Ervaringen eb en vloed bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Re: Ervaringen eb en vloed bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 10:13

Tussen de €30-€35 per m² moet je idd tellen.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 12:30

Of zelf aanleggen en dan zit je aan +- de helft van dat geld :D

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 11:57

Nog een vraag over de watertoevoer naar een eb-en vloed bak. Er wordt geadviseerd om leidingwater te gebruiken, maar dat stuit me wat tegen de borst. Hebben jullie hem ook op grond of slootwater? En hoe gaat dat als er een beregeningsverbod komt, zoals nu met deze droogte?
Ook wil ik graag weten wat voor pomp jullie gebruiken voor de watertoevoer. Alvast bedankt!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:09

Wij gebruiken leidingwater. +:)+

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 13:23

Change3x schreef:

Hoeveel leidingwater gebruikt zo'n bak?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:28

Hier ook een eb en vloed bak met afwateringssysteem zonder vlokken. Heel tevreden van! Is wel zelf aangelegd dus van prijzen heb ik geen idee maar was redelijk goedkoop.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:43

Niello schreef:
Change3x schreef:

Hoeveel leidingwater gebruikt zo'n bak?

Dat ligt eraan hoe nat je hem wil hebben. Maar veel. :D

Wij hebben geen mooi schoon grondwater dus vandaar dat wij hem op de leiding hebben staan.
Als je mooi schoon grondwater hebt zou ik hem zeker daarop aansluiten. :j

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 14:20

@change3x
Hoeveel is veel? Hoeveel leidingwater gebruiken jullie extra per jaar voor de bak, denk je?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:56

Wij zijn begonnen op leidingwater, maar je betaald je blauw... Wij hebben een grondwaterput laten boren.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 20:43

Laurievc schreef:
Wij zijn begonnen op leidingwater, maar je betaald je blauw... Wij hebben een grondwaterput laten boren.

Hadden jullie ook een ontijzeringsinstallatie nodig? En bevalt het nu op grondwater?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:08

Niello schreef:
Laurievc schreef:

Hadden jullie ook een ontijzeringsinstallatie nodig? En bevalt het nu op grondwater?

Wij hebben onder de ijzerlaag laten boren, dus geen ontijzering nodig :) Bevalt super, veel makkelijker!

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 13:51

Bedankt voor de reacties. Zoek nog iemand die ervaring heeft met een ontijzeringsinstallatie voor het grondwater. Hier ervaringsdeskundigen?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 17:37

Ff een schopje omhoog. Heb al enige tijd contact met Equisport voor de aanleg van een eb en vloed bak, maar ze zijn een stuk duurder geworden en hebben het razend druk. Weten jullie nog meer aanbieders in regio Brabant van vergelijkbare kwaliteit?

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 14:16

Ff een vraagje. Mijn huidige bak heeft een omheining die licht schuin geplaatst is. Bij ons nieuwe huis komt ook een bak. De leverancier meldde ons dat tegenwoordig alle omheiningen recht geplaatst worden. Twijfel of je dan niet steeds met je voeten of knieën er tegenaan komt. Wat zijn jullie ervaringen? Schuin plaatsen kan nog wel, maar is duurder.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:23

Niello schreef:
Ff een vraagje. Mijn huidige bak heeft een omheining die licht schuin geplaatst is. Bij ons nieuwe huis komt ook een bak. De leverancier meldde ons dat tegenwoordig alle omheiningen recht geplaatst worden. Twijfel of je dan niet steeds met je voeten of knieën er tegenaan komt. Wat zijn jullie ervaringen? Schuin plaatsen kan nog wel, maar is duurder.

Op stal hebben we een rechte bak. Mijn paard slingert soms nog wel eens, dus dat is vaak wel opletten dat je niet met je laars tegen het hek komt :D Ik vind persoonlijk schuin dus fijner

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 14:28

DBij ons is het recht, maar de omheining is 50 cm achter de boord van de bak geplaatst. Ideaal voor ons, onmogelijk om er tegen te komen tenzij je paard over de boord (treinbilzen) springt. Maar dan heb je wel een belangrijker probleem gok ik zo :+

Over waterverbruik zeiden ze mij 6000 l voor een 20x40 bak op warme dagen en 1/3 daarvan voor een eb en vloed bak om ze heel de dag perfect te houden. Bii mij zit er geopad en geofiber tussen en eigelijk sproei ik bijna nooit, houdt wel stabiel genoeg zo.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-20 07:49

Bedankt voor jullie info!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:31

Niello schreef:
Toch even nieuwsgierig, is jullie eb en vloed bak met dit noodweer plasvrij?

die waar ik wel eens kom is echt een k. ding. eb in de zomer en vloed in de winter. die enorme bui had een heus meer aangelegd. superleuk om doorheen te rijden maar niet waarvoor je zo een bak aanleg. Hij is niet nat te pompen want het water spiegel komt niet hoog genoeg. Daarbij hoor ik van mensen uit mijn omgeving dat de boel op een gegeven moment niet meer naar behoren werkt. Op deze stal zweren ze bij agterberg. Hebben beide in hun werk vele verschillende stallen en dus ook bodems en rijbanen gezien.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:53

Hier alles perfect.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:04

Hier ook alles perfect. De hele plaats was vanochtend nat en de weilanden ook maar mijn bak ligt er super strak bij hoor :D
Agterberg is met regen ideaal ivm mega goede drainage maar in de zomer mij teveel werk, stoffig en dus veel sproeien. Ik kan met mijn equisport bodem ieder moment van de dag gaan rijden zonder mezelf ergens druk over te hoeven maken. De bodem is altijd hetzelfde of het nu 30 graden is of een mega regenbui voorbij gekomen is.

Ik heb een rechte omheining, kom er eigenlijk nooit tegenaan :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:27

Vroeger ( in 2003) heb ik een heritage eb en vloed bak aan laten leggen , toen we nog in Belgie een pensionstal hadden, maar mijn ervaring is dat ik niet weer zou doen.

Wat ik best een punt vond was dat je in de zomer dus de bak vol met water zette, zodat je een mooie bodem had en als er een stortbui overheen kwam stond ie dus gewoon blank en ja dan moest die put leeg en duurde het uren voor de bak weer leeg was, naar mijn idee heb je dan meer aan een goed gedraineerde bak, die je af en toe sproeit.

Die bak werd gevuld met leidingwater wat dus water rekeningen van 1800 euro opleverde...

Deze had overigens wel een rechte omheining ook, zo'n wit kunststof hek, zag er wel mooi uit :)

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:29

kimmie261 schreef:
Vroeger ( in 2003) heb ik een heritage eb en vloed bak aan laten leggen , toen we nog in Belgie een pensionstal hadden, maar mijn ervaring is dat ik niet weer zou doen.

Wat ik best een punt vond was dat je in de zomer dus de bak vol met water zette, zodat je een mooie bodem had en als er een stortbui overheen kwam stond ie dus gewoon blank en ja dan moest die put leeg en duurde het uren voor de bak weer leeg was, naar mijn idee heb je dan meer aan een goed gedraineerde bak, die je af en toe sproeit.

Die bak werd gevuld met leidingwater wat dus water rekeningen van 1800 euro opleverde...

Deze had overigens wel een rechte omheining ook, zo'n wit kunststof hek, zag er wel mooi uit :)
Uren voor de bak leeg is? Oeps... Mijne (30x70) stond afgelopen week na een wolkbreuk blank en was op een uur weer gewoon netjes berijdbaar :)

Ik vind het echt geweldig. Wij pompen wel uit grondwater. Eerste jaar leidingwater gedaan maar dat is inderdaad niet te betalen. :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 09:35

Het was zo erg dat ik zelfs weer contact opgenomen heb met heritage, die zeiden dat ik met hoosbuien de bak leeg moest laten lopen, al was dat midden in de nacht, net zo goed als dat die bak in de winter bevroor natuurlijk , maar dan moest ik om de 2 uur snachts het zand gaan lostrekken :+ , maar goed, misschien zijn de bakken inmiddels beter , we zijn 17 jaar verder.

Maar dat ie met regen binnen een uur droog zou staan was wel beloofd , en dat was ook de reden dat ik voor zo'n bak was gegaan ipv een gewoon goed gedraineerde.

Dit was uren na een nachtelijke bui:
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 10:00

Ze zijn fijn te rijden maar met warm weet vind ik ze wel stinken. Soort vis geur :+ en ze worden snel groen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 11:44

Mijne is helemaal niet groen? En stinken doet ie gelukkig ook niet haha!
Na een flinke bui kun je zo de schuif open zetten en is ie binnen een half uur leeg. Maar net zoals vannacht dat er een enorme hoeveelheid water is gevallen daar zie ik niks meer van zodra ik de volgende ochtend buiten kom. Omdat het dan vanzelf weer weg loopt maar als het net voordat je wil gaan rijden enorm gaat regenen dan gelijk de schuif open en even wat langer poetsen dan normaal *D

Ik heb pas 1 keer gereden dat het vlak daar voor enorm begon te plenzen. Toen dus gelijk die schuif open en een half uur later was de bak helemaal leeg. Kon gewoon rijden.