paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:19

Hier leek het grondwater heel mooi helder. Tot pap de tuin ging sproeien en de stoeptegels oranje werden. Zit dus veel ijzer in. Te veel ijzer is gevaarlijk en kan dodelijk zijn

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:25

hier 2 weides die ik huur. Op 1 weide staat mijn 5 jarige ruin met een 2 jarige hengst. Zij krijgen gewoon putwater. Deze is helder, geen vreemde geur of kleur. Is ook een put niet in de buurt van een beek ofzo.

De 2 oudjes staan op een wei 200m verderop, daar is ook een put maar vlak naast een beek (die ook oranje kleurt door het ijzer) en deze put bevat dus echt wel enorm veel ijzer, het water stinkt, heeft een oranje gloed en oranje bezinksel. Deze paarden krijgen dus geen putwater maar leidingwater. En sinds gisteren wordt regenwater opgevangen in een 1.000 liter vat.

Gea99

Re: paarden grondwater geven? Waarom wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:34

Nu geen paarden en ponys meer. Maar ze kregen altjjd leidingwater. We hadden wel een bron laten slaan. Maar zat een laagje op dat water.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:37

Gewone thee, zonder smaak en een theeglas of limonadeglas is genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:37

Ik vroeg me af of dit eigenlijk wel zomaar mag, al helemaal vanwege de huidige problemen met de lage grondwaterstand e.d. Heb even snel gezocht en las dat het in grote delen van NL mag (vooral als je er niet uitgebreid mee gaat sproeien), maar dat je sowieso een melding moet doen. In sommige zones mag het niet. :)

https://www.drinkwaterplatform.nl/zelf- ... goed-idee/

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 14:33

Wij geven al onze dieren grondwater uit eigen bron. Mijn oude rijpaard is al 27 jaar en krijgt al zo lang ze van mij is grondwater (dus een jaar of 20). Er zal best wat ijzer in zitten maar ze doen het er prima op.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:01

JoyCiej007 schreef:
Mijn 3 pony's en de dieren van mijn weidebuurman (schapen, geiten, kippen, loopeenden, ganzen) krijgen al grondwater vanaf het begin, jááren dus. Vinden het erg smakelijk. Toen paar jaar geleden onze oude pomp kapot ging in de winter, heb ik een tijd lang kraanwater bij de....................................

Misschien eens kijken voor strips om het ijzergehalte te meten, moet niet duur zijn.

De locatie is zeker van belang, want niet overal zit evenveel oer of ijzer in het grondwater. In delen van het land kleuren sommige sloten oranje van oerwater of kwelwater...dus dan weet je genoeg over het grondwater.

Het is niet zo zwart/wit dat er ALTIJD te veel ijzer in het grondwater zit. Maar testen bij verdenking is altijd nodig. Bij de grote rivieren zal het wellicht meevallen, daar is het grondwaterpeil vrij hoog. Bij ons is het laag en erg ijzerhoudend op sommige locaties. Sinds mijn paard geen grondwater meer krijgt kleurt hij niet meer oranje.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 15:08

Mijn paard heeft een aantal jaar geleden op een pension stal gestaan, waar ze ook water uit de bron haalde. Ze vond het water niet lekker en dronk het daarom ook niet graag. Het rook ook niet lekker.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 19:54

Mijn pony's krijgen ook grondwater op de wei die ik huur, weet niet wat ze bij de oude eigenaar kregen. Maar ze drinken het graag. Het blijft mooi helder en schoon, alleen als het vat bijna leeg is, is het wat bruinig van kleur. Dan laten we het doorstromen tot het weer helder is. Er zit nooit een laagje op.
M'n koffievos leek wel meer oranje te worden sinds ze bij mij is en ik heb me wel eens afgevraagd of dat te maken had met het water of het land (24/7 op gras)
(vergelijk verkoopfoto uit 2016
Afbeelding
en dit voorjaar
Afbeelding )
maar inmiddels is ze weer heel mooi donker.

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 20:18

Onze paarden hebben 10 jaar lang grondwater uit de put gekregen. Nooit problemen gehad maar toch laten testen. Het ijzergehalte was goed maar een zeer hoog gehalte nitraat. Komt uit de vele mest wat over de akkers gaat en uiteindelijk het grondwater heeft bereikt. Niet meer geschikt voor consumptie. Nu dus gewoon kraanwater geven. Ben benieuwd wat het resultaat zou zijn als ik het zou laten testen op gifstoffen.Het testen was maar 10 euro

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:28

Voor de mensen die hebben laten testen, hoe/waar hebben jullie dit gedaan?

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:50

Je kan naar waterleidingbedrijven, b.v. Vitens, als je gaat googlen zie je snel waar je terecht kunt. Het bedrijf waar je je eigen kraanwater van ontvangt. Deze leveren al deze diensten