Stalgeld in vier weken 15% omhoog

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:33

Dat niet verhogen is vaak ook om de vrede te bewaren. En denken ach volgend jaar zijn de prijzen wel weer laag.
En dan ineens echt niet meer rond komen en het fors omhoog gooien.
Misschien niet zoals het hoort, maar begrijp het toch wel.

En we weten nog steeds geen stalgeld, dus misschien gaat het over 15euro.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:35

MutsAapje schreef:
Ik begrijp dat stalgeld eens in de zoveel tijd verhoogd wordt, daar heb ik ook voor getekend en alle begrip voor. Maar een stijging van 15% waar je niet onderuit kan, lijkt mij gewoon niet hoe het hoort. Want ook als ik de stalling per direct opzeg, moet juli in theorie nog betaald worden. En dan zou ik ook daadwerkelijk een nieuwe plek moeten hebben gevonden in die tijd. Dat probeer ik al een jaar, dus ik verwacht niet dat ik dat opeens in een maand geregeld heb.

Als je op een jaar tijd geen betere stalling gevonden hebt, is de prijs misschien toch wel marktconform in jouw regio. Misschien kan je wel hard maken dat juli nog aan de oude prijs is omdat ze net te laat verwittigd hebben. Maar als je er nog een tijdje moet blijven lijkt het me niet ideaal om voor die ene maand te gaan discussieren. Vanaf 1 aug staat de stalbaas wel in zijn recht. En idd met de droogte kost het hooi gewoon meer en moet er sneller bijgevoerd worden.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:41

mvdende schreef:
Hier in Zuid West Brabant is de eerste snede er al af, mooi droog hooi van wat ik heb gezien. 2e snede zal niet lang meer duren, gras groeit als een tierelier. Ook met de droogte.

Ik snap best dat beregenen ook geld kost, maar 15% huurverhoging is wel echt absurd.

Zeker als het eindbedrag niet meer in verhouding staat met wat je er voor krijgt.

Voor 24/7 padock/ weiland ga ik ook echt geen €300 per maand betalen bijvoorbeeld. Hooi is duur, maar niet zó duur.

Kom even hier heen in het Noorden. Hier groeit nu al amper gras, laat staan straks in augustus... Vorig jaar zelfde drama.

Ik snap de stalbaas heel goed. De prijzen voor hooi en stro vliegen omhoog. Mbt stro ook vooral omdat veel stro uit het buitenland komen door de corona alles stroever verloopt.

15% hoeft niet bizar veel te zij afhankelijk van wat de prijs was.
Ik heb ook eens van 150 naar 175 moeten verhogen ivm zeer hoge hooi prijzen.

En aangezien het in je contract staat dat het per 1 juli kan... Tja.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:53

Roodvos schreef:
Als de opzegtermijn een kalendermaand is, dan is de termijn voor een prijsverhoging ook een kalendermaand.

Als het andersom was, dat TS op 3 juni haar stal had opgezegd ipv per 31 mei, was half bokt over de staleigenaar gevallen als deze niet coulant zou zijn om ook heel augustus te laten betalen :+

Hier op stal wordt ook vaak maar 1x in de per paar jaar verhoogd, want élke verhoging geeft gezeur (niet door iedereen uiteraard, maar je hebt ze er altijd bij). Kan je beter 1x iets meer verhogen, dan jaarlijks een paar euro. Scheelt onrust.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 13:58

TS, volgens mij is het belangrijkste punt waar je over struikelt niet de huurverhoging, maar de onvrede over de stal op andere punten.
Dan lijkt het mij verstandig om snel meer werk te maken van het zoeken naar een andere/betere stal. De prijsverhoging is echt niet onredelijk vanwege het 3e jaar droogte dat we in Nederland hebben.
De grond was in het voorjaar al zo droog als afgelopen zomer/najaar. Ik denk dat we ook in dit opzicht een raar jaar zullen hebben.

Air

Re: Stalgeld in vier weken 15% omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:12

TS vraagt of een verhoging van 15% wel mag en er komen alleen maar antwoorden vanuit een mening zonder feiten.

Aangezien er bij een huurverhoging bij een huurhuis ook een max % verhoging geldt kan ik me voorstellen dat TS graag wil weten of dit bij een stalling ook zo geldt.
Misschien heeft iemand daar antwoord op?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:15

Ik heb liever dat het stalgeld verhoogd wordt dan dat er minder of mindere kwaliteit voer,hooi\stro etc. gegeven wordt.Want dat kan de gezondheid van je paard schaden en een veearts is duurder dan een stalgeldverhoging.Maar als je niet meer tevreden bent dan kun je het beste zoeken naar iets anders waar je het meer naar je zin hebt, of dat nu financieel of anderszins is. Want je hebt je paard om te genieten en niet om je te ergeren!Overigens worden op mijn stalling verhogingen meestal ook slechts een maand vantevoren (voor het nieuwe jaar) aangekondigd. Dat was tot nu toe steeds 10 euro voor iedereen.Wat wel veel minder is dan 15%.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:16

Maar stel dat blijkt dat het niet mag, maar de stalhouder doet het toch, wat doet ts dan?
Je kan wel in je recht staan. Maar als dan de verhouding compleet scheef gaat, ze krijgt al een jaar niets anders gevonden. Heb je dan wat je wilt?

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 14:17

Air schreef:
TS vraagt of een verhoging van 15% wel mag en er komen alleen maar antwoorden vanuit een mening zonder feiten.

Aangezien er bij een huurverhoging bij een huurhuis ook een max % verhoging geldt kan ik me voorstellen dat TS graag wil weten of dit bij een stalling ook zo geldt.
Misschien heeft iemand daar antwoord op?

Dat hangt af van wat partijen op papier met elkaar zijn overeengekomen. Nu blijkt dat in het contract staat dat het stalgeld mag worden verhoogd, mag dit. Dergelijke bepalingen zijn gewoon geldig. Het had echter fijn en handig geweest als er een percentage aan de verhoging werd gehangen, maar ik denk niet dat deze in het contract van TS staat, anders had ze dat wel vermeld.
Als er niets op papier staat over prijsverhogingen mag een verhoging in de regel niet zomaar worden doorgevoerd zonder instemming van de pensionklant.
Daarbij mag wel gezegd worden dat afhankelijk van het bedrag dat TS betaalt voor de stalling 15% erg veel, maar ook erg weinig kan zijn. Je moet dit dan ook per situatie beoordelen. Het staat TS natuurlijk wel vrij om het over de verhoging met haar pensionhouder te hebben en eventueel een andere stalling te zoeken (met inachtneming van de opzegtermijnen e.d.).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 15:31

_Penotti schreef:
Maar stel dat blijkt dat het niet mag, maar de stalhouder doet het toch, wat doet ts dan?
Je kan wel in je recht staan. Maar als dan de verhouding compleet scheef gaat, ze krijgt al een jaar niets anders gevonden. Heb je dan wat je wilt?

Nee,als je onenigheid krijgt met je stalhouder dan is de lol er wel af.Dan is vertrekken meestal de enige optie nog.Je moet er toch je paard achterlaten,en erop kunnen vertrouwen dat hij ook bij ziekte,midden in de nacht enzo,voor je klaar staat.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:51

Ik vind de reacties als er groeit geen gras of het is droog wel grappig om te lezen. Als het een enorm goed jaar is qua hooiopbrengst zakken de prijzen ook niet. Dus hoe is dat te verklaren dan? Alles stijgt op het moment maar de lonen stijgen niet mee. Op den duur gaan mensen natuurlijk steeds meer in de problemen komen. Of raken misschien in deze crisis hun baan wel kwijt. Terwijl je er vorig jaar misschien wel heel rooskleurig voor stond. Ik heb het dan niet over de perfecte bokkers onder ons maar over het normale "klootjes" volk. Een staleigenaar kan uiteraard wel doen waar hij of zij zin in heeft dat is zijn goedrecht. Als stalklant maak je dan een keus of je daarmee akkoord wilt gaan. Of dat je op zoek gaat naar iets anders.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 10:54

De friet word ook nooit goedkoper bij een goedkoop aardappel jaar, bij de een duur jaar gaat het wel omhoog.
Dat is helaas bij veel dingen zo.

En dit is wel al het 3e dure jaar. Hij had de andere jaren ook 5% kunnen verhogen, dan was ts al 2 jaar lang meer aan het betalen geweest.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:05

MISTRAL94 schreef:
Ik vind de reacties als er groeit geen gras of het is droog wel grappig om te lezen. Als het een enorm goed jaar is qua hooiopbrengst zakken de prijzen ook niet. Dus hoe is dat te verklaren dan?

Gemakkelijk te verklaren.
In een jaar met een goed hooiopbrengst heeft de stalhouder misschien andere kosten gehad die gestegen zijn. Of herstellingswerken. Die extra kosten zijn dan betaald met het geld dat uitgespaard werd door de meevallende hooiprijs. En verder is er daar niet over gesproken. Of misschien heeft hij wel extra winst gemaakt, wat volgens sommigen een schande zou zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:14

Dit is dan ook precies waarom er een crisis is. Het moet altijd maar meer meer meer. Je hoeft geen econoom te zijn om te weten dat dit een keer fout gaat. Wat natuurlijk niet alleen komt door een prijsstijging in de stalling in dit geval. Dit is precies hoe het in de hele maatschappij er aan toe gaat. Maar dat is weer een andere discussie :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:16

Maar voor de stalhouder mag het dan wel steeds minder minder?
Want hij krijgt de dure hooi prijzen ook niet voor minder, dus gaat hij er elke maand op inleveren.
Of moet hij de hobby van andere maar gaan faciliteren?

Heb je je paarden aan huis word het nu ook duurder.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:22

_Penotti schreef:

Het enige wat bij mij gestegen is, is het legen van de mesthoop, 8 jaar terug betaalde ik nog 65 euro, nu 190 euro, dit komt puur omdat er in de buurt nog maar 1 is die het doet en door zijn monopoly positie gaat de prijs omhoog. Hij weet dat en als je er wat van zegt komt hij gewoon niet. Had duidelijke afspraken gemaakt over de prijs, mesthoop was leeg, wilde betalen was het ineens duurder, kon kiezen, of ze namen het mee voor die prijs of de kiepkar werd op de oprit leeg gekiept...
Mijn hooi is al heel lang dezelfde prijs, rapsodie schommelt wel wat maar is een aantal jaren wat goedkoper geweest en soms een 15 cent per pak duurder maar ben nog nooit boven de 5.50 per pak uitgekomen, laatste pallet een paar weken terug was 5.15 per pak. Bestel ik meerdere pallets zakt de prijs nog verder.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:24

MISTRAL94 schreef:
Dit is dan ook precies waarom er een crisis is. Het moet altijd maar meer meer meer. Je hoeft geen econoom te zijn om te weten dat dit een keer fout gaat. Wat natuurlijk niet alleen komt door een prijsstijging in de stalling in dit geval. Dit is precies hoe het in de hele maatschappij er aan toe gaat. Maar dat is weer een andere discussie :D

Het zijn net de economen die zeggen dat het altijd meer en meer moet zijn, dat de economie moet groeien. Ik ben het met jou eens dat dit niet (meer) houdbaar is. Maar we dwalen idd een beetje af van de prijsverhoging van de stal van TS :)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:37

_Penotti schreef:
Maar voor de stalhouder mag het dan wel steeds minder minder?
Want hij krijgt de dure hooi prijzen ook niet voor minder, dus gaat hij er elke maand op inleveren.
Of moet hij de hobby van andere maar gaan faciliteren?

Dat zeg ik niet. Als een stalhouder zegt, ik wil er aan verdienen is het zijn of haar goed recht. Ik vind droge zomers en slecht hooi jaar gewoon onzin. Noem het beestje gewoon bij naam ipv in allerlei bochten te wringen. Alleen omdat je meer wilt verdienen.. Iets wat de meeste mensen willen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 11:46

Wat betreft prijsverhoging hooi, de prijzen bij mijn leverancier ( Venhorst)zijn ook gewoon weer gedaald afgelopen winter seizoen. Nu gaan ze weer omhoog. Dus dat de prijs altijd hoog blijft is niet bij iedereen zo.

Maar volgens mij ging het om de vraag of een stalhouder dat binnen een maand mocht bepalen toch!?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:05

Bij ons gaat het er ook zo aan toe.
Wij krijgen een maand op voorhand bericht als er verhoging is.
Ik denk dat je kan proberen in gesprek te gaan met de staleigenaar, maar dat je er verder weinig aan gaat kunnen veranderen...

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:12

Mistrall, Hij gaat niet meer verdienen, met wat geluk blijft het gelijk.
En dat hij er aan mag verdienen lijkt me logisch, elk ander gaat ook niet werken zonder verdienste.

Popstra, maar wat als het niet mag, wat gaat ts dan doen? Naar de rechter?

Dit schreef ik eerder al
Citaat:

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:24

_Penotti schreef:
Mistrall, Hij gaat niet meer verdienen, met wat geluk blijft het gelijk.
En dat hij er aan mag verdienen lijkt me logisch, elk ander gaat ook niet werken zonder verdienste.

Popstra, maar wat als het niet mag, wat gaat ts dan doen? Naar de rechter?

Dit schreef ik eerder al
Citaat:

Hoe weet jij dat? Heb je inzage in zijn financiën dan? Daarnaast herhaal je mijn woorden ;)

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:26

De loonwerker rekent ieder jaar ook een paar euro meer voor persen en wikkelen,dat mag toch ook doorberekend worden.Het uurtarief van het mechanisatiebedrijf stijgt ook voor onderhoud.Dit jaar een lagere dieselprijs,ik zie hem hier bedrijfsmatig ook nog nergens terug op de rekeningen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:35

In haar contract staat dat hij per juli mag verhogen. Ik denk dat een maand wel gewoon o.k is hoor. Je hebt ook een maand opzegtermijn dan als deze verhoging je niet zint.

Ik zelf zou er niet zo moeilijk over doen. Of je blijft, betaald meer want jij en je paard hebben het goed naar de zin of je gaat weg want je vind de diensten die er tegenover staan niet in verhouding of je had het al niet zo naar je zin en dit is de druppel.
En als je het zelf niet meer kan bolwerken die 15% verhoging dan moet je zeker op zoek naar wat goedkopers.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:37

Mistrall daar hoef je zijn financiën voor te weten, weten dat prijzen stijgen dan is het resultaat zo moeilijk niet.

Precies popstra, je bent het er mee eens of niet. Beide goed.
Niet mee eens, wegwezen.