Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
emil01 schreef:Er zijn een paar eisen wat mij betreft;
- onbeperkt hooi in slowfeeder
- droge ruime paddock
- buitenbak met goede bodem (waar lopend in gelongeerd mag worden of een longeercirkel
Vooral het eerste is schijnbaar zeer moeilijk, terwijl dit een basisbehoefte van het paard is.......
Flower033 schreef:Ik ben heel benieuwd of iemand eens heeft uitgerekend wat de kosten zijn van zo'n ideale stal. Inclusief financiering van de grond, gebouwen. Plus de loonkosten van het personeel dat er rond moet lopen voor het voeren, binnen en buitenzetten, het meteen verhelpen van kapotte dingen. Een bedrag opneemt als loonkosten voor de eigenaar. Die moet ook betaald worden voor zijn uren.
Zo op een kladpapiertje denk ik dat 600,- per paard eerst komt.
En als ik dan in andere topics lees wat mensen bereid zijn te betalen, dan snap ik wel dat deze ideale stal er niet is. Vaak worden bedragen genoemd van 200 euro. Daar gaat al 10% BTW van. Hou je 180 euro over. Zie het daar maar eens goed voor te doen.
ElCamino schreef:Flower003 ...dat roep ik dus al een paar keer hier in dit topic. Kan gewoon niet voor een normale prijs...
Gini schreef:Maar waar zien jullie dan dat mensen een onrealistisch budget neertypen?
Muze schreef:Ik lees best vaak dat mensen hun paard wel 12 uur per dag buiten willen. Ik zou ( als ik m’n paard op stal zou hebben) dat ook willen maar een stal kan dat toch simpelweg gewoon niet altijd bieden... stel ze gaan om 8 naar buiten en dan om 8 naar binnen, moet de stalhouder( of z’n personeel) dan tot zo laat werken?
Of moeten ze smorgens om 6 uur beginnen?
Of haalt iedereen z’n paard zelf binnen en is het dus regelmatig langdurig “ druk” op stal?
Serieus vraag ik me af hoe mensen dit dan bedenken...
( op een kleinschalige stal of bij mensen thuis kan dit wellicht best, maar op een echte pensionstal??)
ElCamino schreef:Over hoeveel paarden praat je dan bij jullie Frummels ?
Hier moeten er elke dag 70 naar de wei gelopen worden en weer eruit geplukt, en nog 11 merries+ veulens, dat is voor 1 stalhouder alleen in de avond toch niet te doen ? Hier lopen ze met 3 of 4 man de paarden naar de weilanden en zijn daar echt wel even mee bezig, je kunt toch niet een werknemer een paar uur langer in dienst nemen tot een keer 's-avonds de dieren naar binnen moeten ?
Ik begrijp best dat dat niet haalbaar is op een groot bedrijf....
Flower033 schreef:Als je een nieuwe stal begint, moet je er wel rekening mee houden dat ze bijvoorbeeld alle 80 s avonds naar binnen willen. Dat kost ook meer stro en hooi. En het is toch wel leuk als staleigenaar om aan het eind van het jaar iets verdiend te hebben.
Muze schreef:Ik lees best vaak dat mensen hun paard wel 12 uur per dag buiten willen. Ik zou ( als ik m’n paard op stal zou hebben) dat ook willen maar een stal kan dat toch simpelweg gewoon niet altijd bieden... stel ze gaan om 8 naar buiten en dan om 8 naar binnen, moet de stalhouder( of z’n personeel) dan tot zo laat werken?
Of moeten ze smorgens om 6 uur beginnen?
Of haalt iedereen z’n paard zelf binnen en is het dus regelmatig langdurig “ druk” op stal?
Serieus vraag ik me af hoe mensen dit dan bedenken...
( op een kleinschalige stal of bij mensen thuis kan dit wellicht best, maar op een echte pensionstal??)