Slijtvast, groot hooinet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Re: Slijtvast, groot hooinet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 16:28

Ik heb een kennis die visser is. Van hem een afgekeurd stuk visnet gekregen. Daar heb ik zelf een hooinet van gemaakt. Je kunt hem zo groot maken als je wilt en heeft mooie kleine mazen. Super.

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 16:58

ik heb de xl netten van waldhausen (welkoop) met 4,5 cm maasbreedte. Kun je mooi langstengelig hooi in voeren zonder dat ze gefrustreerd raken. Heb ook de shires greedy xl. (agradi) Megagroot maar wel iets kleinere maas dacht ik. Deze laatste gebruik ik altijd voor de nacht. Wordt aan beide netten flink gerukt en geplukt maar al 2 jaar zonder problemen in gebruik

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:12

pluisje88 schreef:
Wicky schreef:
Ik heb goede ervaringen met de netten van equiculinair, zowel de 3x3 als de 4,5x4,5 maasbreedte. Gaan hier jaren mee, terwijl er meerdere Haflingers tegelijk uit eten

https://equiculinair.nl/slowfeeder-hooi ... large.html

Hoeveel hooi krijg jij erin? In de beschrijving staat 8 tot 10 kg voordroog dat zou betekenen dat er amper 4 kg hooi in zou passen ofzo..?

Ik krijg in dit net meer dan een half pak hooi, vier tot vijf plakken passen. Hooi bevat minder vocht, is lichter dus past er qua gewicht vast meer in dan 10 kg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 17:44

Hoeveel kg wil je wel niet voeren dan? Even gekeken en in dit net krijg je inderdaad wel kilo of 14 hooi.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 17:47

Yvank_ schreef:
Hoeveel kg wil je wel niet voeren dan? Even gekeken en in dit net krijg je inderdaad wel kilo of 14 hooi.

Onbeperkt. Dus meer dan ze op eet :j

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:10

Zijn degenen met een net in stal niet bang dat paard met een tak van een ijzer erin blijft hangen?
Ik zit om die reden te kijken naar de hooitas van little bit. Daar zou 12 kg in moeten kunnen maar vraag me af of dat wel echt zo is. En hij is duuuur

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 18:29

zodiacje schreef:
Zijn degenen met een net in stal niet bang dat paard met een tak van een ijzer erin blijft hangen?
Ik zit om die reden te kijken naar de hooitas van little bit. Daar zou 12 kg in moeten kunnen maar vraag me af of dat wel echt zo is. En hij is duuuur

De mijne heeft geen ijzers :) anders zou ik het wel een dingetje vinden ja..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:39

pluisje88 schreef:
Yvank_ schreef:

Onbeperkt. Dus meer dan ze op eet :j

Ja maar je weet toch wel hoeveel ze eet? Mijn paard heeft ook onbeperkt. Meten is weten. In de meeste grote netten gaat wel kilo of 14 voor alleen de nacht is dat toch wel onbeperkt neem ik aan? Dat eten ze hier onbeperkt over de gehele dag.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 18:44

Ze eet de ene keer meer dan de andere keer maar een kg of 10/11 gemiddeld. Een net van 8-10 kg is dus te klein want dan is er geen “over” dus is het niet meer onbeperkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:46

Mijn net van de EJ gaat nu de tweede winter in (of de derde? Ik weet het niet meer..) maar goed, die gaat dus wel even mee :)) Is een flink net, mijn 2,5 jarige Tinkermerrie van 1.60 en zo'n 600 kilo eet er de hele nacht van en heeft dan nog over. Netten zijn niet duur en bij mij dus echt wel slijtvast. En Feyre doet er niet zachtzinnig mee := Kan denk ik 12-15 kilo in? Het net voelt vaak zwaarder dan een zak voer :')

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:50

zodiacje schreef:

Die van mij heeft geen ijzers, dus dat probleem heb ik niet. Het net hangt dus ook gewoon op de grond. Als je paard wel ijzers heeft dan zou je het net ook hoog kunnen hangen, dan kan hij er ook niet zo maar in blijven hangen of je paard moet rare capriolen uit halen op stal.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 18:55

Marith_Ov schreef:
zodiacje schreef:

Die van mij heeft geen ijzers, dus dat probleem heb ik niet. Het net hangt dus ook gewoon op de grond. Als je paard wel ijzers heeft dan zou je het net ook hoog kunnen hangen, dan kan hij er ook niet zo maar in blijven hangen of je paard moet rare capriolen uit halen op stal.

Benen zwaaien best hoog bij rollen en je paard te hoog laten eten ie bewezen ongezond.
Maar zonder ijzers is het idd geen probleem

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:15

Rollen op stal heb ik inderdaad niet aan gedacht. En hoog ophangen is inderdaad niet gezond, maar met ijzers in een net hangen is vaak nog ongezonder. Dan zou je haast aan een lage ruif moeten denken die dusdanig dicht is dat ze er geen been in kunnen krijgen en dan daarin bijvoorbeeld een net vastleggen

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:38

Heb je al eens gekeken naar https://littlebitfeeders.com/ ? Stevige hooizakken, bij ons hebben alle paarden en pony's er een, ik denk nu bijna een half jaar, en ze doen er goed mee.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:37

liberty schreef:
Heb je al eens gekeken naar https://littlebitfeeders.com/ ? Stevige hooizakken, bij ons hebben alle paarden en pony's er een, ik denk nu bijna een half jaar, en ze doen er goed mee.

Deze had mijn merrie in twee weken kapot...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 21:47

liberty schreef:

Ik ken mensen die hem hadden. Ik vind ze veel te duur, te klein en veel te snel kapot.