Hilary schreef:[ [url=m/hG5j5j.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben dit frame (nou ja, dit is een prototype, het hoekje linksonder is gesneuveld, dus ligt ie thuis voor reparatie / verbetering).
Het net is van Cavallo, het hout, de schroeven en de hoekprofielen van Hornbach (hoekprofiel is dus niet sterk genoeg), touw van Action (geloof ik, anders ook Hornbach).
Ons bevestigingssysteem is nog in ontwikkeling:
- touwtjes en clipjes. Voordeel: snel. Nadeel: lengte van het touwtje niet simpel te verstellen.
- spanband door hooibak rijgen. Voordeel: lengte instelbaar (dus bij weinig hooi kun je het bandje strakker doen, waardoor het frame minder klunk-plof doet). Nadeel: je moet elke keer het uiteindje van het spanbandje weer door het metalen spannertje frunniken.
- elastiek met clips aan de uiteinden laag in de bak en dan clips aan het frame weer aan het elastiek klikken. Voordeel: snel klaar. Nadeel: trok snel scheef omdat het elastiek kan bewegen. Ander nadeel: om bij het elastiek in de bak te komen moet je je handen in onmogelijke bochten wringen en half pletten.
Dus... het frame met net an sich werkt echt top, maar het bevestigen in de hooibak behoeft nog wat verbetering. Zo’n kettinkje als hierboven wil ik niet, dat lijkt mij veel rammelen. Ik denk dat wij uiteindelijk uit gaan komen op een combinatie van clipjes (snelheid) en spanbandjes (aanpasbaarheid).
Onze clipjes zijn trouwens karabijnhaken en komen van kleinmetaalshop.nl (net als de spanbandjes).
Vrijdag ben ik op stal en kan ik nog wel aanvullende foto’s maken.
Edit: wij hebben ook gewone hooinetten trouwens. We hebben er 100 (ja, honderd) en vullen ze ongeveer eens per maand met z’n vieren. We hebben dit leuke hooirekje als assistent:
[ [url=m/Kd3O2v.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit had ik een aantal jaar geleden moeten hebben. Ik hoefde er maar 8 te vullen en werd er helemaal gek van.