogelijkheden. En dat scheelt slepen met je paard.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 01:30

Shalimar schreef:
Jeetje en dan zat ik te miemelen over 23 kilometer en heb voor 8 kilometer afstand van mijn huis gekozen omdat ik 23 kilometer toch wel echt véél te lang rijden vond, namelijk wel een half uur 8)7 maar jeetje, het kan nog vele malen verder dus. Ik kan dat niet, dat loslaten.

Dit.

Ik wil iedere dag zien hoe hij erbij staat en ik wil ook zelf eventuele (medische) handelingen uitvoeren. En dat is best veel als je het bij elkaar optelt. Niet persé als in medisch/noodgeval maar wel kuurtje druppels hier, poedertje daar, oh hij heeft een wondje even checken, even schoonmaken. En dat gaat gewoon niet als ik in het western woon en hij aan de andere kant van het land staat, zo simpel is het. Neemt niet weg dat het welzijn van mijn paard voorop staat dus ook als dat verhuizen betekent. Maar niet zo ver, nope ik kan het niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 01:54

Shalimar schreef:

Het kan nóg erger.

Wij wilden ze aan huis, maar woonkamer ligt naar voren. Nu verbouwen we, zodat we zicht op de paarden hebben :o :D

Shalimar

Re: Paard stallen aan andere kant van het land.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 09:01

Whahaha _O-

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:13

Ik woon ook in de Randstad en kijk regelmatig met wat weemoed naar plekjes in het Oosten en de geweldige uitrijdmogelijkheden.
Toch zou ik er zelf niet voor kiezen: ik wil binnen afzienbare tijd op stal kunnen zijn als er iets is. Daarnaast wil ik vaker dan 2 of 3 keer per week met mijn paard bezig zijn.
Hij staat nu op 15 minuten afstand. Toen we in Den Haag woonden reden we ruim 40 minuten enkele reis naar stal (elke dag, want hij stond in een box. Weliswaar volpension maar ik vond het niet eerlijk hem er niet extra uit te halen).

Nu staat mijn paard in een groepstalling waar hij binnen goed droog staat, droog kan eten en liggen, en buiten een stuk zand om te rollen, spelen en chillen. Het is kleiner dan ik ideaal zou vinden, ik zou ook diverse punten anders managen en ik droom van een track. Maar: hij heeft het naar zijn zin en staat zo goed als ik hem hier kan bieden. Onze faciliteiten zijn minder goed, maar zijn 24/7 huis vind ik belangrijker.
Verhuizen doe ik hem dus niet meer, wel dromen we er zelf van om te verhuizen en ze aan huis te kunnen stallen zodat we wel alles kunnen doen als wat we voor ogen hebben, maar dat is toekomst. En ook met het vinden van zo'n plekje moet je maar net geluk hebben met uitrijdmogelijkheden en dergelijke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:25

Ik heb mijn paard een tijdje op circa 55km afstand gehad. Volpension, 24/7 buiten (bij sneeuw en langdurige regen snachts op stal). Direct aan de bossen. Elke dag heen doe je dan niet, maar hij stond er geweldig en de omgeving om in te rijden was ook super. Niet meer langs de weg in de polder, met bermen die in de winter te slecht waren. En stalgeld tevens lager vergeleken de randstad. Was het zeker waard.

Ondertussen woon ik in het oosten van het land, paard op loopafstand van huis en bossen weer in overvloed. Maar degene met wie ik toen de paarden in Brabant heb gestald ipv de randstad, heeft haar paard daar nog steeds staan.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 10:51

aalstreep schreef:
Het is meer een gedachten die af en toe op komt maar ik denk dat ik dan meer zal denken aan een paddock paradise of iets dergelijks op volpension en dan idd 2 a 3x per week komen.

Zolang het paard gezond is en de stal goed voor hem/haar zorgt is dat te doen. Maar als je paard ziek wordt is het een ramp als je verder van stal woont. Dat is tenminste mijn ervaring.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:01

Ik kreeg een half uur na dat mijn paard een ongeluk kreeg zelf ook een ongeluk. Hij moest op de kliniek blijven staan en ik was afhankelijk van vervoer. Mensen van stal zijn bij hem geweest ik kon er niet naar toe. Dit zijn geen leuke dingen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:55

Als je goed staat, zorgt de stal natuurlijk voor de eerste hulp. Ook als je op 5km staat en aan het werk bent, kan je niet altijd even snel zelf komen als er iets is. Dat is een deel van in pension staan en een stuk verantwoordelijkheid die stallen nou eenmaal op zich nemen.

Ik snap dat je er zelf bij wilt zijn, maar je moet ook realistisch zijn. Een paard dat goed staat, krijgt minder vaak iets. Maar als ze wat krijgen, maakt het voor het paard niet uit wie er bij hem is. Het moet gewoon snel en goed geholpen worden.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:21

superpony schreef:
Als je goed staat, zorgt de stal natuurlijk voor de eerste hulp. Ook als je op 5km staat en aan het werk bent, kan je niet altijd even snel zelf komen als er iets is. Dat is een deel van in pension staan en een stuk verantwoordelijkheid die stallen nou eenmaal op zich nemen.

Ik snap dat je er zelf bij wilt zijn, maar je moet ook realistisch zijn. Een paard dat goed staat, krijgt minder vaak iets. Maar als ze wat krijgen, maakt het voor het paard niet uit wie er bij hem is. Het moet gewoon snel en goed geholpen worden.

Dit vind ik echt kul, er zijn genoeg paarden die 23 uur per dag op stal staan en nooit iets krijgen en je hebt pechvogels. En pechvogels XXXXXXL.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:47

pumpina schreef:
Mijn grote nadeel: zodra er medisch wat is. Ik heb tot nu toe nog nooit een stalhouder gehad die de medische zorg dan opzich nam, en rij dan altijd zelf braaf 2x per dag heen en weer, maar dat gaat dan dus echt niet.

Qua medische zorg of ander soort zorg (dekens wisselen, springschoenen aan,...weetikveelwatooitnodigis) zijn er denk ik zeker stalhouders (zeker bij kleinere stallen) die best wel ver hierin willen gaan zodra het een gedeelde 'last' wordt tussen stalhouder en eigenaar en er een grote betrokkenheid is tussen stalhouder, klant en paard. Als die betrokkenheid minder is doordat de klant eens een keertje in de week komt of als echt alle taken voortdurend op de rug van de stalhouder terecht komen, dan is het aannemelijk dat die sneller de grens trekt van wat die doet en wat niet.

Voor mezelf zou dit eigenlijk geen dilemma zijn en ik ga het even heel zakelijk verwoorden: ik heb juist een eigen paard omdat ik zoveel jaar geleden besloten heb om de intensiteit van mijn hobby te vergroten. Het voordeel van een eigen paard is voor mij juist het feit dat ik een dier heb staan waar ik in principe ieder moment van de dag van gebruik kan maken. De kosten van een eigen paard wegen aldus op tegen de output die ik ervan heb.

Als ik een paard (in het beste geval) maar 2 keer in de week kan zien, wegen de kosten en moeite niet meer op tegen de output die ik krijg en zou ik de vrijblijvendheid van een lease-bijrijd-manegepaard verkiezen. Net zoals veel mensen ook geen trailer kopen, maar huren, wanneer daar maar X-aantal keer per jaar gebruikt wordt.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 16:54

Ik ken iemand die ook in de randstad woont en sinds een aantal jaar haar paard volpension in Ouddorp heeft staan, op 15min stappen van strand. Is zoiets geen optie? Of nog een eiland lager, Schouwen Duiveland? Als je rond burgh-haamstede een stal kunt vinden, heb je flink duin/bosgebied én strand als uitrijmogelijkheden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 17:45

Ik zou het zelf niet doen.
Heel eerlijk omdat ik de paardenhobby al duur genoeg vind zonder dat ik iedere week een paar keer extra moet tanken.

Plus dat ik gewoon (vrijwel) dagelijks naar mn paard wil. Niet alleen om te rijden, maar ook als mn paard bvb een blessure oid heeft en ik dagelijks moet stappen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:04

Ik heb dit gedaan, niet op een uur maar op 35 minuten volgens Google maps maar door verkeersdrukte vaak 45/50 minuten enkele reis. Waar je in elk geval rekening mee dient te houden:

- De tijd die je in je auto zit, kan je niet aan je paard besteden. Dus weeg voor jezelf af hoeveel tijd je daadwerkelijk overhoudt voor je paard. Vergeet ook niet de kosten aan benzine mee te rekenen. Hoe fijn vind je het om in de auto te zitten?

- Je moet echt volledig vertrouwen op de stal waar je je paard zet. Bij mij gingen er toch (in de winter) dingen niet helemaal zoals ik ze had voorgesteld toen ik daar in de lente kwam.

- Wat doe je als je paard ziek is/iets heeft wat dagelijkse behandeling of verzorging nodig heeft. Of misschien wel 2x per dag. Kan je een beroep doen op mensen daar en hoe vervelend vind je het om een beroep op anderen te doen. Omdat je er zelf niet dagelijks bent kan je ook niet altijd wat terugdoen.

- Is je stal volpension of moet je daar eenmaal aangekomen ook nog mesten/voer klaarzetten etc. Dat kost ook weer tijd. Denk ook aan momenten dat je de hoefsmid laat komen of dierenarts. Kan je er dan altijd (op tijd) bij zijn?

Mij brak het echt volledig op. Ik ging 2x in het weekend en 2x doordeweeks maar toen kreeg paard eerst mok, wat ik dagelijks moest behandelen. In het begin kan je nog wel een beroep doen op stagenootjes, maar omdat je zelf weinig/minder aanwezig bent kan je ook nooit wat 'terug' doen en zijn mensen er op lange termijn wel snel klaar mee.

In de winter ging het voerbeleid niet helemaal zoals ik me had voorgesteld dus dwong ik mezelf meermaals per week te gaan. Toen kwam er ook nog droes waardoor ik ook helemaal niet kon buitenrijden (juist waarvoor ik ver weg was gaan staan). Paard kreeg als klap op de vuurpijl ook nog een hoefzweer en moest uit de kudde op stal, dus toen moest ik dagelijks om te mesten, stappen, hoef weken etc.

Ik had heel veel stress van het zo ver weg hebben van mijn paard. Het was leuk toen alles op rolletjes liep en heb echt genoten van de prachtige bos en heideritten, maar als het niet helemaal op rolletjes loopt kost het heel veel tijd, stress, benzinegeld en energie. Zou het nooit meer overwegen. Liever paard dichtbij, investeren in een goede trailer en in het weekend lekker met de trailer naar de Veluwe o.i.d. Kost je ook een uur reistijd maar heb je de rest van de week wel lekker je paard in de buurt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:14

SjonnieZ schreef:
aalstreep schreef:
Het is meer een gedachten die af en toe op komt maar ik denk dat ik dan meer zal denken aan een paddock paradise of iets dergelijks op volpension en dan idd 2 a 3x per week komen.

Zolang het paard gezond is en de stal goed voor hem/haar zorgt is dat te doen. Maar als je paard ziek wordt is het een ramp als je verder van stal woont. Dat is tenminste mijn ervaring.

Verder weg is dusdanig goedkoper + veel mooiere omgeving en heel natuurlijk. Mijn robuuste pony’s hebben doen het er zeer goed op. De benzinekosten neem ik voor lief en we carpoolen..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:38

Ik heb geen ervaring met de reistijd maar ik heb wel eerst jaren paarden gehad in de randstad en ben vervolgens met paarden en al verhuisd naar Brabant. Ik heb hier zoveel meer plezier van m’n paarden dat mocht ik ooit terug moeten verhuizen ik de paarden ook hier zou laten. Mits ik ze ergens achter kan laten waar echt goed voor ze gezorgd wordt.

In de randstad stonden mijn paarden regelmatig 22 uur per dag op stal (wist niet beter destijds) en werden ze daarnaast echt flink getraind. Nu staan ze 24 uur per dag buiten en is hun conditie net zo goed als toen zonder dat ik rij. Natuurlijk is de bespiering iets anders maar ze gaan gerust een uurtje of twee mee op pad.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:48

Heb ook iemand gekend, die hadden hun paard bij hun weekend huisje neergezet. Dus kwamen er ook alleen in het weekend. Aangezien jezelf niet 24 uur bij je paard bent, lijkt het me belangrijker dat je paard op een plek staat, waar het hem ook bevalt wanneer je er niet bent.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:02

Ik heb dit een tijd gedaan toen ik nog boven Amsterdam woonde, paard stond in Uddel midden op de veluwe, was dik uur rijden a 110km, ik ging zo'n 3-4x per week.

Nu staan de paarden zo'n 35-40 min rijden verderop a 50km en ga ik dagelijks.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 19:46

Ik zit hier zelf over te twijfelen om het met een aankomend paard te doen. Het enige verschil is, dat het paard dan om 5 minuten afstand van mijn werk staat en ik dus wel na het werken meteen heen kan. Maar dat betekent alsnog een enkele reis van 40 minuten in het weekend. En de lekkere zomeravonden mis je dan ook wel een beetje...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:38

IlonavL schreef:
superpony schreef:

Dit vind ik echt kul, er zijn genoeg paarden die 23 uur per dag op stal staan en nooit iets krijgen en je hebt pechvogels. En pechvogels XXXXXXL.

Er zijn ook paarden die 40 worden en paarden die maar 1 jaar worden.

Het gaat om het gros. Dan zie je dus dat stal paarden veel vaker koliek krijgen, veel vaker beenblessures krijgen etc.
Dat wil niet zeggen dat alle stalpaarden dat krijgen en buiten paarden nooit.

TS heeft het over rotstraal bijv. Dat komt van binnenuit. Slechte omstandigheden zorgen ervoor dat het naar voren komt.

Maar daar gaat het verder ook niet om. Het gaat erom dat een paard dat goed staat, minder risico heeft om iets te krijgen en als de pensionhouder ook oplettend is en verantwoordelijkheid neemt, afstand geen obstakel is. Er zijn nog tientallen redenen waarom iemand er niet altijd bij kan zijn. Je kan ook op vakantie zijn.........

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:02

Wat als jouw pasrd ziek wordt?
Ga je dan dagelijks op en neer en soms 2 x per dag?

En, je kan niet n hele week niets doen met je paard om ineens in het weekend flinke ritten te gaan maken. Dat vraagt ook om problemen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 22:19

Ragdollcat schreef:

En, je kan niet n hele week niets doen met je paard om ineens in het weekend flinke ritten te gaan maken. Dat vraagt ook om problemen.

Ik heb dus 2 maanden lang 2x per dag op stal moeten zijn om mn paard te koelen.

Had mn paard op 2u rijden gestaan, had ik dat dus niet kunnen doen ivm werk en de hoeveelheid uren in een dag :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 02:27

Ragdollcat schreef:

Dat kunnen mensen die werken en een gezin hebben vaak ook niet. Wil niet weten hoe vaak ik 100 redenen/smoesjes heb gehoord waarom mensen niet konden komen, niet zelf iets konden verzorgen etc.

En je kan prima in het weekend een leuke bosrit maken als je paard de hele week voldoende vrij kan bewegen.
Als je paard vrij kan bewegen is 2 dagen intensieve dressuur en spring training misschien wat veel. Maar een gewone bosrit kan echt prima.
Er zijn eerder mensen die teveel trainen en hun paard te weinig rust tussendoor geven. Maar alles valt of staat met voldoende vrije beweging.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 03:32

Mijn paard staat 7 min. rijden vanaf mijn huis. Hij heeft momenteel iets waar hij dagelijkse verzorging voor nodig heeft, al 7 maand lang. Ik vind het best intensief met name ook omdat mijn (nu niet meer zo nieuwe vriend :+ ) een 40 km van mij af woont enkel reis (en dus ook zover van stal ong). Ik kan het redelijk plannen ook in verband met werk maar er zijn ook dagen dat we bij mijn vriend zitten en ik op vrije dagen heen en weer tuf. niet heel ideaal en het begint aardig op te breken met al dat geplan en gereis.

Ik snap dat jeje paard dus voor zijn welzijn verderweg wil stallen maar denk er goed over na, wat je wilt gaan doen indien het om wat voor reden dan ook, nodig is om dagelijks te moeten gaan. Verder natuurlijk top dat je zoiets overweegt :) Ik merk trouwens wel, helemaal nu ik er dagelijks heen ga, dat ik het zou missen als hij zover weg zou staan en ik ook niet 'voor de even' dan langs kan komen.