Paard van stalling naar NU 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 14:43

Akires1 schreef:
Sclimpre schreef:
Inderdaad. Een paardenstalling waar je je eigen stal moet meebrengen dat is toch wel heel bizar.
Hoe zeker ben je dat die mobiele stal ok is voor de gemeente?

Ik snap jullie redenering, maar bekijk het ook eens van de andere kant: waarom zou je als staleigenaar een schuilstal neerzetten, die je zelf niet nodig vindt?
Met daarbij het risico dat de klant die het wel nodig vindt, na een paar maanden misschien wel weer vertrekt?
Zit je dan met je dure schuilstal...
En niemand zegt toch dat de TS een eigen stal moet meenemen?
Ik vind het al een mooi gebaar van de staleigenaar dat het mág!

TS, veel plezier op je nieuwe stalling! Ik denk dat je je paard er een groot plezier mee doet :)

Sorry, ik zie dat gewoon anders. Als staleigenaar zorg je ervoor dat de paarden die je onder jouw hoede hebt een goede, optimale verzorging krijgen. Als een stalklant dan met een idee afkomt om de faciliteiten in zijn/haar ogen te verbeteren, dan kan je daar 2 dingen mee doen.
1) het nut en het voordeel van die verbeterde faciliteit inzien en investeren.
2) het nut en het voordeel van die verbeterde faciliteit niet echt zien of het de kosten niet waard vinden en de stalklant vriendelijk bedanken voor het idee.

De derde optie: "Ah ja, leuk idee, dat zou wel goed zijn voor de paarden. Zorg jij ervoor?" is niet een reactie die ik van de stalhouder verwacht. Toch zeker niet als we het hebben over een vol/halfpensionstal, een doe-het-zelf stal is natuurlijk nog iets anders.

Daarnaast zie ik dit ook nog een grond van conflicten worden:
1. Wat als er iemand niet mee wilt betalen? Het ding staat in de wei en het paard van de niet-meebetaler gaat erin staan? Wat dan? Eruit jagen?
2. Wat als andere klanten niet staan te springen om dit idee, maar goed, ze hebben er ook niet echt iets op tegen, dus laten ze TS maar doen. Twee weken later verwondt een paard van een andere klant zich aan deze schuilstal. Wat dan?
3. TS en een aantal klanten kopen schuilstal. Het gaat goed, tot er een regenperiode aankomt. De grond rond de schuilstal wordt helemaal kapot getrapt, iets wat daarvoor niet was. Stalhouder is hier niet happy mee. Wat dan?

Nee sorry, op een volpensionstal zorgt de stalhouder voor de faciliteiten, niet de klanten.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:06

Gini schreef:
Sorry, ik zie dat gewoon anders. Als staleigenaar zorg je ervoor dat de paarden die je onder jouw hoede hebt een goede, optimale verzorging krijgen. Als een stalklant dan met een idee afkomt om de faciliteiten in zijn/haar ogen te verbeteren, dan kan je daar 2 dingen mee doen.
1) het nut en het voordeel van die verbeterde faciliteit inzien en investeren.
2) het nut en het voordeel van die verbeterde faciliteit niet echt zien of het de kosten niet waard vinden en de stalklant vriendelijk bedanken voor het idee.

De derde optie: "Ah ja, leuk idee, dat zou wel goed zijn voor de paarden. Zorg jij ervoor?" is niet een reactie die ik van de stalhouder verwacht. Toch zeker niet als we het hebben over een vol/halfpensionstal, een doe-het-zelf stal is natuurlijk nog iets anders.

Daarnaast zie ik dit ook nog een grond van conflicten worden:
1. Wat als er iemand niet mee wilt betalen? Het ding staat in de wei en het paard van de niet-meebetaler gaat erin staan? Wat dan? Eruit jagen?
2. Wat als andere klanten niet staan te springen om dit idee, maar goed, ze hebben er ook niet echt iets op tegen, dus laten ze TS maar doen. Twee weken later verwondt een paard van een andere klant zich aan deze schuilstal. Wat dan?
3. TS en een aantal klanten kopen schuilstal. Het gaat goed, tot er een regenperiode aankomt. De grond rond de schuilstal wordt helemaal kapot getrapt, iets wat daarvoor niet was. Stalhouder is hier niet happy mee. Wat dan?

Nee sorry, op een volpensionstal zorgt de stalhouder voor de faciliteiten, niet de klanten.

Hier noem je een aantal zaken waar ik me helemaal in kan vinden (en niet aan had gedacht).
Ik bekeek het vanuit een "Goh, wat coulant van de staleigenaar dat TS zelf een schuilstal mee mag nemen, terwijl hij/zij daar zelf niet voor kiest...."
En dan klinkt een "Een paardenstalling waar je je eigen stal moet meebrengen dat is toch wel heel bizar" wel heel negatief richting de staleigenaar.

Zelf zou ik er als staleigenaar dan voor kiezen om geen schuilstal te plaatsen (om de reden die ik eerder al aangaf), maar je hebt gelijk: de staleigenaar heeft hier zelf de keus in en de paardeneigenaren hebben dan de keus of ze hun paard hier wel of niet willen neerzetten.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:17

Akires1 schreef:
Sclimpre schreef:
Inderdaad. Een paardenstalling waar je je eigen stal moet meebrengen dat is toch wel heel bizar.
Hoe zeker ben je dat die mobiele stal ok is voor de gemeente?

Ik snap jullie redenering, maar bekijk het ook eens van de andere kant: waarom zou je als staleigenaar een schuilstal neerzetten, die je zelf niet nodig vindt?
Met daarbij het risico dat de klant die het wel nodig vindt, na een paar maanden misschien wel weer vertrekt?
Zit je dan met je dure schuilstal...
En niemand zegt toch dat de TS een eigen stal moet meenemen?
Ik vind het al een mooi gebaar van de staleigenaar dat het mág!

TS, veel plezier op je nieuwe stalling! Ik denk dat je je paard er een groot plezier mee doet :)

Jouw redenering zou ik perfect volgen als het om iets niet-essentieels zou gaan. Bv. zadelkasten, een koffiezetmachine, een radio, een solarium, etc. Dan kan je als persionhouder best zeggen dat de klanten die dat willen daar maar zelf voor moeten zorgen.
Zorgen voor de basics, zoals omheining, schuilstal, veiligheid is imo echt wel de taak van de pensionhouder. Dat zijn toch dingen die het absolute minimum zijn op gebied van paardenwelzijn.
Tenzij hij natuurlijk enkel een stuk land verhuurt, maar dat is hier zo te zien niet het geval.
Ik vind het ook raar dat iets essentieels zoals een schuilstal ontbreekt maar dat er wel een rijbak is.
De eerste maanden gaat het zeker geen probleem zijn, als voorlopige oplossing zou ik het in dit seizoen geen probleem vinden, maar eens de vervelende insecten er zijn lijkt het me voor het paard echt geen pretje om zonder beschutting te staan.

pol013

Re: Paard van stalling naar NU 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:19

Top gedaan TS
Klinkt alsof je inzetten voor het welzijn van je paard echt je prioriteit heeft _/-\o_

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 19:25

Goedzo, overgaan! *\o/*

Ghibli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-20 17:08

De eigenaar vind het voor haar paarden niet nodig een schuilstal. Er staan wel bomen.

Zelf vind ik dit niet voldoende. Dus vandaar mijn eigen schuilstal. Zo als het er nu uitziet gaan we het met zijn 4en delen de kosten.

Paard is happy! Maatjes geworden met een shet. Rennen achter elkaar aan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:40

Fijn dat de verhuis zo soepel ging!
Geen schuilstal zou ik zelf geen drama vinden . Zeker niet als er bomen zijn.
Een grotere concern zou ik een droge (als in: verharde) voederplaats vinden. Dan staan ze id winter grootste deel van de tijd met droge voeten.
Ik heb nu zelf wel een afdak als schuilstal (geen bomen) maar de ruif staat op een andere plek. Dus 90 proc van de tijd staan ze alsnog in de regen. :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 17:58

Mijn paarden staan echt nooit in de regen. Als je ze de keuze geeft en ze kunnen overdekt eten en staan dan gaan ze echt niet voor hun lol in de stromende regen staan.

Zelfs met die enorm natte maanden heb ik mijn paarden zelden met een nat pak aangetroffen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 18:03

_Nelleke_ schreef:
Mijn paarden staan echt nooit in de regen. Als je ze de keuze geeft en ze kunnen overdekt eten en staan dan gaan ze echt niet voor hun lol in de stromende regen staan.

Zelfs met die enorm natte maanden heb ik mijn paarden zelden met een nat pak aangetroffen.

Ik heb er 2 die zich vrolijk laten doorweken (ook als ze de keuze hebben tussen overdekt eten of niet). en 1 tje die het zelfs in de blubber presteert om droge voeten te blijven houden (waar de andere twee in slijk zijn tot achter hun oren...).

Maar met droge voeten waar ze kunnen eten en beschutting van de bomen (en bij voorkeur nog een droge paddock uiteraard) doen de meeste het wel prima hoor.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 21:34

Hier gaat paard ook juist buiten staan met regen en/of wind (kunnen schuilen). Wel aan de bomen rand.