Kruidentuintje voor de paarden - tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:46

monsera schreef:
Hoe lang laat je de brandnetel drogen voordat je hem voert?

Ik ging het eerst drogen en gaf het dan, maar werd niet gegeten.......

Nu doe ik altijd knippen en ergens neergooien of laten liggen, afhankelijk van de plek.

Ze eten het vrij snel op en trekken dan rare bekken, maar ja.........Een ander zal het maar opeten he?!

Kleefkruid blijft wel een dingetje.......Gister echt ene grote bos geplukt en wilde ik verdelen over 5 bakken bij hun hapje. Maar het laat gewoon niet los :( :+ }>

Maartje_M

Re: Kruidentuintje voor de paarden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 17:29

Kleefkruid heb ik hier geloof ik nog niet gevonden

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:42

Kleefkruid vastpakken aan het steeltje onderaan waar je hem hebt losgetrokken en dan uit je hand trekken, haha. Werkt ook zo bij mijn honden als ze weer eens onder zitten...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:45

silverdapple schreef:
Kleefkruid vastpakken aan het steeltje onderaan waar je hem hebt losgetrokken en dan uit je hand trekken, haha. Werkt ook zo bij mijn honden als ze weer eens onder zitten...

Ik grijp gewoon de kleefkruid en trek eraan. Zijn heel lang, zeker wel 60cm en het zit echt overal. Dan wil ik het verdelen en wordt er helemaal gek van.

Ik denk dat ik het gewoon aan me vast laat zitten en de paarden het eraf laat plukken. Ze zijn er gek op, hahaha

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 10:45

Zijn alle wilgen geschikt voor paarden? Ontdekte gister grauwe wilg aan de rand van mijn weiland. We hadden hem in de tuin op een rotplek naar verplaatsen ging niet goed. Wil wel eens kijken of ik hem kan stekken en dan in de paddock kan zetten

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:37

Ik ben nu bezig met een kruidenheuvel. Ik heb een berg gemaakt zand met daaromheen een muurtje van grote losse stenen in verschillende schakeringen en daarop staan alvast 2 betonnen bakken met gaten in voor het water. Er achter staat een kersenboompje en het geheel is voorlopig met elektriciteitsdraad afgeschermd maar daar komt een klein houten omheiningetje. Ik heb verder daarop zonnebloemen gezaaid, venkel, kardoen, duizendblad, citroenmelisse en goudsbloem. Hyssop staat te schieten in kweekbakjes en kan later overgeplant worden. Bedoeling is dat ik zelf kan gaan knippen en voeren. Het oog wil ook wat.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:10

superpony schreef:
monsera schreef:
Hoe lang laat je de brandnetel drogen voordat je hem voert?

Ik ging het eerst drogen en gaf het dan, maar werd niet gegeten.......

Nu doe ik altijd knippen en ergens neergooien of laten liggen, afhankelijk van de plek.

Ze eten het vrij snel op en trekken dan rare bekken, maar ja.........Een ander zal het maar opeten he?!

Kleefkruid blijft wel een dingetje.......Gister echt ene grote bos geplukt en wilde ik verdelen over 5 bakken bij hun hapje. Maar het laat gewoon niet los :( :+ }>

Kleefkruid knip ik in kleine stukjes

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 12:25

Poging 1
Madame kon er niet met haar neus uit blijven :9
Afbeelding
Afbeelding
Er staat munt, venkel, kamille, goudsbloem en framboos. Hopelijk overleeft alles een beetje haha. En anders ga ik gewoon in deze bak bij zaaien

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 08:38

Wat een leuk topic! Ik ben ook al een aantal jaar overal wat weg aan het plukken en knippen voor de paarden. Vooral voor mijn merrie met zomereczeem die niet op het gras mag, maar ik wel wat lekker groens gun en vooral wil helpen bij het afvoeren van de afvalstoffen.

Ik pluk bijv brandnetel, kleefkruid, cichorei, wilgentakken, populier, (lange) weegbree, paardenbloem(blad), duizendblad en kamille. Het meeste groeit gewoon op het erf bij de boer waar mijn paarden staan, maar brandnetel en kleefkruid pluk ik in het park. Ik vind het wel leuk want ben er helemaal op gefocust en kan nergens meer normaal rondlopen zonder op de grond te zoeken naar kruiden :’)

Mijn staleigenaar is alleen bang dat als kleefkruid en brandnetel zaailingen bevat het in de mest terecht komt en als hij dat op het land gooit er brandnetel en kleefkruid gaat groeien. Weet iemand of dit zo werkt? Ik voerde het op mijn vorige stal ook al en daar hadden we nergens last van.

Ook heb ik van ukies paddock paradise een zakje zaadjes gekocht en die in een bak op het balken gezaaid. Dat is zeker een aanrader om op insta en Facebook te volgen, ze heeft altijd leuke tips. Ik heb nog twee bakken over om te zaaien alleen ze gaan hier ooit nog wat aan de balkons doen en ben bang dat ik alles dan weg moet halen. Tot nu toe alleen nog mariadistel eruit gehaald, die werd een beetje te overheersend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 09:35

Oh kijk, zo'n bakken zou ik dus graag voor ze maken! Bedankt voor de tip over ukies paddock paradise ook, die ga ik even volgen

Weet nog niet helemaa of ik het zo blijf doen als ik nu heb gedaan, binnen een uur was alles boven het net verdwenen :')

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:52

De bakken heb ik bij de Welkoop gekocht. Ik heb nog een in dit formaat en nog een van 1 bij 1 meter :) Haha het idee is idd leuk dat ze zelf kunnen knabbelen wanneer ze willen, maar in de praktijk denk ik lastig uitvoerbaar. Ukies paddock paradise laat ook vaak zien op wat voor manieren je het kan voeren. Dus bijv met netten of tussen gevlochten wilgen takken etc. Ik doe zelf gewoon als ik naar stal ga wat meenemen en in de voerbak gooien, iets minder spannend maarja :’)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:56

grappig dit! ik gooi de brandnetel gewoon op de mesthoop als ik die ommaai met de bosmaaier. Ik ben benieuwd wat er gebeurd als ik het langer laat liggen!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 15:53

Ik vind het idee van vers heel mooi. Mijn paarden blijkbaar ook gezien de snelheid waarmee het op was :')

xpvdpx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:05

Hoi hoi! Ik heb even jullie topic doorgelezen want zit er ook aan te denken een kruidentuintje te zaaien!

Nou las ik heel veel leuke en goede ideeën van tafels op verschillende hoogtes, gaas erover heen etc. Maar ik was benieuwd of er ook foto’s van zijn! Ik ben heel benieuwd!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 22:06

Ik heb hierboven een foto van een cementkuip met net er over :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:35

Wat leuk die bakken zo! Wil ik nu ook gaan maken :D
Even wat kruiden voor erbij uitzoeken

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 22:51

Het lijkt me wel heel erg leuk om hier iets mee te doen. Maar stel ik zou daar een aantal vierkante meters van mijn landje voor gebruiken. Ik ben weken bezig om de plantjes groot te laten worden. Dan laat ik er 4 pony’s van eten en volgens mij is het dan in een uurtje weg. Het lijkt zo zonde dan :o in een speciekuip ook leuk natuurlijk naar dan is er niet eens genoeg voor 4 pony’s, ik vind het lastig :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 00:45

monsera schreef:
Het lijkt me wel heel erg leuk om hier iets mee te doen. Maar stel ik zou daar een aantal vierkante meters van mijn landje voor gebruiken. Ik ben weken bezig om de plantjes groot te laten worden. Dan laat ik er 4 pony’s van eten en volgens mij is het dan in een uurtje weg. Het lijkt zo zonde dan :o in een speciekuip ook leuk natuurlijk naar dan is er niet eens genoeg voor 4 pony’s, ik vind het lastig :+

Ik weet mensen die het achter een lijntje hebben en die bijv 1x per dag of week even kort open zetten. Kan je ook zien wat ze pakken.

Of ooit een ontwerp gezien van een houten hoge plantenbak op wielen die je bij de paarden zet en weer weg kan zetten. Ben je ook niet afhankelijk van zon, schaduw, etc

Ik heb nu een foto van onze heuvel op bokt, dus even zien. De 4 vakken staan dus wat plantjes in, maar worden er meer.
Wat uitsteekt mogen ze pakken en we kunnen het middelste evt knippen en aanbieden.
Kijken of het weer lukt;

Afbeelding

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 00:53

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 06:40

Mooie heuvel!

Ik wil de bakken nu gaan inzaaien. Zand zit best een eindje onder het net dus de plantjes moeten best een eindje groeien voor ze er bij kunnen. Overweeg ook om ze buiten de paddock te laten groeien en dan als ze groot zijn er in te zetten. Maar ik moet vooral zaadjes kopen nu :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 11:40

Maartje_M schreef:
Mooie heuvel!

Ik wil de bakken nu gaan inzaaien. Zand zit best een eindje onder het net dus de plantjes moeten best een eindje groeien voor ze er bij kunnen. Overweeg ook om ze buiten de paddock te laten groeien en dan als ze groot zijn er in te zetten. Maar ik moet vooral zaadjes kopen nu :+

Als ik erover nadenk; Het moet vooral goed wortelen.

Ik had wilgjes neergezet en die werden er in zijn geheel uitgetrokken. Nu staan ze al even en laatst stond mn merrie even in de bak en trok ze over de rand aan een wilg en pakte alleen wat blaadjes mee.

Met andere plantjes een beetje hetzelfde. Wat al even staat, pakken ze "per ongeluk :+ }> " een topje mee.
Ik plant de kruiden plantjes en ze pakken het hele salie plantje.

Ik denk echt dat als het de kans krijgt om te groeien ze pakken waar ze bij kunnen en de rest wel blijft leven. Hoe het dan de kans krijgt om opnieuw omhoog en in blad te komen is wel een dingetje.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 12:10

Ja vanwege het wortelen dacht ik ook bakken buiten de paddock zetten, of in ieder geval daar waar ze niet bij kunnen. Als ik dan meerjarig spul heb, kan ik dit jaar zaaien en volgend jaar geven

Ik ga nu werken aan een heel plan voor de paddock, en dan kijken of ik mijn man daar in mee krijg :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 13:06

Maartje_M schreef:
Ja vanwege het wortelen dacht ik ook bakken buiten de paddock zetten, of in ieder geval daar waar ze niet bij kunnen. Als ik dan meerjarig spul heb, kan ik dit jaar zaaien en volgend jaar geven

Ik ga nu werken aan een heel plan voor de paddock, en dan kijken of ik mijn man daar in mee krijg :D

Heb je een leuke pp in de buurt? Het beste kan je misschien ergens gaan kijken. En dan ook vooraf vragen of de paardjes daar actief alles gebruiken.

Hier werden we uitgelachen dat we die heuvel plaatsen, maar nu vind iedereen het hartstikke leuk. Krijg ook nog wel te horen dat het op ponypakr slagharen lijkt of dat de paarden zichzelf moeten trainen met de heuvel als hindernis, maar er zijn nu ook al een aantal keren mensen gestopt die het helemaal geweldig vinden.

Mijn man vond bijv een poel onzin. Toch laten afgraven, maar is niet gelukt zoals ik wilde. Toen voorbeelden gezocht en mensen gevraagd hoe en wat. Nu hebben we een waterbron en gaan hem half dichtgooien en dan zelf vullen.
Nu ML foto's en filmpjes heeft gezien, snapt hij het beter.

En dat is een beetje met alles zo. Mijn man denkt sneller; onzin, maar is altijd wel snel om. En de paarden werken gelukkig goed mee om bij nieuwe dingen er wel gebruik van te maken :D ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 13:26

Geen idee eigenlijk of hier in de buurt wat zit... Maar ik volg op instagram en facebook wel het een en ander en heb daar al wat inspiratie opgedaan ook.
Ik zag van de week een hele gave track op facebook inclusief een afsprong etc, maar daar liep mijn man niet direct helemaal warm voor haha. Maar ik wil vooral zelf eerst ook even tekenen. Denk dat als het uiteindelijk een groene bedoeling wordt en geen parcours van hekjes en draadjes zeg maar, dat hij het wel leuk vindt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:23

Maartje_M schreef:
Geen idee eigenlijk of hier in de buurt wat zit... Maar ik volg op instagram en facebook wel het een en ander en heb daar al wat inspiratie opgedaan ook.
Ik zag van de week een hele gave track op facebook inclusief een afsprong etc, maar daar liep mijn man niet direct helemaal warm voor haha. Maar ik wil vooral zelf eerst ook even tekenen. Denk dat als het uiteindelijk een groene bedoeling wordt en geen parcours van hekjes en draadjes zeg maar, dat hij het wel leuk vindt

Afsprong is het enige wat ik niet durf nu, maar mijn oudste is 27. En zij is lievelingetje van ML, dus die vindt het al snel een beetje gevaarlijk. Alles moet veilig zijn. Ze kan het overigens wel hoor, ze is super fit en kan het beter dan een ruintje van ons. Maar zoals de poel, moest ik dichtmaken, zodat ze niet erin zouden storten bij het steile gedeelte. Daar heb ik wel even moeten kletsen dat het echt dicht zou komen, veilig etc.

Wij hebben een grote laurier haag weg moeten halen, dus is wel kaal. Maar planten goed aan. Het duurt alleen zo lang.