Hoe snel weidegang opbouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:00

Dat staat erbij: met paardenmest

Verder niet. Ze hebben hier vorig jaar samen met 3 koeien op gestaan.

Het is heel vol gras, vol met kruiden, zit dus vol met voedingsstoffen, paarden gaan er extra van glimmen.

Ja wat je zegt ponylover: echt goed is veel bewegen. Mijn merrie stond met 4 benen in t vocht (DA had rust geadviseerd dus ze stond apart van de groep in een volle zandpaddock en daarna op stal).

Dacht dat moet zoiezo anders, eerst goed bewegen vocht eruit dan is de kans op herstel ook aanwezig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:05

Talietjuh schreef:
Dat staat erbij: met paardenmest

Verder niet. Ze hebben hier vorig jaar samen met 3 koeien op gestaan.

Het is heel vol gras, vol met kruiden, zit dus vol met voedingsstoffen, paarden gaan er extra van glimmen.

Ja wat je zegt ponylover: echt goed is veel bewegen. Mijn merrie stond met 4 benen in t vocht (DA had rust geadviseerd dus ze stond apart van de groep in een volle zandpaddock en daarna op stal).

Dacht dat moet zoiezo anders, eerst goed bewegen vocht eruit dan is de kans op herstel ook aanwezig.

Ik bedoelde in het algemeen he?! Stel jezelf de vraag; hoe is het bemest, wat voor gras etc......

Mijn merrie was 20 en verwaarloosd. Stond eerst buiten en kwam de winter binnen. Continu stijf en dikke benen. Toen die andere ruin peesblessures had, zijn ze samen 24/7 naar buiten gegaan en zij is 27 en loopt echt iedereen er nog uit.

Anoniem

Re: Hoe snel weidegang opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:09

Oké, ik snap hem ;)

Wat fijn dat het zo lekker gaat met jouw paarden buiten.

Hier heb ik wel de regel dat een pony met gevoeligheid voor HB niet passend is bij mij.

Bij mij staan ze van mei tot okt 24u op gras.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:12

Talietjuh schreef:
Farjen schreef:
Ik ga even meevolgen hier.
Mijn paard heeft door een peesblessure een lange tijd boxrust gehad en hij gaat nu sinds enkele maanden weer op de paddock. Op het gras heb ik tot nu toe afgewacht, ik laat hem wel vaak wat grazen aan de hand voor enkele minuten.
Voor zijn blessure (een jaar geleden) ging hij wel op de weide, dus als ik hem na een uurtje weide hem terug op de paddock zet, is dit dan ok?

Als je paard niet gevoelig is voor HB kan dat prima.

Weet je dat een wat harde ondergrond beter is voor een paard met peesblessure dan in een zandpaddock. Bijv grondpaddock. Belangrijk is dat de hoeven goed kunnen afrollen met lopen. Stappen aan de hand op de verharde weg is ook goed.

Hij is voor zover ik weet niet gevoelig voor HB :)
Het is geen zandpaddock, de paddocks zijn eigenlijk een weide die onderverdeeld is en wordt gebruikt als paddock winter en zomer (met hooiruif), er groeit geen gras op.
En na het rijden in de piste ga ik ook vaak buiten uitstappen op straat dus hij krijgt verschillende "gronden" onder zijn voeten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 17:15

Klinkt goed!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 02:09

Talietjuh schreef:
Oké, ik snap hem ;)

Wat fijn dat het zo lekker gaat met jouw paarden buiten.

Hier heb ik wel de regel dat een pony met gevoeligheid voor HB niet passend is bij mij.

Bij mij staan ze van mei tot okt 24u op gras.

Ik heb er 5 en maar 1 die hb/ir is, maar wel goed gaat verder. Ze hebben een paddock paradise, dus ook zandpaden, zandpaddock, veel hooiplekken, een heuvel en poel nu, dus van alles.......Dat gras is maar een snack rondje en vinden ze prima. Gras is geen noodzaak in principe en ze zijn het gewend om het voor de lekker te krijgen. Maar dat kan dus ook zo omdat ze hele jaar rond 24/7 buiten staan en van alles hebben om te doen en te eten. Zijn ook een voedselbos aan het aanplanten.

Ik kijk al lang niet meer naar de datum. Er zijn nog steeds stallen die zeggen; 1 April gaat alles op de wei en ook gewoon alles 1 Okt eraf haalt, ongeacht weer, gras etc.

Zoals nu is het echt een aantal nachten koud en de kans op hoger fructaan groter. Het is ook echt vroeg om ze er nu al op te hebben.
Maar je kan fructaan wel voorkomen of zo laag mogelijk houden door de keus van je grassoorten en het onderhoud.
En wij zetten ze er bijv heel laat op, wanneer de zon eraf is.

Iedereen die roept; mijn paarden zijn niet gevoelig of nooit hb geweest. Nee, nog niet. Maar als je niks doet om dat te voorkomen, kan elk paard het wel worden. Misschien dat als een paard al beslagen staat bijv dat je het minder snel merkt. Mijn ruin is nooit acuut hb geweest met de wel bekende stand......Maar wel kreupel, gevoelig en op de rontgen van de hoeven te zien.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 07:57

Ik zou nu idd ook uitkijken met de gene die HB gevoelig is. En niet opbouwen. Sowieso zou ik een ex HBer niet op het gras laten. Mijn shet mag soms na hard werk hooguit 10 minuten met masker grazen als beloning. Maar meer durf ik niet.

Wij hebben vooral veel gras staan. Ik heb opgebouwd eerst 2 weken half uur. Dan 4 dagen uur. Toen naar 2 uur voor 5 dagen. En nu staan ze 3. Helaas had ze op de eerste dag dat ze 2 uur stond (was 2:15) middags koliek. Ze vreet maar door en stopt niet, te schrokkerig, waardoor ze buikpijn krijgt.

Ik zet het bij haar nu af, om de hoeveelheid die ze binnen krijgt te beperken. En ze krijgt nu een plak lekker hooi boordar ze het land op gaat in de hoop dat ze minder schrokt.

Als ze haar pauzes gaat nemen wordt het veiliger verder uit te breiden. Maar dat duurt helaas even. Ze blijft maar schranzen eerste weken.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:28

Tancreda4 schreef:
Ik zou nu idd ook uitkijken met de gene die HB gevoelig is. En niet opbouwen. Sowieso zou ik een ex HBer niet op het gras laten. Mijn shet mag soms na hard werk hooguit 10 minuten met masker grazen als beloning. Maar meer durf ik niet.

Wij hebben vooral veel gras staan. Ik heb opgebouwd eerst 2 weken half uur. Dan 4 dagen uur. Toen naar 2 uur voor 5 dagen. En nu staan ze 3. Helaas had ze op de eerste dag dat ze 2 uur stond (was 2:15) middags koliek. Ze vreet maar door en stopt niet, te schrokkerig, waardoor ze buikpijn krijgt.

Ik zet het bij haar nu af, om de hoeveelheid die ze binnen krijgt te beperken. En ze krijgt nu een plak lekker hooi boordar ze het land op gaat in de hoop dat ze minder schrokt.

Als ze haar pauzes gaat nemen wordt het veiliger verder uit te breiden. Maar dat duurt helaas even. Ze blijft maar schranzen eerste weken.

Dat hooi op voorhand is een heel goede, maar heb je soms niet het gevoel dat je wat TE voorzichtig gaat?
Ik bedoel dit absoluut niet negatief of aanvallend, maar merk soms dat mensen zichzelf wat gek maken met gras en fructaan angst. Een HB paard/pony kan gewoon een tijd op gras (heb er hier zelf 3 staan), natuurlijk niet meer onbeperkt. Maar een uurtje na wat opbouwen meestal echt geen kwaad. Evenals het opbouwen: meer dan een maand bezig en dan nog maar aan 3u en inclusief al het werk om stukken af te zetten? Als je je daar goed bij voelt is dat natuurlijk helemaal prima :) Maar ik wil er voor de andere lezers wel de kanttekening bij maken dat voor 99,9% van de paarden zulke lange opbouwperiode niet noodzakelijk is om de darmen te laten wennen.

(Nogmaals, ik bedoel dit niet negatief of aanvallend naar jou toe)

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 08:46

Die van ons gaan na de middag in de wei en staan er nu zo'n 5u in. De ex hb-er gaat ook nog steeds goed.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:52

Hier de 1e keer 15 minuten, dan iedere dag 5 minuten er bij. Tot het een uur is en nu staan ze zo.n 2 1/2 uur per dag op de wei.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:12

Poekkie schreef:
Dat hooi op voorhand is een heel goede, maar heb je soms niet het gevoel dat je wat TE voorzichtig gaat?
Ik bedoel dit absoluut niet negatief of aanvallend, maar merk soms dat mensen zichzelf wat gek maken met gras en fructaan angst. Een HB paard/pony kan gewoon een tijd op gras (heb er hier zelf 3 staan), natuurlijk niet meer onbeperkt. Maar een uurtje na wat opbouwen meestal echt geen kwaad. Evenals het opbouwen: meer dan een maand bezig en dan nog maar aan 3u en inclusief al het werk om stukken af te zetten? Als je je daar goed bij voelt is dat natuurlijk helemaal prima :) Maar ik wil er voor de andere lezers wel de kanttekening bij maken dat voor 99,9% van de paarden zulke lange opbouwperiode niet noodzakelijk is om de darmen te laten wennen.

(Nogmaals, ik bedoel dit niet negatief of aanvallend naar jou toe)

Oh sorry ik heb er 2. Shet (HB) en m'n grote die wel op het gras gaat. Mijn shet heb ik vorig jaar af en toe op het gras gehad even maar die heeft ook de hele zomer gerommeld met dan weer gevoelig en dan weer niet. Dat is het mij niet waard. Een kanteling wordt niet beter, kan alleen maar erger worden. Dus ja, ik ben heel voorzichtig. Liever blij en geen pijn, dan weer die ellende... De jaren voor de HB werd haar manenkam steeds eerder in seizoen hard en dik (met graasmasker). Dus nee, ik durf het niet goed meer. Ze staat prima op de paddock, gras is geen moetje.

Misschien dat dit jaar beter kan omdat er niet bemest is. Maar dan nog vind ik het spannend. De pijn die HB met zich mee brengt gun ik haar niet nog eens.

De grote kijk ik niet naar fructaan. Daar is het echt de hoeveelheid bij in het begin, wat koliek geeft (door gasvorming door het schrokken). Maar die staat meestal met 3 weken opbouwen hele dagen en dan uiteindelijk 24/7.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:23

Poekkie, dan heb je ook mazzel met het soort gras en het onderhoud van je wei dat dit kan en goed gaat. Heel veel hb'ers kunnen echt nooit meer op het gras.

Ik doe het ook, maar nu nog beperkt aan het einde van de dag omdat het gewoon nog te vroeg is.

Opbouwen voor de darmen is voor elk paard fijn. Er zijn paarden die koud van stal komen en zo vol op de wei is echt niet verstandig. Het hersteld zich vaak wel, maar het gaat ook vaak wel mis.

Daarnaast hangt ook heel veel af van wat je daarnaast voert en hoeveen beweging ze krijgen. Dat maakt meer verschil dan mensen denken en daarom zijn de situaties niet te vergelijken. Je kan nooit zeggen; bij mij gaat het wel goed en een ander dan hetzelfde maar laten doen, omdat de situatie vaak totaal anders is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:05

superpony schreef:
Poekkie, dan heb je ook mazzel met het soort gras en het onderhoud van je wei dat dit kan en goed gaat. Heel veel hb'ers kunnen echt nooit meer op het gras.

Ik doe het ook, maar nu nog beperkt aan het einde van de dag omdat het gewoon nog te vroeg is.

Opbouwen voor de darmen is voor elk paard fijn. Er zijn paarden die koud van stal komen en zo vol op de wei is echt niet verstandig. Het hersteld zich vaak wel, maar het gaat ook vaak wel mis.

Daarnaast hangt ook heel veel af van wat je daarnaast voert en hoeveen beweging ze krijgen. Dat maakt meer verschil dan mensen denken en daarom zijn de situaties niet te vergelijken. Je kan nooit zeggen; bij mij gaat het wel goed en een ander dan hetzelfde maar laten doen, omdat de situatie vaak totaal anders is.

Is een gewone wei, jaarlijks bemest met dierlijke mest en tweejaarlijks gekalkt.
Wat je zegt is zeker waar, maar ik maak graag een kanttekening aangezien ik merk dat de uitleg op bokt vaak erg 'idealistisch' is in vergelijking met wat in de praktijk effectief het meest gedaan wordt en in 99,8% van de gevallen ook gewoon goed gaat.
(En nee, daarmee bedoel ik niet van 24/7 op stal opeens de wei op knallen of een HB er in het volle gras zetten).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:12

Ik snap wat je bedoeld, maar veel mensen met een hb'er hebben al een totaal aanpak. Veel hb'ers hebben overgewicht, dus willen mensen ze beperken in opname van eten.

Ze zetten paarden op een kort gegraasd weitje wat al fout is. Maar het voorjaars gras zoals nu is ook voor veel echt nog te zwaar. Ze laten gras niet uitgroeien en paarden staan er bij 10cm gras al gelijk op, waar het gras nog volop in de groei is, nachten nog koud zijn etc.

Of ze zetten kleine stukjes af waardoor paarden heel weinig bewegen en zich alleen volproppen.

Daarnaast ligt het ook aan het herstel van de vorige hb-heid. Zijn bijv de hoeven goed hersteld. Mijn ruin heb ik met zelf goed bekappen weer aardig in model en loopt pijnvrij. Maar je ziet vaak dat dit niet lukt.
Met speciaal beslag zullen mensen misschien niet eens zo snel zien dat een paard weer minder gaat lopen........Dat compensatie beslag zit er immers al onder.

Wij laten ze een stuk begrazen waar niks aan is gedaan en vol staat met van alles en heel hoog. Dat gaat prima. Kan ons eigen gras opkomen en uitgroeien. Maar wij zaaien dus geen engels raaigras.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:28

Ik geef je volledig gelijk. Deze omstandigheden zijn zeker niet ideaal voor zulke paarden. Maar in zulke omstandigheden zal korter of langer gras opbouwen ook weinig verschil maken.

Mijn ex hb'ertjes staan in een kaal (echt gras weg, niet kort) stuk met hooi en worden opgebouwd tot enkele uurtjes (1-3) per dag op het gras binnen een 2 a 3 weken. Dat gaat gewoon prima. En volgens mij kan dat echt wel prima voor het allergrootste deel van de HB paarden en ponies.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:38

superpony schreef:
Gypsy schreef:
Ik bedoelde de ts, hoewel het voor iedereen natuurlijk goed is om op te letten. Een te dik paard zou ik sowieso niet zonder strookbegrazing en graasmasker op de wei laten. Hoe sneu ook het is echt zo slecht voor ze...

Strook begrazing is helemaal niet goed. Ze vreten 1 stuk compleet kaal, wat sws niet goed is. Daarnaast worden ze beperkt in bewegen wat nog slechter is.
Een paard kan maar x aantal kilo's wegwerken en dat beperk je door de tijd en wat ie binnen krijgt, werk je eraf met beweging.

Dan doe je het niet goed.

Hier hebben ze ruimte zat. Wij hebben een stuk van 7m breed en 80meter lang. Lekker sprinten geen probleem. Aan de ene kant een schuilstal, aan de andere het water. Dat zorgt voor extra beweging. En steeds aan de ene kant gras bij geven en aan de andere kant er af.
Daarmee word het gras niet korter dan bij andere beweidingsmethoden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:02

Ja klopt strookbegrazing kan maar moet je natuurlijk wel goed uitvoeren. Dus nieuw gras erbij en afgebeten gras eraf en dan altijd richting het gras werken waar de paarden nog niet opgeweest zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:04

Ik deed aan huis ook aan strookbegrazing.
Alle weides kwamen uit op de track dus voor sprintjes en water drinken moesten ze over de track.

Als ik de verhalen hier zo lees ben ik gezegend met een enorm makkelijk paard.
Hij staat nu op pension, maar vanaf vorige week vrijdag mochten ze eindelijk de weide weer op.
Ik heb hem zo de hele dag de wei in gedonderd.
Niks opbouwen en zo doe ik het al jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:09

ClaudiaHS schreef:
Ik deed aan huis ook aan strookbegrazing.
Alle weides kwamen uit op de track dus voor sprintjes en water drinken moesten ze over de track.

Als ik de verhalen hier zo lees ben ik gezegend met een enorm makkelijk paard.
Hij staat nu op pension, maar vanaf vorige week vrijdag mochten ze eindelijk de weide weer op.
Ik heb hem zo de hele dag de wei in gedonderd.
Niks opbouwen en zo doe ik het al jaren.

Zo daar zou ik even benauwd van worden O:) Bij mij zijn alledrie de paarden HB vrij en toch ben ik voorzichtig hoor!

Zoiezo met op- en afbouwen van weide moeten de darmen even wennen. Hoe doe jij dat dan? Zie je dat niet aan de mest zo in 1 x?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:26

Strookbegrazing ontkom ik steeds niet aan helaas, maar ik vind het echt verschrikkelijk. Naast dat het veel werk en gedoe is gaan ze enorm naar je uitkijken en focussen op dat stuk erbij. Wat onrust geeft als je een keer wat later bent (ja ik heb een autist) en dan echt zitten te zeuren om dat stuk gras erbij ipv blij en gezellig eerst mee aan het werk te gaan. Om die reden voer ik ook onbeperkt in de paddock. In vind dat gejaag op eten echt irritant

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:33

Tancreda4 schreef:
Strookbegrazing ontkom ik steeds niet aan helaas, maar ik vind het echt verschrikkelijk. Naast dat het veel werk en gedoe is gaan ze enorm naar je uitkijken en focussen op dat stuk erbij. Wat onrust geeft als je een keer wat later bent (ja ik heb een autist) en dan echt zitten te zeuren om dat stuk gras erbij ipv blij en gezellig eerst mee aan het werk te gaan. Om die reden voer ik ook onbeperkt in de paddock. In vind dat gejaag op eten echt irritant

Dan heeft je paard waarschijnlijk te veel honger om mee te gaan werken, dat lijkt mij niet goed. Als je zorgt dat ze niet op een te kaal stuk staan hebben ze altijd wat te eten en kunnen ze gewoon mee.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:48

Talietjuh schreef:
Tancreda4 schreef:

Dan heeft je paard waarschijnlijk te veel honger om mee te gaan werken, dat lijkt mij niet goed. Als je zorgt dat ze niet op een te kaal stuk staan hebben ze altijd wat te eten en kunnen ze gewoon mee.

Woehahahaha als je dit zegt heb je nog nooit een vreetzak gehad :')
Ik heb er ook zo een. Hebben onbeperkt ruwvoer maar als hij maar denkt aan eten gaan alle systemen op rood. Kan hij met een dikke volgevreten buik uit de wei komen, wordt hij toch weer enthousiast als hij vers gras/hooi/pulp/krachtvoer denkt te zien.

Mijn andere 2 zijn inderdaad daar heel anders in. Maar die ene is echt een vreetzak.
Ik heb dat echt zo gedaan hier. Vind het een makkelijker klusje dan de wei uitmesten in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:16

Volgens mij valt een fjord juist onder het type:

#lievertedikindekistdaneenfeestjegemist :D

Die van mij zal niet zo snel volgevreten raken hoor, dat is juist wat ik voorkom!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:32

Pol013, nee, precies. de meesten doen het niet goed. Dat jij of ik een track hebben en wei kunnen aansluiten op een track en alles, zegt niks over het gros van de mensen die in pension staan.

Ik zie paarden echt een stukje van 10 meter breed en 2 meter diep krijgen die ze een paar dagen moeten kaalvreten en daarna er 2 meter bij krijgen. En dan is dat nog ruim met wat ik tegenkom. Dit zijn dan ook allemaal paarden die uit stal komen en daarna weer op stal worden gezet. Dat is hoe het grootste deel het doet.

Ik heb ook een obesitas ruin en dat is lastig in een groep, maar uit elkaar halen was helemaal een drama.
Maar uithongeren werkt ook niet verbeterend op paarden die hb/ir of te dik zijn.

Die van mij zal altijd iets te dik zijn en te dik blijven, maar moet dan maar extra bewegen. Hij heeft dan net wat overgewicht, maar is wel stabiel te dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 15:37

Lukt het je niet dat beetje overgewicht eraf te krijgen in de winterperiode?

Zelf vind ik dat ideaal, dan krijgen ze hooi wat ik geef en zijn ze einde winter weer op gewicht. (Mocht er zomers helaas toch wat te veel opgekomen zijn)