In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:25

justdiesel schreef:
Ik praat de eigenaar van de pony absoluut niet goed maar ik vind ook dat jullie je veel te veel er mee bemoeien.
Bah bah als je dat bij mij zou flikken was je ook aan het verkeerde adres!

Lekker heftige reactie. Ik hoop oprecht dat elke pensionhouder zich bemoeit wanneer dieren duidelijk niet goed verzorgd worden. Op een andere manier, dat wel. Maar je pony verwaarlozen en dan ‘als ze me zoiets zouden flikken’ gaan schelden wanneer je op de vingers wordt getikt? Mmmmh...

Anoniem

Is het bemoeizuchtig? Ja! Heb je terecht gehandeld vanuit dierenwelzijnsoogpunt? Ja!

Bekijk het eens van de andere kant, je had ook niks kunnen doen en dan had die arme pony staan verkommeren met te weinig voer en een mogelijke onderkoeling. Ik snap heel goed dat je die situatie niet wilde en dus bent gaan handelen. Aan de andere kant is de eigenaar natuurlijk verantwoordelijk, en jij maar zijdelings. Conclusie; eigenlijk was je al een stap te laat toen je op dit punt kwam en niet anders meer kon doen dan over de grenzen van de eigenaar gaan. Doe je nu niks meer aan natuurlijk....

Voor de toekomst:
Ik zou afspraken opnemen in je stalcontract. Bijvoorbeeld dat jij de eigenaar 2x waarschuwt maar vervolgens de dierenarts of hoefsmid mag inschakelen als je vind dat er sprake is van nalatigheid (niet goed voeren, niet uitmesten, wonden niet behandelen, niet op tijd bekappen etc) en dat de eigenaar vervolgens het advies van de dierenarts mag opvolgen óf vertrekken van stal.

Voor nu hoop ik vooral dat het arme beestje een fijne plek vind en z'n warme dekentje op mag houden. Snel afspraken maken TS, dat is nu het belangrijkst.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-01-21 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

justdiesel

Poekkie schreef:
justdiesel schreef:
Ik praat de eigenaar van de pony absoluut niet goed maar ik vind ook dat jullie je veel te veel er mee bemoeien.

Lekker heftige reactie. Ik hoop oprecht dat elke pensionhouder zich bemoeit wanneer dieren duidelijk niet goed verzorgd worden. Op een andere manier, dat wel. Maar je pony verwaarlozen en dan ‘als ze me zoiets zouden flikken’ gaan schelden wanneer je op de vingers wordt getikt? Mmmmh...

Ik ga niet schelden, schrijf ik dat ergens?
En ik zou ook nooit een pony verwaarlozen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:27

Citaat:
Overigens zou het mij ook niet gebeuren want ik zorg goed voor mijn dieren.

Dat is misschien wel de reden dat sommige erg fel reageren. Die hebben hun zaakjes op orde.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:28

Ik denk dat veel mensen onderschatten wat het is om dieren van een ander op je erf te hebben en daar zorg voor te dragen. Je ziet die dieren namelijk de hele dag, en voor veel van die dieren ben jij( zeker op kleine stallen) een belangrijk persoon. Dan kan het wettelijk of emotioneel voor de eigenaar nog zijn eigen paard zijn. Maar als ik tegen leed aan moet kijken in mijn eigen achtertuin dan zou ik er ook iets over zeggen cq aan doen. Na zoveel jaren ben ik wel veel sneller met zeggen dat ze een andere stal moeten zoeken, maar soms gaat het je echt aan het hart als je mensen keuzes ziet maken voor hun paarden die echt heel dom en soms zelfs gevaarlijk zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:30

justdiesel schreef:
Poekkie schreef:
[quote="justdiesel"
[/quote

Ik ga niet schelden, schrijf ik dat ergens?
En ik zou ook nooit een pony verwaarlozen.

Als jij pony niet zou verwaarlozen (god zij dank) is je reactie toch ook totaal niet van toepassing op de situatie? Heb je het topic eigelijk wel gelezen?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:32

Jazeker, en ik vind nog steeds dat ts veel te ver is gegaan.
Tuurlijk is het welzijn van het beestje het belangrijkst dat zullen we allemaal wel met elkaar eens zijn.

kiki1976

Re: In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:36

Nee ik vind niet dat je te ver gegaan bent, als stalhouder heb je ook zorgplicht. Ik vind dat je juist hebt gehandeld.
Zo'n pony graatmager, geschoren onder een regendeken kan gewoon niet.
En dat je een deken hebt gekocht als cadeautje omdat de eigenaar daar zelf geen geld voor had, vind ik juist super!
Je hebt het diertje niet aan zijn lot over gelaten en dat siert je

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:37

justdiesel schreef:
Jazeker, en ik vind nog steeds dat ts veel te ver is gegaan.
Tuurlijk is het welzijn van het beestje het belangrijkst dat zullen we allemaal wel met elkaar eens zijn.

Dat kan je mening zijn, maar kan je in het vervolg dan ook meer respectvol uiten :)

Ik vind het kopen van dekens ook een stap te ver en zou (zoals de meesten hier) ook eisen te veranderen of te vertrekken, maar lees vanuit de kant van TS alleen maar bezorgdheid voor het beestje. De enige die hier overduidelijk ‘bah bah bah dat zou je mij niet moeten flikken’ verdient is die fijne eigenaar die zijn dier verwaarloost.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 17:39

Zonder in zijn portemonnee te kunnen kijken denk ik eerder dat het verschil in prioriteit en mening is dan geldgebrek.

Hij heeft namelijk gemeld a.s. Donderdag te vertrekken omdat hij nu in zijn vakantiehuisje is.

Bahbah??? Dus jij zou serieus een pony laten lijden omdat het jouw dier niet is wat op jouw erf staat?

Inderdaad ik zou ongeschikt zijn denk ik voor mensen die niet goed voor hun paardjes zorgen. Andersom zou ik het als ik zeer onervaren was in het houden van paarden alleen maar waarderen als iemand mij op grove nalatigheid zou wijzen.

Natuurlijk moet ik mij niet overal ongevraagd mee bemoeien. Ik heb nog liever de naam bemoeial dan de naam verwaarlozer hoor.

Bedankt nogmaals voor degene die snappen wat ik deed uit medelijden en dat zou ik ook altijd blijven doen.

Dekentje heeft hij na veel praten gelukkig weer opgedaan.

Door dit op Bokt te zetten weet ik natuurlijk dat ik zulke reacties kan krijgen. Misschien zou je het beter begrijpen als je het zou zien. Bij elkaar heeft de pony hier 8 weken gestaan. Anders zou ik mij nog ontzettend klote voelen als hij nu op een adres zou komen en iemand zou dan nog kunnen denken dat ik haar helemaal niet te eten had gegeven.

Met bah bah zeggen ga je inderdaad te ver.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:42

En wat als:

'De pony van mijn pensionklant lag vanmorgen dood. Het ging al een tijdje niet zo goed. Hij was geschoren, stond alleen met een zomer dekentje en was heel mager. Ik kon zijn ribben tellen. Maar ja...ik heb niks gedaan want ik wilde mij er niet mee bemoeien. Ik vond ook wel dat ie te weinig te eten kreeg. Ze heeft hier wel al bijna een jaar gestaan. Nu is de pony dood, in hoeverre had ik er wat van moeten zeggen? Moet ik mij nu schuldig voelen?"

Ik weet zeker dat de rapen gaar zijn hier op bokt. :j

TS hoeft zich in iedergeval niet schuldig te voelen dat ze niet heeft ingegrepen.
Ik heb het ooit eens niet gedaan en daar heb ik nog steeds spijt van.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 03-01-21 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:42

Die laatste zin ben ik met je eens.

Ik denk dat ik zo fel reageer omdat ik in het verleden dus een stalhouder heb gehad die zich mee bemoeide.
Die heeft mijn paard bijna dood gevoerd gehad.
Sorry Ts als ik me te fel uitdrukte, was niet de bedoeling.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:46

ik snap je helemaal TS, Nu heb ik ( gelukkig zo te horen :P ) geen pensionklanten en betwijfel of ik dat ook wel wil maar wat op mijn erf zou staan zou normaal verantwoord gevoerd worden.
En gratenpakhuizen horen daar niet bij. Een hoefbevangen pony hoeft geen mager scharminkel te zijn.

Je balanceert naar mijn idee idd wel een beetje op het randje kwa bemoeien, maar ik snap je heel goed en zou waarschijnlijk hetzelfde gehandeld hebben.
Een dier laat je niet in de kou staan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:50

Ik vind dat je wel goed gehandeld hebt TS
Ik zelf heb het ook mee gemaakt, mensen die gewoon weken niet bij hun paard kwamen en als ze kwamen er geeneens een deken af ging om te borstelen met als gevolg het paard allemaal smetplekken op zijn rug had toen een andere klant dat niet meer kon aan zien en dat dier ging poetsen.
Of een veulen wat na een paar dagen erg mager werd omdat de moeder geen melk meer gaf en de eigenaar dat niet door had en zelfs bullshit vond dat het veulen bij een andere mama ging drinken..

Ik heb in het verleden ook nog op een stal gestaan waar in je contract stond dat als zij het nodig vonden zorg te verlenen of een deken op te leggen zij dit deden op kosten van de eigenaar.
Die hadden ook al het een en ander mee gemaakt met lakse eigenaren.

Sommige mensen verdienen geen paard. Vaak is zo een dier een blok aan hun been omdat ze heel andere interesses hebben (gekregen)
Je zal er als pension houder maar mee te maken hebben. Lijkt mij vreselijk en ik wil daarom ook geen pensionklanten.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:52

Ik snap het ook TS. Ik zou mij ook verantwoordelijk voelen voor zo'n arme ziel en de eigenaar erop aanspreken. Ik vind dat het meer over hem zegt als eigenaar, dan over jou als pensionhouder.
Als ik op stal zou staan met zo'n mager beestje en ik wist dat mijn stalhouder er niks aan zou doen, zou ik dat vele malen erger vinden dan het 'bemoeien' van nu.

Wat fijn dat het diertje de warme deken weer op heeft.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 17:53

kiki1976 schreef:
Nee ik vind niet dat je te ver gegaan bent, als stalhouder heb je ook zorgplicht. Ik vind dat je juist hebt gehandeld.
En dat je een deken hebt gekocht als cadeautje omdat de eigenaar daar zelf geen geld voor had, vind ik juist super!

Daar ben ik het mee eens.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:00

Cowgirl schreef:
En wat als:

'De pony van mijn pensionklant lag vanmorgen dood. Het ging al een tijdje niet zo goed. Hij was geschoren, stond alleen met een zomer dekentje en was heel mager. Ik kon zijn ribben tellen. Maar ja...ik heb niks gedaan want ik wilde mij er niet mee bemoeien. Ik vond ook wel dat ie te weinig te eten kreeg. Ze heeft hier wel al bijna een jaar gestaan. Nu is de pony dood, in hoeverre had ik er wat van moeten zeggen? Moet ik mij nu schuldig voelen?"

Ik weet zeker dat de rapen gaar zijn hier op bokt. :j

TS hoeft zich in iedergeval niet schuldig te voelen dat ze niet heeft ingegrepen.
Ik heb het ooit eens niet gedaan en daar heb ik nog steeds spijt van.

Dit was ook precies wat ik dacht.

Ja je hebt je ermee bemoeid maar ik vind het in dit geval meer dan terecht. Je hebt je hart op de juist plaats.

En iedereen die roept, als je dat bij mij had gedaan...... Ik mag hopen dat jullie beter voor jullie paarden zorgen, dan hoeft ook niemand zich ermee te bemoeien.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:04

Ik snap helemaal dat je het uit goede bedoelingen hebt gedaan. En ook dat het waarschijnlijk meer dan nodig is voor het beestje. Dat gezegd hebbend, ga je idd te ver door ongevraagd jouw DA een dier van een ander te laten checken (of het moet een acuut noodgeval zijn) en een deken van jezelf op te leggen onder dat de desbetreffende eigenaar dat wil. Dat de eigenaar zich daar zich daar buitengewoon ongemakkelijk door voelt, snap ik wel. Even buiten beschouwing latend, dat jij misschien helemaal gelijk hebt over de pony en ik dat persoonlijk ook niet aan zou kunnen zien. Dit soort beslissingen zul je toch bij de eigenaar moeten laten en je kunt hoogstens eisen kunnen stellen aan verandering en anders vragen te vertrekken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:06

kiki1976 schreef:

Ja, ontzettend lief!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:07

brokjes schreef:
Ik vind wat de eigenaar doet te ver gaan.
Was ts heeft gedaan niet. Dat het de pony van iemand anders is (zijn dieren ook niet gewoon alleen van zichzelf?) maakt mij niks uit, belang van het dier moet altijd voorop staan.

Juist!
Het dierenwelzijn gaat voor, ik vind het op zich wel goed wat TS gedaan heeft. En trouwens.... ze hoefde het geld niet terug van het gekochte deken.

Ik denk dat de eigenaar wel vaker problemen heeft gehad elders.

Ik zou het ook niet goed vinden dat een dier niet goed verzorgd wordt op mijn eigen stal of terrein. Dan mogen ze direct vertrekken als er geen verbetering inkomt nadat er herhaaldelijk erop is aangewezen.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 18:12

Koekie73 schreef:
Ik snap helemaal dat je het uit goede bedoelingen hebt gedaan. En ook dat het waarschijnlijk meer dan nodig is voor het beestje. Dat gezegd hebbend, ga je idd te ver door ongevraagd jouw DA een dier van een ander te laten checken (of het moet een acuut noodgeval zijn) en een deken van jezelf op te leggen onder dat de desbetreffende eigenaar dat wil. Dat de eigenaar zich daar zich daar buitengewoon ongemakkelijk door voelt, snap ik wel. Even buiten beschouwing latend, dat jij misschien helemaal gelijk hebt over de pony en ik dat persoonlijk ook niet aan zou kunnen zien. Dit soort beslissingen zul je toch bij de eigenaar moeten laten en je kunt hoogstens eisen kunnen stellen aan verandering en anders vragen te vertrekken.

In hoeverre is graatmager en rillen van de kou geen noodgeval eigenlijk?

Dat hij zich ongemakkelijk voelt snap ik ook nog. Maar het moet niet zo zijn omdat zijn ego groter is dan je verstand dat een dier daar onder lijdt

BigOne

Re: In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:17

Dat laatste gebeurt heel vaak , niet alleen bij paarden maar bij meer dieren. Je bent te ver gegaan maar ook ik zou hetzelfde doen. Een lijdend dier laat je niet creperen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:22

Ik snap je maar al te goed. Toen ik mijn gup net had, ging ik de weide die ik huurde delen. Eigenaar van dat paard had me gevraagd om haar gup ook op te halen. Vorige stal eigenaar was heel gelukkig dat het beestje vertrok. Zij wilde geen tijd maken om het beestje mee te verhuizen, heb hemel en aarde moeten bewegen om er iemand bij te krijgen die de 2 paarden in het oog kon houden terwijl ik de geleende trailer ging terug brengen. Al tijdens de 1ste week kreeg haar paard een dikke knie. Gemeld aan haar, maar ze kwam niet kijken want paard liep niet kreupel. Deed ie wel, maar ook na het doorsturen van een filmpje deed ze niets. En toen ontdekte ik wormen in de mest, wou ze niet geloven. Na doorsturen van foto's, wilde ze eerst niet mee ontwormen. Waarna ik haar zei dat er toch echt wel bij beide paarden ontworming zou in gaan. Je zag iedere dag haar paard zieker worden, maar ik kreeg haar gewoon niet op de wei en toen kreeg haar paard ook nog eens mok, die ze niet wilde verzorgen. Dat was voor mij het moment om de weide eigenaar erbij te halen, die zich een hoedje schrok van de toestand waarin het paard zich bevond en de andere eigenaar erbij geroepen heeft. In mijn geval is de dierenarts op de weide geweest, omdat mijn paard een inenting moest krijgen. Zij schrok toen ook van het andere paard en adviseerde me om de eigenaar te overtuigen om er haar dierenarts bij te roepen. Uiteindelijk is zij met haar paard vertrokken en eerlijk, ik was blij dat ze weg was. Mijn dierenarts zei destijds dat er heel veel mensen zijn die veel te laks met de gezondheid van hun paarden omgaan en dat je daar niets aan kan veranderen. Het enige wat je kan doen, is zelf goed voor je dieren zorgen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:24

Wat is graatmager? Meningen over gezond gewicht kunnen nogal verschillen.
Waarom is hij graatmager?
Waarom is hij geschoren?

Allemaal dingen die er toe doen in het verhaal.
Allemaal dingen waar de eigenaar waarschijnlijk best wel antwoord op heeft, vanuit zijn visie.

Ik vind echt dat je érg ver gaat in het veroordelen van je pensionklant.

Als ik dit vervolgens zou lezen op bokt zou ik spin- en spinijdig zijn als klant.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 18:26

Caira schreef:
Ik denk dat veel mensen onderschatten wat het is om dieren van een ander op je erf te hebben en daar zorg voor te dragen. Je ziet die dieren namelijk de hele dag, en voor veel van die dieren ben jij( zeker op kleine stallen) een belangrijk persoon. Dan kan het wettelijk of emotioneel voor de eigenaar nog zijn eigen paard zijn. Maar als ik tegen leed aan moet kijken in mijn eigen achtertuin dan zou ik er ook iets over zeggen cq aan doen. Na zoveel jaren ben ik wel veel sneller met zeggen dat ze een andere stal moeten zoeken, maar soms gaat het je echt aan het hart als je mensen keuzes ziet maken voor hun paarden die echt heel dom en soms zelfs gevaarlijk zijn.

Eens hoor, ik heb hier ook een aantal paarden van derden op stal en zogauw ik iets van verandering van gedrag, signalen van problemen met gezondheid opnmerk trek ik direct aan de bel van de eigenaar, dan verwacht ik wel dat de eigenaar actie onderneemt doen ze dat niet weet ik dat ik daar buikpijn van krijg en ik wil op mijn terrein voor alle dieren goede zorg. Ik heb het nog niet meegemaakt dat er niet adequaat gehandeld werd , gelukkig.
Ik snap ts volkomen.