Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 07:50

Wat heftig dat er echt al stallen dicht voor pensionklanten zijn.

Hier sta ik erg kleinschalig (3 pensionklanten, staleigenaresse en 7 paarden), dus ik hoop dat we open mogen blijven. Het is sowieso in mijn straat, dus het zou echt vreemd zijn om er niet meer te mogen komen!

Misschien wel fijn dat het weideseizoen nu nadert, voor iedereen. Hier staan ze wel altijd 24/7 buiten met schuilstal en verharding, en als ze over 2 weken de wei weer op kunnen dan is bijvoeren/vitamine brok ook even minder hard nodig.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 07:56

Gezien de coronacrisis moeten mijn man en ik thuiswerken. Omdat de scholen zijn gesloten, zullen onze kinders en wellicht ook eens een vriendje uitrazen rondom stal. Ben wat dat betreft heel blij dat we niet op een flatje wonen.

Eén van mijn stalgenoten brengt haar vlaamse kinders ook mee als zij haar mestbeurt heeft. Gelukkig wordt het mooi weer!

We hebben afgesproken dat als iemand klachten heeft, we beurten van elkaar overnemen (iedereen heeft een ochtend- en een avondbeurt per week). Geen vreemden meebrengen. En mochten de maatregelen nog stricter worden, dan zullen wij zelf alle verzorging gaan doen. Maar zo ver is het gelukkig nog niet.

Sabbientje

Re: Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:10

Onze stal volgt de richtlijnen van de RIVM en zo te lezen ook van de FNRS.

- Je paard doen en daarna weer weg
- Geen lessen
- Fysiek contact vermijden
- Hoefsmid en DA zijn welkom, de rest moet even wachten
- als je klachten hebt melden, dan word er een oplossing bedacht.

Ben wel blij dat we gewoon mogen blijven komen.
Mijn ruin tobt een beetje met zijn koker. Als die niet genoeg beweging krijgt word zijn koker dik. En als ik zijn koker niet geregeld schoonmaak dan krijgt hij ontstekingen. (meneer stopt er zand en vlas in...)
En dat zijn dingen die je toch liever niet aan een ander overlaat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:37

Wij zijn doe het zelf en onderling. Hebben al wat dingen besproken. Ziek is ziek en wegblijven. Zorg dat je vooruit kijkt, wat dagen klaar hebt staan aan voer en dat je voldoende voer hebt. Mocht het zo zijn dat je niet meer mag komen, dat het uit handen nemen makkelijk is voor de anderen en niet dat ze dan nog hooi moeten gaan bestellen of alles moeten opzoeken.

Verder rondom toilet en keuken extra handen wassen. Oh, en geen onnodige mensen mee nemen.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 16-03-20 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:45

Ik sta sinds 1,5 maand op een privé stalling met alleen 2 paarden van de eigenaresse zelf en de mijne. Dus dat is wel fijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 08:54

Geen idee of maneges en pensionstallen, de commerciële bedrijven dus, net zo streng gehandhaaft gaan worden.
Wellicht dat de ponyclubs en rijverenigingen hier ook mee te maken hebben. Aangezien knhs zegt dat leden ook geen gebruik mogen maken van accommodatie als paard daar niet gestald is.
Dus niet met paard naar de rijhal/buitenbak van de club met je paard.

Maar ik vind het wel iets waar je als klant rekening mee dient te houden.
tienus63 schreef:
Ik weet niet of ik het bedrag goed gehoord heb, maar ondernemers die zich niet houden aan de maatregelen die per 15-3-2020 18 uur gelden voor hun branche, krijgen een boete van € 10.000 ??
Er wordt duidelijk gehandhaafd.
Deskundige komt zo aan het woord op bed 1 bij WNL.

Dat lijkt me ook iets waar pensionstallen en maneges rekening mee moeten houden, ik hoop voor die bedrijven dat hun klanten rede voor emotie laten gaan en vertrouwen hebben in pension -en manegehouder.

Edit, bedrag wel juist gehoord.

Dhr Aptroot van veiligheidsregio Haaglanden vertelde dit. Weliswaar noemde hij alleen de horeca.
Bij eerste constatering € 10.000 boete, bij tweede constatering loopt dit op naar € 50.000.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:11

Ik voel me daar nu nog niet gespannen over, zolang je de FNRS volgt denk ik dat die boete niet komt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:17

SweetVanille schreef:
Als ik niet meer bij mijn eigen paard zou kunnen komen hebben ze toch echt ruzie met me.
Gelukkig sta ik erg kleinschalig (+-7 paardeneigenaren), en in een omgeving waar (nog) geen besmettingen zijn. We zijn hier erg nuchter en houden gewoon wat afstand, meer niet.

Wie heeft ruzie met je? Als het vanuit de overheid wordt besloten, heb je daar echt helemaal niets meer over te zeggen, dan heb je het te accepteren.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:24

Ik sta op een kleinschalige stal en vaak ben ik toch de enige opstal.. Voor nu mogen wij gewoon blijven komen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:53

Utixo schreef:
SweetVanille schreef:
Als ik niet meer bij mijn eigen paard zou kunnen komen hebben ze toch echt ruzie met me.
Gelukkig sta ik erg kleinschalig (+-7 paardeneigenaren), en in een omgeving waar (nog) geen besmettingen zijn. We zijn hier erg nuchter en houden gewoon wat afstand, meer niet.

Wie heeft ruzie met je? Als het vanuit de overheid wordt besloten, heb je daar echt helemaal niets meer over te zeggen, dan heb je het te accepteren.

Zelfs in Italië krijg je nog vrijstelling om je paarden te gaan verzorgen, dus dat zal wel loslopen. :j

Zolang mensen zich maar netjes aan de richtlijnen houden, en niet onnodig lang blijven rondhangen moet dat toch prima zijn?

Hier een paard die 2 maanden geleden is geopereerd aan koliek. Ik hang nog dagelijks onder de buik om te controleren dat er geen oedeem ontstaat, of andere spannende dingen. En zij krijgt volledig aangepast voer, wat ik elke keer klaar maak en klaar zet zodat het gevoerd kan worden.
Zo zijn er hier op stal nog een paar paarden met blessures e.d. Wij mesten (het grootste deel althans) onze eigen stallen, en hebben een buiten- en binnenzet rooster. Ik ga er niet vanuit dat onze stalbaas maar tijd heeft om van al die paarden hier de volledige verzorging op zich te nemen. Hij werkt er ook nog naast.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:10

Utixo schreef:
SweetVanille schreef:

Nou met mij hebben ze dan ook ruzie hoor. Je paard heeft basisbehoeften nodig. Net zoals een hond die uitgelaten moet worden. Wilde jij die voor 3 weken in huis laten poepen en plassen dan?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:22

Ik ben in dit verhaal dus de pensionhoudster met ca 40 paarden. En ja, ook ik werk er nog naast. Maar er ligt zeker een plan klaar voor als heel het land op en de stallen op lockdown moeten, inclusief de verzorging van de paarden. Wat moet, dat moet.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:06

frutsels schreef:
Nou met mij hebben ze dan ook ruzie hoor. Je paard heeft basisbehoeften nodig. Net zoals een hond die uitgelaten moet worden. Wilde jij die voor 3 weken in huis laten poepen en plassen dan?

En daar zal dan de pensionhouder voor moeten zorgen als echt alles op slot gaat.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:08

Anoeska27 schreef:
frutsels schreef:

En daar zal dan de pensionhouder voor moeten zorgen als echt alles op slot gaat.

Precies.
Zo zie je maar hoe belangrijk het is om op een stal te staan waar je met een gerust hart je paard achter kunt laten.
Ik verbaas me dan ook regelmatig over de verhalen van eigenaren die dat dus niet zo hebben.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:19

Je hebt ook doe het zelf stallen. We hebben er iemand wonen, maar die heeft ook gewoon haar werk. Die kan echt niet opeens 25 paarden voeren mesten en voor water voorzien (ja, we hebben geen automatische bakken in de paddocks). Dan kan je nog de fijnste persoon er bij hebben wonen die op de paarden let, de verzorging all in overnemen is niet overal vanzelfsprekend.

Gelukkig hebben ew ook stalgenoten die dichtbij wonen, dus dan heb je wel al een team gelukkig :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:30

Tancreda4 helemaal mee eens is bij ons ook het geval en stalgenoot die heeft aangeboden als iemand niet kan door ziekte oid dat je haar kan berichten.
We zullen het samen moeten oplossen en gelukkig is bij de paarden het meeste buiten dat scheelt een hoop.

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:31

Ja, ze volgen de richtlijnen van de KNHS/FNRS.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:33

Onze paarden staan allemaal buiten, in groepen verdeeld over meerdere paddocks. Ik kan mijn paard bv borstelen en voeren zonder op het algemene erf te hoeven komen. De bak is vaak niet in gebruik, dus ik zou een paar meter over het erf moeten om te rijden. Dus ik verwacht niet dat onze stal op slot gaat voor klanten. Op dit moment is dat ook helemaal niet nodig. Iedereen zit bij ons altijd buiten. Mensen komen alleen in de kantine om even een kopje koffie te pakken. Dus dan zetten we de koffieautomaat toch gewoon buiten overdag?
Ik zou er niet erg blij mee zijn als de stal dicht zou gaan. Het is juist mijn plek om frisse lucht op te vangen. Druk is het bij ons nooit, dus ik verwacht dat we gewoon open kunnen blijven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:35

Of gewoon even geen koffie drinken. Tussen neus en lippen werd dat hier ook gezegd; doe je ding wat nodig is, en koffiedrinken kan je wel weer thuis.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:37

Tancreda4 schreef:
Of gewoon even geen koffie drinken. Tussen neus en lippen werd dat hier ook gezegd; doe je ding, en koffiedrinken kan je wel weer thuis.

Precies. De stal heeft sowieso de kopjes die we normaal gebruiken weggehaald en vervangen door plastic bekertjes. Wel handig als je bv een slok water wil nemen ofzo.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:39

Onze stal volgt de richtlijnen van de fnrs.
Koffie drinken is geen noodzaak.

Op dit moment is het je paard verzorgen en verder niet blijven hangen / socializen.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:42

Het wordt mij uit die richtlijnen van FNRS niet duidelijk of er nog op buitenrit gegaan kan worden. Onze stal ligt bv in een woonwijk en de paarden staan 24/7 buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:42

Denk dat het inderdaad ook een verschil maakt of je een stal bent met 80 paarden en dagelijks lessen en wekelijks wedstrijden, of een stuk kleinschaliger ... Hier zeggen blijkbaar de mensen zelf lessen af en gaan er nu alleen privélessen door met kinderen/mensen die zelf hun plan kunnen trekken qua poetsen, opzadelen en opstappen. Dus niet de allerkleinsten zeg maar. En verder moet de rest even laten weten wanneer ze komen, al kan je bij ons ook wel spreiden (binnenbak, longeerpiste, buitenbak en bos/veld). Enige waar een beetje mensen bij elkaar komen is rond de poetplaatsen en in het stalgebouw omdat ook de kasten daar staan. Zo kan ik bv. mijn pony's wel buiten poetsen, maar moet ik wel mijn spullen binnen halen (al zou daar natuurlijk ook een mouw aan te passen zijn als het heel erg wordt, dat ik de noodzakelijke dingen in mijn auto leg ofzo). De meeste paarden staan echter op stal in het gebouw dus vandaar dat je daar wel wat meer mensen hebt als iedereen tegelijk zou komen, dus daarom de vraag het toch wat te spreiden. En de (mini)kantine natuurlijk, dat weet ik niet wat de stalhouder daarmee gedaan heeft ... Gok inderdaad dicht, of dat je er niet samen binnen mag of iets in die richting.

Ik ga voorlopig niet, ben al even niet fit dus ik kijk het wel even aan. Jammer voor de pony's, zeker met dit weer, maar die staan lekker in het zonnetje en krijgen hun natje en droogje dus gok dat ze het niet zo dramatisch vinden.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:46

Hier mogen alleen de eigenaren en vaste bijrijders nog op stal komen, naast natuurlijk de dierenarts en hoefsmid. Gelukkig ook vaste bijrijders, ben blij dat ik de komende weken ook nog af en toe voor pony kan zorgen en daarmee bezig kan zijn. Daarnaast is het even melden wanneer je ongeveer gaat rijden, zodat we elkaar zo veel mogelijk ontlopen. De lessen hier zijn wel per acuut afgekapt. Volgens mij worden de leasepaarden nog wel gereden door hun leasers, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:49

Ik spreek sowieso nooit (of hoogst zelden) anderen op stal dus nu ook niet.