Wat is nou echt de beste anti klit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 13:08

Ik was net bij Kruidvat om die arganolie spray te halen om te proberen. Die was helaas uitverkocht. Was wel 1+1 actie op nature box dus ik heb daar twee flesjes van meegenomen om te proberen aangezien ik mijn equishine spuitkoppen altijd sloop... Mocht het niks zijn dan zijn altijd de flesjes nog handig om later weer te vullen ;)

Super bedankt voor alle tips! Ga ze gewoon 1 voor 1 proberen tot ik het beste voor mij gevonden heb :D
Eerst maar de staart in de kookwas morgen ;)

Devic

Re: Wat is nou echt de beste anti klit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:16

Hier ook super tevreden over cowboy magic en mijn paard heeft echt een dikke staart. Elke dag pluis ik hem even uit met de hand, kost me hooguit 10 minuten. En dan heb ik voldoende aan 1x per week een kwakje CM. Ik was zijn staart zelden. Hij heeft er een enorme hekel aan maar het is ook niet echt nodig.

Ik heb een fles, maar daar doe ik makkelijk 1,5 jaar mee.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 13:18

Devic schreef:
Hier ook super tevreden over cowboy magic en mijn paard heeft echt een dikke staart. Elke dag pluis ik hem even uit met de hand, kost me hooguit 10 minuten. En dan heb ik voldoende aan 1x per week een kwakje CM. Ik was zijn staart zelden. Hij heeft er een enorme hekel aan maar het is ook niet echt nodig.

Ik heb een fles, maar daar doe ik makkelijk 1,5 jaar mee.

Het ligt bij mij niet aan de dikte van het haar maar aan de structuur. Mijn vorige paard had zijn staart ongeveer net zo als zijn manen. Met een beetje anti klit waren ze boter zacht en als ze vies waren een beetje stijvig. Mijn huidige paard heeft heel hard haar. Echt net een bezem. En het haakt in elkaar op de 1 of andere manier. Weet wel dat de staart van mijn vorige paard een stuk makkelijker te onderhouden was dan deze.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:21

In de winter waste ik de staarten trouwens regelmatig. Emmer met warm water een sopje maken, staart erin en dat beetje soppen en rommelen. Andere emmer met lauw water om te spoelen en nog een keer naspoelen met nog een schone emmer.
Even grondig doorwoelen met een handdoek en de boel was droog zat. Werden ze verder weinig nat van :)
Wellicht is dat nog een optie voor je paardje?

MyWishMax

Ja, hier dus ook! En de modder of het zand plakt er veel sneller aan, klitten komen er sneller in en het is veel mibder makkelijk uit te pluizen of te borstelen. Bij alle vorige paarden kon ik stro er gewoon uit plukken, bij deze lukt dat niet eens, te stroef

In de zomer is het beter, want minder zand enzovoorts, maar alsnog klitten.

Zonnetje81

Ik vind de leovet silk de beste!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 13:25

Keet schreef:
In de winter waste ik de staarten trouwens regelmatig. Emmer met warm water een sopje maken, staart erin en dat beetje soppen en rommelen. Andere emmer met lauw water om te spoelen en nog een keer naspoelen met nog een schone emmer.
Even grondig doorwoelen met een handdoek en de boel was droog zat. Werden ze verder weinig nat van :)

Ja ga ik morgen doen :j staart in emmer warm water en daarna uitspoelen met koud water uit de slang en dan een halve fles conditioner erin ;) Mijn handen willen ook geen paarden wassen in de winter ;) maar kom er niet onderuit denk ik Haha.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:27

pluisje88 schreef:
Keet schreef:

Ja ga ik morgen doen :j staart in emmer warm water en daarna uitspoelen met koud water uit de slang en dan een halve fles conditioner erin ;) Mijn handen willen ook geen paarden wassen in de winter ;) maar kom er niet onderuit denk ik Haha.

Nee dat begrijp ik. Dat is altijd het nadeel van geklooi met water.
Daarom zorgde ik altijd voor voldoende warm water dat ik tussendoor mijn handen kon opwarmen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:57

Leovet Silkcare Antiklit.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:00

veerxsjimm schreef:
Hi Gloss spray van Excellent horse vind ik echt top! staart blijft heel lang glanzend en zacht

Same here. Heb ook wel cowboy Magic maar heb een hekel aan dat gesmeer aan de vingers :').

Sharnelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:09

Ik gebruik de hair jelly van HorseFitShop. Mijn paard met dikke staart, die ook graag in de modder rolt, kan ik met een hand vol van dit spul heel goed uitborstelen. Zorgen dat je het goed verdeeld en ook goed in de punten. Dagen erna kan ik alle stro etc. er zo makkelijk uit halen.

Maatje van mijn paard heeft ook stug haar wat helemaal in elkaar draait als een soort dreadlock als je het niet goed bijhoudt. Ook hier kom ik goed doorheen met deze Hair Jelly!

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:17

https://www.kramer.nl/Paard/Paardenverz ... taartspray

Deze spray echt waar. Voorheen altijd de oranje van sectolin gebruikt daar was ik zo tevreden over.

Totdat ik bovenstaande spray 1x gratis kreeg bij een bestelling mijn borstel vloog door de staart vol klikken heen ik schrok er zelfs van :') _/-\o_

Enige nadeel is dat het uit Duitsland komt dus je zult minimum bedrag moeten hebben maar is het zeker waard.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 23:53

Met een Haflinger met manen van 1.20m heb ik al veel middeltjes geprobeerd en elke keer ben ik weer blij met Cowboy Magic supr body shine.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 00:00

Wellicht over heen gelezen maar wat ik altijd doe is direct de manen en staart insmeren(gebruik argan olie) Dan ga ik poetsen en op het laats pas uitborstelen heeft het wat in werk tijd en dat maakt bij mijn paard veel verschil. Maar dat doe je misschien al wel.
Wat ik zelf ook heel fijn spul vond is bio silk(voor mensen) Maar dat is wel vrij prijzig.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 01:00

pluisje88 schreef:
0000 schreef:
Regelmatig wassen, eerst met shampoo en dan met conditioner en daarna pas antiklit spray. Van de conditioner word de staart al veel zachter en dan doet de antiklit het laatste beetje.

Dat doe ik in de zomer ook zeker. 2x met shampoo (hij is zo dik dat hij in 1 keer zeker niet schoon is. In 2x ook vaak nog niet) en dan met van die crème voeding. In laten trekken, daarna laten opdrogen en als het droog is anti klit en dan een kam. Dan lukt het redelijk ;)

Maar nu in de winter: brrrrr :(

Ik gebruik hier ook Equishine. Eigenlijk alleen voor wedstrijden, de staarten klitten niet echt hier. Maar ik merk altijd veel verschil met inwerken, dus ik spuit zo vroeg mogelijk dat spul er op. Dus in mijn geval: staart wassen, inspuiten, terwijl het droogt poetsen en invlechten en dan uitborstelen. Maar ook regelmatig 's avonds inspuiten en de volgende ochtend pas uitkammen, meestal zijn de klitten er dan ook al bijna helemaal uit.

Kan je niet kijken naar een andere tijd management? Dus bij aankomst als eerste die staart insprayen en vlak voordat je gaat uitkammen? En natte staart of niet maakt in mijn ervaring niet uit.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 07:00

Ik heb gister nog staarten gewassen. Ontkom je niet aan met schimmels. Warm water. Nat maken. Betadine shampoo. Nat maken. Goed wrijven. Uitspoelen en afdrogen en antiklit erin en niet zuinig zijn. Dag erna uitkammen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:19

LauraEH schreef:
Ik vind de antiklit van Naf heel fijn :) Silky mane and tail detanlger heet ie

:j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:34

Heel herkenbaar, ook de structuur die je omschrijft als bezemachtige haren.

Toch is regelmatig wassen echt de enige remedie. Ik doe het hier ook in een emmertje warm water met een eco-vaatwasblokje (niet de staartwortel), even goed weken en heen-en-weer soppen, dan uitspoelen met een schoon emmertje warm water. Ik was het daarna 1x na met 2-in-1 shampoo. Ook uitspoelen, afdrogen, cowboy Magic erin en als het droog is gewoon doorborstelen. Ik doe echt een eeuw met zo'n tube cowboy Magic dus ik denk dat je veel te veel gebruikt.

Olie in de staart zorgt juist ook voor extra veel vuiligheid die eraan blijft plakken. IK heb daar zelf echt helemaal geen fijne ervaring mee.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 10:14

_Nelleke_ schreef:

Toch is regelmatig wassen echt de enige remedie. Ik doe het hier ook in een emmertje warm water met een eco-vaatwasblokje (niet de staartwortel), even goed weken en heen-en-weer soppen, dan uitspoelen met een schoon emmertje warm water. Ik was het daarna 1x na met 2-in-1 shampoo. Ook uitspoelen, afdrogen, cowboy Magic erin en als het droog is gewoon doorborstelen. Ik doe echt een eeuw met zo'n tube cowboy Magic dus ik denk dat je veel te veel gebruikt.

Olie in de staart zorgt juist ook voor extra veel vuiligheid die eraan blijft plakken. IK heb daar zelf echt helemaal geen fijne ervaring mee.

Ik denk dat de staart eerst gewassen moet worden met veel conditioner zodat het haar wat minder hard wordt. Op deze manier doet zelfs veel cowboy magic praktisch niks. En daarvoor is het toch echt te duur om er veel in te klaaien als het niet werkt,

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:14

pluisje88 schreef:
0000 schreef:
Regelmatig wassen, eerst met shampoo en dan met conditioner en daarna pas antiklit spray. Van de conditioner word de staart al veel zachter en dan doet de antiklit het laatste beetje.

Dat doe ik in de zomer ook zeker. 2x met shampoo (hij is zo dik dat hij in 1 keer zeker niet schoon is. In 2x ook vaak nog niet) en dan met van die crème voeding. In laten trekken, daarna laten opdrogen en als het droog is anti klit en dan een kam. Dan lukt het redelijk ;)

Maar nu in de winter: brrrrr :(

Doi gaat in de goede richting.
Ik doe het zo:

De staart niet al te lang laten worden.
Goed wassen met dreft en uitknijpen.
Even uitspoelen met regenwater( tuinslang)
Goed spoelen in emmer warm water en een flink handvol soda, reinigt, ontsmet en maakt zacht. Niet meer uitspoelen.
Als hij bijna droog is, antiklit er op en uitborstelen met plastic rosborstel waarop je ook antiklit doet.
In een losse dikke vlecht zetten.
's Anderendaags nogmaals uitborstelen met rosborstel.

Opgelet als je niet wast. Laag op laag oude antiklit gaat eerder plakken dan glijden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:35

pluisje88 schreef:
_Nelleke_ schreef:

Ik denk dat de staart eerst gewassen moet worden met veel conditioner zodat het haar wat minder hard wordt. Op deze manier doet zelfs veel cowboy magic praktisch niks. En daarvoor is het toch echt te duur om er veel in te klaaien als het niet werkt,

Te veel cowboy magic werkt ook niet. Je hebt echt maar heel weinig nodig.

Ik heb ooit, lang lang geleden, een topic gemaakt over de staart van mijn tinker die enorm in de klit zat:
[VSW] Hoe staart uit de knoop krijgen? Zo dus!
Dit is de beste manier om de staart uit de klit te krijgen, zelfs zonder wassen en allerlei middeltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:40

Ik zie die van de Decathlon een aantal keer voorbij komen.
Ik heb "vroeger" eens een paar flessen gehad en die vond ik heel fijn werken, echter hadden ze deze ineens niet meer. Toen ben ik, na een aantal dingen proberen, bij Showsheen uitgekomen omdat dit het enige bleek te zijn wat werkt voor de staart van mijn Appaloosa (die heeft ook zo'n stug haar, bij vochtig weer is het helemaal een ramp := ). Maar duur .. Koop ze dan wel in de grote hoeveelheid, maar dan nog.

Dus nu zat ik eens naar die van de Decathlon te kijken, en vroeg me dus af of dat misschien dezelfde zou zijn. Iedereen nog altijd tevreden? Bij wat voor paarden gebruik je het? Qua haarstructuur dan. Bij mijn andere pony maakt het niet uit wat je erin smeert, dat werkt altijd wel, maar die Appaloosa ..

(ik was overigens nooit, misschien 2x per jaar dat ze onder de douche gaan en dan was ik niet eens de staart apart in een emmer :+ ).

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:01

Als de staart echt heel droog is zou ik eerder een haarmasker gebruiken dit een dag in handdoek droog haar laten zitten en de volgende dag pas uitspoelen ( niet de staart wortel) Werkt bij mijn eigen doodgeverfde haar ook super na 3 weken 1 x per week ziet het er weer gezond uit en glanst het!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:50

Keet schreef:

Zo doe ik het ook inderdaad en dan zo 1 keer in de 2 weken. Ik gebruik gewoon antiklit van de Jumbo erna als cremespoeling en dan heb ik de 1e 2 dagen eigenlijk geen anti klit spray nodig. Ik gebruik die van Sectolin Shine en Silk. De beste vind ik eigenlijk die van La Valencio, maar die hebben ze niet overal.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 19:06

Mochten er nog mensen geïnteresseerd zijn in mijn bevindingen:

Heb tig soorten aangeschaft (lang leve de 2+1 actie van ej) om te proberen in de komende dagen/weken. Vinden jullie het leuk om een soort van review te krijgen?