Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:31

Zou nog duidelijker zijn. Geef aan dat je het lekker vindt om rustig en ontspannen met je paarden bezig te zijn. Dat je er niet staat voor de gezelligheid of om een praatje te maken. En dat je zeker niet op de bemoeienis van een ander zit te wachten. Dan maar bot en niet aardig gevonden...

Ik zou moordneigingen krijgen van zo'n stalgenoot.

Mocht dat niet helpen kan je altijd nog op zoek naar iets anders.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:35

Ik zou haar gewoon uit de weg gaan. Groet vriendelijk en trek verder je eigen plan. Ook als het toch tot een gesprek komt, laat je dan niet verleiden tot een discussie. Zeg gewoon dat je een andere mening hebt, en loop door.

Hopelijk komt het zo goed. Als het toch heel vervelend blijft en je kan haar niet uit de weg gaan dan snap ik het dat je op een gegeven moment weg wil. Je moet er ook wel voor je plezier/ontspanning kunnen komen. Maar aan de andere kant... op elke stal is wel wat natuurlijk. Belangrijkste is wel dat je paarden het goed hebben.

The_Cat

Re: Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:37

Ik zou misschien gewoon eens heel open tegen haar zeggen dat je er echt niet met opgezet bent dat ze zich altijd komt storen met wat jij doet, ook al bedoelt ze het goed. Zeg dat je er geen boodschap aan hebt en het ronduit vervelend vind. Ik zou eens hard tegen haar zijn, want jij die weg wil omwille van haar is ook hard. Uiteindelijk is dat ook iets dat je misschien zou kunnen laten vallen? Ik ben ook iemand die soms veel te zacht is, maar soms moet je ook eens denken aan jezelf en niet altijd aan een ander

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:41

GDG schreef:
Je bent niet duidelijk. Je probeert het wel maar wil de consequenties niet aanvaarden. De consequentie van jouw duidelijkheid is dat zij boos/verdrietig/beledigd is en dat vind je niet fijn en dan krabbel je weer terug. Oplossing: aanvaarden dat zij niet blij is met jouw grenzen. Meer niet. Laat het gewoon zijn, ga er niet op in en ga weer genieten van en met je paarden.

Exact dit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:42

De eerste de beste keer dat ze weer met ongevraagde adviezen komt er direct boven op zeggen nog voordat ze het af heeft kunnen maken: Joh weet je nog wat we nog niet zo lang geleden hebben besproken? Wat ben je nu aan het doen? Dan gewoon of doorgaan met waar je mee bezig bent en je niet meer door haar laten storen of weg lopen. Kijken of het kwartje dan eens wil gaan vallen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:54

Ik snap je helemaal en herken het.
Op mijn vorige stal was ik ook altijd degen die hulp moest hebben vonden sommigen.
Zo erg zelfs dat de longeerlijn uit mijn handen werd gepakt omdat ik het niet goed deed.
Toen ik voor de zoveelste keer te horen kreeg dat ik het anders moest doen greep mijn zusje in.
Het is haar paard en zij beslist hoe ze het doet en wat ze doet. Hou je bij je eigen paarden, dat doen wij ook.

Sindsdien wou ze niets meer met me te maken hebben en mocht haar paard niet eens meer met ''dat beest'' van mij snuffelen.

Het was voor mijn paarden een geweldige plek. Helaas werd het steeds slechter en kreeg ik van meerdere stalgenoten te horen hoe er door anderen ( ook de stalhouders ) over me gedacht werd. Dat vermoeden had ik ook al. Met steeds meer dingen was ik het niet eens met hoe het ging, maar ik bleef altijd makkelijk een meegaand. Nu ben ik opgestapt omdat het zo niet leuk meer is. Nu heb ik een fijne plek waar je hulp kunt vragen en iedereen je wil helpen, maar verder wordt je niets opgedrongen.

Het is zo'n opluchting en ik heb zo veel meer plezier in de tijden op stal en geniet weer. Dat was op de vorige stal nooit meer gelukt.

Veel succes, hopelijk lukt het je om een manier te vinden dan je het prettig vind.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:15

Ik lees maar 1 probleem in dit topic en dat is het gebrek aan heldere communicatie.
De ander neemt de ruimte die jij ze geeft.

Wees dus duidelijk en geef je grenzen aan. Dat kan heel lastig zijn als je dat niet geleerd hebt, maar het is gezond gedrag dus wees niet bang om je te uiten, zolang je het maar bij jezelf houdt.
En dat hoeft helemaal geen lang of zwaar gesprek te zijn.

Voorbeeld;
"Hee *naam stalgenoot*,
Het is voor mij lastig om dit bij je aan te geven omdat ik weet dat je het goed bedoeld, maar ik zou het waarderen als je voortaan je goedbedoelde adviezen voor je houdt als ik er niet nadrukkelijk om gevraagd heb."

Klaar!

En dan kan die ander daar met allerlei reacties op reageren, maar dat ligt bij diegene en daar ben jij niet verantwoordelijk voor.
Je hoeft je niet te verantwoorden en bent niemand iets verplicht.

Doet ze het nog eens dan wijs je haar daar opnieuw op.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:21

Ik vraag me af, als de paarden met elkaar op 1 wri staan, dan moet paard van stalgenoot ook noodgedwongen uit dat hooinet eten?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:22

Je moet je wel kunnen ontspannen. Het moet leuk zijn, niets iets waar je elke dag opnieuw tegenop ziet.
Lukt het je niet op een normale manier met die persoon om te gaan, dan zou ik denken over vertrekken.
Gewoon verder gaan kijken.

Ik zou het vooraf bespreken met de stalhouder. Wie weet zie die jou helemaal niet graag gaan en die ander wel? Daar kan ook een oplossing liggen.

Anders gaan, als al je pogingen op niets uitlopen. Met sommige mensen wordt het nooit wat. En mensen gaan lopen negeren is ook niet mijn idee van leuk.
Laatst bijgewerkt door Boras op 31-08-20 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:24

YellowLemon schreef:
Ik heb al verschillende dingen uitgeprobeerd:
* mij beperken tot een vriendelijke hoi & doei > krijg ik nadien berichten met de vraag waarom ik niks zei. Ga ik er dan op in en zeg ik dat ik het vervelend vind me constant te moeten verantwoorden, kruipt ze in de slachtofferrol en gaan er tranen lopen.
Ja nou en. Dat is haar probleem. Aan haar om daaraan te werken.

* het onderwerp "paarden" vermijden > erg moeilijk, gaat er hoe dan ook wel 's over

* gewoon 'ja'-knikken > begint ze er de dag nadien nog eens opnieuw over want ze ziet/merkt toch wel dat ik niet doe waar ik gisteren toch 'ja' op had gezegd
Ja knikken en nee bedoelen is halve communicatie. Geeft geen duidelijkheid dus probleem blijft bestaan

* ik geef vriendelijk aan dat ik haar commentaar niet fijn vind of ik het anders zie > same; gaat ze ook er opnieuw op in en geeft ze aan dat ze toch wel zeker weet dat wat zij vindt, juist is
Vriendelijk hoeft niet duidelijk te zijn. Duidelijk klinkt soms niet vriendelijk maar is wel helder wat de boodschap is.

Vind het een vervelend straatje zonder einde. Nou ben ik in alle eerlijkheid ook niet de meest spraakzame persoon hoor. We zitten met twee in dit vervelend straatje :D Maar 'k begrijp niet dat met alles wat ik hierboven al geprobeerd heb, de boodschap maar niet lijkt over te komen.
Soms tref je van die mensen. Die kan je het beste negeren. Hoi doei en lekker je ding doen. Doe een oortje met muziek in en je hoort ze niet meer. Alles wat je zegt is aandacht en voeding.geef ze niks en ze houden vanzelf op.

Nu kijken we ook 's aan wat het zou geven als we de weides gaan splitsen. De stalbaas is al een oude kerel en we willen hem ook niet overladen met al die belachelijke gedoe.
Alleen vrees ik dat er zo'n gedoe zal zijn. Ik vind het prima zo hoor, maar ja, dan kan ik weer niet dat "geslagen hond" b-oliebol. Zij is dan het arme schaap dat niks meer tegen mij mag zeggen. Daar ben ik ook geen held in hoor. Ben ik weer te empathisch voor en vind ik het weer zielig voor haar :j

Empathie is in dit geval verspilde energie. Ze mag best wat tegen je zeggen. Jij bepaald of je antwoord.

Heb ik nou eens een geweldige plek gevonden, kan ik er nog niet eens in alle rust naar toe :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:30

Helder, je hebt gisteren een gesprek gehad en je weet nu nog niet wat dat voor resultaat zal hebben, even afwachten hoe dit nu uitpakt zou ik zeggen.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:48

Ooo nu is het wat duidelijker, zo'n type is het dus :o Die lopen helaas wel meer rond in paardenland.

Als haar paard geen last heeft van de dingen die jij doet, zou ik heel hard zijn. Je wilt haar mening niet horen, tenzij je erom vraagt. Als jij erom denkt vanwege haar te vertrekken, maar dat eigenlijk jammer vindt, zou ik echt eerst heel helder zijn. Als jij vertrekt is haar paard zijn 3 vriendjes kwijt, dat zal ze waarschijnlijk ook wel jammer vinden?

Ik snap dat je geen ruzie wilt, maar dat hoeft ook niet als je duidelijk je grenzen aan geeft. Als zij in de slachtofferrol kruipt, is dat aan haar, niet aan jou.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:56

Echt, dit kom je overal op pensionstallen tegen. Je leert dan wel het te negeren ;) Doe gewoon wat je wilt en zeg bij goedbedoelde raad; sorry, geen interesse in paardenpraat hoor. Doei, en omdraaien en weglopen. Of 'als ik je advies nodig heb dan vraag ik het wel" en omdraaien.
Consequent blijven doen, en het gelijk van je schouders af laten vloeien. Je laat je de lol toch niet verpesten door zo iemand.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:59

Nabster schreef:
Ik vraag me af, als de paarden met elkaar op 1 wri staan, dan moet paard van stalgenoot ook noodgedwongen uit dat hooinet eten?

Pagina hiervoor legt ze uit dat het om hooinetten in de paddock gaat, en het paard van het stalgenootje heeft een eigen paddock.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:08

YellowLemon schreef:
Persoonlijk weet ik niet of ik het zo 'hoi en doei'-verhaal met verder niks aangenaam zou vinden; dat voelt voor mij weer aan als een "elephant in the room".

Maar dat gebeurt alleen als het voor je stalgenoot onmogelijk is om geen ongevraagd advies te gaan geven aan jou. Tenminste gewoon hoi doei en oppervlakkig kletsen zonder ongevraagde adviezen is voor jou ook geen probleem zo te lezen.

Dus vanaf nu gewoon keer op keer de streep trekken bij die ongevraagde adviezen (en dan terugvallen op het gesprek wat je daar gisteren met haar over hebt gehad). Hopelijk is het niet nodig, maar zowel voelt het misschien even wat onaangenaam, maar ik denk dat je er dan uiteindelijk nog lange tijd prettig kan staan. Maak het ook niet te zwaar, want dan lijkt het juist iets persoonlijks en dat is het niet. Het gaat puur om het ongevraagde adviesgedrag.

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 13:22

Probleem is momenteel dat het voor haar nogal zwartwit is. Gister gesprek gehad, heb ik ook uitgelegd dat ik het best gezellig vind met haar maar dat ik het gevoel heb me constant te moeten verantwoorden als ik wat met de paarden doe. Dat dat gedeelte niet fijn is.

Kreeg ik net bericht dat ze dan nooit meer de weide ging inkomen als ik er ben :roll: Dat hoeft voor mij ook weer niet. Maarja, als ik nu effectief zeg dat dit ook niet hoeft, dan is het precies ook niet duidelijk voor haar.
Het is lastig. Weet dat ik nu niet verantwoordelijk ben voor de manier waarop zij reageert maar toch. Leuk is anders.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:25

YellowLemon schreef:
Probleem is momenteel dat het voor haar nogal zwartwit is. Gister gesprek gehad, heb ik ook uitgelegd dat ik het best gezellig vind met haar maar dat ik het gevoel heb me constant te moeten verantwoorden als ik wat met de paarden doe. Dat dat gedeelte niet fijn is.

Kreeg ik net bericht dat ze dan nooit meer de weide ging inkomen als ik er ben :roll: Dat hoeft voor mij ook weer niet. Maarja, als ik nu effectief zeg dat dit ook niet hoeft, dan is het precies ook niet duidelijk voor haar.
Het is lastig. Weet dat ik nu niet verantwoordelijk ben voor de manier waarop zij reageert maar toch. Leuk is anders.

Dat is een nogal manipulatieve reactie van haar..

Ik zou er niet op reageren denk ik.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:26

Dan app je terug, als jij je daar prettiger bij voelt, moet je dat zeker doen. Het lijkt me namelijk geen type dat dit vol gaat houden, die staat zomaar weer bij je in de wei. :)
Puur aan je verhaal te lezen is dit meisje een energiezuiger, en daar moet je echt heel duidelijk je grenzen bij bewaken want je ziet het, je gaat door haar minder graag naar je paarden toe.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:27

Sorry hoor, maar dat is erg kinderachtig gedrag van haar kant. Beetje manipulatief ook.

Gewoon duidelijk blijven, bv: oke van mij hoeft dat niet, maar als dat de enige oplossing is waar jij je goed bij voelt en geen ongevraagd advies geeft, doen we het zo.

In ieder geval niet terug krabbelen en zeggen: Zo bedoelde ik het niet, het valt wel mee oid.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:27

Dit soort mensen heb je overal en op elke stal. De beste stuurlui staan aan wal, iedereen weet het altijd beter. Kwestie van ene oor in, andere oor uit. Ik zou er zeker geen fijn plekje voor opgeven :) Op een andere stal is ook wel weer wat.

Je hoeft geen vriendin te zijn of haar überhaupt te vriend te houden, als ze bananen in haar oren heeft moet je misschien iets minder liefjes zijn. Als zij niet meer naar de weide wil als jij er bent, prima. Heb je ook geen last meer van haar en is het “probleem” gelijk opgelost. Je hebt het haar ook niet verboden ofzo, dus als ze dit zo doet moet ze dat lekker zelf weten. Zou er niet eens op reageren.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:44

Dit heeft dus niks te maken met niet duidelijk zijn, maar gewoon niet willen luisteren van haar kant. Nu heb je een gesprek gehad met haar, mevrouw is beledigd en dan krijg je dus zo'n app.
Gewoon niet op reageren, anders blijft het aan de gang. Houdt het gewoon bij hoi en doei en als ze dat ook niet meer wil, dan helemaal prima, dan ook dat niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:51

YellowLemon schreef:

Jeetje wat een dramaqueen..

Duimpje terugsturen zou ik zeggen, dat doe ik vaak als ik niet meer weet wat ik moet zeggen :') Of "Ok"

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:52

YellowLemon schreef:

Dat is dan haar keuze, daar heb jij verder niets mee te maken.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:52

Bernoe schreef:
Nabster schreef:
Ik vraag me af, als de paarden met elkaar op 1 wei staan, dan moet paard van stalgenoot ook noodgedwongen uit dat hooinet eten?

Pagina hiervoor legt ze uit dat het om hooinetten in de paddock gaat, en het paard van het stalgenootje heeft een eigen paddock.

Excuus, niet gelezen :)

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:04

Ik zou op dat berichtje reageren: Als dat de enige manier is waarop je je niet ongevraagd gaat bemoeien met mij en mijn paarden: dan top.

En nogmaals: ik zou gewoon altijd nu als ze komt met allerhande advies: Dat is jou visie, ik heb de mijne. Let's agree to disagree. En als ze dan doorgaat gewoon zeggen: Ik blijf het graag op mijn manier doen en ik wil nu verder. Hup klaar. En verder je er zo min mogelijk wat van aantrekken als ze de oefening in je gezichtsveld gaat lopen doen om je te laten zien hoe goed ze het kan. Dat getuigt er ook van dat zij degene is die zich onzeker voelt. Ze heeft het blijkbaar nodig dat jij haar valideert, aandacht geeft en als expert gaat zien. Gewoon lekker laten gaan.