Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Popstra schreef:Ik zet mijn paarden van 11 tot 19 uur binnen nu deze dagen. Het is te heet maar vooral ook te veel insecten. Ze vinden het echt niet leuk nu. Het word hier 37 graden en het is vrijwel windstil.
Komt ook nog bij er niet zo heel veel gras meer staat. Het is veel te droog en groeit niet.
superpony schreef:Popstra schreef:Ik gebruik met deze zinderende hitte liever geen vliegendekens. Vind dat echt te heet worden om ze ingepakt te hebben staan.
Plus ze ondanks vliegenkappen op hun hoofden te hebben alsnog de neuzen zwart zien van de hoeveelheden vliegen die er op zitten. Ook op de kappen met neus.
Ik heb de mogelijkheid ze lekker binnen in de koele stal te zetten dus voor hier de beste oplossing. Net moeder met veulen ook binnen gezet. Geen probleem, kwamen graag mee
Paarden die gewend op stal zijn, gaan natuurlijk graag mee. Dat zegt eigenlijk helemaal niet zoveel. Is zelfde als trainen. Paarden accepteren na trainen en herhalen ook een zadel op hun rug, een ruiter etc.
Popstra schreef:Superpony, moeder en veulen staan al 3 maanden met nog 2 andere 24/7 op de wei!
Worden gek van de vliegen en stonden voor het hek te zeiken. waren echt blij dat ze mee konden
De boeren hier hebben de koeien nu ook overdag binnen en snachts buiten
superpony schreef:Popstra schreef:Superpony, moeder en veulen staan al 3 maanden met nog 2 andere 24/7 op de wei!
Worden gek van de vliegen en stonden voor het hek te zeiken. waren echt blij dat ze mee konden
De boeren hier hebben de koeien nu ook overdag binnen en snachts buiten
Ik begrijp het wel. Word zelf ook gek van de beestjes. Maar die van ons staan ingepakt. Nog steeds rond de benen wel last, maar ze hebben een keus.
Je kan ook zeggen; ik zet de deur open en kijk wat ze doen, wanneer etc.
Ik heb ze ook weleens opgesloten en als ik de deur open doe rennen ze eruit.
Wat ik erger vind is dat mensen koste wat kost willen trainen bijv. Die van ons staan nauwelijks te schuilen, maar ze hoeven ook geen rondjes te rennen.....
Waar ik dus een uur geleden moeder en zoon (27 en 21 ) wel 2x zag rennen en dus weer een berg hooi heb aangeboden in de schuilstal. Ik heb er gestaan en in de hoek van de L vorm staat echt een heel fijn windje.
Ze hebben er echt geen last van verder. Liggen niet op apegapen en lopen rustig rond, staan wat te dommelen. eten etc
Maar jaren geleden heb ik de zwarte weleens suf van de wei gehaald toen we in pension stonden en er niks was voor schauwd, wind etc.
Heb zelf gekeken naar een ventilator voor onder het afdak, maar denk dat ik veel kwijtraak door de openingen. Scheelt ook tegen beestjes, dus denk er vaak over na.
Aan de andere kant is dit hele warme maar relatief kort en is het ook weer zo voorbij. De overgangen van seizoenen zijn soms erger/zwaarder dan dat het van warm naar nog warmer gaat.
Overigens hebben wij 2 varkens die zich veel meer terugtrekken en echt uit de zon blijven. Andere dieren, maar dan zie je toch wel dat dieren echt wel zelf doen wat goed voor ze is. tenzij ze dus geen keus hebben. Dat is mijn struikelblok. Ze moeten een keus hebben. 24/7 buiten zonder droge plekken, zonder beschutting, alleen, geen eten etc zou ik nooit doen bijv. Dan is 24/7 niet heilig.