Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Duhelo schreef:Goh, het teveel paarden is ook afhankelijk van de indeling.
Als er pakweg op die track rondom rond 4 grotere ruimtes gemaakt worden, met in iedere ruimte een degelijke verharding en minstens 2 weide-ruiven, waar dan ook constant voer beschikbaar is, dan heb je al een heel ander zicht dan als die 25 paarden op een paddockje moeten komen om te kunnen eten.
Als er voldoende track en ruimte is dan zie je wel dat ze zelf kleinere groepjes vormen. Enige wat dan wel nog belangrijk is is de breedte van de tracks, ik denk dat je toch wel op minstens 8-10 m moet rekenen.
Het bijvoeren kan op zich gerealiseerd worden met een krachtvoerautomaat op chip. Of desnoods handmatig een vitaminebrok (lexa heeft bv vitaminecobs, hebben de grootte van een snoepje, een aantal snoepjes per paard per dag voorziet in alle vitamines en mineralen, en kan je dus prima uit de hand voeren.)
xamavix schreef:Maar voor de rest het gezeur over te weinig ruimte is dus absoluut niet waar, het gaat echt om indeling. Natuurlijk als je een vierkante paddock maakt van 3ha voor 25 paarden is dat te klein, maar een PP werkt qua indeling heel anders
Robijntjah schreef:Ik heb er 6 lopen op een hectare. Ik wens je veel succes.
Ir111 schreef:xamavix schreef:Maar voor de rest het gezeur over te weinig ruimte is dus absoluut niet waar, het gaat echt om indeling. Natuurlijk als je een vierkante paddock maakt van 3ha voor 25 paarden is dat te klein, maar een PP werkt qua indeling heel anders
Je kunt het gezeur vinden maar je vraagt wat mensen overhebben voor wat jij aanbiedt. Ik vind het te vol en heb daar dus geen geld voor over. Meer niet. En ja, ik snap hoe een paddock paradise werkt.
Jammer dat je zo reageert want je vraagt informatie van 'potentiele' klanten. Als je dan op deze manier reageert maakt dat voor mij persoonlijk minder aantrekkelijk om bij je te komen staan. Je vraagt om een mening, die krijg je en dan noem je mensen een zeur als ze iets zeggen dat je niet aanstaat. Dat snap ik niet.
Ik wens je oprecht veel succes met je plannen. Het klinkt leuk en er zijn vast mensen die wél passen bij wat je aanbiedt!
Cioccolato schreef:Hmm.. Ik vind het een groot nadeel dat er in de zomermaanden (sws) erg weinig gras is. Liever op de wei dan in een pp.... Ik gebruik achter ijzers. Dus nog een reden om af te vallen. Ik hou niet van grote groepen..
Het is allemaal zo persoonlijk. Ik zou er dus niet voor kiezen.
Temeraire schreef:Cioccolato schreef:Hmm.. Ik vind het een groot nadeel dat er in de zomermaanden (sws) erg weinig gras is. Liever op de wei dan in een pp.... Ik gebruik achter ijzers. Dus nog een reden om af te vallen. Ik hou niet van grote groepen..
Het is allemaal zo persoonlijk. Ik zou er dus niet voor kiezen.
Het hele idee van een pp is juist dat ze niet teveel op de weide staan, dus dat lijkt me geen nadeel van deze plek.
Je behoort niet tot de doelgroep kennelijk dus dan zou je er inderdaad niet voor kiezen, lijkt me dan niet iets voor TS om rekening mee te houden.
ruitje schreef:En wat betreft de prijs: Bokt is daarin nooit een goede. Als ik onze stallingsprijs vergelijk komt dat nooit uit op wat bokt zou 'willen betalen' . Dat is ook wel logisch, want als je het berekend vanuit wat iemand wil betalen, krijg je iets heel anders dan wat wij nodig hebben om rendabel te draaien
ruitje schreef:En wat betreft de prijs: Bokt is daarin nooit een goede. Als ik onze stallingsprijs vergelijk komt dat nooit uit op wat bokt zou 'willen betalen' . Dat is ook wel logisch, want als je het berekend vanuit wat iemand wil betalen, krijg je iets heel anders dan wat wij nodig hebben om rendabel te draaien
Nibbit schreef:En als je het eens omdraait![]()
Wat zijn je kosten per jaar aan;
Hypotheek
Onderhoud en bemesting wei
Onderhoud bak (en uitbreiding)
Afvoer mest
Aankoop hooi / krachtvoer / water
Arbeid
Deel dat dan door het aantal paarden.
Iedereen kan wel wat roepen maar onder de streep zal het positief moeten uitkomen.. (Tenzij je een filantropische instelling bent)
xxCYNNxx schreef:Maar als het complete stuk 3 ha is, dan is dat toch nooit groot genoeg voor zoveel paarden.
Woning gaat er nog vanaf, de 2 bakken, de longeercirkel, de poetsplaatsen, de schuilstal...en ik neem aan dat je ook nog wel wat privetuin voor jezelf overhouden. Dan nog parkeerplek voor je klanten en sowieso tussen alles bestrating etc.......
Blijft er gok ik zo'n 2 ha over voor de pp. Iets meer misschien.
Of ik begrijp het verkeerd wat betreft dat het gehele perceel 3 ha bedraagt.
xamavix schreef:Duhelo schreef:Goh, het teveel paarden is ook afhankelijk van de indeling.
Als er pakweg op die track rondom rond 4 grotere ruimtes gemaakt worden, met in iedere ruimte een degelijke verharding en minstens 2 weide-ruiven, waar dan ook constant voer beschikbaar is, dan heb je al een heel ander zicht dan als die 25 paarden op een paddockje moeten komen om te kunnen eten.
Als er voldoende track en ruimte is dan zie je wel dat ze zelf kleinere groepjes vormen. Enige wat dan wel nog belangrijk is is de breedte van de tracks, ik denk dat je toch wel op minstens 8-10 m moet rekenen.
Het bijvoeren kan op zich gerealiseerd worden met een krachtvoerautomaat op chip. Of desnoods handmatig een vitaminebrok (lexa heeft bv vitaminecobs, hebben de grootte van een snoepje, een aantal snoepjes per paard per dag voorziet in alle vitamines en mineralen, en kan je dus prima uit de hand voeren.)
De meeste breedte is inderdaad 10 'm, alleen een heel klein stukje is 4 door een verkeerde hoek icm slootje. Ze hebben inderdaad veel breedte stukken met hooiruiven en schuilplekken. Dat met het bijvoeren is inderdaad iets waar we over moeten gaan nadenken. Maar voor de rest het gezeur over te weinig ruimte is dus absoluut niet waar, het gaat echt om indeling. Natuurlijk als je een vierkante paddock maakt van 3ha voor 25 paarden is dat te klein, maar een PP werkt qua indeling heel anders