Leugens en bemoeienissen op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:06

Er zijn ook revalidatie stallen waar je echt alles naar wens kunt hebben, maar dat loopt wel in de papieren.
Ik zou eerst eens even kijken wat er uit de pssm1 test komt (die is nog niet terug toch?)
Als hij daadwerkelijk positief is, dan is het ook echt geen schande (ook al is dat niet bokt proof) om toe te moeten geven: die zorg kan ik niet aan.

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 10:11

Sizzle schreef:
Er zijn ook revalidatie stallen waar je echt alles naar wens kunt hebben, maar dat loopt wel in de papieren.
Ik zou eerst eens even kijken wat er uit de pssm1 test komt (die is nog niet terug toch?)
Als hij daadwerkelijk positief is, dan is het ook echt geen schande (ook al is dat niet bokt proof) om toe te moeten geven: die zorg kan ik niet aan.

Ja kijk er moeten ook kinderen welkom zijn op stal en dat is ook niet overal zo en die horen er nu eenmaal bij. En dagelijks alles zelf doen zoals vele doen met een paard met pssm dat kan ik niet omdat ik een groot gezin heb. Dus dat speelt ook mee, ben ook aan het kijken naar een ander baasje, hoe pijnlijk ook, die hem wel kan geven wat hij nodig heeft.

Mungbean

Re: Leugens en bemoeienissen op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:14

Ik praat eigenlijk niet van een ander baasje.
Een pssm1 paard is chronisch ziek. Daar neem je in mijn ogen eigen verantwoording voor. Kun je de zorg niet opbrengen dan zet je hem of op eigen kosten ergens waar de zorg wel geboden wordt of je maakt er een einde aan. Met zieke dieren ga je niet handelen en het risico lopen dat hij het ergens anders nog slechter krijgt.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:16

Waar ik sta, staan een aantal paarden met PSSM. Doen het hier super goed.
Supplementen en afgestemd voer worden iedere dag gegeven.
Maar voor 200 kun je hier niet staan hoor.
Als je bereid bent om wat verder te reizen en meer te betalen kan het een optie zijn.
Zie mijn onderschrift.

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 10:16

Sizzle schreef:
Ik praat eigenlijk niet van een ander baasje.
Een pssm1 paard is chronisch ziek. Daar neem je in mijn ogen eigen verantwoording voor. Kun je de zorg niet opbrengen dan zet je hem of op eigen kosten ergens waar de zorg wel geboden wordt of je maakt er een einde aan. Met zieke dieren ga je niet handelen en het risico lopen dat hij het ergens anders nog slechter krijgt.

Ja zo denk ik ook eigenlijk maar dat is behoorlijke stap he.

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 10:18

Sure_lee schreef:
Als je bereid bent om wat verder te reizen en meer te betalen kan het een optie zijn.
Zie mijn onderschrift.

Bedankt he!
Er staat dat
A/B pony's (tot 1,27 m) € 190,- euro per maand kosten dat is voor mij dus prima. Ik ga informeren!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:23

Oh ik ging uit van een paard haha geen idee waarom.

Graag gedaan!
Het is ook echt een hele mooie en gezellige plek. Met allemaal leuke mensen. Er loopt echt niemand rond die ik niet aardig vind. En daarnaast is het ook heerlijk voor kinderen en midden in het bos.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:24

Daihyo schreef:
Dat betekent dus dat de stal niet geschikt is voor jouw paard en als zij niet mee willen werken jij je verantwoordelijkheid moet nemen en wat anders zult moeten zoeken. Hoe vervelend ook.

Dit is ook wat ik denk.. Ze kunnen niet aan je vraag voldoen daar.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:27

Sure_lee schreef:
Oh ik ging uit van een paard haha geen idee waarom.

Graag gedaan!
Het is ook echt een hele mooie en gezellige plek. Met allemaal leuke mensen. Er loopt echt niemand rond die ik niet aardig vind. En daarnaast is het ook heerlijk voor kinderen en midden in het bos.

Nou dat zou fijn zijn als het zo geregeld is!

Blijft lastig een paard met extra zorg, je kiest er niet voor maar als het aan de orde komt heb je er wel aan te voldoen...
Soms is een ander baasje zoeken dat die zorg wel aan kan ook wel een optie, ik vind dat geen schande hoor.
We kunnen allemaal niet wat we heel graag zouden willen kunnen...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:32

Ik lees dat je denkt over een ander baasje, mar denk dat je daar reëel in moet staan, zo'n pony moet je niet meer door willen doen naar iemand anders.. Voor mij zou de keuze dan anders zijn, of een andere stal waar het wel lukt wat betreft juist voeren en houden, of kiezen indien je dat de pony niet zou kunnen geven om hem te laten gaan. Heel hard, maar schuif zo'n issue niet door naar een ander. Denk ook niet dat er veel mensen zich willen wagen aan een pony met pssm.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:34

Of lees ik het verkeerd en was het niet jouw pony ts met pssm? Ligt er natuurlijk aan wat het diertje heeft in geval van verkoop. Zeker geen schande om te verkopen als jij hem niet kunt bieden wat hij nodig heeft, maar wel afhankelijk wat je pony heeft vind ik altijd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:35

Nou dat weet ik niet, soms zijn er mensen die daar wel aan willen beginnen, die er al eentje hebben bijv die alleen op een paddock mag met een specifiek dieet, en die zoeken er soms nog eentje bij die op dezelfde manier gehouden kan worden als gezelschap.
Maar goed, ik ben het met je eens dat dat niet heel vaak voor zal komen en dat je zo’n paard niet kunt verkopen maar dat je dan eerder moet denken aan weg geven voor een echt goede plek.

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 10:49

Nouvel schreef:
Nou dat weet ik niet, soms zijn er mensen die daar wel aan willen beginnen, die er al eentje hebben bijv die alleen op een paddock mag met een specifiek dieet, en die zoeken er soms nog eentje bij die op dezelfde manier gehouden kan worden als gezelschap.
Maar goed, ik ben het met je eens dat dat niet heel vaak voor zal komen en dat je zo’n paard niet kunt verkopen maar dat je dan eerder moet denken aan weg geven voor een echt goede plek.

Ja weggeven ja.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:52

Dus als ik het goed begrijp vind jij een paard met een aandoening toch niet zo leuk en wil je het wegdoen, maar ga je even de schuld en de verantwoordelijkheid in de schoenen van de stalhouder schuiven?
"Omdat de stalhouders nooit doen wat ik vraag, moet ik nu mijn paard wegdoen" zo die insteek een beetje?

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 10:55

Gini schreef:
Dus als ik het goed begrijp vind jij een paard met een aandoening toch niet zo leuk en wil je het wegdoen, maar ga je even de schuld en de verantwoordelijkheid in de schoenen van de stalhouder schuiven?
"Omdat de stalhouders nooit doen wat ik vraag, moet ik nu mijn paard wegdoen" zo die insteek een beetje?

Gelukkig niet zeg

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:56

Waarom evolueert dit topic dan in 3 pagina's van stalhouders doen aan belastingontduiking naar ik denk eraan mijn paard weg te geven? Wat is nu het eigenlijke issue, de absolute kern van het probleem?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:06

Geen stal is 100% perfect op álles.
Zelfs een stal van 700 euro per maand niet.
Als je dat verwacht ga je bedrogen uitkomen.

Als ik het zo lees heb je een combinatie van hóge eisen. Medisch geschikt voor de pony, je wilt eigenlijk maatwerk en een staleigenaar die zich 100% voegt naar dat maatwerk, dat ook nog per moment kan wisselen.
Volpension of halfpension.
Plus een heel leger aan kinderen, en já ik snap prima dat die er voor jou bij horen, maar ook daar zit niet iedere stal op te wachten.

Je wilt dit alles tegen een prijs waar je sowieso op voorhand al niets anders kunt verwachten dan een simpele accomodatie waar je veel zelf moet doen.

In jouw geval: je budget moet flink omhoog of je eisen flink naar beneden.

Wat je nu van de staleigenaren verwacht is niet realistisch.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:09

Gini; ze heeft het al over weg geven/nieuw huisje zoeken in haar beginpost.

En ergens, ergens snap ik het ook wel. Als je niet kan zorgen voor een dier dan moet je wat doen. Ik weet niet welke kwaliteit van leven een paard met pssm1 heeft, maar ik kan me voorstellen dat je niet zomaar beslist van een dier dat op zich vrij goed functioneert in te laten slapen. Met een ziek paard leur je niet...Nee, in principe niet nee... En toch, toch zou het bij mij ook wringen om een dier dat dus met het juiste voerschema zou kunnen leven en gewoon gereden kan worden, in te laten slapen.

Maar ik vrees inderdaad dat je in dit soort gevallen gewoon zelf moet kunnen zorgen dat ie heeft wat ie nodig heeft. óf inderdaad een grote stapel geld neer willen leggen elke maand. Want TS, jij hebt een groot gezin waardoor het niet kan maar die stalhouder heeft naast jouw dier ook nog X aantal paarden waar voor gezorgd moet worden. Als hij voor alle paarden uitzonderingen moet gaan maken is ie aan het bij leggen op zijn stal.

anonyme schreef:
Ik heb nu sinds een jaar en 3 maanden een eigen paardje en wat mij opvalt is dat er, vooral op kleinere stallen zo gelogen word over dingen. Belasting onderduiken ook. Zo word er vaak gezegd onbeperkt hooi en dan blijkt later dat ze dat helemaal niet geven. Of er word gezegd een paar uur zonder en dan staan ze 8 uur zonder, als het niet meer is, want ik weet niet hoe laat ze het op hebben savonds, want de persoon in kwestie kwam in ieder geval pas weer de volgende ochtend om half tien en had de laatste portie hooi gegeven om half zeven.
Zo heb ik ook meegemaakt dat ze zeggen de supplementen te geven bij de voerbeurten en dan blijkt dat dat helemaal niet gebeurd en ik maar moeite hebben met mn pony.
Of dat ze er muesly en bix in willen stoppen maar mn pony heeft een voorlopige diagnose pssm 1 en daar krijgt hij symptomen van.
Ik was ook op een stal daar had de stalmanager 2 eigen paarden en een pony en daarvan staan er 4 bij van een ander en een paar shetlanders en toen ik op een keer de paarden zag zonder deken schrok ik ervan. De ribben waren goed zichtbaar, ingevallen flanken, hangende achterhand, en eigenlijk vond ik het koppie ook wel dun in verhouding.
Ik wil eigenlijk mijn pony met het eerlijke verhaal van pssm1 een nieuw huisje gaan geven om deze reden. Ik voel me belet on goed voor mn pony te zorgen. Een paddock paradise is ook geen optie omdat hij slecht reageerd op kuil en voordroog en de slowfeeders van 4cm eet hij veel te veel van totdat hij erbij neervalt.
Ik kan gewoon geen plek vinden waar hij zonder pijn kan staan op deze manier.
Wie herkent deze of soortgelijke dingen?

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 11:16

Het gaat er en beetje om dat eerlijke communicatie niet lijkt te lukken op meerdere stallen nu. Als het niet kan dan ben ik de laatste die gaat zeuren alleen dan moet dat wel in een gesprek naar voren komen . En niet ja zeggen en nee doen of mij wijsmaken dat het allemaal wel meevalt zodat hij gewoon mee kan doen met de rest. Nee is nee en ja is ja. Lukt niet , prima weet ik waar ik aan toe ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:22

Sure_lee schreef:
Zie mijn onderschrift.

Maar dat is geen zandpaddock. Een paar hectare aan groen in de vette klei is een doodsvonnis voor een pssm1 paard. De warmbloed types met pssm1 kunnen nog wel tegen een beetje gras maar koudbloeden dus echt niet.

Pssm2 kan geloof ik juist wel weer tegen gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:27

Pssm is niet persee een bruikbaar of onbruikbaar paard. Er zijn sowieso meerdere varianten en bij sommige paarden zoals koudbloeden zijn de symptomen veel minder heftig dan bij een quarter. Aan de mijne merk je nu met goed management helemaal niets.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:28

Ik zou een lijstje maken van alle de privé-stallen in je buurt (zoek op internet, vraag aan andere paardenmensen in je omgeving voor adressen). Vaak kan er op kleinschalige stallen sowieso wel meer. Laat je in het begin niet leiden door de prijs. Staat er een stal bij van 400 euro in de maand, schrap die niet meteen van je lijst. Ga eerst eens praten met al die stalhouders en let dan vooral goed op wat zij zeggen. Praten ze gewoon met je mee en zeggen ze op iedere vraag bijna altijd gewoon 'ja', dan zou ik al alert worden. Een goede stalhouder denkt met je mee en zegt dan ook meer dan enkel jaja. Probeer ook met hoe jij communiceert een bepaalde reactie uit te lokken. Als jij bijvoorbeeld zegt "mijn paard mag niet veel gras dus die moet een graasmasker om" is het als stalhouder heel gemakkelijk om gewoon 'ja' te zeggen. Maar als je enkel de probleemstelling poneert "mijn paard mag eigenlijk niet te veel gras". Dan is het antwoord van de stalhouder zeer interessant. Vangt die de probleemstelling meteen op of negeert die het? Denkt die zelf oplossingsgericht en biedt die andere opties aan? Of laat hij de vraag maar wat vaag in het midden sudderen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:29

Ik zou het hier wel aandurven om een pssm1 koudbloed te huisvesten. Paddock paradise in aanleg op zandgrond, 3x per dag hooi uit slowfeeders en weidegang naar behoefte (deel van de minikudde wel, ander deel niet, weides staan in de track, dus er is altijd contact). Juist omdat het kleinschalig en in eigen beheer is. En nee, dit is geen uitnodiging, want nu geen ruimte en tijd.

Maar het kan dus zeker wel. Je moet alleen goed zoeken naar die speld in de hooiberg.
Zet goed op een rij wat je pony wel nodig heeft en zoek naar een stal die dat al kan bieden. Een stal die nog van alles moet gaan aanpassen is veel moeilijker.
In jouw geval zou ik gaan zoeken naar een paddock paradise dat hooi voert uit slowfeeders, op zand. Ik denk dat je dan al een heel eind komt wat betreft de basisbehoefte.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:40

Als je hem aanbied, is er wellicht iemand te vinden. Maar daar vind ik altijd wel gevaar in zitten. Hier eentje met COPD en niet meer bereidbaar. Gun hem zeker nog een plekje ergens op de wei en dan zouden wij voor onze dochter een stal vrij hebben. Die rijd nu op de maneg ipv eigen pony. Maar ben altijd bang dat iemand hem dan op een goede dag toch weer als gezonde kinderpony probeert door te verkopen. Dus meneer staat hier met vervroegd pensioen tot hij dan verslechterd wellicht en dan zullen we onze verantwoordelijkheid nemen. Mocht er een echt vertrouwde plek voorbij komen, is het anders, maar dat is erg moeilijk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 11:49

Ik denk dat communicatie ook wel een dingetje is.
Dus als je ergens anders naar toe wilt, is het belangrijk dat je het gesprek goed voorbereidt.
Denk er goed over na wat je wilt en wat je gaat vragen, zodat het ook duidelijk is voor degene met wie je spreekt.

*edit: tikfouten
Laatst bijgewerkt door Kendra op 26-10-20 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt