Waar let jij op als je gaat kijken bij een pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke discipline doe jij met je paard?

- Dressuurruiter (hoger dan Z)
46 (13%)
- Dressuurruiter (onder het Z)
76 (22%)
- Buitenrit ruiter
91 (26%)
- Naturalhorsemanship ruiter
8 (2%)
- Spring ruiter/eventing ruiter
29 (8%)
- Western ruiter
26 (7%)
- Overig
62 (18%)

Totaal aantal stemmen: 338

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 10:34

@Wildgirl

Voor dat budget zou in mijn omgeving die opties nooit te vinden zijn..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 10:35

Poekkie schreef:
Ik vraag me altijd af wat mensen bedoelen bij 'grote stal', 'kleine stal', 'niet te grote groep' e.d.
Heb het gevoel in mijn omgeving dat de ene een groep vanaf 4 paarden 'groot' noemt, de andere gaat tot >10. Idem met de stallen.

Haha voor mij is 50 normaal en 100 groot..

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:36

Gizeppie schreef:
Poekkie schreef:
Ik vraag me altijd af wat mensen bedoelen bij 'grote stal', 'kleine stal', 'niet te grote groep' e.d.
Heb het gevoel in mijn omgeving dat de ene een groep vanaf 4 paarden 'groot' noemt, de andere gaat tot >10. Idem met de stallen.

Haha voor mij ligt de grens van normaal tot 20 a 25 en daarboven groot :+ maar ik heb altijd prive gestaan, mss daarom.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:38

Ik heb op stallen van 50+ gestaan en dat was te groot, voelde groot. Ik heb ook op een stal van 85 gestaan die minder groot voelde.
Zal ook een beetje per stal verschillen.

Ik sta nu op +- 25.

Amalarab

Re: Waar let jij op als je gaat kijken bij een pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:39

Mooi uitrijgebied
Liefst helemaal geen stallen, dan worden ze er ook niet in gezet
24/7 ruwvoer
Leuke kudde

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:43

Helemaal geen boxen zou ik ook niet willen. Met ziekte of koliek is het toch fijn als er een noodbox beschikbaar is. Kwam vorig jaar voor mij ineens van pas... Hij is zo snel mogelijk weer achter de lijn naast de groep gegaan met een eigen hooinet, maar die nacht kwam een noodbox toch goed van pas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:43

Poekkie schreef:

Ik sta op een kleine stal, 5 pensionners. Hiervoor stond ik ook op een kleine stal met 25+- pensionners. 40 paarden en meer is voor mij (te) groot. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:44

Ik let op heel wat zaken:
- voerbeleid: voldoende ruwvoer en ruwvoer van goede kwaliteit en fatsoenlijke brok.
- hoe gaan de paarden naar buiten en hoe lang.
- hoe zijn de bodems in de bakken.
- staan ze alleen of samen buiten.
- hoe groot zijn de stallen.
- hoe schoon zijn de stallen.
- hoe is de sfeer.
- wat is allemaal mogelijk in overleg. Is het bijv heel stug of zijn er mogelijkheden eea te bespreken.
- water op de weide/paddock.
- is les verplicht/kun je eigen instructie meenemen.
- prijs.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:45

Ik ben een recreatieve westernruiter. Als in: wedstrijden gereden, maar dat doen we niet meer. We rijden veel in het bos en trainen daarnaast nog steeds serieus.

Wat zoek ik in een stal?
- 24/7 buiten, met schuilmogelijkheid. Grote voorkeur heeft een PP of een Hit Actief. Goed ruwvoer, in de zomer is een paar uurtjes weidegang prima, maar alleen hooi is ook goed. Stabiele/rustige kudde. Geen dominante jagers.
- Uitrijmogelijkheden binnen 10 minuten stappen (bos/heide)
- Fatsoenlijke bak. Hoeft niet elke dag te rijden te zijn, maar bij voorkeur toch wel minimaal 1x per week. En anders een bak op loopafstand waar gebruik van gemaakt mag worden. Weiland in de zomer is ook prima om op te rijden.
- Eigen instructrice toegestaan
- volpension (een paar keer per week een kruiwagen mest is geen probleem)
- Mogelijkheid tot eigen voer voeren, niet verplicht het voer van stal moeten geven
- Toezicht
- Goede omheining
- Privé staan heeft toch altijd nog wel de voorkeur (jaren bij iemand thuis gestaan), maar die plekjes zijn heel zeldzaam.
- Goede sfeer. Al heb je daar niet altijd invloed op. Maar dan genoeg ruimte en mogelijkheden om bepaalde mensen te ontlopen. Ik kom primair voor mijn paard, maar een vervelende sfeer heeft altijd weerslag op jou en je paard.
- Duidelijke stalregels en ook actie bij niet naleven.

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:49

Ik ben momenteel hopeloos zoekende naar een geschikte stal en die bestaat dus blijkbaar niet bij mij in de buurt :\

Ik ben een western-achtige boscrosser die ook aan de hand werk. Heb 2 paarden waarvan er één met pre pensioen is.
Wat ik belangrijk vind:

Dagelijks de hele dag naar buiten in rustige kudde
Eigen box voor s'nachts
Goed en voldoende hooi ( Geen kuil/voordroog)
Goed te rijden bak binnen of buiten maakt me niet uit
Goede uitrij mogelijkheden. Dus niet eerst tig km's langs de weg.
Afspuitplaats zou ik ook waarderen maar dit lukt me met een emmer ook nog wel :D
Eigen smid, DA en instructie

En dit is voor mij dus niet vindbaar -O-

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:52

Pff groepen van 50 normaal? :wow: Ik zat meer te denken aan 4-10 'normaal' en alles daarboven groot :+

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 10:55

NienkeV1994 schreef:
Pff groepen van 50 normaal? :wow: Ik zat meer te denken aan 4-10 'normaal' en alles daarboven groot :+

Oh haha ik dacht dat het om grootte van stal ging.

Mijn paard staat in een groep van 5. De max is 6 a 7. Er is nog een groep van 7 op stal. Het invoegen van een nieuw paard wordt met zorg gedaan, dat vind ik ook heel belangrijk.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:00

Haha misschien verkeerd geïnterpreteerd vanuit mij :+ Qua stallen vind ik tot 20 normaal en daarboven voor mijn smaak te groot

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:10

Ik ben western/endurance ruiter maar wel recreatief dus heb overig aangeklikt :)

Als ik op een stal ga kijken let ik op het volgende wat wel echt vaste eisen zijn;

24/7 buiten
Formaat van stal en wei/paddock
Onbeperkt ruwvoer(goede kwaliteit)
Hoe staan ze in de winter? Echt alleen blub of ook droge plekken?
Formaat kudde
Zijn ijzers/dekens toegestaan?
Uitrijmogelijkheden

De rest is allemaal bijzaak. Een bak etc heb ik niet per se nodig maar is wel fijn, maar ik zal er geen stal aan me voor voorbij laten gaan.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:52

Ik ben een recreatieve menner, dus vandaar overig, want ik moet kunnen mennen op de stal.
Ze moeten een goed genoeg omheining buiten hebben om shetlanders te kunnen houden. Daarnaast moeten mijn pony's indien ze wel binnen komen te staan samen kunnen staan in een stalletje. Verder 2 keer per dag brok voeren en altijd ruwvoer ter beschikking. 24/7 buiten is ook goed, maar niet al te blubberig, al viel dat afgelopen weken niet te voorkomen. Nu zijn mijn pony's gewend aan 24/7 leven in de blub op een paddockje, maar ik vind het wel een pre als stalhouder dan besluit ze ergens anders te weiden als het wei waar ze instaat niet meer gaat. Het gaat ook vooral om vertrouwen kunnen hebben in de staleigenaar bij mij en het moet vooral niet te grootschalig zijn qua stalling met max 20 stallen en dat vind ik al aan de hoge kant. Ik ben geen mensenmens en kom niet op stal voor sociaal contact maar om lekker met mijn pony's te tutten. Daarnaast moet er een bak zijn en vrij specifiek, deze bak moet geschikt zijn om in te mennen. Heel veel stallen willen dat niet, maar anders zou ik mijn jongste pony nooit weer kunnen mennen, want die vertrouw ik buiten niet. Dus een bak waar in gemend mag worden is een must. Verder is een eigen kast altijd handig voor al mijn menspullen en een plek waar mijn sulky mag staan. Verder moet alles goed te bepraten vallen met de stalhouder, het valt en staat eigenlijk met de klik bij mij. Mijn hoofdeisen zijn dus, 24/7(of overdag buiten en dan 's nachts binnen) buiten, altijd ruwvoer, 2 brok voerbeurten, goede bak om in te mennen(bodem moet goed zijn niet te verend of te zwaar), pony's niet scheiden en een niet te grote stal. En vooral een goede klik met de stalhouder.
Mijn huidige stalling voldoet dus perfect aan mijn wensen en mocht ik ooit weer op Texel terecht komen met mijn pony's dan wil ik hier weer staan.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 11:57

Gizeppie schreef:
Poekkie schreef:

Haha pfoe 50 normaal en 100 groot!
Ik zou nooit op een stal van 100 willen staan...

Vorige stal waren we met 40/50 en dat vind ik wel veel al. Dit was dan nog in 2 stallen opgesplitst waardoor je eigenlijk maar zo'n 20 man actief zag & kende.

Nu staan we met 7 :+ en dat vind ik toch echt wel fijner. Ik zou als ik ooit moet verhuizen wel gaan kijken bij stallen tot die 40/50 maar daarboven zou ik toch wel erg veel vinden

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:25

Voor mij is de max aan paarden op een stal 15, daarboven wordt het mij te groot, hier in de omgeving zitten stallen met meer dan 50 paarden, lijkt me niet prettig, maar dat komt wellicht ook omdat ik er verder geen ervaring mee heb. Op een kleine stal is er altijd wel een moment te vinden waarop er minder aan het rijden zijn of zelfs helemaal nieman.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:31

Westernruiter met grote behoefte om ook zo nu en dan een mooie buitenrit te maken:
Eisen:
- 24/7 buiten in een nette paddock met een normale kudde met goede schuilstal
- Mogelijkheid om droog te staan in de winter (groot stuk verhard bijv. of goed gedraineerde paddock)
- Zo goed als onbeperkt hooi (geen kuil of voordroog)
- Rijbak die het hele jaar door bruikbaar is
- Fijne uitrijmogelijkheden
- Mogelijkheid om overdekt te poetsen/zadelen

Wat ik verder nog fijn zou vinden is een ruime zadelkast waar een westernzadel in kan en een plek voor mijn trailer.

Zo'n plek bleek in Noord-Holland niet te vinden, dus ik heb ze nu aan huis in een ander deel van het land :+

paxine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:39

BrittS schreef:
Westernruiter met grote behoefte om ook zo nu en dan een mooie buitenrit te maken:
Eisen:
- 24/7 buiten in een nette paddock met een normale kudde met goede schuilstal
- Mogelijkheid om droog te staan in de winter (groot stuk verhard bijv. of goed gedraineerde paddock)
- Zo goed als onbeperkt hooi (geen kuil of voordroog)
- Rijbak die het hele jaar door bruikbaar is
- Fijne uitrijmogelijkheden
- Mogelijkheid om overdekt te poetsen/zadelen

Wat ik verder nog fijn zou vinden is een ruime zadelkast waar een westernzadel in kan en een plek voor mijn trailer.

Zo'n plek bleek in Noord-Holland niet te vinden, dus ik heb ze nu aan huis in een ander deel van het land :+

Wauw prachtige plek zeg! Ik heb je volg topic meegelezen en ben heus niet jaloers :D
Zoek je nog pensionklanten toevallig O:) :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:44

meggiemeg schreef:
Voor mij is de max aan paarden op een stal 15, daarboven wordt het mij te groot, hier in de omgeving zitten stallen met meer dan 50 paarden, lijkt me niet prettig, maar dat komt wellicht ook omdat ik er verder geen ervaring mee heb. Op een kleine stal is er altijd wel een moment te vinden waarop er minder aan het rijden zijn of zelfs helemaal nieman.

Dat zei ik ook altijd. Maar ik moet zeggen, nu op een grotere stal valt het me alles mee. Ik denk dat wij zo'n 40 paarden hebben staan. Ik kom van privé (2 paarden) en daarna nog een jaar 6 paarden, dus het was best een dingetje :D
Maar het valt me echt alles mee. Na mijn werk is er zelden iemand, ik ga altijd voor het eten meteen. En in het weekend is het misschien wat drukker, maar ik ga dan vooral ook niet op zaterdagmiddag bijvoorbeeld :D

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 12:54

Ik vind een grote stal juist wel gezellig. Altijd wel mensen waarmee je een klik hebt, buitenrij maatjes... maatjes voor je paard... Jahoor, 70 paarden en eigenaren op stal vind ik prima. Idem voor een stal met manege bedrijf erbij, gezellig hoor.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:00

- Of er een optie tot 24/7 buiten is
- Genoeg ruimte in een weiland/stal
- Paard staat in kuddeverband
- Beschikking tot een buiten of binnen bak
- Een afgesloten ruimte voor je spullen zoals zadel ect.
- Rustige omgeving liefst een dorpje
- Goede opfok voor een eventueel jong paard.
- Gezellige sfeer op stal
- Goed kwaliteit ruwvoer

Eigenlijk beschrijf ik nu de pensionstal waar ik al sta. Hele fijne stal en de eigenaren letten ontzettend goed op je paardjes ook als je bijvoorbeeld op vakantie bent of een drukke periode hebt waardoor je even wat minder tijd hebt. Ik ga altijd met een gerust hart op vakantie.

En ook leuk van mijn jaarling ( ook al zie ik die elke week) krijg ik regelmatig foto's toegestuurd.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:05

Dressuurruiter met ouder paard.

-lichte stallen, elke dag uitgemest, bij voorkeur stro
- elke dag naar buiten met iig in de zomer weidegang (min 6uur)
- aan de hand naar buiten en binnen
- kwalitatief zeer goed hooi, onbeperkt hoeft echt niet als het hooi maar van goede kwaliteit is
- fijne kwaliteit brok of mogelijkheid tot eigen brok voeren
- kwalitatief goede rijbanen die goed worden onderhouden
- wasplaats met warm water
- gezamenlijk ontwormen
- mogelijkheid tot stallen trailer is een plus

Hof_Arcadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 13:20

Alles waar ik op lette is al voorbij gekomen. Ik heb mijn paarden bij huis na 30 jaar op pensionstallen gestaan te hebben. Wat er bij mij is blijven hangen en waar ik me verschrikkelijk aan heb geergerd is het gevoel te hebben eigenlijk geen zeggenschap meer te hebben over je eigen paard. Over voer, weidegang en vast ook nog andere zaken. Normaal kunnen praten over hoe jij het wil was niet altijd een vanzelfsprekende zaak. De klant is koning gaat niet altijd op

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:42

Buitenritruiter, ik heb een ouder paard van 24 op pension staan en een 2jarige in de opfok.

Ik kijk naar huisvesting, het liefst stal met uitloop of een loopstal voor 2 of meer paarden. Wel met mogelijkheid om apart te kunnen zetten bij ziekte of niet passen in de groep.

Als er uitloop is is een paddock niet zozeer nodig maar wel een pre (sociaal contact over een draad/hek gaat toch anders dan rechtstreeks)

Voeding het liefst van eigen land, hier in de regio wordt bijna nergens hooi gevoerd maar is wel pre. En vooral voldoende, mijn oude ruin mag wel onbeperkt redelijk rijk ruwvoer. Eigen brok of muesli lever ik graag zelf aan.

Genoeg ruimte voor alle paarden zowel op stal als in het land, ik wil geen 20 paarden op postzegel zien omdat ze zo nodig allemaal het land op moeten.

Verder is het fijn als ik dagelijks op normale tijden kan komen en in overleg vroeg of laat.
Verharding om de stal, geen grind. Het liefst beton. Geen bende en de machinerie een beetje afgeschermd of in ieder geval apart staan. Gebouwen in goede staat.
En kunnen overleggen met de stalhouders waarbij ook echt naar je geluisterd wordt. Stalgenootjes zijn leuk maar als t niet klikt trek ik me er niet zoveel van aan.
Opzegtermijn mag gehanteerd worden maar daar ook duidelijke communicatie over, zelfs t liefst een redelijk contractje.