Shetlander wei en een wolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:44

Ik woon in Meppel, vlakbij Uffelte en er zijn nog totaal geen zichtmeldingen o.i.d van wolven geweest.
Dus volgens mij hoef je je er echt niet zo druk over te maken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:45

Nee die waren niet zwakker, wel opgesloten, dat is waar het mis gaat, die kunnen nergens heen.
Die kunnen niet over het draadje springen wat de wolf wel kan.

Overigens ben ik echt niet bang dat mijn paarden ineens aangevallen gaan worden, moet maar toevallig de mijne zijn. Maar je kunt niet meer stellen dat ze alleen maar zwakke pakken, nee de wolk pakt de makkelijkste. Hier in Nederland dan. Is geen natuur hier, hij gaat gewoon het lopend buffet in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:19

_Penotti schreef:
Nee die waren niet zwakker, wel opgesloten, dat is waar het mis gaat, die kunnen nergens heen.
Die kunnen niet over het draadje springen wat de wolf wel kan.

Overigens ben ik echt niet bang dat mijn paarden ineens aangevallen gaan worden, moet maar toevallig de mijne zijn. Maar je kunt niet meer stellen dat ze alleen maar zwakke pakken, nee de wolk pakt de makkelijkste. Hier in Nederland dan. Is geen natuur hier, hij gaat gewoon het lopend buffet in.

En aangezien de wolf een beschermde status heeft in Europa, is er maar bar weinig wat je kunt doen, enkel zorgen dat je je dieren veilig hpudt als eigenaar. Discussie voeren onderling hier op bokt wat de wolf wel of niet doet en of hij bestaansrecht heeft, is vrij nutteloos. Dan moet je het toch echt hogerop zoeken en in de tussentijd heb je enkel met het feit te dealen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 07:22

Dat is zo. Maar de mond houden heeft nog minder zin.
Maar hier op bokt, op andere socialmedia, kun je mensen wel laten inzien dat voorstander van de wolf zijn misschien niet zo heel lekker voor je beestjes kan zijn.
Laten inzien dat iets als hondenbewaking niet kan, dat zoveel hoge stroomnetten niet kan en het ook schadelijk is voor het andere wild als het wel veelvuldig ingezet zou worden..
Zo dat mensen een beetje gaan nadenken als ze zeggen een wolf wat leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:44

_Penotti schreef:
Dat is zo. Maar de mond houden heeft nog minder zin.
Maar hier op bokt, op andere socialmedia, kun je mensen wel laten inzien dat voorstander van de wolf zijn misschien niet zo heel lekker voor je beestjes kan zijn.
Laten inzien dat iets als hondenbewaking niet kan, dat zoveel hoge stroomnetten niet kan en het ook schadelijk is voor het andere wild als het wel veelvuldig ingezet zou worden..
Zo dat mensen een beetje gaan nadenken als ze zeggen een wolf wat leuk.

Tja, ieder heeft zijn mening, zoals jij niet van hun standpunt te overtuigen bent, zijn zij waarschijnlijk ook niet van jouw standpunt overtuigd. Zeggen dat mensen niet nadenken , omdat ze niet per definitie tegen de terugkomst van de wolf zijn, vind ik op zijn zachtst gezegd niet netjes.
Persoonlijk maakt het me niet zoveel uit of ie terug komt of niet. Het lijkt me vreselijk als je dieren worden gepakt, mijn hart gaat ook uit naar de mensen wiens dieren dit overkomt. Waar we voor op moeten passen echter, is dat men niet enkel en alleen naar de wolf gaat wijzen en een soort tunnelvisie creeert, van het dier een soort boeman maken, want er lopen wel meerdere daders rond.
Uit andere wolventopics ben ik vertrokken, omdat een discussie helemaal niet mogelijk is, tunnelvisie alom, van beide kanten, blegh.

Een topic is als dit, vind ik eigenlijk maar paniekzaaierij bijvoorbeeld.

Lalahorse

Re: Shetlander wei en een wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 15:28

Sorey dat ik deze heb geopend dan
Maar ik heb men keuze gemaakt en voor de veilig heid neem ik de dames ja het zijn merries dit jaar niet mee neem naar de camping

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:49

Als je kijk op fb.
De pagina wolf en paard..
Dan zie je wel degelijk dat er veel paarden gepakt worden door wolven.
Veel in Duitsland maar daar komen "onze" wolven ook vandaan.
En er komen er steeds meer.
Ik heb het er ook niet op :n

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:49

Verstandige keus dat je ze thuis laat deze vakantie, je kan niet voorzichtig genoeg zijn.. Dus wat dat betreft snap ik goed dat je je zorgen maakt. Ik woon in Zweden in wolven gebied. En noodgedwongen staan mijn paarden nu ook dag en nacht buiten.
Ik ben een kleine maand geleden verhuisd en we hebben de stallen nog niet klaar.. Voordeel is dat het nu dag en nacht licht is en ik regelmatig 's nachts naar buiten kan kijken of alles nog goed met ze is.. Maar ik kan je vertellen dat ik nu ook niet echt rustig slaap, als ik iets hoor of de honden slaan aan dan sta ik al aan het raam te kijken wat er aan de hand is..

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:01

ik heb in uffelte gestaan in het bos aan de rand van het natuurgebied.
er waren ook geen huizen zoals een woonwijk dus het was echt een afgelegen weide.
3 draden stroomdraad.
ik had toen 1 shetlander (80cm) en een d pony.
nooit problemen mee gehad. in de weide naast ons hadden ze zelfs een kudde koeien die zeg maar op de wei stonden tot ze 'groot' genoeg waren.
en dus ook kalfjes niet 1 of 2 maar zeker wel 10.
bij ons nooit problemen geweest.
dus ik zou gewoon lekker gaan met je pony's want je kan er geweldig rijden en mennen en overal heen, hei ,bos of dorpjes :D

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 17:08

Tiquira_Jill schreef:
ik heb in uffelte gestaan in het bos aan de rand van het natuurgebied.
er waren ook geen huizen zoals een woonwijk dus het was echt een afgelegen weide.
3 draden stroomdraad.
ik had toen 1 shetlander (80cm) en een d pony.
nooit problemen mee gehad. in de weide naast ons hadden ze zelfs een kudde koeien die zeg maar op de wei stonden tot ze 'groot' genoeg waren.
en dus ook kalfjes niet 1 of 2 maar zeker wel 10.
bij ons nooit problemen geweest.
dus ik zou gewoon lekker gaan met je pony's want je kan er geweldig rijden en mennen en overal heen, hei ,bos of dorpjes :D

Helaas heeft mijn vakantie weide maar 2 draden en niet 3.Maar ik denk liever aan de veiligheid dan dat ik ze mee neem en dat wel wat gebeurt

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 17:47

ja ,
nee dat snap ik volkomen.
ik zeg alleen dat ik er hier nooit iets van gehoord of gemerkt heb.
toch nog een fijne vakantie toe gewenst! +:)+

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 18:30

Tiquira_Jill schreef:
ja ,
nee dat snap ik volkomen.
ik zeg alleen dat ik er hier nooit iets van gehoord of gemerkt heb.
toch nog een fijne vakantie toe gewenst! +:)+

Daarom.Ik zeg beter voorkomen dan genezen ze staan thuis ook lekker buiten maar daar staan ze op een boerderij wat echt tussen de woningen in licht.Ik hoop dat het volgend jaar betere berichten zijn dan durf ik ze wel weer mee te nemen

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 18:30

En als het moet kunen ze ook naar binenen en dat kan op de camping helaas niet

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:47

In antwoord hierboven gestelde zaken:

Het door wolf vermoorde shetlandveulen was stamboekveulen Olav die in de Haarsteeg stond.

In NL nog niet veel paarden/pony/veulenslachtoffers daarvoor in het buitenland behoorlijk meer.

De wolven die in Drenthe aktief zijn, zijn wolven uit een roedel dat rondzwerft rondom Meppen.
Garantie dat er niets gebeurd is er niet!

Kijk eens op fb- groep Wolf en paard bijvoorbeeld

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:24

Kun je niet gewoon zo'n set wolven schrikdraad op prikpaaltjes kopen voor een nachtkraal? Ik zit ook niet bepaald in wolvengebied maar begin deze maand liep er wel ineens een verderop. Dus nu heb ik bovenluiken zodat ik ze snachts in een dichte stal kan zetten mocht er weer een in de buurt zijn. En omdat helaas de wolvenexperts voor de veiligheid van de wolf pas laten weten waar ze gesignaleerd zijn als ie alweer weg is, en je dus als dierenhouder geen enkele actie kunt ondernemen, ook wat extra stroomdraden gespannen.

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 21:16

Helaas is de weide niet echt van mij.Maar van de camping.En zo lang hun niet meer draden willen hebben neem.ik ze niet mee

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:37

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:00

Je kunt niet zelf een slotje op je topic zetten. Dat staat ook beschreven in de Bokt Help.

Zolang het topic niet door een moderator gesloten is kan er dus gewoon (on topic) verder gediscussieerd worden. Ik snap dat je het niet leuk vind dat Lukasje een link post terwijl jij wel klaar bent met het topic, maar ik vond het wel een interessante toevoeging! Dat topic laat duidelijk zien waar wolven toe in staat zijn. Al zijn er nu in Nederland natuurlijk veel minder wolven en roedels dan in Duitsland, waardoor we hier nu meestal (nog) niet zo bang hoeven te zijn voor wolvenaanvallen. Al kan 1 wolf natuurlijk al veel problemen veroorzaken, wanneer hij besluit om tussen de gedomesticeerde (weide)dieren te gaan snacken... :x

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:38

Wat een briljant topic :')

TS, ik snap je zorgen. Als je jezelf er niet veilig bij voelt, moet je het ook zeker niet doen. Ik acht zelf de kans vrij laag, maar je kunt het nu eenmaal niet meer uitsluiten.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:49

:') Geniaal.

Ik zou de shetten trouwens gewoon lekker meenemen. De kans is zo ontzettend klein.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:41

angrywolf schreef:
Sorry TS maar je bent echt heel grappig, Moet hier behoorlijk hard om lachen _O-
Je blijft het maar proberen _O-

en met mijn opmerking doe je niets? Angrywolf. hou toch gewoon op. Lees dit maar even Ponylove22 @ [VSW] 3 weken vakantie en pony s
Laatst bijgewerkt door pillow op 27-06-20 23:53, in het totaal 4 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:08

@TS, als je een slotje wil, moet je je topic melden bij een moderator. Dit kan je doen door bijvoorbeeld op het rode uitroeptekentje te klikken. Een mod kan dan beslissen of ze het topic willen sluiten of niet. Topics worden vaak open gehouden omdat er waardevolle informatie en discussies uit ontstaan, zonde eigenlijk dus dat je een topic over zo'n actueel en (voor velen) zorgelijk onderwerp wil stoppen.

Verder kan ik je on topic zeggen dat het niet zoveel uitmaakt waar je je paarden mee naartoe neemt als er in jullie gebied ook een wolf gesignaleerd is. Als je zo gehecht bent aan de vakantie met je maatjes, zou ik ze gewoon meenemen, maar ik snap je zorgen ook.
Ga eens goed informeren bij de lokale boswachter van Uffelte? Misschien dat hij of zij je meer kan vertellen over de huidige wolven situatie. Als iemand weet over de aanwezigheid en het gedrag dan zijn zij het wel.

Heel veel plezier op vakantie!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:00

Moderatoropmerking:
Inmiddels heeft de topicstarter bericht gekregen over dit topic en is het topic opgeschoond. Daardoor heb ik helaas wel reacties moeten verwijderen. Dit topic kan daarom weer open. Wel het verzoek om rekening met elkaar te houden en respectvol te reageren.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:04

Of TS bericht heeft gekregen of niet.. TS heeft duidelijk verzocht dit topic te sluiten.. Waarom wordt hier geen gehoor aan gegeven?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 12:09

De wolf is ook al gesignaleerd in Friesland dus ik denk dat ze thuis op de wei evenveel risico lopen als op vakantie op de wei. Alleen als je naar een waddeneiland zou gaan, dan zouden ze 100% veilig staan tegen wolven. Ik heb zelf ook 2 mini-shetlanders en bij mij was er in de directe omgeving binnen 5 km van mijn huis ook al een wolf gesignaleerd(ook Friesland) dus dat vond ik ook wel spannend, maar we kunnen moeilijk de grenzen met buurlanden dichtgooien met 2 meter hekwerk zodat ze hier niet heen trekken. Het is niet zoals met de lynx dat ze hier bewust zijn uitgezet helaas.