Jacobskruid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 08:28

rina

Re: Jacobskruid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 09:19

Je zet hem zo dicht mogelijk naast de wortel. Dan steek je hem de grond in, en buig je de steker naar de grond toe. En komt de wortel er heel makkelijk uit. Klaar is Klara :D :+

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:31

Ik heb al een paar jaar die vork maar gebruik hem amper nog. Kreeg er grote gaten van in de weide En naast dat gat groeit... een jkk plant.

Ook kunstmest op de hele plant gooien vind ik niks. Plantje gaat zeker dood maar die blaadjes liggen nog in je weide hé..

Wij snijden nu de plantjes af. Strooien er boerenzout op en wat kunstmest en graszaad er over. Zout dood de plant, kunstmest zorgt voor latere groei van het gras.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 10:34

Net ook maar even gekeken, 1 plant en net op grond buurman. Wel veel gele bloemen, maar dat is ander kruid. Heb land dit najaar opnieuw laten zaaien en is redelijk vrij van onkruid. Wil het laten hooien voor eigen wintervoorraad. Ben nu wel huiverig om het van particulieren in de buurt te kopen als er zoveel staat

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 11:06

Even een vraagje, dat landbouwzout, is dat ook te vervangen door gewoon keukenzout? Als ik tenminste de goede variant (veevoeding) voor me heb.

Hier puilt de tuin ook ineens uit met dat spul (en ander onkruid na twee droge jaren), en ik wil er gewoon vanaf (ook omdat de buren paarden hebben).

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 11:42

Zidore schreef:
Wij snijden nu de plantjes af. Strooien er boerenzout op en wat kunstmest en graszaad er over. Zout dood de plant, kunstmest zorgt voor latere groei van het gras.

Jij snijdt de planten op de bodem af?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 12:15

Ik heb er wel eens pekelzout op gedaan. Gaan het ook goed dood van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:51

rina schreef:
Je zet hem zo dicht mogelijk naast de wortel. Dan steek je hem de grond in, en buig je de steker naar de grond toe. En komt de wortel er heel makkelijk uit. Klaar is Klara :D :+

Ik zet hem op mijn verlanglijstje. Dankjewel voor de uitleg!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 17:34

Popstra schreef:

Bedankt, daar heb ik nog een goede 10 kg van staan, gaat dus goed komen :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:03

Het is een belangrijke en fantastische plant voor veel bestuivers. Niet alleen maar drama dus. Bermen maaien en gif spuiten lijkt me nogal apart. Biodiversiteit gaat voor.

Het zit ook zeker niet (meer) in zaai-mengsels nu. Misschien eens tijd om met de gemeente én ecologen om de tafel te gaan om een duurzame, insect-vriendelijke oplossing?

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 18:05

Ik wil niet flauw doen hier over al dat zout maar middelen als azijn, zout en bijvoorbeeld chloor mogen niet gebruikt worden voor onkruidbestrijding. De effecten op het milieu, zuurgraad van de bodem, insecten, grondwater etc zijn nog onvoldoende bekend om te zeggen dat het zomaar onschadelijk is..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 18:41

Siamsmeesje schreef:
Popstra schreef:

Goed op de grond bij en in het hart vd plant leggen. Ik deed er een hand vol pekel op

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 18:42

Dieuwertje92 schreef:
Ik wil niet flauw doen hier over al dat zout maar middelen als azijn, zout en bijvoorbeeld chloor mogen niet gebruikt worden voor onkruidbestrijding. De effecten op het milieu, zuurgraad van de bodem, insecten, grondwater etc zijn nog onvoldoende bekend om te zeggen dat het zomaar onschadelijk is..

Je moet ook niet je hele wei met zout gaan bestrooien. Enkel op de plant zelf

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 18:44

BaileyMix schreef:
Het is een belangrijke en fantastische plant voor veel bestuivers. Niet alleen maar drama dus. Bermen maaien en gif spuiten lijkt me nogal apart. Biodiversiteit gaat voor.

Het zit ook zeker niet (meer) in zaai-mengsels nu. Misschien eens tijd om met de gemeente én ecologen om de tafel te gaan om een duurzame, insect-vriendelijke oplossing?

Geen drama? Je zal het in je hooi vinden en de hele partij kunnen vernietigen. Geloof me, daar word je niet blij van.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 19:40

insun schreef:
cam schreef:
Een snelle goed werkende tip. Misschien dat niet iedereen met kunstmest aan de slag wil. Maar voor wie dat geen probleem is.

Bij bloemende planten de bloem afknippen en daar op elke plant 3 handjes KAS gooien. In een droge periode een flinke scheut water erbij gooien en na 3 dagen is de plant zo goed als verdwenen en na een week helemaal weg. Ook zie je zelden op die plek nieuwe JKK terug komen.

Dit werkt echt?
Tot hoe ver knip je de plant af? Tot net onder het bloemscherm, of tot halverwege de stengel? Werkt alleen die KAS kunstmest, of ook andere kunstmest?
Hoelang mogen de paarden niet meer op de wei nadat je de kunstmest op die rotplanten gegooid hebt? Ik weet dat je de paarden na kunstmest strooien 2 weken van het land houdt, maar geldt dat in dit geval van zo lokaal strooien ook?

Als dit werkt wordt er al een boel uitgeroeid. In combinatie met uitsteken van de rozetten in het voorjaar zou je dan uiteindelijk toch van die troep af moeten komen, lijkt me.

En tenslotte een laatste vraag aan diegenen die ondanks veel bemesten toch JKK hebben: onkruid groeit graag op zure grond. Hebben jullie afgelopen najaar ook gekalkt? Misschien moet het dan toch de combinatie kalken-bemesten zijn?

Ik doe dit al een paar jaar. Eerst op een andere plek maar nu bij onze eigen weides.
De bloem knip ik er af tot ongeveer halverwege de stengel. De rede is dat JKK snel in zaad schiet als het denkt dood te gaan. En zo zorg dat dat niet gebeurd. Alleen KAS helpt idd. Andere kunstmest werkt niet echt zo als KAS. Na 3-4 dagen vind je eigelijk weinig terug van de plant.
Ik heb 6 weides. Dus als ik strooi staan de paarden er niet op. Ik loop eigenlijke elke dag door de weides om te controleren of er verkeerde planten tussen staan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 20:20

BaileyMix schreef:

Wat? Biodiversiteit gaat voor? Heb jij wel eens een paard gezien met leverschade? Ik snap zo’n reactie oprecht niet. Wij hebben het begin dit jaar nog meegemaakt, paard op stal helemaal naar de klote. Was al weken miserabel en er is zoveel gedokterd om hem te kunnen helpen, uiteindelijk stond hij te stuipen in de stal zeiknat van het zweet. We hebben meteen de DA laten komen. Ik ben daarna onmiddellijk met het paard en een stalgenoot naar de kliniek moeten rijden en eigenaar opgebeld. 2 uur later stonden we weer thuis, zonder paard want die hebben we moeten laten inslapen voor hij na 3 uur langer lijden zelf dood zou gaan. Dit is iets waar paarden aan overlijden, jkk hoort niet in weilanden waar paarden lopen. Dus spuit en strooi er maar lekker op los wat mij betreft!!

Er zijn tal van andere opties die ecologisch zijn. Ik heb bijvoorbeeld een bijentuin aangelegd dit jaar. Makkelijker heb je het niet, 10 vierkante meter omspitten en zaad erin gooien. 2 maanden later en het stikt hier van de insecten, bijen, vlinders etc... en kan je prima met jkk doen als je dat dan perse wilt, maar NIET in de buurt van graasland!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 21:47

Nooit eerder gehad, maar dit jaar hebben wij het ook op ons land staan. Heel vreemd. Voor nu eruit getrokken met wortel, maar ben als de dood voor volgend jaar en de rest van het seizoen

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:12

BaileyMix schreef:

Onze gemeente houd er rekening mee on verband met de paarden die her en der staan. Ze zaaien nu een bloemenmix en naast dat die prachtig is ook vrij van jacobskruid en boterbloem.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 22:14

Dieuwertje92 schreef:

En al dat strooizout dan en mensen die jerrycans vol azijn door de tuin smijten. In mijn tuin plant ik van alles voor bijen, heb een insectenhotel op de wei om u tegen te zeggen, zaai daar ook bloemen maar dat jacobskruid gaat eraan, hoe dan ook.

Ooit een paard zien vechten tegen de gevolgen, overleed uiteindelijk na 2 dagen, nee bedankt..

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:14

Hier dit jaar maar 6 planten in de wei. Minder dan voorgaande jaren. Ook zonder bloemen herken ik ze,dus heb ze met wortel en al uit de wei gehaald. Beetje aarde en een losgeraakt polletje erin. Over 2 weken weer een rondje doen. We hebben in het dorp 1 berm waar een paar pollen staan (in de wei ernaast wordt niets verwijderd...) daar ga ik als ze uitgebloeid zijn (ze trekken massaal bestuivers) de bloemen van afknippen. Deze berm wordt niet gebruikt voor hooi. Dat scheelt. Maar dan kan het niet verder uitzaaien, maar issie nog wel nuttig voor de insecten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:16

Ik las op het internet een tip om gemaaid gras over de plekken waar veel JKK groeit te verspreiden. Zo krijgen de planten geen licht en dat hebben ze wel nodig. Hier groeide het op de paddock. Veel kleine rozetten die bijna niet goed in 1 geheel uit de grond kreeg. We hebben er een laag gemaaid gras overheen gedaan en nu is het helemaal weg. Wel in de gaten houden dat de paarden het niet eten,dus even afzetten.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 12:57

mvdbijl schreef:
Dieuwertje92 schreef:

En al dat strooizout dan en mensen die jerrycans vol azijn door de tuin smijten. In mijn tuin plant ik van alles voor bijen, heb een insectenhotel op de wei om u tegen te zeggen, zaai daar ook bloemen maar dat jacobskruid gaat eraan, hoe dan ook.

Ooit een paard zien vechten tegen de gevolgen, overleed uiteindelijk na 2 dagen, nee bedankt..

Dat wordt dus bedoeld al dat strooizout en die jerrycans azijn mogen dus ook niet. Het is dan toch niet goed te praten iets zelf te doen wat niet mag, als een ander het wel doet?

En ooit een paard zien vechten tegen de gevolgen... ik schrijf toch nergens dat je het jacobskruiskruid moet laten staan en hopen op een vergiftiging?

Wat ik bedoel en is dat de plant ook een nut heeft, hij is van groot belang voor oa de larve van De Sint jacobsvlinder en ook die vlinder heeft zijn nut in de wereld.

Dus nee ik wens niemand een vergiftiging toe en ben bekend met de gevolgen maar vind dat we best kritisch mogen kijken naar manieren om planten zoals deze te bestrijden. Er worden al mooie oplossingen genoemd buiten de methode met het zout.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 14:57

Nou, als de sint jacobsvlinders dit jaar niet overleven, zijn het echt kansloze loosers. :+

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 15:20

Net gaan wandelen hier in Brabant langs hectares natuurgebied vol JKK ( in combinatie met andere kruiden)Dan baal je als je er naast woont. Zag overigens ook runderen in een weide liggen vol JKK, kennelijk eten ze het niet zo op

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 16:15

Popstra schreef:
Siamsmeesje schreef:

Goed op de grond bij en in het hart vd plant leggen. Ik deed er een hand vol pekel op

Na verwijderen blijft er een gat over met fijnere wortels, dus ik denk dat ik dan gewoon een handvol in het gat stop. Of de plant afknip boven de grond en de stomp bedelf onder een handvol.

Wat betreft biodiversiteit ben ik helemaal voor, maar er is gelukkig meer dan genoeg mogelijk zonder JKK, en onze tuin biedt meer dan genoeg gelegenheid gelukkig. Ander onkruid mag hier rustig groeien, alleen JKK niet.