Kritisch naar mijzelf: is veel buiten paardvriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:47

Gini schreef:
Dat weersomstandigheden en de kortere dagen ervoor kunnen zorgen dat paarden in de winter minder lang buiten komen dan in de zomer, dat vind ik begrijpelijk. Als dat "minder lang naar buiten" echter amper drie of vier uurtjes inhoudt, dat begrijp ik dan weer niet.

Dit vind ik ook altijd jammer. Maar als je er over na denkt. Als je om 10u op stal komt voor een lekkere lange buitenrit. Geeft het paard een uitgebreide poetsbeurt, opzadelen en lekker 2 uur weg. 12 uur terug, na verzorgen en wat klusjes en dan om 13u de wei op. Om 17u is het alweer donker op dit moment. Wij moeten 'n eindje lopen, dus in het donker paarden binnen halen doen wij nooit. Dat zijn dus 4 uurtjes. Terwijl het paard 8 uur buiten zijn box is. Dit vind ik niet paard onwaardig. Dan hebben andere paarden het wel minder. Maar morgen bijvoorbeeld dan ga ik in de middag wat doen om 15u. Dus ik zorg dat ze er morgen om 7u/8u opstaat zodat ze lekker een aantal uren buiten staat. Zo probeer ik dat per dag te bekijken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:00

Als dit eens een keertje is, kan dat uiteraard geen kwaad. Als een paard standaard of meerdere dagen per week alleen maar vrije beweging heeft van 13u tot 17u vind ik dat te weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:04

Gini schreef:
Als dit eens een keertje is, kan dat uiteraard geen kwaad. Als een paard standaard of meerdere dagen per week alleen maar vrije beweging heeft van 13u tot 17u vind ik dat te weinig.

Maar dan kun je dus niet in de ochtend rijden? Ik heb toch echt een paard om wat mee te doen ipv alleen in de wei zetten.. :')
Nu zou ik idd wel de tijden er op aan passen. Bijvoorbeeld om 8u gaan rijden en op de vrije dagen langer naar de wei natuurlijk. Je rijdt ook geen 7 dagen per week.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:06

AmoorM schreef:
Gini schreef:

Maar dan kun je dus niet in de ochtend rijden? Ik heb toch echt een paard om wat mee te doen ipv alleen in de wei zetten.. :')
Nu zou ik idd wel de tijden er op aan passen. Bijvoorbeeld om 8u gaan rijden en op de vrije dagen langer naar de wei natuurlijk. Je rijdt ook geen 7 dagen per week.

Dus jij wilt een fiets, geen levend wezen met eigen behoeftes.

Het gaat om vrije beweging, niet om wat jij rijdend/ longerend doet. Ook een stapmolen is geen vrije beweging.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:09

Over wel of niet in de ochtend rijden doe ik geen uitspraken. Ik kijk alleen naar de vrije beweging die een paard heeft. En als dat bv. 4-5 dagen in de week maar 4 uur is vind ik dat persoonlijk te weinig.
Als dat 1 dag 4 uur is en de rest van de dagen 9 uur ben ik zeker al milder in mijn oordeel.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:09

Eeuwig durende discussie..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:10

Ik vind veel naar buiten erg belangrijk.

Mijn ene merrie staat 24/7 buiten, maar kan wel de stal in als ze wil.
Nou ... en dat wil ze!

Wat te warm? Merrie staat binnen.
Winderig? Merrie staat binnen
Regen? Merrie staat binnen
:D

Ideaal dat ze kan kiezen. En toch zoveel meer beweging dan 8 uur op stal. Benen zijn altijd mooi dun, ze heeft geen mok meer.

Ze kan wel altijd droog buiten staan, doordat er zo'n 40m2 bestraat is.
Daar ligt dan ook het hooi.
Ik vind dit een ideale situatie.

Mijn andere merrie staat vanaf 15.30 aan het hek te wachten om binnen gezet te worden. Volgens mij is dat meer omdat ze dan voer wil.

We krijgen de paarden aan huis in 2021.
We kiezen dan ook voor 2 ruime stallen met vrije uitloop.
Altijd naar een paddock van 250m2, maar vaak ook naar de bak van 800m2 of de wei van 4000m2.
We gaan die paddock voorzien van paddockroosters. Ik vind droge voeten heel belangrijk.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:17

Gini schreef:
Over wel of niet in de ochtend rijden doe ik geen uitspraken. Ik kijk alleen naar de vrije beweging die een paard heeft. En als dat bv. 4-5 dagen in de week maar 4 uur is vind ik dat persoonlijk te weinig.
Als dat 1 dag 4 uur is en de rest van de dagen 9 uur ben ik zeker al milder in mijn oordeel.

Uit nieuwsgierigheid, want vind jij er dan van als de tijd verspreid is over de dag?

Van 12:00 tot 16:00 is in mijn optiek kwalijker dan van 08:00 tot 10:00 en 16:00 tot 18:00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:21

Ik vind dat soort uitspraken ook altijd erg gewaagd Onali. Ik snap echt wel wat je bedoeld! Ik zou dat inderdaad ook geen 7 dagen per week doen. (ik heb gewoon een baan!) maar in het weekend gebeurd het best wel eens. Maar dan compenseer ik het wel weer met een andere dag. Vandaag kwam de osteopaat en deze was rond 12u klaar, daarna de wei op tot 17u. Morgen zorg zet ik haar lekker vroeg erop zodat ze meer uren heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:24

DreamGuide schreef:
Uit nieuwsgierigheid, want vind jij er dan van als de tijd verspreid is over de dag?

Van 12:00 tot 16:00 is in mijn optiek kwalijker dan van 08:00 tot 10:00 en 16:00 tot 18:00

Goh, op vlak van afwisseling bedoel je dan? Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre dat een menselijke gedachte is (want je bent toch vaak in de weer met het paard) of dat het paard daar ook daadwerkelijk deugd van heeft?
Maar als je echt puur mijn mening vraagt. Standaard 4 uur per dag, hoe je het ook indeelt, vind ik toch echt vrij weinig.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:33

Gini schreef:
DreamGuide schreef:

Goh, op vlak van afwisseling bedoel je dan? Ik vraag me eigenlijk af in hoeverre dat een menselijke gedachte is (want je bent toch vaak in de weer met het paard) of dat het paard daar ook daadwerkelijk deugd van heeft?
Maar als je echt puur mijn mening vraagt. Standaard 4 uur per dag, hoe je het ook indeelt, vind ik toch echt vrij weinig.

Ja precies, toch meer een 'uitje' voor mijn gevoel dan al die uren geestdodend stil te staan.

Ik heb dat als compromis met mijn paard, zij vind echt niks aan om in de paddock te staan, dus doen we 3x per dag 2 uur buiten. Zij haar zin, ik mijn zin. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:33

Gini schreef:
DreamGuide schreef:

Persoonlijk probeer ik het ook niet zo op de klok te bekijken. Weetje, ik denk echt niet dat een paard kan klok kijken en zeggen: hallo, het is nog maar 16u hoor! Ik geloof en vind ook dat een paard meer dan 4u naar buiten moet als dit 7 dagen per week gebeurd. Maar ik geloof ook dat een paard het fijn kan vinden om aandacht te krijgen en verzorging en liefde. Dit vind ik net zo belangrijk als het aantal uren naar buiten. Ik wil mij er niet op blind staren begrijp je wat ik bedoel? Dus mij schuldig voelen als ik een keer op een zaterdag om 10u op stal kom om heerlijk met mijn paard bezig te gaan en dat ze die dag wat korter op de wei komt en dan de volgende dag weer wat langer, nee hoor, ik denk dat ze die lange borstel beurt heerlijk vindt. :D

Daarbij om terug te vallen op het onderwerp. Als het 'n hele dag regent, is het dan echt paardvriendelijk om een paard zonder schuil stal 8u buiten te zetten? Hier heb ik namelijk mijn twijfels bij. Ik durf ze dan best 'n dagje binnen te laten.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:41

AmoorM schreef:
Persoonlijk probeer ik het ook niet zo op de klok te bekijken. Weetje, ik denk echt niet dat een paard kan klok kijken en zeggen: hallo, het is nog maar 16u hoor! Ik geloof en vind ook dat een paard meer dan 4u naar buiten moet als dit 7 dagen per week gebeurd. Maar ik geloof ook dat een paard het fijn kan vinden om aandacht te krijgen en verzorging en liefde. Dit vind ik net zo belangrijk als het aantal uren naar buiten. Ik wil mij er niet op blind staren begrijp je wat ik bedoel? Dus mij schuldig voelen als ik een keer op een zaterdag om 10u op stal kom om heerlijk met mijn paard bezig te gaan en dat ze die dag wat korter op de wei komt en dan de volgende dag weer wat langer, nee hoor, ik denk dat ze die lange borstel beurt heerlijk vindt. :D

Ik zou me er ook niet zo enorm druk om maken hoor. Ik denk dat veel paarden de aandacht meer zouden waarderen dan door de wei te dreutelen.

Ik vind het voor mijn paard wel belangrijk dat ze niet te lang achter elkaar op stal staat omdat ze gauw een beetje stalbenen krijgt, maar daar heeft ze met mijn huidige management totaal geen last van.

Gewoon in de gaten houden of je paard wel happy is, lekker in zijn vel zit en gezond is, dan maakt een uurtje meer of minder ook het verschil niet.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:42

Ik ben eigenlijk uit gemakzucht de paarden 24/7 buiten gaan zetten, maar eigenlijk heeft het alleen maar voordelen. Ik merk tot nu toe bij elk paard ook dat ze echt opknappen, lichamelijk en geestelijk, ook de paarden die eigenlijk al goed in hun vel leken te zetten. De hoeven worden beter en ik heb eigenlijk nooit meer iets van spierpijn of stijfheid gemerkt.

Voorwaarden zijn natuurlijk wel droge voeten, mogelijkheid tot schuilen, uit de wind, uit de zon, uit de regen, voldoende ruwvoer en een stabiele kudde. Ik haal ze 3x per dag binnen om ze individueel te kunnen voeren. Ik heb in de helft van de stallen bodembedekking gehad, maar dat heb ik na maanden ongebruikt weggegooid en niet meer terug gedaan. Werd geen gebruik van gemaakt.

De afgelopen dagen staan ze toch wel vrij veel op stal, maar met beter weer ook dagen niet.

Ik vind het echt droevig hoe de meeste paarden er bij staan en dan bedoel ik zowel van tot de knieën in de blub tot max 4 uur op een postzegel paddock zonder ruwvoer.

Sintara

Re: Kritisch naar mijzelf: is veel buiten paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:44

Waarom zou donker of regen erg zijn voor een paard?

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 21:55

Ik vind het wel komisch als mensen zeggen "ja mijn paard houdt niet van regen". Terwijl het paard is aangeleerd dat hij/zij naar binnen gehaald wordt als het regent en daar wel hooi/eten heeft. Het paard denkt dan naar mijn mening niet oh wat k*t het regent maar Oh yes het regent nu krijg ik binnen eten. Het is vgm ook wat paarden als veulen gewend wordt. Ik was bij een veulen wezen kijken dat binnen stond als de weide te glad was of het regende.. (in een stal van 3 bij 3 in zn eentje met geen contact mogelijk met de buren) ik denk dat dat paard echt een hekel heeft aan regen als ie opgegroeid is. Of je dat dan nog kan aanwennen weet ik niet. Maar paarden worden niet geboren met een hekel aan regen. In het wild zouden deze paarden dan niet eens overleven...

Wel snap ik de mensen met paarden die in een kudde staan redelijk laag in rang dat zij "moe" zijn. Zelf staat mijn pony nu in een rusthuis. Ze was vroeger altijd de alfamerrie maar nu behoorlijk gezakt in rang. Ik merk dat ze hier moeite mee heeft en ik hoop dat ze de winter goed volhoudt. Anders moet ik toch opzoek gaan naar iets kleinschaligers met een rustigere kudde.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:41

Sommige paarden houden echt niet van regen, ook niet als ze gewend zijn om buiten te blijven. Ik begrijp dat het vaak onterecht als smoes wordt gebruikt, maar eens in de zoveel jaar hebben we er eentje die echt van suiker denkt te zijn. Die hebben een goede deken met hals in de winter. Ik ben namelijk op werkdagen 10 uur van huis, dus zo lang moeten ze in elk geval buiten staan.

Overigens heb ik eens gezien hoe tijdens een flinke bui met harde hagel de paarden sneu met de kop aan de grond en de kont tegen de wind in stonden te wachten tot het droog werd. Ik vond het vreselijk voor mijn veulen, dat toen nog erg jong was. Maar tot mijn stomme verbazing stond hij in zijn eentje op stal en hoefde ik hem niet 'te redden'. Dat had hij zelf al gedaan. Hij was nog kurkdroog. :+ De paarden konden vrij loslopen van stal naar de wei. Hij stond zo wel 100 meter van zijn moeder en de rest af. Nu heeft hij nooit veel met zijn moeder gehad, maar desondanks was het vreemd dat hij zich zo jong op eigen initiatief afzonderde van 'de kudde' en alleen in een box ging staan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 22:46

Ik snap dat een paard dat in een zandbakje staat niet blij wordt van buiten staan. Ook buiten moeten de omstandigheden juist zijn (droog staan, ruwvoer, voldoende rust en ruimte, schuilmogelijkheden). Op stal wonen en dan 2-4 uur in een kale paddock mogen doet mij denken aan de luchtplaats van een gevangenis. Wij weten in de huidige tijd toch beter dan dat. Er zijn de laatste jaren zó veel meer stallen met goede omstandigheden bij gekomen.

Langer buiten is dus niet per definitie goed als je omstandigheden ruk zijn, maar dat mag nooit een excuus zijn om je paard dan maar op stal te houden. Dan moet je gaan zoeken naar een dierwaardigere plek.

Zo stom dat een dolfijn in mijn zwembad verboden is, want ik heb nou eenmaal geen baai met natuurwater tot mijn beschikking. Wat een gedoe, ik heb toch ook recht om te genieten??

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:32

_Lorette_ schreef:
Sommige paarden houden echt niet van regen, ook niet als ze gewend zijn om buiten te blijven. Ik begrijp dat het vaak onterecht als smoes wordt gebruikt, maar eens in de zoveel jaar hebben we er eentje die echt van suiker denkt te zijn. Die hebben een goede deken met hals in de winter. Ik ben namelijk op werkdagen 10 uur van huis, dus zo lang moeten ze in elk geval buiten staan.

Overigens heb ik eens gezien hoe tijdens een flinke bui met harde hagel de paarden sneu met de kop aan de grond en de kont tegen de wind in stonden te wachten tot het droog werd. Ik vond het vreselijk voor mijn veulen, dat toen nog erg jong was. Maar tot mijn stomme verbazing stond hij in zijn eentje op stal en hoefde ik hem niet 'te redden'. Dat had hij zelf al gedaan. Hij was nog kurkdroog. :+ De paarden konden vrij loslopen van stal naar de wei. Hij stond zo wel 100 meter van zijn moeder en de rest af. Nu heeft hij nooit veel met zijn moeder gehad, maar desondanks was het vreemd dat hij zich zo jong op eigen initiatief afzonderde van 'de kudde' en alleen in een box ging staan.

De meeste paarden die ik ken die zogenaamd niet van regen houden hebben altijd ook een hals en deken om. Dan nog houdt hij/zij niet van regen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:27

Wat voor hooinetten hebben jullie voor in de wei? Mijn stal hooinetten zijn echter te groot voor in de wei. Dan liggen ze op de grond. Hoeveel hooi voeren jullie voor z'n 8 uur weidegang?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:36

DreamGuide schreef:
Ja precies, toch meer een 'uitje' voor mijn gevoel dan al die uren geestdodend stil te staan.

Ik heb dat als compromis met mijn paard, zij vind echt niks aan om in de paddock te staan, dus doen we 3x per dag 2 uur buiten. Zij haar zin, ik mijn zin. :')

Voor in de winter vind ik dat ook al wel een goed compromis. Tuurlijk klinkt nog net iets meer uren me nog leuker in de oren, maar ik ga ook niet janken dat je het niet goed doet. 3x2 uur vrije beweging kunnen veel paarden alleen maar van dromen.

AmoorM schreef:

Daarbij om terug te vallen op het onderwerp. Als het 'n hele dag regent, is het dan echt paardvriendelijk om een paard zonder schuil stal 8u buiten te zetten? Hier heb ik namelijk mijn twijfels bij. Ik durf ze dan best 'n dagje binnen te laten.

Ik begrijp je zeker. Kijk, het feit is dat je uit gaat van een evenwicht. Beginstelling zou moeten zijn: een paard moet voldoende vrije beweging hebben. En dat daar eens een dag wat van afgeknipt wordt omdat je wilt gaan rijden of dat je paard zelfs een dag binnen blijft omdat het de godganse dag pleurt van de regen, daar val ik zeker niet over. Zo lang de persoon in essentie de beginstelling maar in het achterhoofd houdt.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:51

AmoorM schreef:
Wat voor hooinetten hebben jullie voor in de wei? Mijn stal hooinetten zijn echter te groot voor in de wei. Dan liggen ze op de grond. Hoeveel hooi voeren jullie voor z'n 8 uur weidegang?

Ik heb z'n vierkant hooinet met redelijk fijne mazen. Deze hangt niet zo snel op de grond maar ligt er natuurlijk wel aan hoe hoog je 'm vast maakt

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:54

Ik vind het laard afhankelijk wat goed vooor hem/haar is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:01

Ik ben mij een beetje aan het inlezen in het lymfe systeem. Er wordt altijd gezegd als 'n paard in de blub staat krijgen ze mok. Maar van veel stil staan werkt het lymfesysteem niet goed en juist daar kunnen ze ook mok en verkoudheid door krijgen. Interessant stuk!

https://www.bitmagazine.nl/welzijn/de-w ... eem/84742/

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:07

Mijn pony staat 24/7 op wei met 5 soortgenoten. Ze hebben 1 hectare ongeveer zonder schuilstal. In de winter krijgen ze hooi bijgevoerd.

Dit wordt de eerste winter dat ik het zo doe maar heb tot nu toe geen rustiger paard gehad. Ik heb sinds ik haar heb verschillende stallen geprobeerd en als een ding duidelijk is is dat ze na het eten direct de stal weer uit wilt. Een traditionele zandpaddock is te klein voor haar dan gaat het niet goed met de rest. Een paddock Paradise hebben we ook gehad, helaas werden daar snachts paarden uitgehaald wat haar te veel onrust gaf.