5 dgn p/w naar paard, realistisch? Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:05

Gini schreef:
Poekkie schreef:
Als je paard 6-8 per dag buiten komt is dat voor de meesten echt wel goed, zeker als er dan nog 5x per week hem iemand nog eens extra uit de box haalt. We moeten nu ook niet doorslaan he ;)

Ik ben absoluut geen 24/7 fan, maar amper 6 uur? In de winter op een slechte dag kan ik daar mee leven, maar als standaard zeker niet.
Als het op "paarden houden" en "buiten staan in een grote ruimte" aankomt, zijn we nog lang niet aan het doorslaan. Nog lang niet. Eerder het tegendeel. Postzegelweitjes, paddockjes amper groter dan de stal etc. Allemaal onder het mom 'maar mijn paard staat toch buiten'.

Nee, als je het hebt over voldoende buitenlucht en echt even de benen in een uitgestrekte galop kunnen losgooien zonder meteen te moeten stoppen of draaien, dan zijn we echt nog heel heel veraf van het doorslaan daarin. :D

Dat je je paard niet op een postzegel moet zetten ben ik zeker mee akkoord. Jammergenoeg zie ik dat zowel op sommige stallen als op sommige PP's (eveneens in de zin van 12 paarden op 1 ha en maar 200 m2 verhard. Dat is voor mij geen haar beter). En helaas zie ik die trend juist alleen maar toenemen de laatste tijd. Echter is dat toch volledig los van hoe lang het paard buiten komt?

Hier staan ze in de winter 10 tot16u per dag buiten (totaal aantal uur, dus niet maar van 10 tot 4), in de zomer 24/7. Maar in de winter MINIMAAL 6u buiten zou voor mij een voldoende eis zijn ja. Zeker met dan 's avonds nog eens extra afleiding van de baas. In de zomer idd liever langer.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 26-03-20 12:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:06

Mijn paard staat in de randstad en komt in de winter ook standaard 4 uur per dag buiten door de stal. Ik vind dus dat ik de wintermaanden verplicht ben om elke dag te zorgen dat ze extra buitenkomt. Zij staat in de ochtend buiten, dus ik zorg dat ik uit mijn werk een paar uur op stal ben. Behalve dat ik wat met haar doe doe ik eigenlijk ook altijd wat tijd voor haarzelf buiten. Dus of nog in de paddock met of zonder vriendin, grazen langs de dijk oid. In de winter sla ik dit niet over punt. Als ik een feestje/verjaardag oid heb, ga ik eerder weg van mijn werk zodat dit niet ten koste van paard gaat. De ene keer per jaar dat het met echt niet lukt vraag ik iemand van stal haar even op een paddock te zetten ( ik heb geen verzorger/bijrijder).

Vanaf mei t/m okt gaat ze 24/7 het land op, dan sla ik wel eens een dag over. In de weekenden ben ik dan ook flexibeler omdat ik geen rekening hoef te houden met wanneer ze al buiten komt. Als ze alleen het winterrooster zou hebben zou ik het veel lastiger vinden om het vol te houden. Mijn sociale leven staat in de wintermaanden wat lager en dat is goed te doen omdat de zomermaanden flexibeler zijn.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 12:08

Dee_Es schreef:
Als je op bokt af gaat moet je paard 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi. Hartstikke leuk maar echt niet ieder paard doet het daar goed op.

Wat ik mis in je hele voorbereidingsverhaal is goede begeleiding. Zeker als je voorheen echt alleen nog maar op de manege hebt gereden zou ik hele intensieve begeleiding regelen in het begin. Zodra jij de enige bent die met een paard werkt zullen hele kleine dingetjes die je fout doet ineens uitvergroot worden. Je ziet dan de meest brave sullen nog in monsters veranderen. Verder is het gewoon heel prettig om een instructeur te hebben die ook mee wil denken over voer, dekens, wel of geen ijzers, harnachement etc.

5 dagen achter elkaar rijden kan veel zijn als je het paard pittig traint. Hobbel je 5 dagen achter elkaar je figuurtjes zal dat niet zwaar zijn (alleen een beetje geestdodend ;)). En het ene paard doet het goed op max 3x rijden per week, de ander bij min 5x. Dus zoek hulp, zoek een paard (liefst samen met je hulp) en dan kan je daarna aan schema's gaan denken.

Dit vind ik een hele goeie. 2 kennissen van mij hebben wel al jaren een eigen paard, maar het lijkt me echt meer dan fijn om echt een instructeur te hebben die mij ook buiten de lessen een beetje sturing geeft in het begin. Ik denk dat als ik op een stal sta de instructeuren daar echt wel voor open staan. Ik wil namelijk een goed paard uitkiezen en de juiste dingen ermee doen en dit kan inderdaad alleen als er iemand naast me staat met echt verstand en ervaring. Ik ga googlen wat ik wil maar ik zal dan toch echt ook iemand moeten hebben waar ik op kan vertrouwen dat die persoon gewoon meer weet dan mij.

En ja het valt me op dat op Bokt mensen idd aan het ene uiteinde zitten qua prioriteiten (heel natuurlijk, 24/7 buiten, vriendjes, niet scheren, ruwvoer, castreren etc.), en in het echte leven veel mensen weer juist aan het andere uiteinde. (juiste instructie, individuele paddocks, stapmolen service, longeer service, ruime stallen, binnenbak, niet castreren etc.)

Ga zo maar door, ik denk dat wat ik ook doe er vast iemand niet blij is haha! :+

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:14

ebi_tempura schreef:
Ineke2 schreef:
In Rhoon is een hit actief stal trouwens ts. Dat is dichterbij Rotterdam als Hellevoetsluis.

Misschien een idee om ( wanneer de Corona crisis voorbij is) te gaan kijken en je op de wachtlijst te laten plaatsen als je interesse hebt. Dat is namelijk een heel gewilde stal.

Deze ben ik ook tegengekomen en staat nu bovenaan mn lijst ;)
Ik ga wel pas over 3 jaar echt op zoek naar een paard. Hoever van te voren is dan wijs om te gaan kijken en je in te schrijven? Ik heb niet echt een idee hoelang je op zo'n wachtlijst staat... weken, maanden, jaren? Heb hier natuurlijk nog geen ervaring mee! Langsgaan kan wel altijd, al is een stal over 3 jaar mischien helemaal veranderd...

Ik sta er al een jaar op en ben nog lang niet aan de beurt. Ik zou even contact opnemen, laatste keer dat ik ze sprak was de wachtlijst zelfs gesloten omdat het aantal aanmeldingen te hoog opliep. :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:24

Zoveel mensen, zoveel wensen idd. En internet tekst is maar internet tekst he :+

Gewoon kijken naar een plek waar je je zelf goed bij voelt. Een paard leeft vooral meer/minder op naargelang de omgeving, stress/rust in de groep en de manier waarop er mee omgegaan wordt dan het absolute aantal uur binnen of buiten of de exacte maat van de stal.

Instructie is er genoeg te vinden, ook via via je contacten op stal zijn er meestal veel goede. Tenzij je echt van een topruiter les wil natuurlijk, dan zou ik even rondhoren. Hoefsmeden, tandartsen, ... eveneens. Niet te lang op voorhand naar zoeken :) Misschien wel eens op voorhand op stal vragen of ze externe lesgevers/smeden/... toelaten. Sommigen willen bvb alleen hun eigen lesgevers in de piste.

eilleen333

Re: 5 dgn p/w naar paard, realistisch? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 12:49

Een paard heeft geen mens nodig. Sommige willen wel beweging, en als daaraan voldaan wordt...

Ik heb 6 maanden in Canada gezeten. Paard stond er bij thuiskomst nog net zo prima bij als daarvoor. 24/7 in de groep, buiten, met schuilstal. Dus die krijgt er niets van als ik niet kom.
Ik zou ook niet willen dat mijn paard van mijn aanwezigheid afhankelijk is om buiten te zijn. Met een lekkere griep is mijn paard dan dus de klos. Of als ik wel een keer iets anders wil doen op een dag.
Nee, paard staat er altijd goed bij, ook als ik nu van de aardbodem zou verdwijnen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:22

Ik heb voor deze stal gekozen, omdat ik zónder stress en schuldgevoel een dag ( of langer indien ziek) over kan slaan en mijn paard toch iedere dag krijgt wat ze nodig heeft.
Ze staat hiervoor wat verder van huis af, maar ik heb rust in mijn hoofd. Ik ben niet afhankelijk van stalgenootjes ( nooit wil ik dat meer! ) als er iets is of met binnen / buiten zetten.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:14

Poekkie schreef:
Pfff 24/7 en pp paradise is echt wel een beetje overroepen. Zeker als je paard andere voerbehoeftes heeft dan de rest. Ben er niet op tegen, versta me niet verkeerd, maar het is hier precies ofwel 24/7 ofwel stal met amper buiten. Er bestaat nog veel tussen hoor :)

Hier in de buurt is het ook niet makkelijk. Terwijl het toch een paardenregio is. Tot je heel vasthoudend blijft zoeken, dan lukt het na verloop van tijd toch wel wat geschikts te vinden, ook met afwijkende voerbehoefte, zonder dat je paard op stal staat. ;)
TS heeft nog tijd genoeg wat geschikts te vinden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:45

Lindsey_99 schreef:
Poekkie schreef:
Pfff 24/7 en pp paradise is echt wel een beetje overroepen. Zeker als je paard andere voerbehoeftes heeft dan de rest. Ben er niet op tegen, versta me niet verkeerd, maar het is hier precies ofwel 24/7 ofwel stal met amper buiten. Er bestaat nog veel tussen hoor :)

Hier in de buurt is het ook niet makkelijk. Terwijl het toch een paardenregio is. Tot je heel vasthoudend blijft zoeken, dan lukt het na verloop van tijd toch wel wat geschikts te vinden, ook met afwijkende voerbehoefte, zonder dat je paard op stal staat. ;)
TS heeft nog tijd genoeg wat geschikts te vinden.

Mijn post doelde juist op het feit dat een plek waar je paard op stal staat (met weidegang!) Ook een heel geschikte plek kan zijn. En je dus niet per se vasthoudend moet blijven zoeken naar een 24/7 buiten plek.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:50

Niet alles gelezen hoor, maar wat als je paard een blessure op loopt? Hoe ga je dat dan regelen? Wond verzorging of stappen aan de hand bijvoorbeeld, dan kun je niet zomaar overslaan.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:52

manonutjuh schreef:
Niet alles gelezen hoor, maar wat als je paard een blessure op loopt? Hoe ga je dat dan regelen? Wond verzorging of stappen aan de hand bijvoorbeeld, dan kun je niet zomaar overslaan.

Ze schrijft toch behalve voor noodgevallen? Denk dat dat er wel onder valt en anders kan je wel hulp vinden.
Laatst bijgewerkt door SinneJ op 26-03-20 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:52

Wondverzorging kan ook vaak overgenomen worden door het stalpersoneel in overleg :)

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 22:14

manonutjuh schreef:

Als dat moet dan moet het! Dan pas ik me leven tijdelijk even aan voor het welzijn van mijj paard. Als het echt over een héle lange periode gaat dan zou ik kunnen kijken naar een goede hulp voor die 2 dagen zoals iemand al eerder zei ook :)

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:28

Gini schreef:
Zolang een paard paardwaardig gehouden wordt (dit is dus voldoende lang buitenkomen op een ruim stuk grond met sociaal contact), maakt het niet uit of je 3, 5, 7 of 10 keer in de week naar je paard gaat.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Ik ga doorgaans 3x per week naar stal en soms ga ik ook gerust een week op vakantie.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 00:58

Ik zou proberen nu alvast een paard verzorgen/ leasen. Er komt ECHT meer tijd en werk bij kijken dan je denkt. Want ook als t super koud is en regent moet (ligt eraan hoe en wat natuurlijk) je naar stal. En dat overleef je wel 1x maar soms meerdere dagen wordt echt zwaar. Een manege paard en dan opeens een eigen paard is praktisch niet te vergelijken. Met de verzorging ernaast. Dus misschien om je te oriënteren is het fijn om hiermee te beginnen.
Daarbij qua stalling; kijk gewoon heel goed naar je eigen paard. Te weinig buiten is voor niemand goed. Maar mijne ging ook erg slecht door 24/7 buiten. Ze staat nu op 50/50 ideaal/ perfect? Nee zeker niet. Maar voor sinds tijden is ze echt gelukkig/ rustig/ blij.
Daarbij; hou er rekening mee dat je soms voor je paard dingen moet inleveren (bv omdat het voer beleid niet goed is/ ze net te weinig buiten komen/ paard is niet op zn gemak op de stalling)

Als je nog extra dingen wil weten kan je me pb en. Ik had vroegaah een pony, waarbij mijn moeder de meeste verzorging deed. Toen manege lessen heeel lang gevolgd en daarna een paard gekocht die ik compleet zelf deed. 24/7 waarbij ik later tot ontdekking kwam dat t voerbeleid niet bij haar paste. Ze in de winter niet buiten kwamen, dus ik zelf 3/4 x pd of vaker een aantal uur kwam, zodat ze buiten kwam. In de zomer ook, omdat ze in de volle zon stonden. Dus het was echt even aanpoten. En ik woon ook in de randstad.

Maar verder; ja ik zou haar absoluut niet willen missen. Ik ben blij dat ik haar snoetje elke dag even zie en n kus kan geven. En helaas door alle problemen loop ik er ook al bijna 1,5 jaar naast. Ook nog n dingetje om rekening mee te houden met een “eigen” paard...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:21

ebi_tempura schreef:
Twiggy2008 schreef:
Een paard kopen, geen goede plek hebben en er eigenlijk geen tijd voor hebben, dan zeg ik meteen' gewoon geen paard kopen'. Een paard kost je altijd meer tijd en geld dan je van tevoren bedenkt..... Zoek dan gewoon een leuk bijrijdpaard. Die zijn er genoeg, zat mensen die extra hulp kunnen gebruiken. Zo simpel is het. Een paard verdient alle aandacht en zorg en een paardvriendelijke plek.

Had je reactie nog even een keer doorgelezen en ik ben het er hier wel mee eens. Ik probeer je reactie nu anders op te vatten.

Ik vind inderdaad dat zolang iemand geen goede plek vind en geen tijd heb echt niet aan een paard moeten beginnen. Daarom zit ik zelf pas over een jaar of 3 te kijken omdat ik tegen die tijd minder werk, mijn leven echt stabiel is en ik tegen die tijd hopelijk een mooie plek heb gevonden. Dus de planning (5 dagen stal, 2 dagen niet) die ik nu heb is natuurlijk ervanuitgaande dat lukt.

Ik ben wel benieuwd wat je nu vind van de planning: Als ik een mooie all in staling vind waar paard hele dagen (of dag en nacht) buiten in een kudde staat. En dat ik 5 dagen per week alle tijd heb voor het paardje en het paard 2 dagen per week eventueel een leuke bijrijder/verzorgster heeft?

Ik heb trouwens genoeg tijd op de dagen wanneer ik wel kom, ik zit alleen een beetje vast met die 2 dagen pw dat ik niet altijd kan. Vandaar dus dit topic, hoe ik daarvoor kan compenseren. Ik denk dat een all in PP/hit actief stal + eventueel bijrijder echt gaanbaar is :j

Fijn dat je mijn stukje nu goed gelezen hebt. Als jouw toekomstige paard op een plek komt, waar hij lekker buiten kan zijn, verzorgd wordt, hetzij door jou, een bijrijder of mensen van die stalling zelf, dan zit je goed.

Overigens kan ik echt geen plek vinden in mijn omgeving (ook nier via het nieuwe paarden houden), waar mijn paard met IR én buiten staat op zand met schuilplek én hooi (onverpakt) in porties krijgt én met verzorging van derden.... Hij staat tussen Utrecht en Hilversum. Dus ja, ik héb mijn leven anders moeten indelen en heb het geluk dat mijn geweldige man (waar ik pas 4 jaar mee ben, daarvoor was ik jaren een gescheiden moeder met schoolgaande dochter) onze paarden óók verzorgd. Ik ben nu wel verwend met een eigen plek en zou niet me niet meer kunnen conformeren aan de regeltjes van de gemiddelde pensionstal.

En ja, naast de dagelijkse werkzaamheden, heb ik nog een horsemanship opleiding gedaan met mijn ruin, heb ik centered riding lessen, rechtricht lessen en doe ik online cursussen met beide paarden. Ik doe genoeg, het is mijn passie. Ik werk parttime tegenwoordig, maar heb dus ook mijn gezin thuis en wat andere verplichtingen en bezigheden. Heb overigens 4 jaar tegenover mijn paarden gewoond, dat scheelde, maar nu wonen we er 7 km vandaan....

Het hebben van paarden is een levensstijl, zeg ik altijd....en zeker in deze tijden vinden wij het een zegen om ze op zo'n fijne plek te hebben (middenin natuurgebied).

Succes met alles, hoop dat je een leuk paard vindt en op een mooie plek straks kunt genieten.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 21:16

Twiggy2008 schreef:
Fijn dat je mijn stukje nu goed gelezen hebt. Als jouw toekomstige paard op een plek komt, waar hij lekker buiten kan zijn, verzorgd wordt, hetzij door jou, een bijrijder of mensen van die stalling zelf, dan zit je goed.

Overigens kan ik echt geen plek vinden in mijn omgeving (ook nier via het nieuwe paarden houden), waar mijn paard met IR én buiten staat op zand met schuilplek én hooi (onverpakt) in porties krijgt én met verzorging van derden.... Hij staat tussen Utrecht en Hilversum. Dus ja, ik héb mijn leven anders moeten indelen en heb het geluk dat mijn geweldige man (waar ik pas 4 jaar mee ben, daarvoor was ik jaren een gescheiden moeder met schoolgaande dochter) onze paarden óók verzorgd. Ik ben nu wel verwend met een eigen plek en zou niet me niet meer kunnen conformeren aan de regeltjes van de gemiddelde pensionstal.

En ja, naast de dagelijkse werkzaamheden, heb ik nog een horsemanship opleiding gedaan met mijn ruin, heb ik centered riding lessen, rechtricht lessen en doe ik online cursussen met beide paarden. Ik doe genoeg, het is mijn passie. Ik werk parttime tegenwoordig, maar heb dus ook mijn gezin thuis en wat andere verplichtingen en bezigheden. Heb overigens 4 jaar tegenover mijn paarden gewoond, dat scheelde, maar nu wonen we er 7 km vandaan....

Het hebben van paarden is een levensstijl, zeg ik altijd....en zeker in deze tijden vinden wij het een zegen om ze op zo'n fijne plek te hebben (middenin natuurgebied).

Succes met alles, hoop dat je een leuk paard vindt en op een mooie plek straks kunt genieten.

Bedankt voor je vriendelijke reactie en het klinkt echt alsof je supergoed zit met je paarden! Mooi ool dat je zoveel met ze kan doen en zo te horen ben je super paard vriendelijk bezig ;) Ja er is echt niets dat mij zo ontspant en tegelijkertijd zoveel energie geeft als werken met paarden. Gewoon met ze bezig zijn op wat voor manier dan ook zet even al je andere gedachtes helemaal weg. Inderdaad in deze tijd heel mooi om zoiets te hebben. Het verbaast mij zelf altijd op de manege hoe mensen gehaast hup een zadel derop gooien, even werken met het paard en hup snel weer weg zijn. Ik kom altijd een uur van te voren om het paard gewoon te leren kennen en te laten weten wie ik ben. Ookal zie ik zo'n paard maar 1x per week denk ik dat ze echt wel onthouden wie hun rug op en af springen en wie er echt tijd met ze besteden en in hun ogen kijken van wie ben jij nou eigenlijk?

Veel succes met je paardjes :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:59

Dank je wel, ebi_tempura. Wat jij zegt, het is zo fijn om bij je paard of paarden te (mogen) zijn. Connectie met ze te voelen en alle andere dingen in je leven even te vergeten.

Heel veel geluk straks :-)!!