(losse) waterbakken en vriezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 13:16

Hier krijgen ze snachts in hun eigen stal (buitenstallen) allemaal een bak vers water, ik leg een grote steen onderin. Overdag buiten in de paddock delen ze met zn vieren 1 speciekuip die 1 x per dag wordt ververst. Er ligt een grote klinker naast voor als we er een gat in willen slaan.
Er stonden eerst 2 waterbakken in de paddock maar als ze geen dorst hebben lopen ze ermee te smijten, stelletje gekken, en het is een grote gladde bende geworden. Blijkbaar hebben ze ook gewoon minder dorst, en als ze voor de nacht op stal gaan wacht daar vers water. Andere dingen geloof ik niet in. Stroom vind ik gevaarlijk icm water, en flesjes met zout vind ik ook erg link, aangezien ze overal mee spelen hier, en moet er niet aan denken dat ze het binnen krijgen.
Oh en warm water bevriest sneller dan koud water.

superpony

Re: (losse) waterbakken en vriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:41

Ik had gekeken naar een dompelaar, maar die zal zo een grote bak niet redden. Wij hebben 1/3e ibc vat vol water, die zet je ook niet in een ander vat even. En daar iets kleiners in zetten is al snel te weinig water.

Ze blijven hier wel van de flesjes af.

Ik baal wel dat zelfs mijn vorstvrije kraan bevroren was, want binnenkort wilden we wel drinkbakken aanleggen, maar als dat nu bevriest, moet je toch iets verzinnen.

Dat warm water sneller bevriest is een fabel. Maar dat maakt ook niet uit eigenlijk. Het heeft ook nut. Als je het over je bak water gooit, laat het bevroren deel los en het vermengd zich zo snel met het koude water, dat het helemaal niet warm blijft.

Ik zette eerst de wiesencobs in de schuur in koud water en dat was dan bevroren......Niet nagedacht zondag.

Nu zet ik het onder warm water en weekt het goed en is het niet bevroren. Als het maar doet, wat het moet doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:48

Kijk uit als je met een schep bikt, dat je de bodem van de bak niet raakt. Die is dan meteen lek. Helaas ervaring in de loop der jaren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:51

Rubs schreef:
Oh en warm water bevriest sneller dan koud water.

Het mpemba-effect is veel minder waarschijnlijk buiten de gecontroleerde opstellingen van een laboratorium of zelfs je vriezer. Dus nee, in de praktijk helpt warm water bijgieten in de waterbakken weldegelijk.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:53

Suzanne F. schreef:
Kijk uit als je met een schep bikt, dat je de bodem van de bak niet raakt. Die is dan meteen lek. Helaas ervaring in de loop der jaren.

Hele goede tip, ik legde dan weleens een tegel op de bodem..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 14:57

Naast de antivorst bak ook een paar dikke rubber 60L bakken staan, die flexen als je er tegenaan schopt om het ijs te breken. Geen schep/hamer nodig om ijs te breken. De standaard specikuipen kunnen slecht tegen kou, ze breken/scheuren dan makkelijker.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:10

Siersma schreef:
Britta31 schreef:
Vanmorgen de waterbak van de geiten kapot gebikt met de schep :( Gelukkig heb ik nog een oud babybadje staan.

Ik gebruik een hamer, is dat niet makkelijker?

Hamer is idd ook een goed idee. Wij gebruiken een (oud) handbijltje. Daarmee sla je ook niet zo gauw helemaal naar de bodem van de bak.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:49

Ik gebruik een stevige hamer en een kinder harkje. Sla het ijs ook los van de buitenkant, want alleen de buitenrand wil wat aanvriezen tot nu toe.
Met de hark ga ik wat door het water als een stamper en de brokken ijs gooi ik in de wei ernaast.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:03

Hier ook de beste ervaring met de rubber bakken, de eerste aangeschaft voor in de stal omdat mijn Haflinger steeds alles in stukjes kreeg, die bak bleek amper te bevriezen dus nog een paar erbij gekocht. Het ijs wat erin komt is makkelijk eruit te krijgen en het vriest niet op langs de zijkanten