Houten omheining weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:15

Wij hadden rond door rond ,wel de dikste ronde palen genomen (dacht 12 of 14 diameter en dan liggers door
En dan onderstaande poorten voor de stevigheid alle hoekpalen en poortpalen in de stabilisé gezet
Echt heel duurzaam hebben we gezet zodat je er heel erg lang onderhoudsvrijgeniet van hebt
Goed stroom erop gezet (vind ik erg belangrijk zodat ze niet bijten in het houd en je afstand tussen de weiden houd en paarden dan niet slaan met voor of achterbenen )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alles bij de palenboer in Diest gekocht en dan laten plaatsen

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 09:22

Ik denk dat wij via de website van de palenboer bij deze mensen terechtgekomen zijn.

https://www.equifence.be/

Zeer vriendelijke mannen, correcte plaatsing en tot nu toe (staat er nu een jaar of twee denk ik) geen klachten.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:07

Bij rond door ronnd gaat een ronde regel van 8 cm door een paal van 12 of 14 cm. Aan beide zijden van de paal blijft dus 3 cm over echter bij een ronde paal alleen in het midden. De paal is aan de zijkanten van het gat veel te zwak.
Bij afgerond door vierkant gaat een regel van 4,5 cm dik door een pasl van 12x12. Er blijft aan beide zijden over de volle lengte bijna 4 cm hout over. Veel sterker dus

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:22

Wij hebben beide en moet zeggen dat de eerste optie veel beter bevalt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:35

juliomariner schreef:
Bij rond door rond gaat een ronde regel van 8 cm door een paal van 12 of 14 cm. Aan beide zijden van de paal blijft dus 3 cm over echter bij een ronde paal alleen in het midden. De paal is aan de zijkanten van het gat veel te zwak.
Bij afgerond door vierkant gaat een regel van 4,5 cm dik door een pasl van 12x12. Er blijft aan beide zijden over de volle lengte bijna 4 cm hout over. Veel sterker dus

Ik denk niet dat je dat zo kunt stellen, want die paal van 12/14 cm is niet hol, dat gat is opgevuld met goed passend rondhout. Dus de paal is weliswaar iets zwakker omdat de structuur van de stander is aangepast (onderbroken lengtevezels), maar de materiaaldikte in totaal is nog steeds 12/14 cm.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 10:56

U snapt hem niet de zijkanten waar de regel door de paal gaat is te zwak

DubbelFun

Re: Houten omheining weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:19

Misschien snap jij hem niet ;)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:26

Na 22 jaar ervaring in omheining verkoop denk ik dat ik het wel snap

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:29

Maar heb je ook een technische houtbewerking-achtergrond/opleiding ??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:55

DD
De totaaldikte kan zijn wat ie is
Maar de dikte van het begrenzende stuk hout lijkt mij wel degelijk van invloed
Zeker met zijwaartse krachten
Een Cm hout is gewoon zwakker dan 2 cm dikte van datzelfde hout
Met een x kracht zijwaarts zal die cm sneller stuk gaan dan die 2 cm

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 11:58

DubbelDun schreef:
Maar heb je ook een technische houtbewerking-achtergrond/opleiding ??

Hou toch op en geef gewoon uw ongelijk toe.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:02

LOL... werkt dat ook niet omgekeerd :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:17

Joh, misscchien gewoon even lekker inhoudelijk blijven ?

Denk namelijk nog steeds Juliomariner gelijk dus ben benieuwd naar jouw visie op de dikte van de begrenzende delen hout van de staanders

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:33

Laat maar lekker zitten joh. U hoeft mij niet te geloven. Prettige dag verder

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:13

Ik denk dat het uitmaakt waar de zijwaartse kracht uitgevoerd wordt. Wij hebben zelf de houten omheining gewoon er tegenaan geschroeft, dus geen praktijkervaring, laat ik daar eerlijk in zijn.

Als er op de paal getrapt wordt, dan heb je de volledige dikte van de paal, dat is logisch. Maar op het moment dat het (horizontale) hout net naast de paal geraakt wordt, dan doet alleen de dikte na de horizontale doorsteek ertoe.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:20

Sonja_vR schreef:
Denk namelijk nog steeds Juliomariner gelijk dus ben benieuwd naar jouw visie op de dikte van de begrenzende delen hout van de staanders

Zoals ik ook schrijf is het logisch dat de dunnere zijkanten van een staander zwakker zijn, maar doordat deze zijn gevuld met hout van dezelfde dikte als het gat worden deze gesteund. De dunnere zijkant kan dus niet naar binnen drukken en dan breken want daar zit de dwarspaal.

Ik heb nog even gezocht, maar kan helaas geen breuklastberekening van een houten omheining vinden alleen van dakgordingen/spanten :) Dus het zal zo'n vaart met breken niet lopen :)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:25

Laat ik het zo zeggen, ervaring gaat voor berekeningen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:33

Persoonlijk zie ik dan toch liever ervaring gestoeld op berekeningen ;)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:37

Ok paard knalt midden tussen 2 palen op de regel. De regel zit midden in de paal "gelast" door hefboomwerking wordt het dunne hout ten hoogte van het gat weggedrukt of beter gezegd daar knapt het. Onze ervaring is dat meestal de helft van het hout ten hoogte van de paal beschadigd is.
Het andere deel blijft meestal zitten. De gaten breken bijna nooit op het punt waar een "volle" regel door de paal gaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 13:50

DubbelDun schreef:
Persoonlijk zie ik dan toch liever ervaring gestoeld op berekeningen ;)

Misschien , maar je kunt rekenen wat je wil
Soms wijst de praktijk wat anders uit
Ik ga dan toch liever op de ervaring uit van iemand die er dagelijks mee te maken heeft
Dan iemand die heeft leren rekenen en de praktijk ervaring mist
Want again, bij zijwaartse krachten heb ke gewoon nog steeds te maken met de dikte van het materiaal wat het deel wat beweegt onder invloed van die zijwaartse kracht (de ligger ) tegen houd
Het zijn twee delen die elkaar ondersteunen
Maar het blijven twee delen die invloed op elkaar uitoefenen

Ben nu wel benieuwd welke mening staleigenaar hierin heeft(die is opgegroeid met een heiningbedrijf en heeft dat bedrijf nog steeds, dus die doet ook niet anders)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 19:49

Rond door rond vind ik ook heel mooi, maar werd mij ook door verschillende mensen en bedrijven afgeraden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 20:09

dat is toch gewoon logischt? een paard speelt, glijdt uit en knalt tegen een paal die door een andere paal zit.
de dwarse paal duwt dus op die gaten en op het dunne hout die rest en dat breekt.
geen berekening gaat daar tegenop,dat is gewoon pure realiteit.

berekeningen houden geen rekening met dieren die schrikken,uitglijden,... en met hun volle 500 kg tegen zo'n dwarspaal duiken.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 20:14

Het zijn toch echt wel de leggers die breken en niet de paal die in de grond zit ..dat hebben we zelf nog nooit gehad dat die dikke pallen breken
De leggers wel af en toe en dat is echt afhankelijk van de soort hout wat gebruikt is

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 20:32

Ik heb net een omheining van kastanjehout geplaatst van Adequat.

Kastanje hout gaat langer mee dan ander hout en hoeft niet geverfd ofzo

Afbeelding

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 10:02

Ik ga mijn vragen hier toch eens proberen te stellen. Wij hebben hout gekocht voor houten omheining, na heel lang speurwerk. We gaan de omheining zelf zetten, maar ben benieuwd of jullie nog tips hebben waar wij nog niet aan hebben gedacht. Het zijn ronde palen met twee opschroef liggers. Daarnaast nog een stuk of 4 poorten die we aan zwaardere vierkante palen bevestigen met betonmortel in de grond.
De tips die ik al heb gekregen zijn om en om leggen, dus op paal 1 beginnen met een halve legger en hele legger. Werken met een touwtje bovenop of met een laser (we hebben beiden, ben benieuwd wat fijner is). Eerst alle leggers uitleggen op de grond zodat je de precieze maatvoering weet, daarop de palen gaan uitmeten. Zijn er dan verder nog dingen die goed zijn om te doen? Daarnaast hebben we 1 zijde van rond de 100m lang die in een kleine bocht loopt dus niet recht, hoe kunnen we dit toch borgen wbt het meten met laser/touw.

Als laatste hoe hoog zijn de omheiningen bij jullie? Ik zit in gedachten om hem op 1.30 te zetten. We hebben hem nu op 1.25 en dat gaat prima, maar iets hoger is misschien niet gek. Er komt ook een stroomdraadje langs, maar dat is een latere zorg. Eerst maar eens zien dat we de omheining mooi tot stand krijgen :D
Laatst bijgewerkt door n_twinkel op 19-03-21 10:43, in het totaal 2 keer bewerkt