Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Poekkie schreef:Wow dus 30 euro per week en dan nog eens de kosten om de mesthoop af te voeren? Dat is te gek. Ik gebruik hier 20 euro per maand aan vlas per paard en de stallen liggen prachtig.
meggiemeg schreef:Heb je al eens gedacht aan Rapsodie of een merkloze variant ervan?
Ik heb pas 2 pallets besteld van de merkloze variant en betaalde 5.80 per baal inclusief, er zijn daarna wel prijsstijgingen geweest dus ik weet niet of de prijzen nu nog zo zijn.
In welke regio woon je? Anders weet ik wel een adres waar je zelf af kunt halen en die ook bezorgen met kleine aantallen.
woemp schreef:Poekkie schreef:Wow dus 30 euro per week en dan nog eens de kosten om de mesthoop af te voeren? Dat is te gek. Ik gebruik hier 20 euro per maand aan vlas per paard en de stallen liggen prachtig.
Ja en om af te voeren nog eens betalen ...
ik ben ze de hele winter door blijven proberen maar ik vind strokorrels echt niks. De paarden staan 24/24 buiten maar kunnen de stal vrij in en uit alleen is het probleem dat ze enkel in een stal willen plassen en mesten en nooit buiten.
woemp schreef:meggiemeg schreef:Heb je al eens gedacht aan Rapsodie of een merkloze variant ervan?
Ik heb pas 2 pallets besteld van de merkloze variant en betaalde 5.80 per baal inclusief, er zijn daarna wel prijsstijgingen geweest dus ik weet niet of de prijzen nu nog zo zijn.
In welke regio woon je? Anders weet ik wel een adres waar je zelf af kunt halen en die ook bezorgen met kleine aantallen.
Ik woon in België ...
woemp schreef:meggiemeg schreef:Heb je al eens gedacht aan Rapsodie of een merkloze variant ervan?
Ik woon in België ...
dito schreef:Hier sinds een paar maanden paarden aan huis met inloopstal bij de paddock. Ik ben begonnen met vlas dat werd niets want ze aten ervan. Toen deden we stro en sinds maand overgestapt op stro korrels. En ben er echt heel tevreden over!
Olympia96 schreef:Ik heb na 1,5 pallet strokorrels besloten om nu te testen met Rapsodie.
Test objecten:
1: merrie die op voorgaande stallen bekend stond om haar smeerkezerij (dat had ook met management te maken), plast veel en tijdens hengstigheid heel erg vies.
2: ruin. Echt het vieste paard wat ik ken op stal. Plast waar hij staat, poept inmiddels op 1 plek, maar draait alle beplaste stalbedekking door elkaar.
3: moi. Pietje precies, getraumatiseerd door jarenlang ellende van pensionstallen met in mijn ogen te vieze stallen met té karige bedekking. Ik houd niet van urinelucht en haal ook voor de nacht de drollen nog uit de stal.
Mijn bevindingen met de strokorrels:
+ hele fijne bodem die niet makkelijk schuift/kale plekken geeft
+ echt een bed
+ mijn merrie had ook na een week nog een mooi bed. 1 keer per week natte plekken eruit halen. Elke dag drollen met de hand.
- de stal van de ruin was alleen de eerste twee dagen aangenaam. Daarna werd het een bende en had ik steeds meer moeite om het netjes te houden.
- korrels bleven voor een groot deel korrels. Daardoor geen optimale opname.
- ellendig tijdens de vorst ivm natmaken
- elke week twee zakken erbij voor een frisse stal bij beide paarden (en ja ik ben precies en pietlut en heb liever te dik dan te dun bed). Relatief duur daardoor.
- na een dag of 5 rook ik wel ammonia lucht terwijl het gehakselde stro lang niet verzadigd was.
- stro korrels moeten van de muur af met vochtige dagen anders verschimmelen ze best snel (de niet uiteengevallen korrels).
Rapsodie:
+ veel meer vulling per zak. Twee pakken rapsodie is echt veel en veel meer dan twee zakken strokorrels qua bedekking
+ hoefde tijdens grote schoonmaak bij de ruin maar een halve kruiwagen natte plekken te verwijderen. En halve zak aan te vullen.
+ ruin smeert en draait nog steeds, maar nagenoeg geen ammonia lucht en stal oogt schoner.
+ maakt makkelijk schoon.
- rapsodie is veel stugger product. Heb de blauwe lange variant.
Prijs per pak/zak is gelijk bij mij. Maar doordat ik van Rapsodie veel minder nodig heb, lijkt het vooralsnog toch aanzienlijk goedkoper.
Mijn merrie is sinds deze week over op de rapsodie. Heel benieuwd hoe het bij haar bevalt.
Donnatella schreef:Van stro, naar vlas, naar strokorrel, naar vlas, naar houtkorrel. Dat is de weg die wij hebben afgelegd.
Stro wil ik niet meer, veel te veel werk en de mesthoop is gigantisch.
Vlas is eigenlijk wel ideaal, maar één paard kreeg white line disease in de hoef (2x) en eentje oogontstekingen door de scherpe stukjes in vlas.
Dus een tussenstop gemaakt naar strokorrel en wat was ik blij als die op waren... Natte donkere stal, nee dat was het niet. We hadden een middenkwaliteit gekocht (dus niet de hele dure, maar ook niet de allergoedkoopste). Opnieuw overgegaan naar vlas, maar mijn merrie kreeg weer white line disease.
Nu op houtpellets (naaldhout) en heel erg tevreden van. Super droge stallen, in de zomer moet je soms zelfs een beetje natmaken, gemakkelijk te stockeren en weinig mesthoop.
De houtkorrel die wij gebruiken, zij gewoon houtpellets die in de kachel mogen. 15 zakken in een stal van 3*3.5 om op te starten en dan kan je zeker 6 weken verder zonder iets bij te moeten voegen. Wel rapen we verschillende keren per dag de mest eruit als ze op stal staan en natte plekken slechts al die naar boven komen. Dat kan 1x per week, maar ook 1x per 3 weken zijn afhankelijk van hoe veel ze binnen staan.
Tijn8 schreef:ik ben met mijn paard ook over op gehakselt koolzaadstro (een voordeligere variant op rapsodie) dat bevalt eigenlijk wel heel goed. Mijn paard bleef eten van de korrels en is best een smeerkees. Ik wilde eigenlijk terug naar vlas maar dat is inmiddels onbetaalbaar. Koolzaadstro is voor mij een goed alternatief.
Elsje123 schreef:Hier ook gehakseld stro voor onze paarden.
Onze paarden staan sinds een jaar aan huis en toen ze bij ons kwamen deden we eerst vlas in de stallen. Het lijkt er echter op dat één van onze paarden ontstoken ogen krijgt van vlas, dus zijn we over gegaan op stro. Heerlijk vonden we dat weer. Alleen zo zonde dat je ook schoon stro weg gooit bij het weghalen van de drollen, dus over naar stropallets. Deed zin werk prima, maar onze paarden aten ervan :-/ Ook na behandeling met azijn bleven de heren ervan eten. Elke keer na een nieuwe zak zetten we ze met stress weer op stal. Bovendien maakten we die pallets flink nat zodat er geen korrels meer zouden liggen en was de stal dus altijd een beetje licht vochtig. Dus sinds een paar maanden nu over gestapt op gehakseld stro en we vinden het ideaal. De paarden vinden het ook heerlijk, dat is natuurlijk wel belangrijk, maar iedereen is blij hier. Vooral na een regenachtige dag kunnen ze hun geluk niet op:
[ [url=m/ugTkFU.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gepaneerde pony