Onbeperkt laten eten v.s. Bevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 15:55

Mizora schreef:
Dan krijgt hij dus minder dan 1% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof ruwvoer (2kg hooi is 1.6-1.7kg droge stof ruwvoer). Ik vind dat toch wel zorgelijk, maar in het geval van een medisch probleem is dat soms niet anders inderdaad. Ik ga er vanuit dat hij op zo arm mogelijk ruwvoer staat (graszaadhooi of getest natuurhooi)? Wel top dat hij nu niet bevangen is geworden in de winter, terwijl het juist net zo koud is geweest (wat voor winterbevangen paarden vaak een trigger is).

Hij valt in de categorie chronisch HB en zo ir dat ze niet konden meten hoe hoog de score was. Oplossen in werk is ook niet te doen, hij is ook nog eens arbeidsongeschikt :+ Hij is verder happy en mag gerust tijdens het uitmesten even aan de hooiberg snoepen. Hij is ook heel stabiel in zijn gewicht (van mei tot oktober 4 x gewogen). Maar pas als in we in mei een jaar verder zijn durf ik structureel zijn hooi iets aan te passen. Ook met kou krijgt hij meer te eten en hij heeft altijd stro in zijn stal.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:01

Ipsilonka schreef:
Mizora schreef:
In principe is het maximum zonder ruwvoer bij paarden zonder maagklachten 6 uur, maar liever 3 uur. Bij paarden met maagklachten (maagzweren of maagwandirritatie, wat neerkomt op minimaal 65% van de paarden) is dit maximaal 3 uur en liever helemaal niet buiten het rijden om.

Die 3 uur zou betekenen dat wij mensen nooit een nacht van 8 uur mogen slapen of naar werk mogen? Dat is toch praktisch niet haalbaar? Mijn shet krijgt 2 x 0,5 kg hooi en voor de nacht 1 kg hooi, dat is wat hij mag eten, meer niet.
Voor mijn 2 grotere paarden ben ik bezig met een power rauffe, moet alleen nog even goed verzinnen waar ik dat het beste op kan hangen.

Wij zijn geen paarden :) . Paarden hebben veel minder slaap nodig en doen dat verdeeld over de dag.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:21

Citaat:
Ik heb een tijdklok op mijn hooinetten zitten. Die gaat snachts af, zodat ze niet de hele nacht zonder eten staan.

www.paardenvoerautomaat.nl

Dat is leuk als je ze aan huis hebt en niet als je op pension staat zoals de meeste.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 17:28

Ik zou je paard continue toegang geven tot voeding, als je kijkt naar het natuurlijke leefgebied van paarden hebben ze altijd eten om zich heen. Vrijwel alle paarden krijgen stress wanneer ze geen eten tot hun beschikking hebben.

Maar omdat het hooi wat we nu geven vaak meer voedingsstoffen en energie bevat, zou ik het mengen met bijvoorbeeld stro. Ik geef hooi en stro gemengd in een hooinet, daardoor doet je paard er langer over om het hooi er tussenuit te vissen. En als hij het hooi dan toch op heeft, heeft hij in ieder geval nog wat stro om op te knabbelen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:05

Cowgirl schreef:
Citaat:
Ik heb een tijdklok op mijn hooinetten zitten. Die gaat snachts af, zodat ze niet de hele nacht zonder eten staan.

https://www.paardenvoerautomaat.nl

Dat is leuk als je ze aan huis hebt en niet als je op pension staat zoals de meeste.

Er zijn heel veel mensen die hun paard in eigen beheer hebben.

Ipsilonka

Re: Onbeperkt laten eten v.s. Bevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 22:08

Ik ga er eens naar kijken Antheman, dank je wel voor de tip.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 00:41

Ipsilonka schreef:
Ik ga er eens naar kijken Antheman, dank je wel voor de tip.

+:)+

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-21 21:18

Sintara schreef:
Mijn paard is netjes bijgetrokken op onbeperkt hooi, maar zeker niet te dik. Je ziet haar ook echt niet de hele dag eten maar regelmatig zelfstandig een tijdje rondlopen, draven of zoals ik het noem een rondje hardlopen :+
Een heel verschil met sommige pony's die zowat lijken vastgespijkerd aan de bak. Ik denk dus dat het wel verschilt

Ja die van mij vreten zich te pletter. Ik gaf elke pony 1 bot hooi van 10/12 kg verspreid over minstens 5 porties en ze vlogen er altijd op en zodra het opgegeten was staarden ze alweer naar het raam om bij te krijgen. Als de achterdeur open gaat hinnikten ze luid. Maar die doet in de weide ook letterlijk niks anders dan non stop eten. Zelfs toen het in de zomer bijna 40 graden was ging die in de volle zon staan om alsnog ook overdag te kunnen grazen van het verse gras. Ze zijn dan ook in omvang bijna verdubbeld intussen...

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 14:25

Die van mij hebben zich ook wat verveeld met het natte weer, waardoor ze dan maar blijven eten inderdaad. Ze krijgen nu afgemeten hooi, maar onbeperkt stro bij. (wel opgebouwd, komt neer op 1-3 plakjes per dag voor 2 pony's.) Zo blijven ze wel knabbelen maar schroeien ze niet helemaal dicht :=

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:20

Francii schreef:
Ik zou je paard continue toegang geven tot voeding, als je kijkt naar het natuurlijke leefgebied van paarden hebben ze altijd eten om zich heen. Vrijwel alle paarden krijgen stress wanneer ze geen eten tot hun beschikking hebben.

In hun natuurlijk leefgebied moeten paarden zelf moeite doen om hun kostje bij elkaar te schapen. Ja, er is in principe onbeperkt eten, maar ze moeten het zelf gaan halen. Dat is een heel verschil met een hoop hooi dat voor hun neus gezet wordt.
Je kan het vergelijken met een kersenboom. Onbeperkt kersen eten, maar je moet wel zelf in de boom klimmen om ze te plukken. Dan is het klimmen, kiezen, plukken, eten, verder klimmen, etc. Je eet automatisch trager en pas als je echt veel honger hebt ga je de hoogste kersen proberen te plukken. Weinig kans dat je je overeet zo.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 15:33

kwii schreef:
Die van mij hebben zich ook wat verveeld met het natte weer, waardoor ze dan maar blijven eten inderdaad. Ze krijgen nu afgemeten hooi, maar onbeperkt stro bij. (wel opgebouwd, komt neer op 1-3 plakjes per dag voor 2 pony's.) Zo blijven ze wel knabbelen maar schroeien ze niet helemaal dicht :=

Heb jij met stro geen angst voor koliek? 3 plakjes is 6 kg?
Ben zelf altijd wat bang omdat de mijne op stro zijn hele stal leegvrat (20 kg blijkbaar geen probleem :+ ).

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:22

Poekkie schreef:
Heb jij met stro geen angst voor koliek? 3 plakjes is 6 kg?
Ben zelf altijd wat bang omdat de mijne op stro zijn hele stal leegvrat (20 kg blijkbaar geen probleem :+ ).

Nee maar ik heb het wel rustig opgebouwd.Het is ook heel lang stengelig geel stro, neemt echt totaal geen vocht op dat zal de kans op koliek ook wel een stuk kleiner maken denk ik. Ik heb het nog nooit gewogen, dus hoeveel ze exact krijgen weet ik niet. Maar de meeste dagen gooi ik er 1 plakje bij in, als het onverhoopt een keer schoon leeg is krijgen ze (eerst hooi) drie plakjes.

Ik zou in jou geval ook echt niet direct een half pak neergooien, plakje lijkt me bij zo een wel voldoende ja. Zou ik ook de bibbers van krijgen := Eventueel stro/hooi mengen in een net zijn ze ook weer langer bezig :D

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 18:50

Onbeperkt ruwvoer is niet persee 24/7 vrij toegang tot hooi hebben.
Er valt veel meer onder ruwvoer: stro, takken, bladeren... zo lang ze maar wat te knagen hebben.