Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Talietjuh schreef:Dat staat erbij: met paardenmest
Verder niet. Ze hebben hier vorig jaar samen met 3 koeien op gestaan.
Het is heel vol gras, vol met kruiden, zit dus vol met voedingsstoffen, paarden gaan er extra van glimmen.
Ja wat je zegt ponylover: echt goed is veel bewegen. Mijn merrie stond met 4 benen in t vocht (DA had rust geadviseerd dus ze stond apart van de groep in een volle zandpaddock en daarna op stal).
Dacht dat moet zoiezo anders, eerst goed bewegen vocht eruit dan is de kans op herstel ook aanwezig.
Talietjuh schreef:Farjen schreef:Ik ga even meevolgen hier.
Mijn paard heeft door een peesblessure een lange tijd boxrust gehad en hij gaat nu sinds enkele maanden weer op de paddock. Op het gras heb ik tot nu toe afgewacht, ik laat hem wel vaak wat grazen aan de hand voor enkele minuten.
Voor zijn blessure (een jaar geleden) ging hij wel op de weide, dus als ik hem na een uurtje weide hem terug op de paddock zet, is dit dan ok?
Als je paard niet gevoelig is voor HB kan dat prima.
Weet je dat een wat harde ondergrond beter is voor een paard met peesblessure dan in een zandpaddock. Bijv grondpaddock. Belangrijk is dat de hoeven goed kunnen afrollen met lopen. Stappen aan de hand op de verharde weg is ook goed.
Talietjuh schreef:Oké, ik snap hem![]()
Wat fijn dat het zo lekker gaat met jouw paarden buiten.
Hier heb ik wel de regel dat een pony met gevoeligheid voor HB niet passend is bij mij.
Bij mij staan ze van mei tot okt 24u op gras.
Tancreda4 schreef:Ik zou nu idd ook uitkijken met de gene die HB gevoelig is. En niet opbouwen. Sowieso zou ik een ex HBer niet op het gras laten. Mijn shet mag soms na hard werk hooguit 10 minuten met masker grazen als beloning. Maar meer durf ik niet.
Wij hebben vooral veel gras staan. Ik heb opgebouwd eerst 2 weken half uur. Dan 4 dagen uur. Toen naar 2 uur voor 5 dagen. En nu staan ze 3. Helaas had ze op de eerste dag dat ze 2 uur stond (was 2:15) middags koliek. Ze vreet maar door en stopt niet, te schrokkerig, waardoor ze buikpijn krijgt.
Ik zet het bij haar nu af, om de hoeveelheid die ze binnen krijgt te beperken. En ze krijgt nu een plak lekker hooi boordar ze het land op gaat in de hoop dat ze minder schrokt.
Als ze haar pauzes gaat nemen wordt het veiliger verder uit te breiden. Maar dat duurt helaas even. Ze blijft maar schranzen eerste weken.
Poekkie schreef:Dat hooi op voorhand is een heel goede, maar heb je soms niet het gevoel dat je wat TE voorzichtig gaat?
Ik bedoel dit absoluut niet negatief of aanvallend, maar merk soms dat mensen zichzelf wat gek maken met gras en fructaan angst. Een HB paard/pony kan gewoon een tijd op gras (heb er hier zelf 3 staan), natuurlijk niet meer onbeperkt. Maar een uurtje na wat opbouwen meestal echt geen kwaad. Evenals het opbouwen: meer dan een maand bezig en dan nog maar aan 3u en inclusief al het werk om stukken af te zetten? Als je je daar goed bij voelt is dat natuurlijk helemaal primaMaar ik wil er voor de andere lezers wel de kanttekening bij maken dat voor 99,9% van de paarden zulke lange opbouwperiode niet noodzakelijk is om de darmen te laten wennen.
(Nogmaals, ik bedoel dit niet negatief of aanvallend naar jou toe)
superpony schreef:Poekkie, dan heb je ook mazzel met het soort gras en het onderhoud van je wei dat dit kan en goed gaat. Heel veel hb'ers kunnen echt nooit meer op het gras.
Ik doe het ook, maar nu nog beperkt aan het einde van de dag omdat het gewoon nog te vroeg is.
Opbouwen voor de darmen is voor elk paard fijn. Er zijn paarden die koud van stal komen en zo vol op de wei is echt niet verstandig. Het hersteld zich vaak wel, maar het gaat ook vaak wel mis.
Daarnaast hangt ook heel veel af van wat je daarnaast voert en hoeveen beweging ze krijgen. Dat maakt meer verschil dan mensen denken en daarom zijn de situaties niet te vergelijken. Je kan nooit zeggen; bij mij gaat het wel goed en een ander dan hetzelfde maar laten doen, omdat de situatie vaak totaal anders is.
superpony schreef:Gypsy schreef:Ik bedoelde de ts, hoewel het voor iedereen natuurlijk goed is om op te letten. Een te dik paard zou ik sowieso niet zonder strookbegrazing en graasmasker op de wei laten. Hoe sneu ook het is echt zo slecht voor ze...
Strook begrazing is helemaal niet goed. Ze vreten 1 stuk compleet kaal, wat sws niet goed is. Daarnaast worden ze beperkt in bewegen wat nog slechter is.
Een paard kan maar x aantal kilo's wegwerken en dat beperk je door de tijd en wat ie binnen krijgt, werk je eraf met beweging.
ClaudiaHS schreef:Ik deed aan huis ook aan strookbegrazing.
Alle weides kwamen uit op de track dus voor sprintjes en water drinken moesten ze over de track.
Als ik de verhalen hier zo lees ben ik gezegend met een enorm makkelijk paard.
Hij staat nu op pension, maar vanaf vorige week vrijdag mochten ze eindelijk de weide weer op.
Ik heb hem zo de hele dag de wei in gedonderd.
Niks opbouwen en zo doe ik het al jaren.
Tancreda4 schreef:Strookbegrazing ontkom ik steeds niet aan helaas, maar ik vind het echt verschrikkelijk. Naast dat het veel werk en gedoe is gaan ze enorm naar je uitkijken en focussen op dat stuk erbij. Wat onrust geeft als je een keer wat later bent (ja ik heb een autist) en dan echt zitten te zeuren om dat stuk gras erbij ipv blij en gezellig eerst mee aan het werk te gaan. Om die reden voer ik ook onbeperkt in de paddock. In vind dat gejaag op eten echt irritant
Talietjuh schreef:Tancreda4 schreef:Strookbegrazing ontkom ik steeds niet aan helaas, maar ik vind het echt verschrikkelijk. Naast dat het veel werk en gedoe is gaan ze enorm naar je uitkijken en focussen op dat stuk erbij. Wat onrust geeft als je een keer wat later bent (ja ik heb een autist) en dan echt zitten te zeuren om dat stuk gras erbij ipv blij en gezellig eerst mee aan het werk te gaan. Om die reden voer ik ook onbeperkt in de paddock. In vind dat gejaag op eten echt irritant
Dan heeft je paard waarschijnlijk te veel honger om mee te gaan werken, dat lijkt mij niet goed. Als je zorgt dat ze niet op een te kaal stuk staan hebben ze altijd wat te eten en kunnen ze gewoon mee.