Wat mag ik verwachten van mijn nieuwe pensionstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:33

Heel eerlijk, als deze mensen al het probleem niet zien in een piepschuim dak (of iig piepschuim waar paard bij kan komen) en die gaat niet in op jouw idee dan zou ik opzoek gaan naar een andere plek. Ik heb helaas al teveel stallen gezien waar zo werd gereageerd en hoe dat op lange termijn evalueert... Dus ik zou verder zoeken.

Have fun met je paardje!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:35

Plantje15 schreef:
Tiquira_Jill schreef:
bij ons wordt de bovenste laag van de stalbeddeking eraf gehaald en dan komt er over een laag van +- 10cm nog 1 pak vlas.
drinkbak en voerbak worden niet schoongemaakt.
ik mest hem altijd helemaal uit voor ik mijn paard erin zet.
ik heb genoeg stallen gezien waar niet werd uitgemest of opgestrooid.
maar ook waar dat wel werd gedaan.
maar nog nooit een plek waar ze stallen uitspoten.
hoe moet ik dat dan voor mij zien? bij ons is geen afvoer in de stallen of in de gang. :o?

Nu ben ik ook echt niet moeilijk en verwacht eigenlijk helemaal niks qua schoonmaak van stallen bij aankomst, maar een volledig nieuwe stalbedekking zou ik toch wel fijn vinden. Paard in de plas en poepdeeltjes van een andere paard laten staan vind ik toch geen fijn idee.

Dat vind ik ook.
Ik verwacht geen compleet uitgeboende stal maar wel een nieuwe schone vulling en zuivere water en voerbak.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:36

Tiquira_Jill schreef:
bij ons wordt de bovenste laag van de stalbeddeking eraf gehaald en dan komt er over een laag van +- 10cm nog 1 pak vlas.
drinkbak en voerbak worden niet schoongemaakt.
ik mest hem altijd helemaal uit voor ik mijn paard erin zet.
ik heb genoeg stallen gezien waar niet werd uitgemest of opgestrooid.
maar ook waar dat wel werd gedaan.
maar nog nooit een plek waar ze stallen uitspoten.
hoe moet ik dat dan voor mij zien? bij ons is geen afvoer in de stallen of in de gang. :o?

Begrijp ik goed dat bij jullie de stallen niet volledig worden leeggehaald wanneer er een nieuw paard in komt? Dan staat het nieuwe paard dus in de stront van een ander?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 10:31

ruitje schreef:
Dat doe je niet even met 1 box tussendoor. Hoe doen anderen dat dan? Ga je de muren en de plafonds langs met een vaatdoek oid?

Dat er geen mest meer in ligt van de vorige a la, maar als het toch gewoon een opgestrooide box is, vind ik dit voldoenden.

Topic zet mij wel aan het denken hoor, in wat mensen verwachten op de eerste dag en ook hoe wij naar stallen kijken en nieuwe klanten dat dus doen. Valt voor ons ook nog wel wat te halen denk ik...

In realiteit zijn veel mensen gewoon tevreden met een mooi opgestrooide stal hoor. ;) Niet te veel nadenken. Als je totaalpakket goed zit, is het goed.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:12

Temeraire schreef:
Ik zou echt niet blij zijn als mijn paard op een reeds bestaande laag vlas geplaatst zou moeten worden -O- ook niet met een nieuw pakje er overheen.

Ik zou daar wel blij mee zijn. Een geheel nieuwe bodem met vlas is spekglad. Laat die van mij maar op een mooi stevig bed van voorganger staan. Schone toplaag en ik ben blij.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 11:13

horsier schreef:
Temeraire schreef:
Ik zou echt niet blij zijn als mijn paard op een reeds bestaande laag vlas geplaatst zou moeten worden -O- ook niet met een nieuw pakje er overheen.

Ik zou daar wel blij mee zijn. Een geheel nieuwe bodem met vlas is spekglad. Laat die van mij maar op een mooi stevig bed van voorganger staan. Schone toplaag en ik ben blij.

Nieuwe laag is alleen spekglad als je het er zo in gooit.
Vloer beetje nat maken, dan nieuw vlas er in, probleem opgelost :)

Tiquira_Jill

Re: Wat mag ik verwachten van mijn nieuwe pensionstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:37

ik mest mijn stal dus wel altijd helemaal uit.
maar inderdaad nieuw paard komt op een oude laag met nieuw vlas er op

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:44

maar elke dag worden de mestballen wel uit de stal gehaald.
dus je staat op gebruikt vlas dan maar zonder mest

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:55

Maar wel met de urine van het vorige paard :(
Niet zo'n fris idee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 12:57

En zo worden ziektes binnengesleept...

Moet je bij een kalverstal/varkensstal/kippenhouderij eens proberen, de nieuwe dieren er in zonder de stal te desinfecteren.

Hogedrukspuiten zou voor mij niet hoeven (en doet ook niets behalve eventuele bacteriën en schimmels juist verspreiden), maar wél desinfecteren met bleek of dettol oid.
En dan zou je eigenlijk - ter bescherming van je bestaande klanten - een nieuw paard ook nog eens in quarantaine moeten houden.

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:09

klopt ik ben er ook geen voorstander van maar ja ik kan er helaas niets aan doen :(

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:14

Voor de mensen die zeggen schoonmaken hoeft niet wel desinfecteren.

Desinfectie middelen worden afgebroken door het vuil dat zich nog in de stal bevind. Het zal dus niks bijdragen aan de hygiëne. Het enigste dat je doet zijn giftige stoffen in de stal aanbrengen. Dan lees ik desinfecteren met bleek, maar dus niet grondig naspoelen. Zou mij dan eerder zorgen maken dat mijn paard bleek binnen krijgt.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:20

Bij ons worden de stallen na elk winterseizoen, wanneer de paarden weer 24/7 buiten gaan, met de hogedrukreiniger schoongemaakt door de staleigenaar en zijn vrouw. Muren en vloer.
In de zomer mogen de zwaluwen daar nestjes maken, dus tegen de tijd dat de paarden 's nachts weer binnen gaan zijn de stallen altijd ondergepoept door de vogeltjes. Dus maken de staleigenaars deze opnieuw schoon :)

Op mijn vorige stal mocht je dit zelf doen, als je daar zin in had. Was geen verplichting.
Ik heb, toen ik daar vertrok, mijn stal en materiaalhok helemaal leeg gehaald en netjes achtergelaten. Lag geen enkel strootje meer in.
Zo wil ik mijn nieuwe stal ook krijgen, zo lever ik mijn oude stal dus ook af.

Ik vind het niet erg om een nieuwe stal zelf schoon te maken, maar als de staleigenaar dit voor mij doet, weet ik meteen op wat voor soort stal ik terecht kom - bij iemand die om zijn stallen geeft, en die de boel niet verwaarloost. En dat vind ik wel fijn :)

Onze staleigenaar heeft voor ons allemaal dezelfde voerkasten en zadelkasten gemaakt. Ziet er erg netjes uit, en niemand kan benadeeld worden op die manier. Iedereen wordt gewoon op dezelfde manier behandeld, heel fijn zo.

Mijn hooibak was wél vuil. Daar zat een aangekoekte laag hooi in van 2 andere paarden, echt centimeters dik. Die heb ik zelf schoon gemaakt, én schoon gehouden. In het zomerseizoen krijgen de paarden bij ons geen hooi meer (zomer- en winterweien), dus wordt de hooibak niet meer gebruikt, maar ik heb de mijne een week of 3-4 geleden toch nog eens uitgekrabt. De restjes hooi + regen hadden weer voor een aangekoekte laag gezorgd, en dat vind ik vies, dus onderhoudt ik dat gewoon.

Onze watertonnen op de wei worden gevuld door de staleigenaar, alsook proper gehouden. Ook echt geen klagen over.
Nu ben ik wel zo'n zeur, die graag fris water voor mijn paard heeft op hete dagen :+ Daar hoeft de staleigenaar van mij niet voor op te draaien, dus heb ik een transportzak voor water aangeschaft en vul ik het water in de zomer zelf regelmatig bij. Zo is iedereen blij :D

Als er bij ons een paal omgaat of een draad knapt, is dat binnen de 24 uur hersteld. De staleigenaar veegt ook regelmatig in de loods hooi en stro bij elkaar, of de betonnetjes voor de stal. Ik ben daar zelf ook heel erg mee bezig - als ik stro/hooi neem, veeg ik daarna altijd. Als ik de stal heb uitgemest, veeg ik het betonnetje ook altijd proper. Als de kruiwagen na gebruik echt vies is, is het de bedoeling dat je deze even uitspoelt.

Maar als de eigenaar dit allemaal niet doet, en hier ook niet om geeft, kan je al snel op een vuile stal staan.
Dat ging ook zo op mijn vorige stal. Daar hadden de stalklanten héél veel vrijheid, de eigenaars moeiden zich nooit, maar dat gaf wel als resultaat dat de boel er vuil en verwaarloosd bij lag - want niet iedereen veegt als hij/zij morst, trekt onkruid uit, herstelt een kapotte draad/paal, ... Dat zorgde bij mij wel voor frustratie, want ik heb graag dat mijn paard "proper woont". Als ik een schel hooi neem, en er donderen er nog 4 andere naar beneden, raap ik die gewoon op en leg ik die terug netjes weg. Als iedereen dat doet, blijft de boel netjes.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 13:56

Als je nu al zegt dat ze een gat in het dak maar normaal vinden, dan zou ik niet eens aan deze pensionstalling beginnen. Ik denk dat je zelf ook wel een twijfel voelt gezien het feit dat je dit topic maakt en er toch wel wat zorgen in benoemt. Ik zou mooi verder zoeken!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 14:07

Ik zou ook ver weg blijven bij zo'n stal. Je mag toch wel verwachten dat het qua veiligheid een beetje ok is.