Hooiautomaat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 17:55

Hutcherson schreef:
Ik ben voor onbeperkt hooi, maar op pension kan dat vaak niet. Als je het hebt over zo'n hooi kist waarvan de klep automatisch open gaat, dan vraag ik me af:waar ga je die neerzetten?

Probleem was bij mijn paard op pension dat hij in stal echt te weinig ruwvoer kreeg. Stalhouder was niet zo scheutig dus ik voerde in een net en ook daar werd hooi uitgehaald als het voor het oog teveel was. Heb dat echt nooit begrepen.
Buiten waren 4 voerplekken geloof ik voor 5 paarden en werd 2x gevoerd overdag. En dan twee keer in de stal. Te weinig. Maar waar laat je dan zo'n kist. Of bedoel je echt een hit actief iets?

Wat wij aan het maken zijn is een rechtopstaande kast. Die zou eventueel in de stal kunnen staan of ervoor met een gat in de stalwand.
Zou dat wat zijn?
Dan kun jezelf meerdere porties per dag geven.

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 17:57

marionblo schreef:
Systemen die er al zijn, en die ik interessant vind, maar te duur:

https://youtu.be/tzz3-a3YP7c

https://youtu.be/8SDHs1Rk4eA

Ik ben zeker geïnteresseerd in een hooiautomaat die 6-8 x per etmaal hooi geeft/toegankelijk maakt. Maar wel 1 waar 2-3 paarden tegelijk aan kunnen eten. (voldoende ruimte dus)

Op netstroom, op een of andere manier zelf in kunnen stellen wanneer en hoe vaak er hooi aangeboden wordt. Voor buiten.

Hoe duur zijn deze systemen?
Dit is trouwens niet echt te vergelijken met het product wat wij aan het maken zijn.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 17:58

Onbeperkt ruwvoer is natuurlijk ook niet hetzelfde perse als onbeperkt hooi. Al moet ik zeggen dat het hier met het juiste soort hooi vrij redelijk gaat (Duits kruidenhooi van Venhorst, niet goedkoop ook).

Ik vind zoiets als dit een mooi concept. Maar heb zo mijn vraagtekens bij de mate van "hufterproofheid". Heb dan helaas ook een sloopkogel er tussen lopen en een merrie die bepaald niet voorzichtig met zichzelf is (en wel een fikse heethoofd).

Enigszins verlijkbaar systeem wat je "kant & klaar" kan kopen (maar wel erg duur is);

Met een houten plaat die op en neer gaat is het al weer iets veiliger qua sloopbaarheid, maar dan moet je nog wel de boel zo laten geleiden dat je niet alsnog staalkabels hebt waar paarden bij kunnen (zoals hier wel het geval is).

Die kisten met deksel die open dicht gaan zou ik hier bijvoorbeeld ook al niet aandurven. Dat staaldraadje wat de deksel open trekt zou ik hier echt te link vinden.

Met meer een kast zoals jullie dus ongeveer hebben zou je het hooi natuurlijk wel in een palletbox of vergelijkbare houten box kunnen laten vallen. Als je de constructie handig genoeg maakt zou het gelijk onder een net uit kunnen komen dan ook. Heb zoiets ook wel eens voor mezelf uitgetekend, maar kan die schets nu even niet zo vinden.

Edit, gut al weer meerdere reacties terwijl ik aan het typen was haha.
Met maar weinig paarden, maar wat gedoe onderling met voeren zou je het natuurlijk eventueel deels kunnen oplossen met een scheidingshekje. Dit is niet een geweldig voorbeeld (ik zou de uitvoer zeker anders doen), maar even voor het idee;
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 27-12-20 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 17:59

neile schreef:
Als tip, ik heb nu een hooibar gemaakt. Een langwerpige bak 2m x 70 cm. Ik maak daar mijn hooinetten in vast. Die vorm maakt dat ze er zowel op de twee korte kanten aan kunnen staan (ik heb twee paarden btw) maar ook met afstand op de twee lange kanten. Ik denk dat in een fijne kudde er prima meerdere paarden aan zouden kunnen staan. Voordeel is dat mijn bazige merrie echt een barrière heeft om de andere merrie weg te jagen van het hooi maar er ook gewoon voldoende ruimte is. Ze kunnen er rondjes rondom lopen moest dat nodig zijn, maar dat zie ik hier nu niet gebeuren. Door de vorm kan niet 1 paard er volledig over hangen zodanig dat de andere niets heeft.

Dat is slim bedacht. Zo eten ze in een natuurlijke houding.

_Nelleke_

Re: Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 19:39

Heel eerlijk TS, als het een hooikast gaat worden waar het hooi naar beneden valt dan denk ik dat je beter iets voor jezelf kan bestellen dan zelf een nieuwe kast te ontwikkelen.

Die van pferdle-glueck.de kan op accu en die kan je als bouwpakket bestellen voor rond de 500-600 euro.

Jouw idee is niet echt vernieuwend en ik denk ook niet dat je daar octrooi op kan aanvragen. Als jouw kast ook rond de 1000 euro gaat zitten ben je ook nog eens niet erg vernieuwend in prijs. Dus of je moet iets voor een veel lagere prijs kunnen aanbieden of je moet iets heel vernieuwends uitvinden.

Hooiautomaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 22:31

_Nelleke_ schreef:
Heel eerlijk TS, als het een hooikast gaat worden waar het hooi naar beneden valt dan denk ik dat je beter iets voor jezelf kan bestellen dan zelf een nieuwe kast te ontwikkelen.

Die van pferdle-glueck.de kan op accu en die kan je als bouwpakket bestellen voor rond de 500-600 euro.

Jouw idee is niet echt vernieuwend en ik denk ook niet dat je daar octrooi op kan aanvragen. Als jouw kast ook rond de 1000 euro gaat zitten ben je ook nog eens niet erg vernieuwend in prijs. Dus of je moet iets voor een veel lagere prijs kunnen aanbieden of je moet iets heel vernieuwends uitvinden.

Bedankt voor je eerlijke antwoord.
Het systeem wat wij gebruiken is wel makkelijk te vervangen en zodra iets kapot gaat, betekent het niet dat de kast het niet meer doet.
Dan zouden al de 3 de kastjes kapot moeten zijn (wat erg toevallig moet zijn)

Qua bedrag zullen we misschien inderdaad op hetzelfde komen.

OdysseusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:06

Iemand op bokt had hier ooit al een doe-het-zelf kast gemaakt waarbij er elke zoveel uur een plak hooi naar beneden viel. Een timer zorgde ervoor dat een plank wegklapte en de volgende plak naar beneden kwam.

Zo'n systeem zou mij ideaal lijken waarbij er bijv. elke 1,5 uur een plak hooi in een slowfeedernet (dat aan de onderkant van de kast bungelt) valt.
Het nadeel is wel dat een investering van 500-600 per paard behoorlijk is voor een pensionhouder, maar ook individueel voor een particulier een behoorlijke hap geld is. Ik zou het zelf niet zo snel er aan uitgeven (terwijl het me wel ideaal lijkt).

Deze vind ik ook geinig, nadeel is dat je dan echt in de lengte veel ruimte kwijt bent.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 27-12-20 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:08

Hooiautomaat schreef:
trustHim schreef:
Ik zou het op zich interessant vinden als er iets is wat werkt voor 3 paarden. Ze kunnen redelijk samen eten maar jagen elkaar ook wel eens weg. 1 plek is dan dus niet handig en 3 apparaten teveel plek en te duur.

Daarnaast zou ik ook nog wel een soort slowfeeder systeem willen aangezien ze een gewoon plakje hooi in 20 min wegschransen

Verder inderdaad mogelijk om voor minimaal een dag te vullen en dat het over 24 uur verdeeld kan worden

Netstroom met een backup accu zou het meest betrouwbaar zijn denk ik. Voor mij zou er buiten gevoerd moeten worden

Bedankt voor je antwoord!
Zou een hooiruif iets zijn? Dat het hooi daarin valt. Paarden kunnen dan aan beide kanten eten.
Of dat 1 apparaat 3 kanten heeft om van te eten bijvoorbeeld.

Zou beide wat kunnen zijn maar heb dan waarschijnlijk nog minimaal 2 apparaten nodig zodat de laagste in rang ook genoeg krijgt. Ik gebruik nu 3 of 4 voerplekken op 3 paarden

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 00:03

Ik heb er ook al eens aan gedacht of zoiets zelf te maken is voor op stal. Dan vooral voor s nachts omdat mijn paard tegenwoordig op strokorrels staat en dus geen stro meer heeft om wat van te eten.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:53

Omdat dit topic is geopend met een niet toegestaan schaduwaccount plaats ik hier een slotje.