24/7 buiten, terug naar nachten stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:08

Marith_Ov schreef:
Amber_anne schreef:

Dit klinkt wel ideaal! Ik denk dat dit ook voor paarden die graag op stal rusten perfect zou zijn. Helaas heb ik het nog nooit voorbij zien komem

Waar ik sta is ook geen pensionstal. Ik sta bij iemand privé, die zelf 1 paardje heeft en ik sta daar samen met nog 1 persoon daar in pension. Wij doen alles rondom de paarden, ook het paardje van de eigenaresse van de locatie en we kunnen dus ook zelf bepalen hoe we het hebben willen. Het is al een paar keer gewijzigd, maar het overdag op het land en 's nachts ieder zijn eigen paddock met schuilstal werkt tot nu toe echt het beste. We hebben dan ook 3 paarden met echt verschillende voerbehoeftes. Een Haflinger van 19, een Welsh Cob van 24 en een Arabier van 16.

Ik denk ook eerlijk gezegd dat ik dit ook nooit meer weer ga vinden als ze er mee stoppen, het zijn nl mensen die aardig op leeftijd zijn. Maar ieder jaar dat we er kunnen staan zijn we heel erg dankbaar voor.

Dit klinkt idd echt wel heel fijn :)
Alleen denk ik dat het voor een pensionstal nooit echt haalbaar zou zijn qua kosten. Heel vaak worden paddocks gedeeld met meerdere of afgewisseld per dagdeel En is er ook geen schuilstal. Als je ruimte moet hebben voor weidegang + een paddock met schuilstal voor elk paard dan heb je een heel groot stuk nodig waar je via ‘reguliere’ methodes minstens dubbel zo veel paarden op zou kunnen houden.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:56

Jessix schreef:
Bloem39 schreef:
Onze paarden hadden eerst een heerlijke bodembedekking in de schuilstal zodat ze inderdaad droog en comfortabel konden liggen. Maar ze gebruikten het alleen als wc en lagen prinsheerlijk in de (droge) paddock.
Het is gewoon voor ieder paard anders....

Uiteraard is het voor elk paard anders maar dat weet je pas als je ze de keuze geeft. Bij mij wordt er ook in de stal gemest en geplast, maar ik mest dagelijks uit. Haal alles wat vies is elke dag weg en vul weer aan met schoon stro. Zo blijft het een frisse stal die voor mijn paarden heel aantrekkelijk is. En trouwens ook voor mijn schapen toen ik die nog had. De wei en de paddock zijn ook droog maar bij mij verkiezen ze toch een dik pak schoon stro. Maar nogmaals als dat voor jou paarden niet werkt dan is dat ook prima toch?

Uiteraard werd er bij ons ook dagelijks uitgemest, klinkt nu een beetje of je er van uit gaat dat de stal niet aantrekkelijk voor de paarden was. Zij prefereren gewoon het buiten slapen, kunnen ze om de beurt de omgeving in de gaten houden.

En inderdaad werkt het voor ieder paard anders, dat was juist mijn punt. Het is niet per se zo dat paarden, die 24/7 buiten staan, zich niet veilig voelen, niet tot rust komen etc. En dat lijkt nu wel een beetje de tendens in dit topic. Gewoon goed naar je paard kijken en inderdaad de keuze geven.

Niks mis met 's nachts op stal als dat inderdaad alleen 's nachts is, ik denk dat veel paarden een paar uur rust zeker kunnen waarderen en nodig hebben. Zeker in een grotere en/of niet stabiele kudde. Of als een paard minder weerbaar is/wordt. Dan zou ieder een eigen paddock met inloopstal, wat eerder in het topic genoemd werd, inderdaad echt ideaal zijn.

MarryAnneR

Re: 24/7 buiten, terug naar nachten stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 15:12

Onze paarden staan aan huis en 3 van mijn pony’s leven 24/7 buiten met een schuilstal. De rest gaat s’avonds naar binnen.

Ik heb een gedraineerde paddock en zelfs een automatische waterafvoer maar toch merk ik dat als het erg nat is. De paarden echt met zn op een kluitje in de schuilstal gaan staan wachten tot ze naar binnen mogen.

Als ik ze dan lekker languit zie snurken in stal dan denk ik.. volgens mij zijn ze niet allemaal zo blij om 24/7 buiten te zijn.

En nee, ze staan niet uit gewoonte te wachten op eten. Dat hebben ze namelijk onbeperkt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 16:47

Bloem39 schreef:
Jessix schreef:

Uiteraard is het voor elk paard anders maar dat weet je pas als je ze de keuze geeft. Bij mij wordt er ook in de stal gemest en geplast, maar ik mest dagelijks uit. Haal alles wat vies is elke dag weg en vul weer aan met schoon stro. Zo blijft het een frisse stal die voor mijn paarden heel aantrekkelijk is. En trouwens ook voor mijn schapen toen ik die nog had. De wei en de paddock zijn ook droog maar bij mij verkiezen ze toch een dik pak schoon stro. Maar nogmaals als dat voor jou paarden niet werkt dan is dat ook prima toch?

Uiteraard werd er bij ons ook dagelijks uitgemest, klinkt nu een beetje of je er van uit gaat dat de stal niet aantrekkelijk voor de paarden was. Zij prefereren gewoon het buiten slapen, kunnen ze om de beurt de omgeving in de gaten houden.

En inderdaad werkt het voor ieder paard anders, dat was juist mijn punt. Het is niet per se zo dat paarden, die 24/7 buiten staan, zich niet veilig voelen, niet tot rust komen etc. En dat lijkt nu wel een beetje de tendens in dit topic. Gewoon goed naar je paard kijken en inderdaad de keuze geven.

Niks mis met 's nachts op stal als dat inderdaad alleen 's nachts is, ik denk dat veel paarden een paar uur rust zeker kunnen waarderen en nodig hebben. Zeker in een grotere en/of niet stabiele kudde. Of als een paard minder weerbaar is/wordt. Dan zou ieder een eigen paddock met inloopstal, wat eerder in het topic genoemd werd, inderdaad echt ideaal zijn.

Jammer dat je mijn post zo opvat. Ik schrijf 2x over dat het vast voor elk paard anders is en beschrijf verder mijn stalmanagement voor mijn paarden. Dus nogmaals, ja elk paard is anders. Maar daarom is het wel fijn als je ze de keuze geeft, wat jij ook hebt gedaan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:31

Bij mijn pony heb ik beide kanten op al vaker gedaan. Van 24/7 buiten naar stal (s nachts) en van stal naar 24/7 buiten. Dit jaar staat ze 24/7 buiten met een afdakje en ‘s nachts alleen. Mijn ideale situatie heb ik helaas nog niet gevonden, al vindt mijn pony het wel prima zo op dit moment.
Door blessures doet zij het niet zo goed lang op stal, maar krijgt ze 24/7 buiten bij kou en regen ook wel wat last. Het allermooiste zou zijn een inloop stal voor haar alleen (vd rust en bij tanken) die winddicht is en een lekker laagje stro of vlas heeft.
Mijn pony doet het niet zo goed in een kudde dus de nacht alleen om bij te tanken staat haar ook wel aan. Ik vermoed dat als ze ouder wordt en ze meer last krijgt, ik haar toch snachts weer op stal zal zetten.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 19:54

Ik wil 24/7 niet verheerlijken. Wel is t zo dat er een aantal medische issues niet bepaald verbeteren op stal ( noem stalbenen..:stijfheid...).
Maar, buiten moeten de voorwaarden ook gewoon goed zijn. En niet zoals ik soms dan ook lees en zie”24/7 buiten is zaligmakend”.
Ik vind het altijd wel interessante discussies.
Ja, mijn voorkeur heeft 24/7 buiten mits de voorwaarden helemaal goed passend zijn bij mijn paard... maar vind dat maar/
Idem voor stalling. Ook dat is natuurlijk niet zaligmakend. 20 uur per dag in een donkere stal zonder fijn buurcontact vind ik ook niks..