Sclimpre schreef:Sportpaard of niet, ik denk dat je naar elk paard als individu moet kijken en op zoek moet gaan naar de best haalbare manier om dat paard te houden. Het zal bijna altijd een compromis worden. Want paarden hebben behoeften die mekaar tegenwerken. Zo wil je je paard zoveel mogelijk kans geven om te bewegen, maar je wil hem ook zijn rust geven om te eten. Je wil hem gezelschap geven, maar je wil niet dat hij last heeft van andere paarden. Je wil hem fris gras geven, maar je wil niet dat hij moddervet wordt. Je wil hem zoveel mogelijk ruimte geven maar dat is niet altijd betaalbaar.
Verder speelt er nog mee :
paard thuis vs op pension
kleine groep vs grote groep
homogene groep of gemengde groep
winter vs zomer
oud paard vs jong paard
Ik denk dat je alle wensen zowel van paard als mens moet oplijsten en daar het beste van maken.
Wat voor mij een nogo is : 24/7 op stal of op paddock, krachtvoer geven na het rijden, krachtvoer geven in groep.
Dus 24/7 buiten is ok, maar wel 1x per dag op stal komen om krachtvoer te krijgen en na te kijken.
Liever niet : hooi geven in groep, want je hebt snelle eters en trage eters. Laag in rang staande paarden die altijd het gevoel hebben dat ze meteen gaan weggejaagd worden en dominante paarden die geen rust hebben omdat ze al het hooi willen claimen. Dat wordt dan vaak opgelost door onbeperkt hooi te geven, maar dan zijn er weer paarden die moddervet worden terwijl anderen maar met moeite op gewicht blijven. Dus als het kan liefst individueel hooi voeren. Maar dat is dan weer een boel extra werk.
Het enige waar ik (tot nutoe) altijd aan vastgehouden heb is dat onze paarden winter en zomer de wei ingaan. Of dat dan 24u/dag is of enkel overdag hangt van de omstandigheden af.
Wat ik erg jammer vind is dat mensen persé hun paard x uren/dag buiten willen hebben staan, maar niet kijken hoe de omstandigheden van dat 'buiten' zijn. Liever hun paard bij 30° op een zandpaddockje laten staan te bakken ipv hem op het warmst van de dag in een koele stal te zetten. Want een stal is slecht en buiten is goed. Op het moment dat je eerst de oplossing vooropstelt, en dan pas naar het paard kijkt (of zelfs helemaal niet naar het paard kijkt) handel je nite meer in het belang van het paard.
Dus sportpaard of niet, maakt niet uit, als het maar een gelukkig paard is.
Hoe is het mogelijk om individueel hooi te voeren in een groepsstalling? En wat is er mis met krachtvoer na het rijden?
Onbeperkt hooi gaat wel hoor, maar inderdaad niet als je het los geeft. Dan moet je zien dat de dikste net genoeg hooi kan lospeuteren en de rest idd hard bijvoeren of apart laten grazen paar uur per dag.