Stro of toch krullen/houtvezel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:23

DubbelDun schreef:
Als ik lees dat er gemiddeld 5 kleine baaltjes stro per week doorgaan ( prijs 2,5-4 euro per baal) dan is die ene baal houtkrul (8 euro) van mij toch een heel stuk voordeliger

Zeker mee eens. Ruim genomen gebruik ik 1,5 vlaspak in de week (vaak maar 1)
Is dat 8,10 per week dus. L
Vind stro dan nog best duur

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:30

Afbeelding

Dit is 1 van onze 3x5 houtvezelboxen. Dit paard had een kuil gegraven, daar staat mijn moeder dus tot halverwege haar onderbeen in. Dit paard gebruikt 1 pak per week. De stal is ondertussen al dik 3 maanden geen natte plek uit gehaald (het wordt wel tijd, maar de bodem bleek dus nog droog, dat konden we nu mooi checken), behalve bij het kale platje voor , waar nogal eens precies op die rand geplast wordt. De natte plek is dan ongeveer 0.5x1m groot. Gestart met 5 pakken twee jaar terug en sindsdien nog nooit helemaal leeggehaald. Bij de natte plek weghalen komt er bij hem dus eens per kwartaal een extra pak op, en soms halverwege het kwartaal nogmaals 1 extra pak. Hij gebruikt dus maximaal 60 pakken per jaar en we betalen krap 6 euro per pak: https://www.venhorst-fourage.nl/product ... houtvezel/

Dus 360 euro per jaar aan bodembedekking/30 euro per maand.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:39

Nee niet echt 5 meer 3,5. Helemaal leeg is maar een paar keer per jaar. Wij mesten elke dag heel goed uit, al het vuile stro eruit en de vloer weer laten drogen, dan hoef je de stal vrijwel nooit helemaal leeg te scheppen. Sowieso bij de jaarlijkse schoonmaakbeurt, en verder denk ik keer of 4 per jaar hooguit.

Houtkrul en vlas is dan wel wat voordeliger, maar ik vind dat prijsverschil niet opwegen tegen de voordelen die ik van stro vind. Overigens (misschien ook gewenning) mest ik een stro box veel sneller uit als een houtkrullen box en heb ik na het uitmesten van een stro box meer het gevoel dat het echt schoon is. Ik ben met een houtkrullen box gewoon ook lang bezig, omdat ik gewoon nooit tevreden ben... :+

meggiemeg

Re: Stro of toch krullen/houtvezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:33

De hoeveelheid aan kosten is ook wel heel erg afhankelijk per paard. Onze fries is heel makkelijk, plast ook met alle gemak buiten, zijn box 3x4 is opgestart met 5 pakken rapsodie blauw. Dagelijks de mestballen er uit en de natte plek als deze zichtbaar wordt. Ze gaan naar buiten rond 07.30 uur en naar binnen als het donker wordt. Er gaan soms wel 3 weken voorbij voordat ik er een natte plek uithaal en dan dus een hele baal erbij gooi. De kwpn-er is anders, die houdt zijn plas net zo lang op totdat ze naar binnen gaan. Bij hem is de stal net zo opgestart, natte plek gaat er daar wel wekelijks uit dus wel elke week een baal er bij in, nu ze zo lang buiten staan kan ik het soms rekken tot om de 10 dagen de natte plek eruit, maar in de winter als ze minder lang buiten staan red ik dat bij hem echt niet. Dan is het echt elke week een pak.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:41

Ons andere paard is een viespeuk, houdt meestal ook zijn plas op en weegt 750-800kg (grove Groninger van 1.80). Ze staan bij ons jaarrond 12/7 buiten, behalve het extreem slecht weer (dan minimaal 8 uur). Hij verbruikt met deze manier 8 balen houtvezel per maand, 2 per week, maar soms niet nodig, en met opstrooien na de kwartaalbeurt moeten er 2 extra bij meestal. Dan ziet de stal er vergelijkbaar uit als de eerder geplaatste foto. Hij komt dus op ongeveer 104 bakken uit, 624 euro per jaar, 52 euro per maand. Maar op dunner vlas gebruikte hij 12 balen per maand (Hij heeft bij ons nooit op stro gestaan).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:03

Ik heb ze nu 24/7 buiten staan en de stallen blijven leeg (a.i. geen bedding), wel liggen er rubber matten in de ene stal en in de andere een HIT-bed. Slapen doet ze zo te zien toch altijd buiten in het zand.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-20 17:55

DubbelDun schreef:
Als ik lees dat er gemiddeld 5 kleine baaltjes stro per week doorgaan ( prijs 2,5-4 euro per baal) dan is die ene baal houtkrul (8 euro) van mij toch een heel stuk voordeliger

Wij halen stro direct van het land a 1.5 euro

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:08

Niet iedereen heeft dat geluk :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:09

En de opslagcapaciteit daarvoor.
Wij hebben vlas, 5 euro de baal en gemiddeld jaar rond 1 per week nodig per paard.

NelvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:48

NelvR schreef:
Poekkie schreef:
Hier ook vlas, maar harde plakken in hoeven?

Ja, van die vastgeklonterde stukken vlas..

ps Iedere dag wordt de stal gedaan en hoeven ook uitgekrabt, is toch normaal.
's Winters staan ze wat meer binnen en dan heb je weleens last.
Plus dat onze smid dat nog weleens tegenkomt en me ervoor waarschuwde.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:54

Nee geen last van.
Staan je paarden op ijzers, dat het daar misschien tussen gaat zitten?

NelvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:29

Alleen 's zomers, en dan was het iets meer, maar sinds ik houtvezel met vlas afwissel, heb ik totaal geen last meer.
Het was ook alleen maar een tip ;-)