Sportpaard 24/7 groepstalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:10

Mijn paarden die wedstrijd lopen staan hier ook gewoon bij de rest buiten.

Ik heb wel als grote voordeel dat ik ze bij huis heb in een wat kleinere groep in eigen beheer met grotendeels eigen paarden.

Qua voeren nooit problemen. De (qua aanleg) dikkies staan in de winter snachts in hun eigen loopstal met uitloop zodat ik voer ernstig kan beperken en in de zomer mogen degenen die extra nodig hebben een paar uur extra op het gras buiten dagelijkse strookje.

Scheren doe ik ook gewoon, geen probleem. Ze kunnen zelf binnen gaan staan en lopen rond, dus minder koud dan stilstaan in een box ;)
Blessures ook niet meer: ze zijn fitter, kennen het terrein goed, hebben geen energie-uitbarstingen en ik doe niet aan achterijzers in de groep.

Het heeft eigenlijk vooral voordelen. Paard is happy, fit en relaxt. Gezonder voor de luchtwegen en benen. Op vrije dagen heeft ze echt vrij, geen nood om te stappen/longeren/molen etc.

Nadelen: meer voorbereidingstijd voor wedstrijd gezien ze minder schone benen hebben etc. Verder moet je ze even apart kunnen zetten na het vlechten/wassen. Ik heb hier ideale stallen met verharde uitloop voor.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 10:32

Evelienepien schreef:
Ik (van middelbare leeftijd) vind dit vd ene kant wel grappig (stiekem) :o
Want vrugah was het niet anders immers :j
En toen reden we ook wedstrijden ed ... en na het rijden iig het eigen voer geven ...

Maar er is toch niks grappigs aan dat TS bezorgd is en de stap naar dit soort stalling goed wil overdenken?

Vrugah ging het inderdaad anders - vrugah was bitloos ook volledig uit den boze en werden paarden "gebroken" bij het zadelmak maken, steevast op hun 3 jaar.
Verandering kan goed of slecht zijn, of gewoon "verandering".

Ik persoonlijk denk ook dat een sportpaard 24/7 buiten te houden moet zijn.
Maar, er zal wel degelijk een verschil zijn tegenover mijn recreatie-paard dat op dezelfde manier gestald staat. Die verschillen zijn al aangehaald, zoals voeren en scheren.
Ik scheer mijn paard niet, omdat wij dus enkel recreatief (of zelfs niet) rijden, ze komt daardoor zelden in het zweet waardoor scheren niet nodig is. Bij een paard dat intensief gereden wordt, zie ik de voordelen van het scheren wel in - maar daar moet je ook de nadelen bij bedenken, zoals TS doet. Hier heb je temperaturen die vandaag 15 graden meer/minder kunnen zijn dan morgen. Dan moet je niet alleen de dekens hebben, maar ook de mogelijkheid om tot bij je paard te geraken en het deken te wisselen/op te leggen/af te nemen - of iemand op stal hebben staan die dit voor jou kan doen, als je zelf niet kan.
Ik vind het juist doordacht en weloverwogen dat ze hiermee bezig is, ik snap niet dat je hiermee lacht. Het welzijn van het paard komt voorop te staan door aan deze dingen te denken.
Hetzelfde met het voeren: de mijne krijgt 1x krachtvoer per dag, maakt haar niet uit hoe laat dat is, als ze het maar krijgt. Ik geef dit voer zelf, ik ga dus ook echt 365 dagen per jaar naar stal - behalve als ik doodziek of op vakantie ben, en voor die dagen heb je dus een oplossing nodig. Laat staan als er meermaals per dag gevoerd moet worden, als TS dit zelf niet kan moet hier een oplossing voor gevonden worden VOOR ze verhuisd en zij/het paard in de problemen komt. Hetzelfde verhaal met ruwvoer, het is wel de bedoeling dat elk paard in de kudde voldoende binnen krijgt, maar vermits dit een getraind paard is zal het bij dit paard net iets belangrijker zijn dat ze niet te dik wordt omdat ze in conditie moet blijven, want dan moet er meer getraind worden, en dit moet mogelijk zijn, ook als het heel warm is of wanneer het vriest dat het kraakt. Als de mijne in de zomer een paar kilo bijkomt, noem ik haar lachend "rond en gezond", maar als je wedstrijden rijdt en conditie dus veel zwaarder doorweegt, moet je hier wel rekening mee houden, en het kunnen oplossen als het gebeurt. Niet dat ik mijn paard moddervet laat worden, maar het maakt voor mij als recreatieruiter iets minder uit als haar gewicht een beetje schommelt.

Het is/was niet mijn bedoeling je aan te vallen, maar ik vond je reactie een beetje.. gemeen. Je lacht toch niet iemand uit omdat ze het beste met haar paard voorheeft en nadenkt over de haalbaarheid van deze verhuis van stal?
Natuurlijk zie ik paarden ook liefst 24/7 buiten, maar je moet wel eerlijk en realistisch blijven, en nadenken over hoe je dit gaat aanpakken en waar je tegenaan kan lopen. Beter voorkomen dan genezen. Ik weet ook graag waar ik aan begin, voor ik er aan begin. Op voorhand nadenken over waar je tegenaan kan lopen lijkt mij alleen maar positief te zijn, en in het voordeel van het paard. Stel dat TS het paard verhuist, en op niemand kan terugvallen in geval van voeren/dekens bijvoorbeeld, dat kan het zijn dat ze volgende winter het paard al terug moet verhuizen omdat het niet haalbaar blijkt te zijn haar op die stalling te houden.

Jessix

Re: Sportpaard 24/7 groepstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:37

Hoe het vroeger was ligt er maar net aan. Ik reed 40 jaar geleden al bitloos en mijn pony’s stonden altijd buiten met stal in de wei.

Kijk wat voor jou werkt. Ik heb er thuis 4 lopen. 2 daarvan hebben 24/7 de keus en de andere 2 gaan ‘s nachts op stal.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:38

Fellor schreef:
Nadelen: meer voorbereidingstijd voor wedstrijd gezien ze minder schone benen hebben etc. Verder moet je ze even apart kunnen zetten na het vlechten/wassen. Ik heb hier ideale stallen met verharde uitloop voor.

Grappig, das bij mij juist het tegenovergestelde :D Ik heb een schimmel, en die kwam veeel smeriger uit d'r box na een nacht daar staan dan dat ze uit de groepsstal komt :D
Wij hebben hier wel 'zieke-paddocks', dus daar kan ik d'r inderdaad even neerzetten na het knotten. Dat vind ik wel fijn :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 11:44

Mijn eerste luxe voormalige wedstrijdpony had ik eerst op een stal staan waar ze naar mijn smaak veel te veel binnen stonden ,zeker in het voorjaar met heel mooi weer ,zogezegd om het grasland te sparen.Die pony werd daar heel druk van.Daarom verhuisd naar een boer met 24\7 buiten,zonder schuilstal. Dat ging in de zomer goed maar in november begon het zwaar en langdurig te regenen en toen werd mijn pony ziek.Daarom ben ik toen verhuisd naar een stal met overdag buiten maar s'nachts binnen en daar bloeide hij op.Sindsdien altijd een dergelijke stal gehad,dat gemengde systeem vind ik het beste werken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:13

Sportpaard of niet, ik denk dat je naar elk paard als individu moet kijken en op zoek moet gaan naar de best haalbare manier om dat paard te houden. Het zal bijna altijd een compromis worden. Want paarden hebben behoeften die mekaar tegenwerken. Zo wil je je paard zoveel mogelijk kans geven om te bewegen, maar je wil hem ook zijn rust geven om te eten. Je wil hem gezelschap geven, maar je wil niet dat hij last heeft van andere paarden. Je wil hem fris gras geven, maar je wil niet dat hij moddervet wordt. Je wil hem zoveel mogelijk ruimte geven maar dat is niet altijd betaalbaar.
Verder speelt er nog mee :
paard thuis vs op pension
kleine groep vs grote groep
homogene groep of gemengde groep
winter vs zomer
oud paard vs jong paard
Ik denk dat je alle wensen zowel van paard als mens moet oplijsten en daar het beste van maken.
Wat voor mij een nogo is : 24/7 op stal of op paddock, krachtvoer geven na het rijden, krachtvoer geven in groep.
Dus 24/7 buiten is ok, maar wel 1x per dag op stal komen om krachtvoer te krijgen en na te kijken.
Liever niet : hooi geven in groep, want je hebt snelle eters en trage eters. Laag in rang staande paarden die altijd het gevoel hebben dat ze meteen gaan weggejaagd worden en dominante paarden die geen rust hebben omdat ze al het hooi willen claimen. Dat wordt dan vaak opgelost door onbeperkt hooi te geven, maar dan zijn er weer paarden die moddervet worden terwijl anderen maar met moeite op gewicht blijven. Dus als het kan liefst individueel hooi voeren. Maar dat is dan weer een boel extra werk.
Het enige waar ik (tot nutoe) altijd aan vastgehouden heb is dat onze paarden winter en zomer de wei ingaan. Of dat dan 24u/dag is of enkel overdag hangt van de omstandigheden af.
Wat ik erg jammer vind is dat mensen persé hun paard x uren/dag buiten willen hebben staan, maar niet kijken hoe de omstandigheden van dat 'buiten' zijn. Liever hun paard bij 30° op een zandpaddockje laten staan te bakken ipv hem op het warmst van de dag in een koele stal te zetten. Want een stal is slecht en buiten is goed. Op het moment dat je eerst de oplossing vooropstelt, en dan pas naar het paard kijkt (of zelfs helemaal niet naar het paard kijkt) handel je nite meer in het belang van het paard.
Dus sportpaard of niet, maakt niet uit, als het maar een gelukkig paard is.

SunReggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 14:47

Naar mijn mening kan ieder paard, ongeacht het 'doel' van het dier, 24/7 buitengehouden worden.
Wij hebben een soort kleinschalige PP-achtige constructie, en daar staan pensionada's en paarden die in het Z lopen.

Of het praktisch is, is een tweede vraag. Het zal soms wat vragen van je vindingrijkheid, maar ik denk dat je paard er uiteindelijk het gelukkigst van wordt!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:37

De ene buitenstal is de andere niet. Als straks blijkt dat het lastig is met je paardje op een bepaalde 24/7 stal, betekend niet dat 24/7 buiten niet werkt, het kan ook zijn dat die ene stal gewoon niet werkt en een andere 24/7 stal beter bij jullie past.

Er zijn veel mogelijkheden om dag en nacht buiten in een groep te managen. Ik heb op verschillende gestaan met mijn Engels Volbloed en iedere keer was er altijd net iets niet okay voor ons. Tot op het punt dat ik dacht dat hij gewoon geen buitenpaard is! Maar nu hebben we een nieuwe buitenstal gevonden, waar ik het precies zo kan managen als dat bij hem past en het gaat al een jaar hartstikke goed! Dus mijn volbloed is alsnog dag en nacht buiten, maar dan anders dan de buitenstallen waar we voorheen waren en waar het niet lekker werkte. Schrijf het idee dus niet gelijk af +:)+

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:18

Soms moet je schipperen, ik heb afgelopen winter echt momenten gehad dat IK naar een droge stal verlangde. Pony doorweekt van de regen, uitgewaaid, dag in dag uit. Voeten die slecht werden omdat ze te lang in het natte stonden, en dan hebben we zelfs nog paddockroosters onder het zand liggen, met als gevolg kreupele pony. Toen vroeg ik me af, waar ik aan begonnen was.
Als ik nu terugkijk is het enkele weken zo bar en boos geweest en is het geen rede om te verhuizen. Maar toen voelde de dagen als maaaanden. Als ik op dit moment zou mogen kiezen zou ik overdag buiten en 's nachts op stal als ideaal vinden.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:23

Maar had je pony er last van dat hij zo doorweekt was of jij? Het valt mij altijd op hoe weinig van de paarden hier droog gaan staan als het regent, terwijl ze echt alle ruimte hebben binnen, denk sindsdien altijd echt dat wij mensen dat veel erger vinden dan zijzelf :=

Ik vind het ook wel belangrijk dat als ze 24/7 buiten staan ze altijd de mogelijkheid moeten hebben om droog te kunnen gaan staan, zowel onder een dak als op droge grond. Als dat niet kan zou ik het inderdaad ook niet doen

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:25

bliksemflits schreef:
Maar had je pony er last van dat hij zo doorweekt was of jij?

Als de pony kreupel was door te lang natte voeten had hij daar toch last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:26

Hier staan ze echt wel heel graag binnen bij regen en wind! Ik vind dit ook wel een vereiste bij 24/7 buiten. Genoeg voerplekken, rust en stabiliteit in dr kudde en iedereen de mpgelijkheid om bij slecht weer te schuilen en bij zon in de schaduw te staan.

Helaas hebben bij buiten leven mensen meestal het idee van glibberend door de modder elkaar najagen rond voerplekken, maar zo is het hier zeker niet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 16:32

Wij hebben 3 paarden aan huis staan:

-KWPN ruin, Z2 dressuur en L eventing,
-Zangersheide ruin, L2 en eventing
– Shetlander merrie,

Ze staan normaal 12 uur per dag op een weiland met stripbegrazing waar ze altijd toegang tot een schuilstal hebben. De andere 12 uur staan ze op een droge paddock van 900m2 met een aantal stallen en een overkapping waar altijd voordroog in een slowfeeder zit. Ze kunnen onder het afdak van de stallen met drinkbakjes naar de slowfeeder onder de overkapping lopen. Met slecht weer hoeven ze dus niet eens nat te worden.

2 Keer per dag gaan ze even ‘op stal’ om apart gevoerd te worden. Bietenpulp en krachtvoer variërend van Pavo Vital (shetlander) tot een krachtvoer (2 kg 18Plus voor de oudste).

Ik heb in de eerste jaren stro in de stallen gehad maar toen ik erachter kwam dat de paarden écht liever buiten lagen en écht alleen naar binnen gingen om te plassen…… ben ik daar mee opgehouden. Alleen bij aanhoudende regen en langdurige vorst gooi in de stallen vol stro. Meestal word ik daarbij hartelijk uitgelachen door mijn vriend en mijn paarden maar ik slaap er beter door,

De paarden zijn deels of geheel geschoren in de winter en hebben dan een deken op. Half geschoren is voor ons het minimum om ook in een binnenbak fanatiek te kunnen trainen.

De oudste (24) staat nu voor het eerste jaar zonder deken omdat hij het iets rustiger aan mag gaan doen. Voor het geschoren paard is normaal gezien een 200 gram deken voldoende. De paarden hebben duidelijk liever geen hals op dus die krijgen ze alleen bij heel nat weer of ijzige oostenwind. Ik probeer wel iedere dag de deken even helemaal af te laten als ze samen staan. Dat moment grijpen ze dan echt aan om uitgebreid te kriebelen.

Alle paarden zijn netjes op gewicht. De ene wordt niet snel dik. De oudste heeft daar in het verleden (pensionstal met minder uren buiten) wel echt last van gehad. Dat werd echter makkelijker te beheersen toen hij langer dan 4 uur de wei op ging. Hij leek meer rust te krijgen tijdens het eten want hij kwam minder vaak opgeblazen naar ‘binnen’. Ik vind het nu gemakkelijker om hem binnen het redelijke op gewicht te houden dan voorheen. D

Wij zitten op zandgrond en het is dus redelijk eenvoudig om het jaar rond weidegang te bieden en de paarden op een droge ondergrond te laten lopen. Het vergt wel goed onderhoud.

Ik train fanatiek in alle disciplines en laat mij niet tegen houden door het weer. In de winter ben ik net zo actief als in de zomer.

Het enige nadeel is dat ik de dag vóór een wedstrijd niet meer kan vlechten. Dan zit er mogelijk zand in de vlechtjes of ze hebben de vlechten eruit gekriebeld. Maar dat half uur eerder opstaan op de wedstrijd dag overleef ik ook wel.

Sportpaarden en sociale buitenhuisvesting zijn voor mij een heel logische combinatie.

Ik ervaar enkel voordelen. Een paard blijft een paard. Of je er nu alleen naar kijkt of glimmend oppoetst en de ring binnen stuurt. Buiten houden past bij mij beter bij het beeld van een blij en gezonde atleet.

Toen mijn paard nog op pension stond met bepekte buitentijd was ik altijd heen en weer aan het rijden om hem nog even uit zijn stal te halen. Zeker op de avond van een SGW. Want 2 uur op de trailer staan en dan op stal vond ik geen goede afronding van een lange en sportieve dag.

Als je de paarden niet thuis hebt zie ik inderdaad 2 aanvullende uitdagingen:
-dekens ik wissel die soms 2 keer per dag in de winter. Omdat de temperatuur schommelingen buiten groter zijn dan bij nachten op stal. Al krijg ik steeds vaker het idee dat dat (de kou in de nacht) mij nog steeds meer dwars zit dan mijn paarden.
-voeren: sommige paarden hebben wel echt krachtvoer nodig (als zijn dat er vaak minder dan je zou denken, heel vaak is een vital achtige korrel ook wel genoeg) Maar 'slimmer voeren' zoals hier al aangehaald kan dat misschien overbruggen.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:41

Sclimpre schreef:
bliksemflits schreef:
Maar had je pony er last van dat hij zo doorweekt was of jij?

Ik had het over in de regen staan, niet over constant een natte ondergrond en daardoor kreupel. Ik zeg in m'n bericht ook dat ik daar zelf ook niet akkoord mee zou gaan, paard moet droog kunnen staan.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 17:43

Lwdaisy;
De reden dat ik stiekem vd ene kant mot grinniken, is niet persoonlijk naar ts toe maar naar het feit dat “het paardenhouden” dus in 40 jr tijd zo danig is veranderd dat er vragen opkomen omtrent het op deze manier houden ve sportpaard terwijl wij niet beter wisten...
En ja, ik reed bitloos /zadelloos, onze pony’s werden geschoren, reden wedstrijden en we deden ook aan dekens...

Daarom ook van de ene kant grinniken en vd andere kant dus niet want het is dieptriest (en nee, weer niet persoonlijk naar ts toe) dat er dus in die tijd een hele andere manier van paardenhouden is ontstaan!

Waar jij het persoonlijk maakt (met woorden als gemeen :? ?) , was dat dus niet mijn intentie; ik wilde alleen de tegenstelling weergeven :oo

En ik ben niet heiliger dan de paus; mijn nu paard staat gewoon savonds op stal, alleen in een wei, altijd onder dekens, heb beschikking over binnenrijbak maar dat wil dus niet zeggen dat ik ben vergeten hoe dat 24/7 u in kudde & zonder binbak werkt!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 18:41

Sclimpre schreef:
Sportpaard of niet, ik denk dat je naar elk paard als individu moet kijken en op zoek moet gaan naar de best haalbare manier om dat paard te houden. Het zal bijna altijd een compromis worden. Want paarden hebben behoeften die mekaar tegenwerken. Zo wil je je paard zoveel mogelijk kans geven om te bewegen, maar je wil hem ook zijn rust geven om te eten. Je wil hem gezelschap geven, maar je wil niet dat hij last heeft van andere paarden. Je wil hem fris gras geven, maar je wil niet dat hij moddervet wordt. Je wil hem zoveel mogelijk ruimte geven maar dat is niet altijd betaalbaar.
Verder speelt er nog mee :
paard thuis vs op pension
kleine groep vs grote groep
homogene groep of gemengde groep
winter vs zomer
oud paard vs jong paard
Ik denk dat je alle wensen zowel van paard als mens moet oplijsten en daar het beste van maken.
Wat voor mij een nogo is : 24/7 op stal of op paddock, krachtvoer geven na het rijden, krachtvoer geven in groep.
Dus 24/7 buiten is ok, maar wel 1x per dag op stal komen om krachtvoer te krijgen en na te kijken.
Liever niet : hooi geven in groep, want je hebt snelle eters en trage eters. Laag in rang staande paarden die altijd het gevoel hebben dat ze meteen gaan weggejaagd worden en dominante paarden die geen rust hebben omdat ze al het hooi willen claimen. Dat wordt dan vaak opgelost door onbeperkt hooi te geven, maar dan zijn er weer paarden die moddervet worden terwijl anderen maar met moeite op gewicht blijven. Dus als het kan liefst individueel hooi voeren. Maar dat is dan weer een boel extra werk.
Het enige waar ik (tot nutoe) altijd aan vastgehouden heb is dat onze paarden winter en zomer de wei ingaan. Of dat dan 24u/dag is of enkel overdag hangt van de omstandigheden af.
Wat ik erg jammer vind is dat mensen persé hun paard x uren/dag buiten willen hebben staan, maar niet kijken hoe de omstandigheden van dat 'buiten' zijn. Liever hun paard bij 30° op een zandpaddockje laten staan te bakken ipv hem op het warmst van de dag in een koele stal te zetten. Want een stal is slecht en buiten is goed. Op het moment dat je eerst de oplossing vooropstelt, en dan pas naar het paard kijkt (of zelfs helemaal niet naar het paard kijkt) handel je nite meer in het belang van het paard.
Dus sportpaard of niet, maakt niet uit, als het maar een gelukkig paard is.

Hoe is het mogelijk om individueel hooi te voeren in een groepsstalling? En wat is er mis met krachtvoer na het rijden?

Onbeperkt hooi gaat wel hoor, maar inderdaad niet als je het los geeft. Dan moet je zien dat de dikste net genoeg hooi kan lospeuteren en de rest idd hard bijvoeren of apart laten grazen paar uur per dag.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:21

Mijn 3-jarige merrie staat in kuddeverband, samen met nog andere (sport)paarden. Ze staan in de zomermaanden op een gigantisch stuk weide en 24/7 buiten. In de winter gaan ze op de paddock met onbeperkt hooi en 's nachts op stal. Wij voederen iedere avond nog krachtvoer, elk apart in emmers, als ze 24/7 buiten staan. Dat gaat prima. Iedereen blijft eigenlijk altijd mooi bij zijn/haar eigen emmer.
Je moet wel incasseren dat er al eens sneller een wondje is van het spelen, maar verder vind ik het prima zo. Ik zou mijn paard met veel bloed niet anders willen stallen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:25

Sclimpre schreef:
bliksemflits schreef:

Ik had het over in de regen staan, niet over constant een natte ondergrond en daardoor kreupel. Ik zeg in m'n bericht ook dat ik daar zelf ook niet akkoord mee zou gaan, paard moet droog kunnen staan.

ik gaf ook aan dat IK naar een stal verlangde, maar moet eerlijk zeggen dat als het regent madame als eerste in de schuilstal staat :D Alleen was het zo verschrikkelijk nat dat ze op een gegeven moment nergens meer droog konden staan. -O- wat doe je op zo´n moment? Verkassen naar 22/7 stal vond ik ook geen optie, en overdag buiten 's nachts binnen was hier in de ruime omgeving de paddocks natter dan waar ze nu staat. Dan maar hopen dat het een volgende winter minder nat is. :D

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:28

CalipsoLover schreef:
Mijn 3-jarige merrie staat in kuddeverband, samen met nog andere (sport)paarden. Ze staan in de zomermaanden op een gigantisch stuk weide en 24/7 buiten. In de winter gaan ze op de paddock met onbeperkt hooi en 's nachts op stal. Wij voederen iedere avond nog krachtvoer, elk apart in emmers, als ze 24/7 buiten staan. Dat gaat prima. Iedereen blijft eigenlijk altijd mooi bij zijn/haar eigen emmer.
Je moet wel incasseren dat er al eens sneller een wondje is van het spelen, maar verder vind ik het prima zo. Ik zou mijn paard met veel bloed niet anders willen stallen.

Juist daarom staan er zo weinig echte sportpaarden in een kudde. Stel je voor dat Polly van 25 duizend euro een klap krijgt van Blacky. Alleen beseft Polly niet dat ie meer waard is, of kostte, dan Blacky.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 19:45

Fijn zoveel reacties weer, even een poging om op de meesten te reageren!

@liesec: Oh suf, je hebt het in ieder geval uitgebreid geprobeerd!

@ Punz: Dank voor het delen! Erg sprekend voorbeeld.

@ Chiren: Wauw, 5 stallen zelfs. Wat is er anders aan de formule die je nu hebt gevonden tov de vorige stallen?

@ Chichika: Ooh dank voor het delen, een echte ervaringskundige :D

@ Sclimpre: Mooi beschreven! Een hoop afwegingen om te maken inderdaad..

@ Woepsie90: Dat ben ik wel met je eens. Ik ga er echter mijn huidige stal dan wel voor verlaten, en ik heb geen andere groepsstal op het oog waar ik dan heen zou kunnen gaan. Het is maar de vraag of ik nog welkom ben als ik eenmaal ben verhuisd, ken genoeg stalbazen waarbij dat dan niet meer kan, en eigenaren die achteraf spijt hebben.. Dat speelt dus wel echt mee ook om de stap te durven maken.

@ Ladygiroc: De kwaliteit/drainage van de paddockbodem is ook wel een puntje inderdaad. Een natte paddock waar ze een paar uur in staan of een natte paddock waar ze 24/7 in wonen is wel een flink verschil.

@ pol013: Dank voor je relevante post en ervaringen!

Ik denk dat ik kan concluderen dat de grootste uitdaging van zo'n groep het voerbeleid is, en dan vooral het verschil in de voerbehoeften tussen de paarden. Voor zowel ' sportpaarden' als niet-sportpaarden gaat deze vlieger op, met bij sportpaarden specifiek nog het krachtvoer en de dekens als uitdaging.
En dat het aan huis hebben staan het allemaal ook een stuk makkelijker maakt. Ik woon in een woonwijk dus die optie valt af :')

Dan kom ik eigenlijk op de vraag.. Hoe kan ik het beste van tevoren inschatten of mijn paard wel/niet aansluit bij de voederbehoefte van de andere paarden in de groep? En als ik verwacht dat het niet aansluit, kan ik het dan dus beter niet doen? Belangrijk hierbij is dat het dus niet om een groep in mijn achtertuin gaat dus ik niet eventjes tussendoor mijn paard alvast van de wei kan gaan halen oid.

Chichika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 19:46

Ladygiroc schreef:
CalipsoLover schreef:

Juist daarom staan er zo weinig echte sportpaarden in een kudde. Stel je voor dat Polly van 25 duizend euro een klap krijgt van Blacky. Alleen beseft Polly niet dat ie meer waard is, of kostte, dan Blacky.

ik heb ok dure spul staan maar in klene gropen die bij ellkaar passen. en dat gaat goed

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:09

Idem ditto hier. Hier zijn ze ook geen goedkoop goedje. :+ Maar hier staan ze ook niet met een kudde van 15, het wisselt een beetje, meestal staan ze met groepjes van 3-6 paarden.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:24

Ladyson schreef:
Dan kom ik eigenlijk op de vraag.. Hoe kan ik het beste van tevoren inschatten of mijn paard wel/niet aansluit bij de voederbehoefte van de andere paarden in de groep? En als ik verwacht dat het niet aansluit, kan ik het dan dus beter niet doen? Belangrijk hierbij is dat het dus niet om een groep in mijn achtertuin gaat dus ik niet eventjes tussendoor mijn paard alvast van de wei kan gaan halen oid.

Ik zou met name nadenken en overleggen met pensioneigenaar wat de opties zijn mocht je paard het misschien niet redden qua voerbehoefte. Kan ze misschien dan een deel van de dag apart staan? Wat langer op het gras dan de rest? Of als ze juist eerder te dik wordt andersom. En dan in eerste instantie met een open blik er in gaan en hopen dat het zonder moeilijk doen goed gaat, maar dat je nog wel opties hebt om het een en ander aan te passen.

SunReggae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:43

Vaak is er in overleg natuurlijk heel veel mogelijk! Hier zijn er ook een aantal die toch liever hun paarden snachts op stal hebben staan, dus dat gebeurd ook. Overdag hebben ze dan allen voordelen van een PP met beweging, slowfeeders en sociaal contact, maar snachts staan ze droog en kunnen ze voeren wat aanvullend nodig is

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 21:44

Ladyson schreef:
@caira: Neuh, staat niet voor niets in de OP dat de term sportpaard wellicht wat overdreven is. Het gaat me om het algemene verschil vooral tussen een gepensioneerd paard of paard dat 1x per week wordt gereden bijv. Je kunt dat mijns inziens niet vergelijken qua behoeften/verzorging met een paard dat volop in training staat. Ik lees in dit topic al meerdere reacties over losse paarden dus ik krijg wel echt de indruk dat daar een verschil in zit!

@poekkie: ah, helder! Klinkt inderdaad intensief en tijdrovend, wel goed dat jullie het zo konden doen, maar echt relax is het niet.

@lightninggg: ahhh, komt dat paard uit NL?

@rainer: oke, ook geen 7 dagen per week dus. Dat biedt perspectief :D

@EefBam: slimmer voeren is inderdaad zeker ook een optie! Ik geef nu basisbrok omdat dat bij de stalprijs inbegrepen is en het altijd prima is geweest. Ik zit voor mezelf nu op de grens om evt te moeten gaan switchen. Het is qua energie nog niet nodig, maar ik wil haar sws niet nog meer brok gaan geven.

@liekec: oh, wat een verhaal joh.. Had je dit van tevoren verwacht? Is hij altijd heel speels bijv?

Zijn er nog andere ervaringen met voor welke type paarden het wel/niet werkt? Ik heb bijv een nuchtere merrie die zichzelf altijd prima weet te redden.

Nee, hij komt uit Italië