Oren knippen een hel...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:31

LiselotZorro schreef:
Kaitlyn schreef:
Als ik met een tondeuse langs de oren van mijn paard wil gaan, kan daarna de ambulance worden gebeld zonder verdoving/praam. Dus daar ook niet te simpel over denken. :+

Want opvoeden is te moeilijk?

Niet alle paarden over 1 kam scheren ( :+ )
Er zijn sommige die het gewoon echt en echt niet willen. Kan je oefenen tot je een ons weegt. Je kan een paard leren de oren aan te raken, scheergeluiden , scheergeluiden bij het oor , of knip geluiden , en dat ze hem alsnog flippen dat je met het apparaat of de schaar daadwerkelijk scheert/knipt. En ik wil niet een hoef in mijn gezicht als ik daar op een krukkie naast sta.

Snap ook niet wat er erg is aan een praam. Mijn paard is prima opgevoed. Met oefenen inderdaad zo ver gekomen dat de baard, benen en staart probleemloos zo gedaan worden. Oren hangt echt van haar dag af. Ene keer niks loos. Andere keer gaat ze steeds wegduiken. Dus dan blijf je krukje verzetten. Dan kan ik een uur bezig blijven, en uiteindelijk nog de helft vergeten , of ik pak voor 5 minuten de praam. Niks mis mee. Scheeld voor beide irritatie

Kendra

Re: Oren knippen een hel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:46

Herkenbaar. Als er verschil is tussen beide oren: vaak sta je ook anders, omdat je rechts- of linkshandig bent. Dat maakt soms echt uit, paard vindt het dan aan de ene kant prima en aan de andere kant eng. Probeer dus ook vanaf verschillende posities te knippen (boven/voor/naast).
Ik ben linkshandig en knip regelmatig van andere paarden even die oren bij waar ze wat dwars op zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:52

Ik denk dat je wat meer oog moet hebben voor de grenzen die je paard aangeeft. Of heb je daar geen ruimte voor?

Als het nu medische noodzaak is zoals tandarts oid oke. Dan moet het. Maar als paard dit niet wil en je hebt alles geprobeert. Waarom dan heisa maken?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:26

LiselotZorro schreef:
Kaitlyn schreef:
Als ik met een tondeuse langs de oren van mijn paard wil gaan, kan daarna de ambulance worden gebeld zonder verdoving/praam. Dus daar ook niet te simpel over denken. :+

Want opvoeden is te moeilijk?

Ik kan gewoon het oor dubbel vouwen en de haren die eruit komen piepen weg knippen, dus snap niet waar je nu moeilijk over doet? ;)
Het ene paard is het andere niet.
Scheren is een hel bij die van mij. Ging altijd prima, tot er 2 jaar terug iemand is geweest en daar is het compleet fout gegaan. Waarom? Geen idee.
Sindsdien is ze niet zonder sedatie volledig te scheren, maar wel nodig omdat ze het anders echt te warm krijgt met trainen. Dus er gaat domosedan in en dan scheer ik haar.
Daarnaast kan ik er kleine kinderen op zetten, is ze bloedfanatiek met springen, loopt ze ook nog een aardig rondje dressuur, kan ik zonder moeilijkheden de weg over of op buitenrit (alleen of met een ander paard) en kan ik haar langs al het verkeer sturen. Oh ja en rondrennende kinderen die ballen de bak in trappen waar een hond achteraan vliegt maken haar ook niet uit. Kan haar volledig wassen, een wondje schoonmaken en behandelen etc zonder gezeur. Was ze keurig braaf toen er een rits hechtingen uit haar buik moesten na een koliekoperatie en liet ze zich braaf echoën. De raarste situaties heb ik (bewust) met haar opgezocht en verschillende schriktrainingen gevolgd. Paardrijden terwijl ze een weiland verder carbit schieten? Ook geen probleem.
Het is wel een pittige tante, dus soms moet ik even discussiëren met haar. Maar dat vind ik heerlijk. :D

Dus onopgevoed? Mag zo’n dier ook een dingetje hebben waar ze echt niet tegen kunnen? Het zijn geen machines. :o

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:04

Kabayo schreef:
Snap ook niet wat er erg is aan een praam. Mijn paard is prima opgevoed. Met oefenen inderdaad zo ver gekomen dat de baard, benen en staart probleemloos zo gedaan worden. Oren hangt echt van haar dag af. Ene keer niks loos. Andere keer gaat ze steeds wegduiken. Dus dan blijf je krukje verzetten. Dan kan ik een uur bezig blijven, en uiteindelijk nog de helft vergeten , of ik pak voor 5 minuten de praam. Niks mis mee. Scheeld voor beide irritatie

De praam is niet erg. Ik vind oren knippen echter zo een basic handeling, dat ik het best wel "erg" vind als dat niet zonder praam gedaan kan worden.
Dat je dat dan zelf met je eigen paard doet omdat er een hele historie aan opvoedingstrucs achter zit en je gewoon echt dat uitzonderlijke paard hebt dat compleet flipt en de praam absoluut de enige oplossing is, dan wil ik dat nog wel aannemen. Maar om dit dan zomaar even droog als eerste advies te geven in een topic waarin het over een 2,5-jarige gaat, dan wil ik inderdaad tegengas geven en zeggen: 'eerst opvoeding'.
TS kan uiteraard alsnog doen wat haar het beste lijkt. :)

Leed

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:06

Je kan ook eens een klein hobbyschaartje proberen. Die hoor je niet klikken als de schaar dicht slaat. Zijn wel wat kleiner van formaat, maar misschien wel het proberen waard