Wat vinden jullie acceptabele buiten staan tijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Re: Wat vinden jullie acceptabele buiten staan tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:00

Ik zet mijn paard nooit weer winters 24/7 buiten, wat een ellende. Hij staat winters van 7 tot 4 buiten en richting de zomer wordt dat steeds wat langer tot ongeveer van 7 tot 8. Hele jaar door in een heel groot weiland (meer dan 2 voetbalvelden gok ik).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:04

_Penotti schreef:
Maar Ikke ik denk dat er sowieso in de winter veel slechte faciliteiten zijn.
Ook voor de binnen paarden die dan in de paddocks mogen die een en al modder zijn.
Die hebben dan wel droge voetjes in de nacht, maar ook dat vind ik geen goede stal.
En de eigenaren schermen dat af met ik moet roeien met de riemen die ik heb.
Ik persoonlijk zou dan helemaal niet gaan varen.

Nee, er zijn best stallen die het ook in de winter best aardig voor elkaar hebben. Sterker nog, je zult echt veel moeite moeten doen om een betere plek te vinden dan de plek waar we nu staan. Ik ken er eentje en als dat geen 60km verderop was geweest, had ik daar nu gestaan.

Overigens herken ik dat verhaal van die betere gezondheid ook wel.

@beatje: ik had een Quarter die ECHT NIET 24/7 buiten wilde wonen. Ik heb hem daar 9 jaar lang mee gepest en hij heeft me dat 9 jaar lang kwalijk genomen.

Maar ik heb er nu ook eentje die van altijd op stal naar 24/7 buiten ging en die in de winter op stal maar zo-zo vindt. De andere heb ik ook 's nachts op stal en die vindt dat dus echt niks, maar ik kan haar niet die geweldige 24/7 faciliteiten bieden die ze 60km verderop had.

Op het moment dat dergelijke faciliteiten op een bereikbare afstand beschikbaar komen, verhuis ik per direkt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:17

ikke schreef:
Ik ben dus absoluut VOOR 247 buiten...

Ik ben het met je eens dat er bij veel stallingen 247 buiten veel te weinig of geen goede overdekte schuilmogelijkheden geboden worden, en geen goed of te weinig ruwvoer etc. Maar ze zijn er wel, alleen wellicht niet in jouw regio. Hier in ....

Citaat:
Ik ken er zegge en schrijve eentje waarvan ik denk: die heeft het voor elkaar! Dit gaat ergens over.

Begrijpend lezen is blijkbaar lastig?

Als er in de buurt niets zit houdt het op. Wat er niet is is er niet. Maar waar wel de mogelijkheid geboden wordt om een paard op een goede manier en onder goede condities 247 buiten te houden; absoluut.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:38

ikke schreef:
.

@beatje: ik had een Quarter die ECHT NIET 24/7 buiten wilde wonen. Ik heb hem daar 9 jaar lang mee gepest en hij heeft me dat 9 jaar lang kwalijk genomen.
.

Sorry,dat is lariekoek.Ten eerste nemen paarden ons niks kwalijk het zijn dieren. Ten tweede heb je niet de juiste stalling gehad.

Ik heb ook nog nooit gehoord dat paarden buiten meer hoesten als binnen.Wel anders om.Veel dierenartsen zeggen tegen hoestende binnenpaarden zet ze buiten.

Voor ons mensen is een paard op stal gewoon fijner,dat geef ik grif toe.Tenminste niet zo'n vuil zand monster wat je moet poetsen je staat lekker droog.Meestal warmer.Die voordelen zie ik ook wel.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 18:50

beatje schreef:
ikke schreef:
.

.

Sorry,dat is lariekoek.Ten eerste nemen paarden ons niks kwalijk het zijn dieren. Ten tweede heb je niet de juiste stalling gehad.

Ik heb ook nog nooit gehoord dat paarden buiten meer hoesten als binnen.Wel anders om.Veel dierenartsen zeggen tegen hoestende binnenpaarden zet ze buiten.

Voor ons mensen is een paard op stal gewoon fijner,dat geef ik grif toe.Tenminste niet zo'n vuil zand monster wat je moet poetsen je staat lekker droog.Meestal warmer.Die voordelen zie ik ook wel.

Ik kon vergelijken 4 verschillende stallen met groepen van 5-20 paarden elk over 5 jaar. Bij de groepen waar ze 24/7 buiten staan is het elke winter toch minstens 1 waarvoor ze de dierenarts kunnen bellen ivm hoesten. De 's nachts binnen groepen nog geen enkele tot nu toe.

Maar idd, zet een paard ganse dagen binnen op een stoffige stal en je hebt ze zeker ook aan het hoesten.

Dat het alleen voor de mensen fijner is, ben ik niet mee akkoord. Er bestaan verschillende types paarden en het 'ideaal' is zeker niet voor allemaal hetzelfde. Dat elk paard gelukkig is met 24/7 buiten is ook lariekoek.
Maar hier gaan ze in de zomer 24/7 buiten met strookbegrazing en hooi en schuilstal. Vanaf het natter/winderiger/kouder/herfst wordt, staan ze elk jaar regelmatig allemaal aan het hek te wachten om binnen te mogen. En dat terwijl er nog geen/amper modder is, de stallen niet klaar zijn en ze er al 6 maand niet meer in zijn geweest. Duidelijke boodschap toch?

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:01

Maar dat paarden meer rust pakken in een stal, is dat niet wat we ons zelf aanpraten?

En begrijp mij niet verkeerd, ik dacht dat ook altijd en heb ook niks tegen 's nachts op stal staan en 24/7 buiten is ook echt niet voor alle paarden weggelegd.

Bovenstaande reactie van Poekkie is ook gewoon gewenning, die paarden weten echt wel wanneer het weer tijd is dat ze bijna naar stal mogen :) Paarden zijn gewoontedieren, dat zie je met paarden op stal ook. Die weten vaak precies wanneer ze eten krijgen en wanneer ze naar buiten mogen. Ik vind dat niet perse te linken aan een bepaalde voorkeur van een paard. Want blijkbaar vinden ze het de hele zomer prima en ineens niet meer? Das in mijn ogen echt dat ze gewoon precies weten wanneer het weer "stal-tijd" is

Maar dat paarden meer rust pakken in een stal vind ik toch wel onzin, dat verschilt echt per paard want die van mij vind het vreselijk in een box.
Er is sowieso niet te zeggen dat het ene beter is dan het ander, zoals een paard maar wel voldoende vrije beweging heeft is het vooral per geval kijken waar hij/zij de voorkeur aan geeft.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:15

bliksemflits schreef:
Maar dat paarden meer rust pakken in een stal, is dat niet wat we ons zelf aanpraten?

En begrijp mij niet verkeerd, ik dacht dat ook altijd en heb ook niks tegen 's nachts op stal staan en 24/7 buiten is ook echt niet voor alle paarden weggelegd.

Bovenstaande reactie van Poekkie is ook gewoon gewenning, die paarden weten echt wel wanneer het weer tijd is dat ze bijna naar stal mogen :) Paarden zijn gewoontedieren, dat zie je met paarden op stal ook. Die weten vaak precies wanneer ze eten krijgen en wanneer ze naar buiten mogen. Ik vind dat niet perse te linken aan een bepaalde voorkeur van een paard. Want blijkbaar vinden ze het de hele zomer prima en ineens niet meer? Das in mijn ogen echt dat ze gewoon precies weten wanneer het weer "stal-tijd" is

Maar dat paarden meer rust pakken in een stal vind ik toch wel onzin, dat verschilt echt per paard.

Gewenning na 6 maanden nooit op stal te hebben gestaan en stallen niet eens klaar? Daar geloof ik niet in, sorry. Denk dat het echt meer met het weer en de verandering van nattigheid en vochtigheid te maken heeft waardoor ze het buiten minder fijn gaan vinden. Anders kan je elk mogelijk gedrag wel (onterecht) afdoen als gewenning.

Qua rust merk ik het toch duidelijk, hier haal ik ze 's morgends onder het vlas uit de stal, terwijl ik ze buiten nauwelijks nog zie liggen van zodra de grond wat vochtiger wordt. Merk het ook in hun gedrag en in het rijden, ze zijn relaxter naar elkaar toe.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:20

ikke schreef:
_Penotti schreef:
Maar Ikke ik denk dat er sowieso in de winter veel slechte faciliteiten zijn.
Ook voor de binnen paarden die dan in de paddocks mogen die een en al modder zijn.
Die hebben dan wel droge voetjes in de nacht, maar ook dat vind ik geen goede stal.
En de eigenaren schermen dat af met ik moet roeien met de riemen die ik heb.
Ik persoonlijk zou dan helemaal niet gaan varen.

Nee, er zijn best stallen die het ook in de winter best aardig voor elkaar hebben. Sterker nog, je zult echt veel moeite moeten doen om een betere plek te vinden dan de plek waar we nu staan. Ik ken er eentje en als dat geen 60km verderop was geweest, had ik daar nu gestaan.

Overigens herken ik dat verhaal van die betere gezondheid ook wel.

Maar ik heb er nu ook eentje die van altijd op stal naar 24/7 buiten ging en die in de winter op stal maar zo-zo vindt. De andere heb ik ook 's nachts op stal en die vindt dat dus echt niks, maar ik kan haar niet die geweldige 24/7 faciliteiten bieden die ze 60km verderop had.

Op het moment dat dergelijke faciliteiten op een bereikbare afstand beschikbaar komen, verhuis ik per direkt.

Ik weet dat er stallen zijn die het goed voor elkaar hebben, heb er zelf altijd gestaan.
365 dagen per jaar, op een groot stuk en droog.
Maar ik weet ook dat er veel stallen zijn waar het een grote bagger is en ik er nog niet wilde staan al kreeg ik geld bij.
Maar op die stallen word vrolijk 500 euro afgetikt.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:50

Poekkie schreef:
bliksemflits schreef:

Maar dat paarden meer rust pakken in een stal vind ik toch wel onzin, dat verschilt echt per paard.

Gewenning na 6 maanden nooit op stal te hebben gestaan en stallen niet eens klaar? Daar geloof ik niet in, sorry. Denk dat het echt meer met het weer en de verandering van nattigheid en vochtigheid te maken heeft waardoor ze het buiten minder fijn gaan vinden. Anders kan je elk mogelijk gedrag wel (onterecht) afdoen als gewenning.

Qua rust merk ik het toch duidelijk, hier haal ik ze 's morgends onder het vlas uit de stal, terwijl ik ze buiten nauwelijks nog zie liggen van zodra de grond wat vochtiger wordt. Merk het ook in hun gedrag en in het rijden, ze zijn relaxter naar elkaar toe.

Maar kunnen ze buiten dan wel droog staan en droog liggen? Fijne schuilstal met een goed stro/vlas bed, stukje verhard om droog te staan en ook de mogelijkheid om op dat droge stuk te eten?
Want als mijn paard dat niet zou hebben zou ze ook naar binnen willen ja...

En prima dat je paard rust pakt in stal, het ging mij alleen om de uitspraak dat paarden meer rust pakken in stal. Dat vind ik gewoon onzin, want hier buiten liggen ze net zo diep te slapen als dat de paarden in de boxen hier doen. En zo ken ik meerdere paarden, maar dan moet je ze wel de faciliteiten geven dat ze zacht en vooral droog kunnen liggen ja... En dat gebeurt vaak niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:00

Op alles ja behalve vlas/stro in de schuilstal :)

En deze kregen geen krachtvoer op stal. Dus ik begrijp zelf ook niet waarom ze 's avonds binnen dan blijkbaar beter vinden. Maar toch is het zo.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 21-03-20 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 20:04

Poekkie schreef:
Op alles ja behalve vlas/stro in de schuilstal :9

En deze kregen geen krachtvoer op stal. Dus ik begrijp zelf ook niet waarom ze 's avonds binnen dan blijkbaar beter vinden. Maar toch is het zo.

Oké, dan staan die van jou toch liever binnen in de winter ;) Is niks mis mee, voor ons wordt dit straks de eerste winter buiten dus ben ook benieuwd of het d'r bevalt. Maar tot nu toe is ze fijner te rijden en in de omgang dan toen ze nog op stal stond :=

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:37

Mijn paarden staan nu vanaf ongeveer 7 uur smorgens buiten tot een uur of 9 savonds.
Maar ik merk nu al dat mijn paard bij droog weer eigenlijk al geen zin heeft om naar binnen te komen.
En het duurt niet zo lang meer of ze blijven weer lekker dag en nacht buiten.
Maar als het dag en nacht regent, haal ik ze voor de nacht weer binnen.
Ze kunnen in ieder geval altijd schuilen in de stal naast de koeien.

Dovahkiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 22:28

Nu ben ik misschien tegen heilige huisjes aan het schoppen maar ik maak mijn paard echt niet blij met 24/7 buiten. Vaak staan ze bij het draad al te wachten nog voordat ik ze kom halen. En dat is niet op gezette tijden.
Behalve in de zomer, als het lekker warm is. Dan vinden ze het wel prettig in de wei en dan laat ik ze ook 24/7 buiten staan

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 00:57

Zijn er weinig paarden die gewoon zelf hun stal in kunnen?
Gewoon een volwaardige stal met vlas/stro die elke dag gemest wordt met water en hooi en voerbak etc?
Dus geen schuilstal maar echt een stal die dichtgedaan kan worden indien gewenst.

Ik laat de staldeur gewoon permanent open tenzij echt heel slecht weer voorspeld is in de avond. Dan kan hij een nachtje op stal. Maar verder altijd open. Zodat hij zelf kan bepalen wat hij wil.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 01:06

Hutcherson schreef:
Gewoon een volwaardige stal met vlas/stro die elke dag gemest wordt met water en hooi en voerbak etc?
Dus geen schuilstal maar echt een stal die dichtgedaan kan worden indien gewenst.

Ik laat de staldeur gewoon permanent open tenzij echt heel slecht weer voorspeld is in de avond. Dan kan hij een nachtje op stal. Maar verder altijd open. Zodat hij zelf kan bepalen wat hij wil.

Die van mij krijgen elke dag een schone stro stal en staan dus inderdaad graag binnen met de deur open. De deuren van de ponies sluit ik nooit, van de paarden wel ivm andere voorbehoeften en even rust van elkaar. Ik merk aan ze dat ze dat wel prettig vinden, al hoeft het voor hun vast niet de hele nacht te duren. Maar ik heb niet zo zin om er voor mijn bed uit te komen. ;)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 08:54

@poekie hier komen ze als het richting schemer gaat, dat is hun klok :)

En de eerste 3 jaar hebben deze paarden niet binnen op stal gestaan.
Enkel met een ruime schuilstal, met vlas en hooi.
Deze schuilstal is dus rondom dicht met aan de voorkant 2 deuren die open staan.
Die deuren kunnen dicht maar dat doen we dus niet. Zo kunnen ze elkaar nooit insluiten.

Na die 3 jaar zijn ze in de binnenstal gegaan voor de nacht en na 2 keer stonden ze in de avond al aan het hek.
Ik had dat dus ook nooit verwacht.
Die schuilstal met vlas en hooi is er overigens ook nog steeds.

Rust op stal is er zeker meer.
1 is een echt baasje die denkt dat ze dagelijks verhongerd de ander een onderdanig wat banger paard die rustig eet.
Hier stonden ze 365 dagen per jaar op gras en dat dus 24/7, met altijd hooi in de schuilstal.
En toch hadden ze dat gedrag naar elkaar toe.
Want op de een of andere manier gingen ze ook nooit om de beurt hooi eten, nee dat moet tegelijk.
En meerdere voerplekken is toch altijd die ene plek lekkerder. En staat de ander daar is die plek lekkerder. En gaat die naar de andere plek is het daar echt lekkerder. -O-

Nu dus die nacht op stal, dan gaat het baasje rustiger staan eten want ze weet dat alles van haar is en de onderdanige op alle gemak want ze word niet smerig aangekeken en kan in alle rust eten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:07

Hutcherson schreef:

Bij mij staat er hooi water en ze worden gevoerd op stal. Door middel van klaphekken maak ik boxen van 5x5
Als er eens ene op stal moet staan zo als laatst met een klein staat hij daar. Het grappige is dat de rest dan meestal in de buurt van de gewonde blijft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 09:12

Ik zelf zou ook voor 24/7 buiten kiezen maar moeten de faciliteiten er wel naar zijn. En ligt het ook aan het weer. Wat dat betreft ben ik blij dat ik de keuze heb ze ook snachts op stal te zetten, dat zou ik niet willen missen of er moet een schuilhok zijn. Nu heb ik alleen windscherm. Er zijn winters geweest dat ze echt alleen met oud jaar binnen stonden. En deze winter weer veel nachten op stal gestaan vanwege de nattigheid en de wind waar ze heel moe van werden. Dan is het fijn dat ze ook op stal kunnen.

Jou nieuewe plek klinkt wel fijn. Mogelijkheid tot 24/7 buiten in de zomer zou ik wel willen proberen in jou geval. En ook op stal hebben ze dus een klein uitloopje voor frisse lucht

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:18

Hier nu 24/7 buiten met schuilstal aan huis. Heb mijn Fjord tijdelijk op een stal gehad waar ze alleen 's nachts op stal gingen. In praktijk was dit dus om 10 uur buiten en half 4 al weer binnen... Heb hem nog nooit zo mottig zien staan als toen.

Ze wonen hier nu in een kleine kudde van 4 en heb altijd op minimaal 4 verschillende plekken ruwvoer beschikbaar voor ze. Heb nu voor de shetten ook een apart plekje waar alleen zij bij kunnen.

Zie de paarden hier vooral in de winter buiten staan en in de zomer binnen in de schuilstal. Ze hebben hier ook nog een bos waar ze in de zomer ook vooral staan.

Ik hoop dat ik hier nooit meer weg hoef maar ik zou mijn paarden nooit meer opsluiten in een hok van 3 bij 3. Sorry maar zelfs met alleen in de nacht binnen sluit je ze alsnog (minimaal 8 uur) gewoon op. Dan maar geen luxe voor de ruiter.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 16:47

Ik dacht echt dat ik de juiste stalling voor mijn paarden gevonden had.

Onbeperkt ruwvoer en 24/7 buiten.
Ze hebben 2 jaar aan de schijt gestaan. Van alles geprobeerd om het te verhelpen maar niks werkte. Sinds ze op de nieuwe stal staan hebben ze mooie stevige mestballen. Ik denk dus dat het komt door het hooi wat nat geregend werd en vervolgens gegeten werd.
Heb nu ook het idee dat ze een stuk relaxter zijn.

Dus wellicht was het voor mijn paarden toch niet alles.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:07

Voor mij blijft het echt: kijk naar het individuele dier.

24/7 buiten zonder schuilmogelijkheden is voor die van mij geen optie, daarnaast moeten ze zich veilig kunnen voelen. En staan ze toch heel vaak in hun hok. Met de kop eruit rond te loeren. Ook nu het mooi weer is.

De oude vond 24/7 samen met de merrie niet leuk. Moest teveel opletten en vond amper rust (nou is merrie ook niet echt een lieverdje, zeg maar gerust een bitch naar de oude en is de oude te lief om een keer terug te knagen, dombo/lieverd). De oude stond regelmatig op de vorige stal te maffen met een kop in de verste hoek van de box. Nu staan de stallen open, maar die oude kan daar rustig staan en durft nu ook gewoon languit in de paddock te maffen. Op dit moment werkt dit voor zo.

De oude heeft ook heel wat jaren in een hele fijne maar grote kudde gestaan. Hij was daar zo constant op zijn hoede en maakte voor iedereen ruimte, dat hij zo'n beetje burned out raakte. Terwijl die stal eigenlijk hemel op aarde is voor zowel ruiter als paard! Dat werkt dus niet voor zo'n oplettend en onderdanig paard. Voor een brutalere die zijn plek durft en kan opeisen gaat dat prima

En als het weer te slecht is, teveel regen, dan vermenselijk ik ze en krijgen ze gewoon een lading hooi in hun eigen hok, zodat ze droog hooi kunnen eten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:55

Bij ons alleen 24/7 buiten, maar wel met schuilmogelijkheden.

Even per paard;
*Onze shet houdt wel van een stalletje. Hebben we 20jr en heeft voorheen op stal gestaan, maar redt zich goed. Is vroeger geschoren, stond onder dekens, werd gereden etc.
*Onze New Forest (22) Heeft altijd op stal gestaan, ook met dekens en werd ook geschoren. Kreeg een peesblessure aan beide achterbenen en toen de 3 die we hadden 24/7 naar buiten gedaan en hij loopt sindsdien goed. Hem weleens opgesloten voor het een of ander, maar zodra de deur open gaat vliegt hij eruit.
*Mijn quarter merrie van 27. Heeft altijd op stal gestaan en had een dun velletje. Komt uit Texas oorspronkelijk. Op stal had ze steeds dikke benen en was erg stijf. Ze kwam bij ons terug toen ze 20 was en verwaarloosd, maar nu dus 27 en loopt super. Staat 24/7 zonder dekens buiten en doet het super goed. Krijgt de laatste 2 jaar een dikke vacht. Ze heeft artrose, maar merk je niks van.
*Mijn quarter ruin heeft tot zijn 17e op stal gestaan en is bij ons na de eerste winter op stal met deken naar buiten gegaan. Winter daarop had hij nog echt een deken nodig, maar nu 2 of 3 winters ook zonder en gaat super. Hij krijgt geen mega vacht, maar wordt wel elk jaar ietsjes meer. Hij heeft ook artrose en is stabiel.
*mijn quarter merrie van 13 stond eerst nog op stal en is bij ons meteen naar buiten gegaan. Bij regen komt zij als eerste onder dak staan. Heb haar 1x zien rillen in het begin, maar was snel over. Goed in de gaten gehouden. Ze heeft niet veel vacht, maar doet het super.

We hadden nog een quarter hengst, later ruin die op 7jr leeftijd is ingeslapen. Hij kwam ook van stal en had net als de anderen een dun velletje. Heeft eerst erg staan graven, maar wende goed.

En we hadden een 10jr quarter ruin die voorheen ook vrij weinig buiten kwam. Eerste nacht op stal brak hij de tent af omdat hij de rest zag lopen. Toen met dekens op naar buiten en ging super. eerste keer op de track werd hij erg enthousiast. Juist van hem verwachte ik veel schuilen en zeuren, maar hij liep rond alsof hij het altijd al deed. Helaas had hij net als de quarter hierboven verborgen gebrek en is hij ook ingeslapen.

We zijn verhuisd en hebben eerst een pad aangelegd en grond laten keren voor paddock en bak die open staat. 1 kant van pad is nog niet goed bij veel regen, maar komt nog.
De schuilstal is in totaal wel lang en heeft 2 openingen. Daar voeren we onbeperkt hooi.

En op het pad en een sta/rol/lig plek achter is hooi. Tenzij het echt hard regent.

Onze kudde is stabiel en ze hebben steun aan elkaar, eten graag samen, slapen veel samen etc.

Bij 24/7 buiten heb ik wel harde eisen zoals droge lig plek, schuilmogelijkheid, onbeperkt goed hooi, water en dus ruimte om samen te zijn of van elkaar weg te kunnen.

Ik zie steeds meer mensen kiezen voor 24/7 buiten en hoor echt alleen maar de goede verhalen. Ook qua gezondheid paarden die weer goed lopen, gezonder zijn dan daarvoor etc.
Maar waar het alleen een vierkante paddock of wei is en paarden elkaar het draad injagen gaat het nog vaak mis.
Juist door paden en meerdere eet en lig en rol plekken, kunnen ze keuzes maken.

Dit is echt overal mogelijk. Wij zaten op zandgrond en nu op veen. Maar heb vroeger op klei gewoond en ken ook daar mensen die deze keuzes maken. Het is dan investeren, maar dat is een plek maken voor je paard altijd.

Ik zou ze nooit meer opsluiten, ook niet snel bij bijv een wond. Onze merrie van 27 had 4jr terug een ernstige verwonding en de huid kon amper nog naar elkaar toe met hechten, maar juist door het toch vrij laten bewegen is het been juist slank geworden en is er geen druk op de hechtingen gekomen. Het was boven verwachtingen van de veearts hoe netjes het herstelde.

OOk zie ik als ik ze apart zet met een lijntje dat ze daarna heel snel weer weg willen. Natuurlijk willen paarden naar stal en dat mag ook, maar vaak niet uren achtereen zoals in pension veel gebeurt. Ze wisselen het af en dat moet gewoon kunnen. Maar veilig en droog liggen moet wel kunnen. Ik zie ze dat alleen liever buiten op het zand in de zon doen en ook zelfs 's nachts.
Laatst met erge buien hele hoge berg zaagsel van buurman gekregen zodat ze onder dak droog konden liggen en daar maakten ze dankbaar gebruik van, maar daarna lagen ze weer buiten. En onze stal is echt vrij open, dus veel zicht, veilig gevoel daar etc.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:00

Hier gaan ze naar buiten rond 07.15 / 07.30 uur, naar binnen op het moment dat het gaat schemeren, dit volg ik het hele jaar door zo. Paarden zijn daar helemaal aan gewend.
Op stal 's nachts vind ik wel zo prettig, 1 van de 2 kan erg klieren en opjagen, hierdoor is er een rustmoment. Paarden krijgen dan elk hun eigen voer wat speciaal voor hun is toegepast.
Overdag buiten in het winterseizoen op de paddock onbeperkt hooi. Straks als het weideseizoen weer gaat beginnen eerst opbouwen weer naar het gras en dan circa 6 uur op de wei en de rest van de dag op de paddock met hooi.
Toen de fries bij ons kwam was deze gewend altijd op stal te staan, na een half uur buiten stond hij dan ook bij de stal te draaien en wilde naar binnen, ondanks een berg hooi. Heeft zeker wel een aantal maanden geduurd voordat hij hier aan gewend was dat naar buiten ook echt naar buiten is en niet na een half uur weer op stal.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 24-03-20 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:02

felicity schreef:
Ik dacht echt dat ik de juiste stalling voor mijn paarden gevonden had.

Onbeperkt ruwvoer en 24/7 buiten.
Ze hebben 2 jaar aan de schijt gestaan. Van alles geprobeerd om het te verhelpen maar niks werkte. Sinds ze op de nieuwe stal staan hebben ze mooie stevige mestballen. Ik denk dus dat het komt door het hooi wat nat geregend werd en vervolgens gegeten werd.
Heb nu ook het idee dat ze een stuk relaxter zijn.

Dus wellicht was het voor mijn paarden toch niet alles.

Maar dat ligt niet aan 24/7 buiten staan. Ik had ook laatst het laatste hooi wat slechter was en heb behoorlijk lopen mopperen. 3 aan de dunne mest.
En ik laat mn hooi niet nat regenen. Gooi al genoeg weg en voer wanneer het echt nat en vies is onder dak. Dan staan ze dus ook meer te schuilen en dat is prima.
Maar onze schuilstal is meer een soort loopstal en hang dan 5 netten op. Ze eten dan vaak per 2,3 of 5 samen 1 net leeg en dan de volgende. Maar ik vind 2 openingen wel echt belangrijk, want zelfs in onze stabiele groep kan het zomaar anders gaan als merrie van 13 haar kop erop heeft en ik hou liever de goede vrede onderling.

Mijn ene ruin van 22 mankeert wel wat, maar doet het goed. Toen hij voor onze verhuizing niet oke was, wilde ik hem laten gaan. Je ziet dan ook wel onderlinge veranderingen, ook al zie ik ook dat ze voor elkaar "'zorgen"'
Na verhuizing knapte hij weer super op. Maar als hij ( of een andere ) echt nu opeens buiten de groep gaat vallen, is het misschien voor ons mensen ook wel een teken dat er iets niet goed is. Maar!!! dat is dus eerst een stabiele groep en met oudere paardjes erbij.
Misschien kan mn merrie van nu 27 straks nog jaren mee als we van alles doen en aanpassen, maar misschien stoppen we wel gewoon als ze niet meer mee kan komen, want het moet waardig blijven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:03

meggiemeg schreef:
Hier gaan ze naar buiten rond 07.15 / 07.30 uur, naar binnen op het moment dat het gaat schemeren, dit volg ik het hele jaar door zo. Paarden zijn daar helemaal aan gewend.
Op stal 's nachts vind ik wel zo prettig, 1 van de 2 kan erg klieren en opjagen, hierdoor is er een rustmoment. Paarden krijgen dan elk hun eigen voer wat speciaal voor hun is toegepast.
Overdag buiten in het winterseizoen op de paddock onbeperkt hooi. Straks als het weideseizoen weer gaat beginnen eerst opbouwen weer naar het gras en dan circa 6 uur op de wei en de rest van de dag op de paddock met hooi.

Onze paarden krijgen ook 2x daags hun eigen voer, dus dat gaat prima. Dat kost een half uurtje dat ze het op hebben denk ik en ga ik ze niet een hele avond en nacht voor opsluiten.

In een stabiele kudde houdt dat jagen ook wel op als je de indeling zo kan maken dat ze allemaal keuzes kunnen maken. Ik zie dat behoorlijk aan mn merrie van 13 die wel bitch op dr voorhoofd heeft staan.