Eisen pensionstalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emil01

Re: Eisen pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 21:18

Er zijn een paar eisen wat mij betreft;
- onbeperkt hooi in slowfeeder
- droge ruime paddock
- buitenbak met goede bodem (waar lopend in gelongeerd mag worden of een longeercirkel erbij)
- ruime frisse stallen
- kleinschalig
- toilet
- kast voor spullen
- stalgenoten die elkaar in hun waarde laten
- goede uitrijmogelijkheden

Vooral het eerste is schijnbaar zeer moeilijk, terwijl dit een basisbehoefte van het paard is.......

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:28

emil01 schreef:
Er zijn een paar eisen wat mij betreft;
- onbeperkt hooi in slowfeeder
- droge ruime paddock
- buitenbak met goede bodem (waar lopend in gelongeerd mag worden of een longeercirkel

Vooral het eerste is schijnbaar zeer moeilijk, terwijl dit een basisbehoefte van het paard is.......

Helemaal mee eens. Bizar, dat dat nog steeds op zo weinig plekken op orde is!

Ik ben op zoek naar het volgende;

Een paddock paradise (evt hitactief), tot max 30 min rijden vanaf Vinkeveen. (Dus bijv Hilversum, Nieuwkoop, Aalsmeer). Er moeten uitrij mogelijkheden zijn, een buitenbak en een plek voor mijn spullen of kast. Max 300,-. Mag ook een privé plek bij iemand zijn, als mijn pony maar de hele dag buiten komt met veel goed hooi.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 15:57

ElskaIsland, Stal Hilverzicht al eens geprobeerd? Sta er zelf niet en geen ervaring mee maar hebben hit-actief, bos is dichtbij en hebben een buitenbak....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:26

Mijn eisen:

1. Veel ruimte en geen overbevolking van de weilanden/paddocks. Je zou verbaasd zijn hoe lang een weiland het best wel goed houdt in de herfst/winter wanneer je niet te veel paarden op een klein stuk zet. Liefst zo lang mogelijk gras omdat ik heel erg voor het scharrelen en voortdurende bewegen ben. Maar uiteraard ben ik wel voor grondbehoud en sta ik niet negatief tegenover zandpaddocks in de winter. Echter moeten die zandpaddocks qua ruimte wel een duidelijke meerwaarde zijn ten opzichte van de stal en ook niet overbevolkt zijn. Een paard moet kunnen galopperen, zonder continu bochten door te moeten of 180° te draaien.

2. Ik wil voldoende faciliteiten om mijn paard optimaal te kunnen verzorgen. Lopend water, warm water, een droge, overdekte en goed verlichte plek. Dat hoeft dan niet allemaal luxe en chic te zijn, er moeten geen 10 poetsplaatsen aanwezig zijn met gouden paardenhoofdjes op de tussenwanden, ik sta even graag tussen twee touwen in de stalgang, maar zo een droge, verlichte plek moet er wel zijn. Ik houd altijd volgend scenario in gedachte als ik naar een stal ga kijken: Het is winter, 7 uur 's avonds, het regent en mijn paard wordt met een grote wonde van de wei gehaald. Op dat ogenblik wil ik lopend water om de wonde schoon te maken, lauw water omdat een wonde met ijskoud water uitspoelen echt niet leuk is, een overdekte plek met licht zodat de dierenarts de wonde goed kan bekijken en gemakkelijk kan hechten zonder dat we in de regen met zaklampen moeten sukkelen.

3. Een stalhouder die het paard op één zet en beseft dat ieder paard een individu is. Ik wil geen stalhouder waaraan ik moet vragen of mijn paard alsjeblieft meer hooi krijgt dan de standaard 4 kilo die ieder paard krijgt. Ik wil een stalhouder die uit zichzelf genoeg voert omdat die weet dat ruwvoer de absolute basis is. Ik wil gemoedsrust en niet thuis zitten kniezen of mijn paard wel voldoende buitenkomt, of mijn paard wel voldoende hooi krijgt etc etc. Ook een stalhouder die denkt in oplossingen en mogelijkheden kan ik waarderen. Uiteraard kan een stalhouder niet met iedere gril van iedere klant meegaan, maar wanneer de wens logisch en onderbouwd is en duidelijk voor het welzijn van het paard, dan houd ik er wel van als ik kan sparren met de stalhouder.

Dit zijn mijn absolute eisen. Uiteraard heb ik ook nog wel een paar nice-to-haves. Maar bovenstaande 3 dingen zijn wel echt absolute vereisten. Als dat niet aanwezig is, zal het niet de stal zijn waar ik ga staan met mijn paard, ongeacht wat er dan nog allemaal is aan faciliteiten.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 16:46

Ik ben heel benieuwd of iemand eens heeft uitgerekend wat de kosten zijn van zo'n ideale stal. Inclusief financiering van de grond, gebouwen. Plus de loonkosten van het personeel dat er rond moet lopen voor het voeren, binnen en buitenzetten, het meteen verhelpen van kapotte dingen. Een bedrag opneemt als loonkosten voor de eigenaar. Die moet ook betaald worden voor zijn uren.
Zo op een kladpapiertje denk ik dat 600,- per paard eerst komt.

En als ik dan in andere topics lees wat mensen bereid zijn te betalen, dan snap ik wel dat deze ideale stal er niet is. Vaak worden bedragen genoemd van 200 euro. Daar gaat al 10% BTW van. Hou je 180 euro over. Zie het daar maar eens goed voor te doen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 17:06

Ik vind het belangrijk dat ik met de kar/sulky in de rijbaan mag rijden. Ook dat shetlanders welkom zijn en de mogelijkheid bestaat om ze als grote/sport paarden te houden ipv als grasmaaier. Ik zie graag een mogelijkheid om mijn sulky droog te stallen. Daar betaal ik graag wat extra voor.

Verder wil ik dat mijn pony het liefst dag en nacht, anders in elk geval minimaal 12 uur buiten staat in een groep of in elk geval 2 soortgenoten, op een stuk grond dat groot genoeg is om te spelen en de benen te strekken. De bak mag niet te zwaar zijn en ik vind het belangrijk dat je ook na een flinke regenbui nog een droge bak hebt. Warm water, spuitplaats, kast voor je spullen met voldoende ruimte..
Volpension is voor mij wel een vereiste ivm een fulltime baan, en eigen voer klaar kunnen zetten zou fijn zijn. Daarnaast moeten eigen hoefsmid, dierenarts en instructie welkom zijn. Voldoende ruwvoer van goede kwaliteit en een automatische drinkbak.

Voor mijn shet is mijn budget in onze regio (randstad) hiervoor 200-250 euro, voor een groot paard 500 euro.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 17:55

Flower033 schreef:
Ik ben heel benieuwd of iemand eens heeft uitgerekend wat de kosten zijn van zo'n ideale stal. Inclusief financiering van de grond, gebouwen. Plus de loonkosten van het personeel dat er rond moet lopen voor het voeren, binnen en buitenzetten, het meteen verhelpen van kapotte dingen. Een bedrag opneemt als loonkosten voor de eigenaar. Die moet ook betaald worden voor zijn uren.
Zo op een kladpapiertje denk ik dat 600,- per paard eerst komt.

En als ik dan in andere topics lees wat mensen bereid zijn te betalen, dan snap ik wel dat deze ideale stal er niet is. Vaak worden bedragen genoemd van 200 euro. Daar gaat al 10% BTW van. Hou je 180 euro over. Zie het daar maar eens goed voor te doen.

Dat is een goed punt hoor.

Stallen voor die bedragen zijn er natuurlijk wel. Alleen dat zijn dan altijd de stallen waar je paard maar een half uurtje wordt buitengezet -O-

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 20:04

Flower003 ...dat roep ik dus al een paar keer hier in dit topic. Kan gewoon niet voor een normale prijs...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 20:31

ElCamino schreef:
Flower003 ...dat roep ik dus al een paar keer hier in dit topic. Kan gewoon niet voor een normale prijs...

Ik denk ook dat je je eisen in balans met je budget moet zetten en volgens mij vergeten een paar bokkers dat. Ik heb het geluk in Denemarken te wonen, het is hiergewoon VEEL minder dicht bevolkt, waardoor ik mijn droompension gevonden heb op een afstand van 5km van mijn woning in Aarhus (MET fantastische uitrijmogelijkheden). Daar betaal ik dan €250 voor. Maar zo'n pension zou je voor deze prijs NOOIT in de randstad vinden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 20:34

Maar waar zien jullie dan dat mensen een onrealistisch budget neertypen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:40

Nergens staat dat letterlijk maar als je het ideaalbeeld wilt realiseren kun je op je vingers natellen dat dan huidige pensionprijzen dat lang niet gaan redden.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:32

Gini schreef:
Maar waar zien jullie dan dat mensen een onrealistisch budget neertypen?

Dan zou ik even moeten zoeken in oude topics. Er zijn recent een paar topics geweest waar iemand vraagt wat anderen zouden willen betalen voor bepaalde faciliteiten. Daar wordt vaak met zulke lage prijzen op gereageerd.
Edit: gevonden: [TAO] Wat kan je vragen voor je stalling
Wordt vaak een bedrag rond de 350,- genoemd, een aantal keren hoger, maar ook iemand met 200,-.

Wat Molfre zegt, dat snap ik. De grond zal daar stukken goedkoper zijn. En de kosten van de grond bepalen voor een flink deel de kostprijs van een stal.

En dat op stallen waar wel veel is, de paarden maar kort naar buiten gaan, zal voor een deel met de wensen van de betreffende pensionklanten te maken hebben. Bij ons op stal kan je in groepen staan, 24/7 tot het echt te nat wordt op het weiland. Toch is er steeds meer vraag naar aparte weilandjes en halen mensen al vanaf september hun paarden s nachts naar binnen. Want het wordt donker.
Aan de andere kant zal het ook een kwestie van geld zijn: om paarden lang buiten te zetten heb je land nodig en de hele dag personeel. Beide kost geld.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:55

Ik lees best vaak dat mensen hun paard wel 12 uur per dag buiten willen. Ik zou ( als ik m’n paard op stal zou hebben) dat ook willen maar een stal kan dat toch simpelweg gewoon niet altijd bieden... stel ze gaan om 8 naar buiten en dan om 8 naar binnen, moet de stalhouder( of z’n personeel) dan tot zo laat werken?
Of moeten ze smorgens om 6 uur beginnen?
Of haalt iedereen z’n paard zelf binnen en is het dus regelmatig langdurig “ druk” op stal?

Serieus vraag ik me af hoe mensen dit dan bedenken...
( op een kleinschalige stal of bij mensen thuis kan dit wellicht best, maar op een echte pensionstal??)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:01

Tja, wat is een "echte" pensionstal. Ik ben inderdaad van mening dat vanaf een bepaald aantal paarden de zorg (en dus het welzijn) van het paard niet meer optimaal kan zijn. Op verschillende vlakken trouwens, niet alleen het buiten staan. Er zullen wel stallen nog hun best doen om op zijn minst tegen de grens van het acceptabele aan te zitten, dat geloof ik wel, maar ook zat stallen die in mijn ogen echt hun best niet doen. Van 10 tot 16 uur buiten, zelfs op een mooie, zonnige lentedag, dan ben je het niet echt voor de paarden aan het doen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:04

Nee dat ben ik met je eens. Alleen hoe kunnen ze het dan het beste anders doen? Even vanuitgaande dat het dus bedrijfsmatig is.
Dus personeel/ zelf doen als eigenaar van de stal.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 20:01

10:00/16:00 vind ik ook een wintertijd. In de zomer vind Ik 08:00 tot 19:00 prima. Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn paarden aan huis 24/7 buiten heb en die al enkele dagen amper de schuilstal uit heb zien komen. Die hadden net zo goed al 72 uur op stal kunnen staan met dit weer, mijn rijpaard staat op een pensionstal en staat nu korter buiten en heeft ook 0 problemen met op stal staan, die staat ook in pension omdat zij 24/7 buiten thuis dus verschrikkelijk vind. Vooral ook belangrijk dat je als baasje dus kijkt wat jou paard fijn vind. Ik heb alleen Pre’s en die vinden wind en regen helemaal niks.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:30

Muze schreef:
Ik lees best vaak dat mensen hun paard wel 12 uur per dag buiten willen. Ik zou ( als ik m’n paard op stal zou hebben) dat ook willen maar een stal kan dat toch simpelweg gewoon niet altijd bieden... stel ze gaan om 8 naar buiten en dan om 8 naar binnen, moet de stalhouder( of z’n personeel) dan tot zo laat werken?
Of haalt iedereen z’n paard zelf binnen en is het dus regelmatig langdurig “ druk” op stal?

( op een kleinschalige stal of bij mensen thuis kan dit wellicht best, maar op een echte pensionstal??)

Onze stalhouder (groot paardensportcentrum) woont op het terrein en werkt inderdaad elke dag van smorgens 6 uur tot savonds 10 uur (laatste ronde hooi). Sommigen halen hun paarden zelf binnen/regelen het onderling. Maar het grootste deel van de paarden staat dag en nacht buiten.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:24

Over hoeveel paarden praat je dan bij jullie Frummels ?
Hier moeten er elke dag 70 naar de wei gelopen worden en weer eruit geplukt, en nog 11 merries+ veulens, dat is voor 1 stalhouder alleen in de avond toch niet te doen ? Hier lopen ze met 3 of 4 man de paarden naar de weilanden en zijn daar echt wel even mee bezig, je kunt toch niet een werknemer een paar uur langer in dienst nemen tot een keer 's-avonds de dieren naar binnen moeten ?
Ik begrijp best dat dat niet haalbaar is op een groot bedrijf....

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:58

Leuke discussie met een hoop input zo te zien.

Top 3 eisen:
- kwalitatief goed ruwvoer
- veel uren buiten
- kuddeverband
Dat is waar ik op let als ik naar stalling zou kijken
-----------
De ideale stal voor mij zou zijn
- ruim opgezette paddock paradise (niet 25 a 30 paarden op 1 ha bv) waar ze altijd droge voeten hebben. Uiteraard heb je bij extreme regenval altijd water staan, maar het mag niet zo zijn dat ze geen droge plekken hebben.
- ruwvoer, als in goed hooi, geen kuil, geen zure balen, wat niet onbeperkt gegeven wordt. Denk hierbij aan slowfeeders die op bepaalde tijden open en dicht gaan. Zo kan je bijv 30min open en 30min dicht instellen.
- all-in service, geen voerbeurten,
niet mesten
-schuilstal met een strobed in de winter of op zijn minst rubber tegels
- professionele rijbak, niet te zwaar, niet te nat
- en als we het dan echt over luxe hebben, heel graag een binnenbak of op zijn minst een overdekte longeerkraal oid zodat je ook bij slecht weer fijn kunt trainen.
- verder zou de optie tot deken op/af tegen een extra vergoeding niet misstaan.
- verwarmbare zadelkamer zodat spullen ook in de herfst en winter kunnen drogen

Budget wat ik er voor zou over hebben is +- €500

Ik betaalde zelf €410 voor een all-in stal, waar ze in de zomer van 0600-2100h buiten staan en in de winter van 0600-1600.
Overdekte longeerkraal met stapmolen in de buitenrand, bodem van de longeerkraal erg slecht.
Buitenbak, super huge, maar snel nat, vrij goed te rijden normaliter.
De winterpaddock altijd natte voeten na regen, geen droge plekken.
Dekenservice inbegrepen
Ruwvoer regelmatig met slechte kwaliteit.
Verwarmde zadelkamer

Al met al vond ik de prijs niet opwegen tegen de accomodatie. We zaten op een super plek, binnen 10 minuten stappen in het recreatie gebied, alles werd gedaan en in de zomer alle ruimte.

Door het gebrek aan droge voeten, ruimte in de winter en slecht ruwvoer de keuze gemaakt om een overstap te maken.

Volgende maand verhuizen we naar een PP met een kleine bak die in de zomer vaak zwaar is, geen overdekte gelegenheden, uitrijmogelijkheden zijn er wel, langs het fietspad waarna je uiteindelijk wel bij recreatiegebieden komt én zelf mesten en voeren.
Een prijs van circa €300pm, kleine privé stal.

De voordelen van super ruwvoer, de mogelijkheid om 24/7 te scharrelen, altijd droge voeten te hebben en samen te staan met vriendjes gaf mij de door slag.
Altijd na een slechte baal weer buikpijn is niet te doen. Dus de luxe vervalt voor mij, maar hij krijgt het geweldig :)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:32

Ik reageerde eerst niet met mijn "eisen" want met mijn oude heer met Sidewinder kan ik gewoon niet veel.....
Vanwege de onbalans kan hij niet meer op transport, dus hij blijft hier lekker staan tot hij komt te overlijden. Hij heeft vanwege de ESS in mindere dagen écht steun aan de wand nodig om te rusten. (Voor details zie mijn Sidewindedr topic).
Hij is 32, mist een aantal kiezen en heeft verder alleen holle cupjes dus heeft tijd nodig om te kunnen eten.Wanneer hij geen hooi kan eten regelen ze lucerne etc voor hem
Daarom is zijn schema op stal hier als volgt:
hij gaat in de 2e paddockronde, dan kan hij rustig smorgens zijn hooi opeten.
De 2e ronde is van 11.00 tot 13.00 uur.
Op stal kan hij uitrusten indien nodig, hooitjes eten en ook middaghooi komt er dan aan.
Van 15.00 tot 17.00 staat hij weer in de 4e paddockronde. Als het lekker weer is laten ze hem staan tot ik er zelf ben na mijn werk om 17.00 uur. Dan bepaal ik zelf hoelang hij er nog staat.
Bij erg kl*teweer halen ze hem wel binnen of als ik er 17.00 nog niet ben.

Smorgens krijgt hij iedere morgen voor 9.00 uur zijn prednisolon medicatie van de stalhouder, omdat meneer geen capsules eet maakt hij er elke dag 4 open, doet ze in een spuit, mengt met water en geeft ze.
Wanneer er maar íets anders dan anders is wordt ik gebeld, meiden van stal maken ook foto/filmpje bij twijfel.Dus voor de zorg van mijn paard zou ik alleen al veel geld over hebben !!!!!En alleen daarom gaat hij niet weg van stal ( al zou het kunnen).

Hierna koop ik dus geen ander paard meer omdat ik een paard niet kan bieden wat ik wil in deze regio ( het gooi).
Ik wil namelijk een stal met uitloop voor een paard. Ik wil zomers op de wei van 09.00 tot 16.00 uur, en 's-winters een paddock waar hij minstens van 09.00 tot 13.00 in kan, dan rij ik na mijn werk wel, en ik wil zélf mijn dier niet snachts buiten.
Ik wil een goede rijbaan waar ik in kan trainen ( western) en ik wil buitenrijden.
Dat is hier eenvoudig niet voor mijn budget! En verder rijden kost benzine.
Elke dag Naarden - Nigtevecht is al 250 euro benzine in de week minstens, dus dat moet je ook optellen bij je budget, niet alleen de stalling.

Ik ben alleen, werk 40 uur en verdien niet een megasalaris. Laten we eerlijk zijn, een eigen huis met in je uppie de vaste lasten, een "gewoon"salaris, je vervoer en een paard is best moeilijk voor me.
Daarom hierna geen paard meer.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:37

ElCamino schreef:
Over hoeveel paarden praat je dan bij jullie Frummels ?
Hier moeten er elke dag 70 naar de wei gelopen worden en weer eruit geplukt, en nog 11 merries+ veulens, dat is voor 1 stalhouder alleen in de avond toch niet te doen ? Hier lopen ze met 3 of 4 man de paarden naar de weilanden en zijn daar echt wel even mee bezig, je kunt toch niet een werknemer een paar uur langer in dienst nemen tot een keer 's-avonds de dieren naar binnen moeten ?
Ik begrijp best dat dat niet haalbaar is op een groot bedrijf....

Oei, ik weet het niet zeker maar ik meen 80+ paarden. Maar zoals ik zei staan er maar een stuk of 30 op stal bij ons, de rest staat dag en nacht buiten en veel mensen zetten liever zelf binnen savonds. :) Hij heeft naar mijn weten niemand in dienst en doet alles zelf.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:22

Dat is waarschijnlijk zo'n ondernemer die heel veel uren van zichzelf niet rekent. En hij heeft wel een probleem als veel meer mensen wel graag een paard naar binnen gehaald willen hebben. Vaak onstaan dit soort dingen in de loop van de tijd.
Als je een nieuwe stal begint, moet je er wel rekening mee houden dat ze bijvoorbeeld alle 80 s avonds naar binnen willen. Dat kost ook meer stro en hooi. En het is toch wel leuk als staleigenaar om aan het eind van het jaar iets verdiend te hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 19:41

Flower033 schreef:
Als je een nieuwe stal begint, moet je er wel rekening mee houden dat ze bijvoorbeeld alle 80 s avonds naar binnen willen. Dat kost ook meer stro en hooi. En het is toch wel leuk als staleigenaar om aan het eind van het jaar iets verdiend te hebben.

Dat hoeft toch niet per sé? Dat hangt er toch vanaf wat je zelf aanbiedt. Als jij als staleigenaar 24/7-buiten stalling (met eventueel inloopstal) aanbiedt, hoef je er geen rekening mee te houden dat ze allemaal naar binnen willen. Ik ken zelfs best wel wat stallen die verschillende formules aanbieden en als je van de ene naar de andere formule wilt, kan dat enkel indien er plek is. Staan de binnenboxen vol, moet je wachten tot er een plek vrijkomt.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:40

Muze schreef:

Als de pensionhouder de ochtendronde doet, wil ik met liefde 1x per week ze savonds binnenhalen. Zeg 7.30 naar buiten, 19.30 naar binnen. En ik ben ook bereid dan de paddock/wei te mesten ook. Dat is het me allemaal echt wel waard. Als ze dan in groepjes van bijv 7 staan, is dat qua tijd je die kwijt bent goed te overzien (tenzij je een rot eind moet lopen) en ben je dus 1x per week aan de beurt.

1x per week kan ik agendatechnisch prima inplannen. Elke avond echter alleen mijn eigen paard binnenhalen vind ik heel rot, want dat betekent dat je dus altijd savonds naar stal moet, of smiddags (wanneer ik er meestal ben) je paard al binnenzet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 10:16

pumpina,bij ons zou dat niet kunnen. 70 paarden in je eentje naar buiten, met 3 man doen we daar ruim een uur over bij ons op stal, als je dat alleen moet doen.... ben je 3 uur bezig.
Ligt eraan hoe ver de wei lopen is natuurlijk , bij ons liggen de weilandjes aan een lang pad wat we naar achter moeten aflopen.
Als je dan 07.30 begint met lopen ( en dan éérst alles voeren en hooi geven) en 's-avonds naar binnen en nog voeren, hooigeven, dan worden het wel erg lange dagen hoor.
Wanneer er 70 pas om half 8 naar binnen gaan en je loopt alleen zou dat 22.30 alles binnen betekenen.
En wanneer het om 17.00 donker is moet je om 14.00 uur al gaan lopen als je alleen bent....
De pensionklanten die hier staan werken gewoon overdag, die kunnen dat na hun werk niet doen.
Dus wanneer daar extra personeel voor moet aangenomen worden gaat de prijs ook weer rap omhoog.