Verhuizen naar een huis met eigen en pension paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 09:43

Hier ook een 5tal pensionpaarden.
Ik ga mee met alle verhalen...
Je moet wel kunnen relativeren, er is altijd iemand die het anders wil ongeacht hoe je je in bochten draait.

Verder is het wel leuk, maar idd veel werk (ben ongeveer 1.5u per dag bezig hier en in het weekend meer) en zeker geen vetpot. Mijn tip is om zeker niet te laag te gaan zitten in stalkosten, mijn ervaring is dat je daarmee veel 'lastig'volk aantrekt. In de zin van voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, goedkoop een paard willen zonder er naar om te zien, wanbetalers, ...
Ah en denk goed na over volpension en half pension. Wij deden eerst half pension voor het werk, maar zijn noodgedwongen op volpension overgestapt omdat 50% niet deftig een stal onderhoudt (1x per week komen is geen goed idee >;) ) en de rest de kruiwagens maar altijd voor de mesthoop bleef legen ipv erop. Volpension was opeens wat meer werk, maar eindelijk kan ik met een gerust hart in de stallen lopen nu.

Als je het ooit doet, is de indeling van de plek en verharding ook zeker het overwegen waard. Als je met een kruiwagen door blub moet hou je het niet lang vol. Maar ook dat zijn serieuze investeringen die je niet zo snel hebt terugverdiend.

Qua kosten: wij rekenen op 100 euro per maand per paard. Dat omvat voer, bodembedekking, hooi, weidehuur, kleine reparaties, mesthoop legen en wei kalken (gemiddeld genomen over 12 maand, niet alleen winterkosten). Maar daarnaast zijn er natuurlijk nog vele extra kosten. Een tractor en sleep zijn niet gratis, afschrijving daarvan, benzine, ... electriciteit, omheining (ook zeker 2000 euro) dit jaar opnieuw een weide inzaaien. Misschien morgen de kruiwagen kapot, e.d. dat zit er allemaal niet bij.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:15

Ik denk dat TS nu veel realistische tips heeft gekregen om een gefundeerde keuze te kunnen maken.

@Ruitje: wij hebben een totaal ander concept. We zitten in de bossen aan de Poolse grens in Duitsland. We hebben ervoor gekozen geen pensionstal te worden, er zouden veel recreatieve ruiters komen vanwege directe toegang vanaf erf tot bos. Ik rijd zelf inmiddels ook recreatief, niks mis mee, maar die doelgroep past ons minder. Hier dus alleen paarden die doorgereden moeten worden voor de sport. Eigenaren komen veel minder vaak (hebben eigen webcam voor paard), paarden komen dagelijks jaarrond bij daglicht in weide, (het is altijd droog, zitten op soort heuvel) er is relatief veel personeel per paard beschikbaar. Training kost euro 175,00 per week, dan krijg je een ander klantenbestand.
Ons eigen huis met eigen stallen staat op paar honderd meter afstand van dochters stallen & huis/binnenbak etc. Zeer ideaal allemaal :o waar we na knetterhard werken superblij mee zijn.

ruitje

Re: Verhuizen naar een huis met eigen en pension paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:31

Klinkt tof!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:47

Wij hebben een groot woonhuis met 11 boxen, binnen en buitenbak, kantine en 1,5 ha. weiland waarvan 1 ha gehuurd met recht van koop. We hebben 3 paarden en de rest van de boxen gebruiken we als we clinics organiseren of zo nu en dan voor een vakantiepaard.
Dit is een woonbestemming maar de grond is agrarisch dus meer dan 6 tot 8 paarden kan je hier niet permanent neerzetten. Voor een kortere periode is dat geen probleem.
Wij willen geen pensionpaarden i.v.m. onze privacy maar het is wel een aardige manier om je lasten naar beneden te brengen.
Aankoopprijs van een object als dat van ons, wat overigens zeer binnenkort te koop komt, is sterk afhankelijk van de regio en het krijgen van een hypotheek is ook weer afhankelijk van de bestemming ( woonbestemming is altijd te financieren, maar bedrijf of agrarisch kan lastig zijn.
Voor erbij kan je op een plek als de onze bijv. wel een paar pensionpaarden kwijt ( en we zijn nu incl. woonlasten goedkoper uit dan wanneer we de paarden alledrie in pension zouden zetten en zelf ook nog ergens moeten wonen). Ik zou mijn paarden nooit meer in pension willen hebben dus we zijn ook weer op zoek naar iets waar ze bij huis kunnen maar wat kleiner.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:51

Poekkie schreef:
Je moet wel kunnen relativeren, er is altijd iemand die het anders wil ongeacht hoe je je in bochten draait.

Verder is het wel leuk, maar idd veel werk (ben ongeveer 1.5u per dag bezig hier en in het weekend meer) en zeker geen vetpot. Mijn tip is om zeker niet te laag te gaan zitten in stalkosten, mijn ervaring is dat je daarmee veel 'lastig'volk aantrekt. In de zin van voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, goedkoop een paard willen zonder er naar om te zien, wanbetalers, ...
Ah en denk goed na over volpension en half pension. Wij deden eerst half pension voor het werk, maar zijn noodgedwongen op volpension overgestapt omdat 50% niet deftig een stal onderhoudt (1x per week komen is geen goed idee >;) ) en de rest de kruiwagens maar altijd voor de mesthoop bleef legen ipv erop. Volpension was opeens wat meer werk, maar eindelijk kan ik met een gerust hart in de stallen lopen nu.

Als je het ooit doet, is de indeling van de plek en verharding ook zeker het overwegen waard. Als je met een kruiwagen door blub moet hou je het niet lang vol. Maar ook dat zijn serieuze investeringen die je niet zo snel hebt terugverdiend.

Qua kosten: wij rekenen op 100 euro per maand per paard. Dat omvat voer, bodembedekking, hooi, weidehuur, kleine reparaties, mesthoop legen en wei kalken (gemiddeld genomen over 12 maand, niet alleen winterkosten). Maar daarnaast zijn er natuurlijk nog vele extra kosten. Een tractor en sleep zijn niet gratis, afschrijving daarvan, benzine, ... electriciteit, omheining (ook zeker 2000 euro) dit jaar opnieuw een weide inzaaien. Misschien morgen de kruiwagen kapot, e.d. dat zit er allemaal niet bij.

Dat is toch jou stal niet ?Jij werkt er toch? Voor 100 euro pm kan je dit toch niet rond breien.
Wij vragen 150 ,volpension wel zonder krachtvoer .Die levert de eigenaar zelf en geef ik. 7 Paarden momenteel met ons eigen paard erbij. Ze staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi van eigen land.
Maar daar houden we echt geen vetpot aan over, de reparaties aan de weien het onderhoud er van er is altijd iets kapot en altijd moet er iets verbeterd worden.Nu zien we dat het zodra het droog is we een deel opnieuw moeten laten draineren dan ben je al bijna een jaar opbrengst kwijt.En dan je verzekeringen niet te vergeten die je zonder pensiongasten niet betaald.extra water ,licht en belasting.En dan hebben we niet eens een lening af te betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:00

@Beatje
Zij geeft aan dat zij dat als kosten voor zichzelf rekenen.. niet dat ze dat aan de klanten vragen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:01

Vorige week nog een "discussie"gehad met de dierenarts en assistente over dat het zo veel goedkoper is om je paarden aan huis te hebben.
Vroeger had ik de paarden in pension, dan wist je gewoon wat je maandelijks kwijt was aan stalgeld, eens in de zoveel tijd kwam daar de ontworming overheen, de hoefsmid elke 8 weken en de jaarlijkse kosten van de dierenarts voor de enting en onderhoud van het gebit. Dat waren hoe dan ook de vaste kosten zeg maar. Nu hebben wij de paarden al weer wat jaren aan huis, ik werk thuis dus dat maakt het makkelijker om tussendoor (zeker in de winter met slecht weer is dat heerlijk) even wat te doen. Tussen de buien door even de stallen uit mesten enzo. Goedkoper is het zeker niet naar mijn mening.
We woonden voorheen in een woonwijk, de kosten van de hypotheek en de kosten zoals ik ze hierboven noemde toen de paarden nog in pension stonden waren echt wel veel lager dan wat we nu al aan hypotheeklasten hebben. Ik vind het heerlijk om veel thuis te zijn. Er is inderdaad altijd genoeg te doen, een paar dagen weg is lastiger, maar het is te doen als je fijne buren en mensen om je heen hebt. Onze buren een paar huizen verder op hebben ook paarden, we helpen elkaar als we weg willen, ideaal.
We hebben overwogen om pension paarden te nemen (zeker toen we met een ander huis bezig waren met 3 ha weide) maar we willen het niet, hechten veel waarde aan onze rust en privacy, plus dat wat ik alle jaren op de pensionstal wel heb gezien, je doet het niet snel goed als pensionhouder. Veel mensen hebben niet het besef wat het allemaal met zich mee brengt, zijn niet altijd bereid om de handen uit de mouwen te steken als dat eens nodig moest zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:06

Brainless schreef:
@Beatje
Zij geeft aan dat zij dat als kosten voor zichzelf rekenen.. niet dat ze dat aan de klanten vragen.

Ahh ,verkeerd gelezen,Dacht al dan leg je er op toe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:34

@Meggiemeg
Voor ons geldt het juist andersom.
Wij zijn naar het noorden verhuisd, waar huizen veel goedkoper zijn.
Voor 50.000 meer gingen wij van een tussenwoning naar een huis met ruimte voor paarden.
Mijn paardjes (2 stuks) stonden wisselend bij mijn schoonouders/opa en betaalde alleen de gewone kosten (geen huur).
Hun huizen werden verkocht en daar in de buurt op pension zou onbetaalbaar worden.

Ik heb er nu 3 thuis staan en ben heel veel goedkoper uit (ook als ik echt alles mee zou tellen) dan als ik ze op pension zou zetten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:50

Dan is het ideaal Brainless, wij kunnen vanwege ons werk niet te ver weg en moesten dus op de Veluwe blijven en daar blijven de prijzen onveranderd hoog

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 11:59

Dat is dan wel balen, ik mis de bossen wel hoor en wil op den duur graag terug.
Mijn man rijdt elke dan naar Amstelveen en heeft de extra reistijd er wel voor over.
En nu met al die files op de A28 is hij geeneens zoveel meer tijd kwijt als dat wij daar waren blijven wonen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:01

Mijn advies is koop een plek voor jezelf alleen maar als dat rendabel is zonder dat je moet verhuren. Je het dus privé kunt houden. (Verhuren kan dan altijd nog)

Je kan nooit rekenen op vast inkomen in de verhuur. Mensen komen en gaan en wellicht je het zelf na een tijd niet meer ziet zitten met (zeurende) pensionklanten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:20

Ik heb op stallen gewerkt en we hebben 3x zitten rekenen en kijken naar een plek om pension te beginnen. De eerste 2x tegen gewerkt door de gemeente die dat niet wilde. De 3e x zelf afgehaakt vanwege prive omstandigheden.

Wij zouden het samen doen en mijn man zou er naast blijven werken. Toen ( dus jaren terug ) moesten we echt wel 30 stallen verhuren om eruit te komen.

Inmiddels een huisje met een klein beetje grond gekocht voor onszelf en besloten geen pension te willen.
Wij hebben niet naar regio gekeken, dus dat scheelt enorm qua budget. Dat heeft ook nadelen, maar het is een keus.
Wij hadden er 6, nu 5 op een halve ha ongeveer en die hebben echt veel ruimte. Maar onze kavel is wel vrij voordelig en wij houden ze 24/7 samen buiten in de vorm van een pp. Het aanleggen is nog niet klaar en kost veel tijd en geld, maar wat goed is, is goed. Zoals met de stormen zijn onze nieuwe daken nog in prima staat en er is geen paal om gegaan.

Paddock en bak laten keren, maar niet 100% tevreden, dus gaan we nog wat aan doen. Is ook afwachten en kijken wat je krijgt als je je grond nog niet kent.

Als we zelf maar 2 paarden zouden hebben, zouden er best 2-4 sociale niet te grote paarden bij kunnen, maar na jaren in de paarden werken, hebben wij echt geen zin in het gezeur en willen ons terrein echt prive houden.
Een voordeel van een klein groepje klanten kan zijn dat je taken verdeelt.

Kosten kan je pas berekenen als je weet wat je koopt; hypotheek is overal anders, kosten hooi verschillen enorm, net als loonwerkers om je heen. Mestafvoer hangt ook heel erg af van de plek waar je zit. Ik moest eerst een container elke 2 a 3 maanden laten legen en nu composteren wij en wat we kwijt willen, kan een boer wel meepakken.
Hooi scheelt soms 2 euro per baaltje. Water vangen wij op en is meestal hemelwater. Geen bodembedekking hier in de stal. Behalve als het echt dagen regent.

Als je verschillende paarden krijgt, met verschillende behoefte's moet je kijken hoe je dat qua voer kan doen. Wij voeren bij en zetten ze uit elkaar en dat gaat redelijk goed. Zet je ze op stal, kan je daar apart voeren.
Maar alles is ook arbeid. Wij hoeven niet buiten en binnen te zetten. Ze staan op onbeperkt hooi en hoelaat ik de netten vul maakt dus niet uit. Ze kunnen goed schuilen, dus kan ene dagje weg zonder me druk te maken dat ze in een erge bui staan, of de hete zon etc. Anders is dat allemaal jouw taak.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:30

meggiemeg schreef:
Vorige week nog een "discussie"gehad met de dierenarts en assistente over dat het zo veel goedkoper is om je paarden aan huis te hebben.
Vroeger had ik de paarden in pension, dan wist je gewoon wat je maandelijks kwijt was aan stalgeld, eens in de zoveel tijd kwam daar de ontworming overheen, de hoefsmid elke 8 weken en de jaarlijkse kosten van de dierenarts voor de enting en onderhoud van het gebit. Dat waren hoe dan ook de vaste kosten zeg maar. Nu hebben wij de paarden al weer wat jaren aan huis, ik werk thuis dus dat maakt het makkelijker om tussendoor (zeker in de winter met slecht weer is dat heerlijk) even wat te doen. Tussen de buien door even de stallen uit mesten enzo. Goedkoper is het zeker niet naar mijn mening.
We woonden voorheen in een woonwijk, de kosten van de hypotheek en de kosten zoals ik ze hierboven noemde toen de paarden nog in pension stonden waren echt wel veel lager dan wat we nu al aan hypotheeklasten hebben. Ik vind het heerlijk om veel thuis te zijn. Er is inderdaad altijd genoeg te doen, een paar dagen weg is lastiger, maar het is te doen als je fijne buren en mensen om je heen hebt. Onze buren een paar huizen verder op hebben ook paarden, we helpen elkaar als we weg willen, ideaal.
We hebben overwogen om pension paarden te nemen (zeker toen we met een ander huis bezig waren met 3 ha weide) maar we willen het niet, hechten veel waarde aan onze rust en privacy, plus dat wat ik alle jaren op de pensionstal wel heb gezien, je doet het niet snel goed als pensionhouder. Veel mensen hebben niet het besef wat het allemaal met zich mee brengt, zijn niet altijd bereid om de handen uit de mouwen te steken als dat eens nodig moest zijn.

Qua kosten zijn wij ook goedkoper of hetzelfde kwijt. Het aanleggen is eenmalig als je het goed doet en kan jaren mee. Ik heb op stallen gewerkt en daar echt niet elke dag, week of maand onderhoud gehad aan omheiningen etc.

Ik geloof ook niet dat de hypotheek hoger is. Mensen die meer kunnen besteden aan hypotheek gaan zonder paarden ook vaak groter of duurder wonen. De hypotheek last is gewoon wat je kan besteden. Je krijgt niet meer omdat je paarden aan huis wil houden. Maar geloof dus ook echt niet dat mensen in een rijtjewoning of flat van bijv 2 ton blijven, als ze 5 ton kunnen uitgeven. Er zijn heel veel mensen met hoge hypotheken zonder paarden aan huis.

De huur voor de paarden komt er altijd nog bovenop als ze niet aan huis staan, incl de arbeidskosten van het pension.

Voor ene laatste pensionplek betaalden wij huur, maar dat was incl buiten/binnen zetten/voerronde's, onderhoud bak, omheining, paddock en stro. Hooi kochten we al even zelf.

Daarna eigen plek gehuurd. Dan betaal je dus de plek, maar geen arbeid. Jezelf doorrekenen doe ik niet, want dan zou het onbetaalbaar worden.

Grote verschil is dat pension uit moet komen qua kosten en dus helaas vaak besparen op arbeid, goed uitmesten, genoeg en goed hooi etc. Ik kan nu hooi kopen waar ik wil en zoveel geven als ik zin heb. Dat deden wij in pension ook al, maar toen dus ook semi eigen baas.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:32

beatje schreef:
Poekkie schreef:

Dat is toch jou stal niet ?Jij werkt er toch? Voor 100 euro pm kan je dit toch niet rond breien.
Wij vragen 150 ,volpension wel zonder krachtvoer .Die levert de eigenaar zelf en geef ik. 7 Paarden momenteel met ons eigen paard erbij. Ze staan 24/7 buiten met onbeperkt hooi van eigen land.
Maar daar houden we echt geen vetpot aan over, de reparaties aan de weien het onderhoud er van er is altijd iets kapot en altijd moet er iets verbeterd worden.Nu zien we dat het zodra het droog is we een deel opnieuw moeten laten draineren dan ben je al bijna een jaar opbrengst kwijt.En dan je verzekeringen niet te vergeten die je zonder pensiongasten niet betaald.extra water ,licht en belasting.En dan hebben we niet eens een lening af te betalen.

Het is niet nodig om op de persoon te spelen, de exacte financiele en logistieke regeling bij ons is niet relevant voor dit topic :)

Wat ik aangeef zijn de kosten die we hebben verbonden aan het houden van paarden, ruwweg 100 euro pm.
Daar zit idd geen lening, licht, belasting, verzekering e.d. in. Alleen de kleine onderhoudskosten incl. Mesthoop legen, weidehuur en onderhoud. Zoals ik al zei. Voor 100 euro pm stalgeld zou je dus verlies maken idd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:41

@Superpony.
Ik ken meerdere mensen die veel goedkoper wonen dan dat ze zouden kunnen betalen.
Die geven hun geld liever uit aan andere dingen, van sparen om eerder te stoppen met werken tot vaker op vakantie/nieuwe auto enz.

Een kennis van mij woont in een kleine woning (iets van 150.000), rijdt in een oude Golf en heeft een hoger inkomen dan mijn man en ik samen.
Niet iedereen wilt groot (en buitenaf) wonen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:07

Lusitana schreef:
Ik heb een kleine manege gehad met pensionklanten. Vergis je niet in de verantwoording, geschillen en verplichte contacten die je te wachten staan. Ook als je er even geen zin in hebt. En het feit dat niet iedereen braaf op tijd betaalt.

Ik zou er zelf nooit meer aan beginnen. Werk me liever over de kop voor mijn eigen paarden dan voor die van anderen en het nooit goed genoeg doen....

Dit ja. Realiseer je ook dat je inlevert op je privacy. Sommige mensen vinden het heel gezellig om steeds mensen over de vloer te hebben, maar ik werd er niet blij van. Zat ik op zondag lekker in de tuin, kwamen er hele families bij zitten. :+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:30

superpony schreef:
Ik geloof ook niet dat de hypotheek hoger is. Mensen die meer kunnen besteden aan hypotheek gaan zonder paarden ook vaak groter of duurder wonen. De hypotheek last is gewoon wat je kan besteden. Je krijgt niet meer omdat je paarden aan huis wil houden. Maar geloof dus ook echt niet dat mensen in een rijtjewoning of flat van bijv 2 ton blijven, als ze 5 ton kunnen uitgeven. Er zijn heel veel mensen met hoge hypotheken zonder paarden aan huis.

Had ik niet de wens gehad om paarden aan huis te hebben waren we blijven wonen waar we zaten, in een woonwijk. Dus ja voor ons gaat het wel op dat we meer hypotheek hebben dan voorheen. Zonder paarden was ik echt niet gaan wonen zoals ik nu woon, of in een groter huis met meer tuin dan wat we voorheen hadden. Dus ja bij ons is het hypotheekbedrag echt wel heel anders dan voorheen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:36

Hier is de hypotheek wel hoger dan ons vorige huis.
Maar we wilden sowieso buitenaf gaan wonen, of de paarden dan mee konden of niet voor de rust.
Moet je dat dan in de berekeningen mee laten tellen dat woongenot?

De paarden zelf zijn nu goedkoper dan op pension.
En natuurlijk gaat er wel eens wat stuk en moet vervangen worden, maar wij hebben geen slopers dus op de eenmalige aanleg na is dat nu geen grote kostenpost meer.
Ook het onderhoud valt mee vinden wij.

Bereken dus altijd op dat je zo kunt betalen , nooit op verplichten pensionpaarden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:46

Brainless schreef:
@Superpony.
Ik ken meerdere mensen die veel goedkoper wonen dan dat ze zouden kunnen betalen.
Die geven hun geld liever uit aan andere dingen, van sparen om eerder te stoppen met werken tot vaker op vakantie/nieuwe auto enz.

Een kennis van mij woont in een kleine woning (iets van 150.000), rijdt in een oude Golf en heeft een hoger inkomen dan mijn man en ik samen.
Niet iedereen wilt groot (en buitenaf) wonen.

Dat zijn toch vaak uitzonderingen. Zeker als je "teveel" verdiend of teveel geld op de bank over hebt, is dat niet zo gunstig en ook niet wat de meeste mensen kiezen.

Gemiddeld beginnen mensen jong, iets klein en goedkoop. Na groeien op de ladder, samenwonen, kinderen gaat men vaak toch door.
Voor de een is dat de max, voor de ander kan er daarna weer iets bovenop en zie ik toch grotendeels mensen doorstromen naar 2 onder 1 kap, vrijstaand, zelf bouwen etc.

Daarnaast ligt het aan je wensen; Wij zijn voor een stuk minder, maar een heel groot verbouw budget verhuisd naar een andere regio. Gezien de huidige rente zelfs lagere kosten, maar ook bewust gekozen.

Eengezinswoningen zijn ook niet meer zo goedkoop. Wil je in een dure regio paarden aan huis, is het voor veel mensen niet mogelijk. Maar er zijn ook nog steeds woningen met grond van gelijke waarde of goedkoper dan een gemiddeld huis in een dure regio.

Als je aan je max gaat zitten om paarden aan huis te houden, is dat ook een keus.

Feit is dat je het niet klakkeloos naast elkaar kan leggen, omdat elke situatie anders is. Kale huur of een all in stal, keuze vrijheid qua ruwvoer, goede rijbak etc.

Waar wij stonden op de veluwe, incl binnenbak met eb en vloed bodem of een andere stal met achterberg, kunnen wij hier niet mogelijk maken. Maar die kosten van de stal zijn verdeelt over x aantal paarden/klanten.

Wat TS vraagt; een huisje kopen en dan hopen dat bijv 5 mensen in pension komen om haar kosten te drukken is echt niet zo makkelijk. Je moet dan je eigen uren echt niet gaan rekenen, anders wordt het veel te duur. Maar je hebt wel de 24/7 zorg en verplichtingen of moet een schame maken met wisselende mensen op je erf die met jouw pension paarden bezig zijn.
Het gezeur alleen al is iets waar veel mensen van terugkomen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 13:48

_Penotti schreef:
Hier is de hypotheek wel hoger dan ons vorige huis.
Maar we wilden sowieso buitenaf gaan wonen, of de paarden dan mee konden of niet voor de rust.
Moet je dat dan in de berekeningen mee laten tellen dat woongenot?

De paarden zelf zijn nu goedkoper dan op pension.
En natuurlijk gaat er wel eens wat stuk en moet vervangen worden, maar wij hebben geen slopers dus op de eenmalige aanleg na is dat nu geen grote kostenpost meer.
Ook het onderhoud valt mee vinden wij.

Bereken dus altijd op dat je zo kunt betalen , nooit op verplichten pensionpaarden.

Precies dat. Hadden we geen paarden gehad, hadden we misschien een ander type huis gekocht en dan niet de grond.
Maar je koopt naar budget en wensen.

Het ligt ook wel aan je aantal paarden. Wij hadden er 6 nu 5 en zoveel in pension kost onze hypotheek niet meer dan ons vorige huis ( in duurdere omgeving dus )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:16

Ik woon hier anders tussen meerdere mensen die hun dure huis in bv Almere hebben verkocht en veel goedkoper hier zijn komen wonen.
Mensen die prima een vrijstaand huis daar hadden kunnen kopen/laten bouwen, maar besloten hebben voor minder geld hier vrijstaand te wonen, ver onder hun maximale leenbedrag.
Het is dus wel zo dat sommige groter/vrijer willen gaan wonen, maar daar niet perse extra voor willen betalen.
Daarom zijn wij ook verhuisd.
Waarom (toentertijd) meer dan 5 ton betalen voor een woning die wij voor 275 hebben kunnen kopen?

Wij zitten ook bij lange na niet aan ons maximale hypotheek.
Genomen op alleen mijn mans salaris en was ook niet het maximale.
En hoezo kun je teveel verdienen voor je koopwoning?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:19

Nee een max hypotheek hebben wij ook niet, maar ons vorige huis nog minder. Daar gingen we al met eigen geld inbreng wonen.
Eigenlijk woonde we daar belachelijk goedkoop.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:27

_Penotti schreef:
Nee een max hypotheek hebben wij ook niet, maar ons vorige huis nog minder. Daar gingen we al met eigen geld inbreng wonen.
Eigenlijk woonde we daar belachelijk goedkoop.

Dat hadden wij dus ook, ons vorige huis was zo goed als afbetaald waardoor we een hele leuke overwaarde hadden, dit nam je mee naar het volgende huis. Wij wonen wel in een dure regio om paarden aan huis te hebben, waren we wat werk betreft niet gebonden aan deze regio was de keuze voor ons ook makkelijk geweest. Maar helaas dat werkte niet zo, wie weet over een tijd wel.
Ook nu zitten we bij lange na niet aan wat we kunnen lenen. Ik wil graag ook nog kunnen blijven leven en bijvoorbeeld een nieuwe wasmachine kopen als de vorige het echt niet meer doet.
Ik zie dat helaas ook nog te veel om me heen, mensen die aan hun max zitten en niets meer kunnen. Dat lijkt me ook vreselijk om zo te moeten leven, dan is elk klein dingetje al een grote berg om te moeten overzien.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:31

Maar aan die max zitten ook veel mensen al in hun huisje in de woonwijk.
Niet raar natuurlijk tegenwoordig met die prijzen.
Maar ook omdat nu vakanties, telefoons, auto's erg belangrijk zijn en ik nog kom uit de tijd van sparen.
En ja er is een flink bedrag eigen geld in het eerste huis gegaan.
En dan heb ik het niet over de bijkomende kosten die tegenwoordig dan niet meer gefinancierd mogen worden.