Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Penotti schreef:Maar Ikke ik denk dat er sowieso in de winter veel slechte faciliteiten zijn.
Ook voor de binnen paarden die dan in de paddocks mogen die een en al modder zijn.
Die hebben dan wel droge voetjes in de nacht, maar ook dat vind ik geen goede stal.
En de eigenaren schermen dat af met ik moet roeien met de riemen die ik heb.
Ik persoonlijk zou dan helemaal niet gaan varen.
ikke schreef:Ik ben dus absoluut VOOR 247 buiten...
Ik ben het met je eens dat er bij veel stallingen 247 buiten veel te weinig of geen goede overdekte schuilmogelijkheden geboden worden, en geen goed of te weinig ruwvoer etc. Maar ze zijn er wel, alleen wellicht niet in jouw regio. Hier in ....
Citaat:Ik ken er zegge en schrijve eentje waarvan ik denk: die heeft het voor elkaar! Dit gaat ergens over.
ikke schreef:.
@beatje: ik had een Quarter die ECHT NIET 24/7 buiten wilde wonen. Ik heb hem daar 9 jaar lang mee gepest en hij heeft me dat 9 jaar lang kwalijk genomen.
.
beatje schreef:ikke schreef:.
@beatje: ik had een Quarter die ECHT NIET 24/7 buiten wilde wonen. Ik heb hem daar 9 jaar lang mee gepest en hij heeft me dat 9 jaar lang kwalijk genomen.
.
Sorry,dat is lariekoek.Ten eerste nemen paarden ons niks kwalijk het zijn dieren. Ten tweede heb je niet de juiste stalling gehad.
Ik heb ook nog nooit gehoord dat paarden buiten meer hoesten als binnen.Wel anders om.Veel dierenartsen zeggen tegen hoestende binnenpaarden zet ze buiten.
Voor ons mensen is een paard op stal gewoon fijner,dat geef ik grif toe.Tenminste niet zo'n vuil zand monster wat je moet poetsen je staat lekker droog.Meestal warmer.Die voordelen zie ik ook wel.
bliksemflits schreef:Maar dat paarden meer rust pakken in een stal, is dat niet wat we ons zelf aanpraten?
En begrijp mij niet verkeerd, ik dacht dat ook altijd en heb ook niks tegen 's nachts op stal staan en 24/7 buiten is ook echt niet voor alle paarden weggelegd.
Bovenstaande reactie van Poekkie is ook gewoon gewenning, die paarden weten echt wel wanneer het weer tijd is dat ze bijna naar stal mogenPaarden zijn gewoontedieren, dat zie je met paarden op stal ook. Die weten vaak precies wanneer ze eten krijgen en wanneer ze naar buiten mogen. Ik vind dat niet perse te linken aan een bepaalde voorkeur van een paard. Want blijkbaar vinden ze het de hele zomer prima en ineens niet meer? Das in mijn ogen echt dat ze gewoon precies weten wanneer het weer "stal-tijd" is
Maar dat paarden meer rust pakken in een stal vind ik toch wel onzin, dat verschilt echt per paard.
ikke schreef:_Penotti schreef:Maar Ikke ik denk dat er sowieso in de winter veel slechte faciliteiten zijn.
Ook voor de binnen paarden die dan in de paddocks mogen die een en al modder zijn.
Die hebben dan wel droge voetjes in de nacht, maar ook dat vind ik geen goede stal.
En de eigenaren schermen dat af met ik moet roeien met de riemen die ik heb.
Ik persoonlijk zou dan helemaal niet gaan varen.
Nee, er zijn best stallen die het ook in de winter best aardig voor elkaar hebben. Sterker nog, je zult echt veel moeite moeten doen om een betere plek te vinden dan de plek waar we nu staan. Ik ken er eentje en als dat geen 60km verderop was geweest, had ik daar nu gestaan.
Overigens herken ik dat verhaal van die betere gezondheid ook wel.
Maar ik heb er nu ook eentje die van altijd op stal naar 24/7 buiten ging en die in de winter op stal maar zo-zo vindt. De andere heb ik ook 's nachts op stal en die vindt dat dus echt niks, maar ik kan haar niet die geweldige 24/7 faciliteiten bieden die ze 60km verderop had.
Op het moment dat dergelijke faciliteiten op een bereikbare afstand beschikbaar komen, verhuis ik per direkt.
Poekkie schreef:bliksemflits schreef:Maar dat paarden meer rust pakken in een stal, is dat niet wat we ons zelf aanpraten?
En begrijp mij niet verkeerd, ik dacht dat ook altijd en heb ook niks tegen 's nachts op stal staan en 24/7 buiten is ook echt niet voor alle paarden weggelegd.
Bovenstaande reactie van Poekkie is ook gewoon gewenning, die paarden weten echt wel wanneer het weer tijd is dat ze bijna naar stal mogenPaarden zijn gewoontedieren, dat zie je met paarden op stal ook. Die weten vaak precies wanneer ze eten krijgen en wanneer ze naar buiten mogen. Ik vind dat niet perse te linken aan een bepaalde voorkeur van een paard. Want blijkbaar vinden ze het de hele zomer prima en ineens niet meer? Das in mijn ogen echt dat ze gewoon precies weten wanneer het weer "stal-tijd" is
Maar dat paarden meer rust pakken in een stal vind ik toch wel onzin, dat verschilt echt per paard.
Gewenning na 6 maanden nooit op stal te hebben gestaan en stallen niet eens klaar? Daar geloof ik niet in, sorry. Denk dat het echt meer met het weer en de verandering van nattigheid en vochtigheid te maken heeft waardoor ze het buiten minder fijn gaan vinden. Anders kan je elk mogelijk gedrag wel (onterecht) afdoen als gewenning.
Qua rust merk ik het toch duidelijk, hier haal ik ze 's morgends onder het vlas uit de stal, terwijl ik ze buiten nauwelijks nog zie liggen van zodra de grond wat vochtiger wordt. Merk het ook in hun gedrag en in het rijden, ze zijn relaxter naar elkaar toe.
Poekkie schreef:Op alles ja behalve vlas/stro in de schuilstal
En deze kregen geen krachtvoer op stal. Dus ik begrijp zelf ook niet waarom ze 's avonds binnen dan blijkbaar beter vinden. Maar toch is het zo.
Hutcherson schreef:Zijn er weinig paarden die gewoon zelf hun stal in kunnen?
Gewoon een volwaardige stal met vlas/stro die elke dag gemest wordt met water en hooi en voerbak etc?
Dus geen schuilstal maar echt een stal die dichtgedaan kan worden indien gewenst.
Ik laat de staldeur gewoon permanent open tenzij echt heel slecht weer voorspeld is in de avond. Dan kan hij een nachtje op stal. Maar verder altijd open. Zodat hij zelf kan bepalen wat hij wil.
Hutcherson schreef:Zijn er weinig paarden die gewoon zelf hun stal in kunnen?
Gewoon een volwaardige stal met vlas/stro die elke dag gemest wordt met water en hooi en voerbak etc?
Dus geen schuilstal maar echt een stal die dichtgedaan kan worden indien gewenst.
Ik laat de staldeur gewoon permanent open tenzij echt heel slecht weer voorspeld is in de avond. Dan kan hij een nachtje op stal. Maar verder altijd open. Zodat hij zelf kan bepalen wat hij wil.
felicity schreef:Ik dacht echt dat ik de juiste stalling voor mijn paarden gevonden had.
Onbeperkt ruwvoer en 24/7 buiten.
Ze hebben 2 jaar aan de schijt gestaan. Van alles geprobeerd om het te verhelpen maar niks werkte. Sinds ze op de nieuwe stal staan hebben ze mooie stevige mestballen. Ik denk dus dat het komt door het hooi wat nat geregend werd en vervolgens gegeten werd.
Heb nu ook het idee dat ze een stuk relaxter zijn.
Dus wellicht was het voor mijn paarden toch niet alles.
meggiemeg schreef:Hier gaan ze naar buiten rond 07.15 / 07.30 uur, naar binnen op het moment dat het gaat schemeren, dit volg ik het hele jaar door zo. Paarden zijn daar helemaal aan gewend.
Op stal 's nachts vind ik wel zo prettig, 1 van de 2 kan erg klieren en opjagen, hierdoor is er een rustmoment. Paarden krijgen dan elk hun eigen voer wat speciaal voor hun is toegepast.
Overdag buiten in het winterseizoen op de paddock onbeperkt hooi. Straks als het weideseizoen weer gaat beginnen eerst opbouwen weer naar het gras en dan circa 6 uur op de wei en de rest van de dag op de paddock met hooi.