Als je paard schopt, terugschoppen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:37

verootjoo schreef:
Heb je ooit wel eens een kudde paarden gezien, dan weet je hoe het er in het 'echt' aan toe gaat bij paarden onderling. Zo staan bij mijn pony nog 15 andere pony's op stal, en 1 paard is de leider. Hij loopt altijd voor op, drinkt altijd als eerst, en andere paarden wagen het niet om hem aan de kant te duwen om aan hem te schuren. Doen ze dat wel, hebben ze een echte mep te pakken van de leider. De leider echter loopt alle andere paarden omver, duwt ze weg bij de drinkplaats, en komt wél in hun territoria. En dit heb ik niet uit een boekje, ik moest met bio een praktische opdracht doen over gedrag. Ik heb het over 'mijn' kudde paarden gedaan, en bekeken wat de rangorde is, en hoe de communicatie onderling is.

jep!
Ik ben ook tegen zinloos geweld ( avatar Knipoog ) Maar een paard moet zijn grenzen hebben voor je eigen en voor zijn veiligheid. Als mijn paard zou trappen krijgt ie een knoerterharde terug en mag hij even niet bij me in de buurt komen ( uit te kudde gestoten..TIJDELIJK!)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:48

sofieenhans schreef:
Oh, jij hebt zo eentje. Eentje die opzij gaat omdat hij bang is om een schop te krijgen. Wel, dan mag je enorm trots zijn op jezelf.
Zoals ik al zeg, heb je een paard die je vertrouwd en aanvaard als leider, dan zal je geen probleem hebben om hem zelfs in zijn stal op te zadelen.

Ik geloof dat jij nog nooit mijn paarden hebt gezien Haha! .
2
levensgenieters, 1tje die niet graag heeft dat er met haar gefrutst word maar dat toch toelaat omdat ze weet dat ik haar leider ben, supervriendin onder het zadel en TOTAAL geen schrik van mij of de zweep. ik kan met een zweep staan zwaaien en klakken achter haar kont, als ik met mijn lichaam het signaal niet maak dat ze moet vooruitgaan dan kijkt ze nog niet eens naar die zweep.

En een ander die mij hinikend begroet, mij volgt als een schoothond, lekker tegen mij aan komt knuffelen, in mijn zakken zoekt naar snoepjes en de hele tijd met haar oortjes naar voor, ookal zal ik mijn arm bruusk opheffen..(en ja hoor zij hebben alletwee al eens een tik of schop gehad als ze echt tever gingen)

Ik snap niet waar jij de redenering haalt dat als mijn paard schopt en ik schop terug, hij bang van mij is geworden. Ik sla mijn paard heus niet voor de minste kleinigheid, alleen voor dingen als vals bijten en stampen. En als ik mijn paard vraag om even om te gaan, doet ze dat niet met een angstsprong een meter omvliegen en knorren, maar gewoon als ze aan het eten is op haar dooie gemakje een pasje opzij en ik kan door, en zij doet gewoon verder. Mijn paarden hebben alles behalver schrik voor mij hoor, ze weten alleen dat als ze stout zijn ze een tik krijgen (en ik kom nog eens niet in de buurt van 1/10de van hun eigen lichaamsmassa, dus zo pijnlijk zal zoiets wel niet zijn) en als ze braaf zijn worden ze uitbundig beloont Lachen
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 09-02-04 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:48

Ja, zeker weten.
Bijten ook, paard heeft het 1x gedaan, toen hard met een zweep op zijn neus geslagen, en hij heeft na 7 jaar niet een keer meer gebeten.
Daar ben ik heel duidelijk in, maar ik zal nooit mijn paard slaan/schoppen als het niet terecht is..

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:51

sofieenhans schreef:
Zijn jullie niet beschaamd????

Nee!

Citaat:
Kom je in zijn teritorium, doe je iets die hij niet goedkeurt dan is zijn enige verdediging weglopen. Staat hij vastgebonden, dan slaat hij. hij kan het niet zeggen of roepen.

O jawel hoor... hij kan met zijn oren plat je aankijken..dat zou genoeg moeten zijn als jij lager staat in rang en dan is het aan jouw om uit zijn territoruim te gaan, doe je dat niet, krijg je een schop en uiteindelijk zit je met een onhandelbaar dominant paard...

Ik hoef mijn paard niet vast te zetten, hij heeft maar te blijven staan! En dat heb ik niet bereikt door hem te schoppen of slaan, maar simpleweg de grens aan te geven.
Hij kiest ervoor om bij mij te blijven staan! Zo kiets hij er ook voor om mij niet te schoppen.

Citaat:
'Een leider laat niet over zich heenlopen' werd hiervoor gezegd. Als je een leiderspositie hebt tegenover je paard, dan zal hij u in geen geval schoppen!!

Ik snap niet dat je eerst de plank mis slaat en met deze zin de spijker op zijn kop!
Als je idd een leiderspositie hebt dan zal een paard je niet schoppen tenzij jij dat vertouwen ( in de leider, jij dus) beschaamd door bv een onterechte bestraffing of een verkeerd zittend zadel aan te singelen of iets dergelijks. Dan is het 'terecht' dat hij aangeeft dat hij niet blij is.. maar als je die signalen van niet blij zijn op tijd ziet ( oren plat/happen) Dan hoeft het niet eens tot schoppen te komen!

Citaat:
Wanneer je terugschopt dan stel je u gewoon onderdanig op in plaats van stoer en leider.

En hier mis je weer...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:53

Als ik een schop krijg of wordt gebeten door een paard, laat ik hem of haar alle hoeken van de box zien, en niet zo zachtjes ook. Gebeurt daarna ook nooit meer. Is in 1 keer duidelijk.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 21:59

Ik kreeg laatst een trap in de stal, en ik heb mijn paard toen niet teruggeschopt maar juist gerustgesteld. Dit was puur een trap uit volledige doorgedraaide angst terwijl hij niet weg kon (ruimte van 3 x 3). Voor mij was dit een moment waaruit blijkt dat hij nog geen 100 % vertrouwen in mij heeft (anders was hij wel rustig gebleven) en moet ik daar dus nog aan werken. Als ik hem meteen finaal in elkaar had gebeukt had ik daarmee nog meer respect/vertrouwen verloren dan ik ermee gewonnen had.

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:04

cornelie schreef:
Dit was puur een trap uit volledige doorgedraaide angst terwijl hij niet weg kon (ruimte van 3 x 3)

Waar was hij zo bang voor/van?

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:09

Ja hoor......de hengsten krijgen gewoon een shop terug (weet wel wáár je schopt natuurlijk) het gaat om het schrik-effect niet om de mate waarmee je schopt. Ben wel razend snel met je reactie anders snapt het paard er niets meer van......

De merries krijgen een snelle tik en hebben dat meestal maar één of twee keer nodig, daarna weten ze wel beter. Hengsten geeft ik bewust géén tik. Vaak zijn ze daar niet van onder de indruk en moet je ze zo vaak een tik geven dat ze uiteindelijk shuw voor de hand worden.

Gelukkig hoef ik maar zelden te corrigeren, maar als ik corrigeer doe ik het wel "goed" . Liever 1 duidelijke "afstraffing" dan 100 wazige.

En nee, het is niet zielig.......zielig is een paard zonder duidelijke leider. Daar worden ze zeer onzeker van!!!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:18

ArwenLune schreef:
Ik ben Rowan z'n leider. Als ik er langs wil, moet hij aan de kant. Als ik in z'n stal wil, dan heb ik het volste recht. En als ik zijn toegang tot de voerbak wil blokkeren, dan mag dat. Word hij onrustig van, maar niet boos. Want ik sta boven hem. Een hoger in rang staand paard mag hem ook wegjagen van zijn eten, en een hoger in rang staand mens heeft dat recht ook. En natuurlijk doe ik dat laatste praktisch nooit, maar het KAN wel. Omdat hij me respecteerd. En persoon die zich opzij laat duwen, laat bijten, trappen en de stal uitjagen, kan in de ogen van een paard nooit een leider zijn. En leider zou dat simpelweg nooit accepteren.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Je paard moet je helemaal als leider erkennen, voor hem/haar ook rustiger.
Toch hoef je niet te schoppen (zie mijn eerdere opmerking). Er zijn eigenlijk twee dingen van belang:
- Zien wat een paard wil/zal gaan doen (als je je paard goed kent, en vooral als je hem met anderen samen ziet leer je dat)
- Je eigen houding is heel erg belangrijk.
Toen we onze pony net hadden, rende ze met haar oren plat en tanden bloot op me af. Doodeng. Als ze dan bij je was, draaide ze om om te trappen. In het begin wist ik niet wat ik hiermee moest. Je springt natuurlijk bang opzij en wordt kwaad. Later ben ik de boeken van Hempfling gaan lezen en heb leidoefeningen gedaan.
Ik begreep dat ik door mijn houding heel duidelijk kon maken wat ik van haar wilde of niet wilde. Je hebt er veel aandacht en wat lef voor nodig, maar elke keer als het lukt, wordt je overtuigender.
Voor mij is ze nu een 'druk op de knop' pony. Ze doet wat ik wil en wanneer ik dat wil. Ook met bijvoorbeeld "longeren" los in de bak. Ze doet alles op mijn lichaamstaal, ook omdraaien en zo.
Ons paard heb ik ook op die manier beleerd, het is echt duidelijk genoeg. Schoppen en slaan zijn niet persé nodig.

Overigens, zoals ik al eerder zei: ik vind het niet slecht (is paardengedrag), maar wil het zelf niet.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:21

cornelie schreef:
Ik kreeg laatst een trap in de stal, en ik heb mijn paard toen niet teruggeschopt maar juist gerustgesteld. Dit was puur een trap uit volledige doorgedraaide angst terwijl hij niet weg kon (ruimte van 3 x 3). Voor mij was dit een moment waaruit blijkt dat hij nog geen 100 % vertrouwen in mij heeft (anders was hij wel rustig gebleven) en moet ik daar dus nog aan werken. Als ik hem meteen finaal in elkaar had gebeukt had ik daarmee nog meer respect/vertrouwen verloren dan ik ermee gewonnen had.

Kijk dan is het wat anders, maar hier kan je ook heel erg de fout in gaan.
De merrie die ik nu rijd, heb ik in het begin veel van dat soort gevechten gehad. Ze was niets gewend, en bang voor elke beweging die ik maakte. Tegelijkertijd was ze vreselijk lomp en ongemanierd en liep constant door/over mij heen. Tja wat dan, kan haar gerust gaan stellen, want ja ze was ook bang. Maar hoe bang ze ook is, in principe moet ze ten alle tijde uitkijken voor mij. Je kunt het niet hebben dat een paard dat bang is, maar over je heen loopt/je in elkaar trapt. Hierin moet je dus heel consequent zijn. Als ze over mij heen liep om de stal uit te komen, terwijl ik nog niet door de deur was (vaak omdat haar weidemaatje wel weg liep en ze niet alleen achter durfde blijven) kreeg ze toch echt een tik terug. Ze heeft voor mij uit te kijken. Hier moet je wel heel consequent in zijn, en ik besef ook wel dat het geen zin heeft om een paard dat compleet in paniek is te blijven slaan.
Maar dit paard heeft zo wel veel respect voor mij gekregen is langzaam maar zeker meer voor mij uit gaan kijken. En het belangrijkste ze keek voor mij uit, en zag mij als leider.
Doordat ze mij als leider is gaan zien, kon ik met haar aan het werk en werd het voor mij een stuk veiliger. Op deze manier is ze mij ook steeds meer gaan vertrouwen. En van een compleet onhandelbaar en vreselijk bang paard. Is het een (soms een beetje te) zelfverzekerd paard geworden waar ik in de omgang echt alles mee kan. Paardje is helemaal aandachtsgeil geworden en is dol op alles en iedereen die maar langs loopt.

En achteraf zie ik ook in, waar in het begin fout liep. Ze had weinig (zelf)vertrouwen en een duidelijke leider nodig. Ik kende haar niet, en was te voorzichtig met haar.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:29

sofieenhans schreef:
geloof mij, wanneer jij je paard met respect behandeld en duidelijk maakt dat jij de leiding hebt, dan zal hij je ook wel respecteren. En neen,je laat niet zien wat hij wel of niet mag. denk je misschien dat een paard dat niet weet. hij weet precies wat hij wel en niet mag. hij is ook jong geweest,en heeft ook van zijn moeder geleerd. hij zal je natuurlijk wel testen, en proberen over de schreef te gaan. Speel zijn ma en tkomt wel goed.

Precies hij moet het leren
En hoe leert zijn moeder dat, door een schop of een knauw te geven als dat niet mag.
Dus hoe leer ik haar wat ik wel en niet toe sta, door een schop/duw/tik te geven als ze iets doet wat ik niet accepteer.
Als ik haar eten geef, heeft ze te wachten totdat de bak hangt en niet mij opzij te duwen om in die bak te duiken. Als ze aan het eten is, heeft ze het ook toe te laten als ik haar deken nog even vast wil maken.
En als ik één ding dus echt nooit zal accepteren is het wel dat ze mij schopt. Als ze los loopt, en ik niet in de buurt ben maar ze in een kudde paarden loopt mag ze haar territorium verdedigen. Maar ben ik met haar bezig, dan kijkt ze voor mij uit of ik nu in haar territorium kom of niet.
Als je paarden moet gaan vragen of je in de buurt mag komen, wordt het werken (zeker met jonge) paarden wel behoorlijk gevaarlijk.

Mniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 22:43

Ik schop inderdaad ook gewoon terug. Heb ik zelf ook geleerd: nooit zelf beginnen met slaan, maar als je geslagen wordt mag je terug slaan!!
Mijn paard kan dat soort dingen wel op het land doen ivm met zijn rangorde (staat behoorlijk bovenaan), maar ik sta toch wel weer boven hem!!
En ja, daar staat hij dan wel even raar van te kijken als ik hem dan een schop onder zijn hol verkoop. En daarna in ene lief doen en slijmen tegen me...... Scheve mond Gelukkig is het nog nooit voor gekomen dat ik hem alle hoeken van de stal heb moeten laten zien/voelen. Maar ik laat toch echt niet over mij heen lopen door zo'n 600 kilo!

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:14

RosiePosie"]
[quote="ArwenLune schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens. Je paard moet je helemaal als leider erkennen, voor hem/haar ook rustiger.
Toch hoef je niet te schoppen (zie mijn eerdere opmerking). Er zijn eigenlijk twee dingen van belang:
- Zien wat een paard wil/zal gaan doen (als je je paard goed kent, en vooral als je hem met anderen samen ziet leer je dat)
- Je eigen houding is heel erg belangrijk.
Later ben ik de boeken van Hempfling gaan lezen en heb leidoefeningen gedaan.
Ik begreep dat ik door mijn houding heel duidelijk kon maken wat ik van haar wilde of niet wilde. Je hebt er veel aandacht en wat lef voor nodig, maar elke keer als het lukt, wordt je overtuigender.
Voor mij is ze nu een 'druk op de knop' pony. Ze doet wat ik wil en wanneer ik dat wil. Ook met bijvoorbeeld "longeren" los in de bak. Ze doet alles op mijn lichaamstaal, ook omdraaien en zo.
Ons paard heb ik ook op die manier beleerd, het is echt duidelijk genoeg. Schoppen en slaan zijn niet persé nodig.

Overigens, zoals ik al eerder zei: ik vind het niet slecht (is paardengedrag), maar wil het zelf niet.

Ooit hengsten in je hand gehad?? En dan bedoel ik zowel jaarling, twee-jarige , drie jarige én volwassen dekhengsten?? Sorry, maar alleen op lichaamstaal alleen krijg je ze niet in het gareel hoor. Een hengst gaat nl net zolang door met proberen tot hij weet dat er sancties op staan. Een keer je vingertje opsteken en foei zeggen maakt op hen echt geen indruk hoor. De taal die zij wel verstaan is de taal zoals andere paarden die ook "spreken" eerst een waarschuwing (oren plat, dreigen of wat dan ook) géén reactie??? Dan gewoon van je KABOEM een flinke schop met twee achterbenen of een knauw in je achterwerk.

Dus waarschuw ik eerst.....géén reactie of willen overbluffen??.....kaboem schop voor zn kont!! Mijn tanden zijn helaas niet sterk genoeg voor een knauw in zn kont Haha! Dát is de taal die hengsten héél goed begrijpen en nog belangrijker, ook accepteren.

Respect voor "onze" KLAUS maar ik heb hem eens ongelofelijk zien staan klunzen met een Arabische hengst ...... boos kijken en hem de rug toe keren werkte niet bepaald. De hengst had zn kans toen al schoon gezien......

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden!

von12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 23:53

Met sommige reacties ben ik het eens met andere totaal niet.
Bij sommigen krijg ik de indruk, ik heb het paard betaald dus ik ben de baas. Je zult dat toch echt moeten verdienen. De baas ben je niet zomaar, je zult ook die capaciteit moeten hebben om een goed leider te zijn en dat moet je ook aan je paard bewijzen, als jij namelijk de leider bent zal hij ook volledig op jouw moeten kunnen vertrouwen, hij legt zijn leven in jouw handen. (net als in een kudde). Verder zal een paard nooit zomaar schoppen, hij zal zeker al fases van te voren aangegeven hebben, die jij wellicht of niet gezien hebt of bewust genegeerd.
Sophie hans ik begrijp wat je bedoelt met het respecteren van de ruimte van je paard(tenminste dat denk ik ) ik zal nooit zomaar op mijn paard aflopen en hem gelijk pakken, ik loop altijd rustig de wei in en steek mijn hand uit zonder hem aan te kijken en laat hem even ruiken, daarna ga ik naar hem toe en aai hem alvorens het halster aan te doen. Hij heeft nog nooit geschopt of gebeten en ik heb nog nooit hoeven slaan, het is gewoon duidelijk terwijl ik nog elke dag bijleer en als er iets misgaat zoek ik de fout bij mezelf en niet bij mijjn paard.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:10

In de wei laat een paard zich ook niet zomaar schoppen dan kan ie ook een trap terug verwachten. Mijn paard hoeft ook niet te trappen. Dan blijf ik ook niet zachtzinnig.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:15

Pegassa, je hebt gelijk, ik heb maar een paar maanden een hengst gehad. Die wel beet en als ik niet oplette met zijn voorbenen sloeg. Ik heb hem wel op zijn plaats kunnen zetten, maar een hengst is op den duur waarschijnlijk veel te machtig voor mij. Ik heb ook niet gezegd dat een schop geven per definitie fout is, alleen ik doe het niet.
Hoe Klaus Hempfling in het echt werkt, daarover heb ik geen oordeel, heb het nooit gezien. Maar ik vind zijn principes heel goed en heel bruikbaar.
Ik heb er veel aan gehad en heb er nog dagelijks profijt van.
Goed communiceren met paarden is nu eenmaal heel belangrijk. Beide partijen hebben daar heel veel profijt van.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:27

Schijnheilig Ik bijt ook gewoon terug.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:28

Ik straf natuurlijk ook liever niet dan wel. Ik baal er achteraf ook altijd van, maar ben me er terdege van bewust dat het soms echt noodzakelijk is. Leuk of niet leuk.........als ik niet zou ingrijpen maak ik het negatieve gedrag alleen maar erger...... tot een punt dat het voor niemand meer prettig is met zo'n paard om te gaan.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 00:33

von12 schreef:
Sophie hans ik begrijp wat je bedoelt met het respecteren van de ruimte van je paard(tenminste dat denk ik ) ik zal nooit zomaar op mijn paard aflopen en hem gelijk pakken, ik loop altijd rustig de wei in en steek mijn hand uit zonder hem aan te kijken en laat hem even ruiken, daarna ga ik naar hem toe en aai hem alvorens het halster aan te doen. Hij heeft nog nooit geschopt of gebeten en ik heb nog nooit hoeven slaan, het is gewoon duidelijk terwijl ik nog elke dag bijleer en als er iets misgaat zoek ik de fout bij mezelf en niet bij mijjn paard.

Dat doe ik ook als ik mijn paard uit de wei haal.
Maar zoals ik eerder ook al zei, in de wei vindt ik het een ander verhaal dan als je met hem bezig bent.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-04 01:04

Er staat hier op stal dus een merrie die echt ineens uit kan halen als je vlak bij haar loopt, hoeft niet per sé erachter te zijn, kan ook ernaast, dan draait ze wel even.... Niet alleen op stal, maar ook op de poetsplaats, de wei, bak, overal.
9 van de 10 keer doet ze het niet, maar als ze uithaalt doet ze het ook gelijk goed, oftewel er gaan 2 benen vol naar achteren. Ook als je op 2 meter van haar vandaan staat, en dan heb je dus geluk, sta je dichterbij heb je pech. En ik kan je vertellen dat ze aardig kan mikken....
Ze doet dit dus vaak niet naar degene die met haar bezig is, maar naar wie er dan ook toevallig loopt.
Hoe lossen de niet-schoppers hier dit op dan?

Van mij krijgt het beest een onwijze rotschop terug, die ze ook flink zal voelen, maakt niet uit waar ik haar raak, als ik haar maar raak.

Snowywhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:40

Nou die van mij ook, ik vind dat een paard je nooit of te nimmer mag schoppen/bijten.

Bijten heeft ze een keer gedaan... heeft ze ook geweten maar ze heeft het daarna nooit meer gedaan.

Ze wil af en toe nog wel eens een voetje omhoog tillen, maar als ik een schreeuw geef, dan zet ze hem vlug weer neer op de grond.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 15:48

Moet je je niet eens afvragen waarom je paard je schopt als je bij d'r buik komt? Misschien heeft ze wel pijn en wil ze je dat duidelijk maken.
Ik heb eerlijk ook wel eens een paard geschopt, ik was er 1 aan het aaien en die beet me opeens keihard in mijn shouder. AU!!!
Maar misschien moet je even onder d'r buik kijken wat er aan de hand kan zijn

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:25

Snowywhite schreef:
Nou die van mij ook, ik vind dat een paard je nooit of te nimmer mag schoppen/bijten.

Bijten heeft ze een keer gedaan... heeft ze ook geweten maar ze heeft het daarna nooit meer gedaan.

Ze wil af en toe nog wel eens een voetje omhoog tillen, maar als ik een schreeuw geef, dan zet ze hem vlug weer neer op de grond.

Ja zo is het bij mij ook.
Bijt ze mij, krijgt ze een mep op haar neus.
Trappen, een schop terug.
Na een paar keer is die van mij echt wel zo slim om dat nietmeer te doen.
Bij drijgen geef ik een EH!! en dan zet ze hem neer.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:25

Dolly heeft nooit getrapt, nou ja 1x naar een vlieg, en daar zat ik toevallig. Het moment dat ze me raakte schrok ze al verschrikkelijk en vond ik het niet nodig nog eens extra te schoppen of wat.
Wel bijt ze soms, gewoon uit boosheid voor iets (merries...). fijn voor haar dat ze boos is, maar bijten doen we niet aan, dan krijgt ze dus een tik (en nee niet altijd op haar hals, gewoon wat op dat moment het dichtstbij is..). ik sta gewoon boven haar, en dat weet ze. ze is heel lief en aanhankelijk en alles, maar soms probeert ze me toch uit, en daar beginnen we niet aan.
en nog iets, dat ze mij nu bijt is rot, maar stel dat ze een klein kindje bijt dat haar wil aaien? dan is meteen die hele hand weg, en kan ik ervoor opdraaien..

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 16:41

sofieenhans schreef:
Zijn jullie niet beschaamd????Damn, ik zou in de grond zakken van schaamte moest ik mijn paard een schop geven. Dit doe je toch gewoon niet. Als je paard je met opzet een trap geeft dan is er een reden voor, en die ligt 99% niet bij het paard, maar bij jezelf.
En ja, ik heb al een schop gekregen. Ik heb 2 maanden op het intesief gelegen. Tijd genoeg gehad om na te denken. De schuld lag bij mij. Ik was in fout. dat besef ik, en ik heb geen seconde de schuld op dat paard geschoven. Hij weet niet beter. Kom je in zijn teritorium, doe je iets die hij niet goedkeurt dan is zijn enige verdediging weglopen. Staat hij vastgebonden, dan slaat hij. hij kan het niet zeggen of roepen.
'Een leider laat niet over zich heenlopen' werd hiervoor gezegd. Als je een leiderspositie hebt tegenover je paard, dan zal hij u in geen geval schoppen!!
Als je paard wil schoppen, dan zie je dit toch aankomen. Ze zetten zich, laten het merken aan hun oren.
Wanneer je terugschopt dan stel je u gewoon onderdanig op in plaats van stoer en leider.
Met woorden en lichaamstaal kom je zoveel verder. En ja, met een goede en sterke'foei' kom je heel ver!!!!

Kom jij even foei zeggen dan, als er een steigerende Trix op je afkomt? Je mag het best een keertje komen proberen hoor, maar hoe hard je ook schreeuwt, die pony is nergens van onder de indruk.
Volgens mij kennen paarden geen territorium, toch? Dat hebben toch alleen de dieren die niet in groepsverband leven? Zou voor een kudde leider-paard trouwens een beetje banketstaaf zijn als hij niet in de buurt van zijn kuddegenoten mocht komen, DAT is pas een belediging voor een leider. Haha!
Dat een paard je niet zal schoppen als je een leiderpositie hebt, daar heb je wel gelijk in. Maar hoe wilde je dat op gaan lossen als je die positie nog niet hebt? Met alleen foei kwam IK er niet hoor, ze baggert gewoon over me heen, al roep je met een gigantische megafoon dat ze dat niet mag doen, daar raakt ze echt niet van onder de indruk.. *LOL*
En ja, dat ik dan wat fout heb gedaan, daar heb je dan ook gelijk in, je laat het gewoon niet zo ver komen dat je paard probeert het leiderschap over te nemen, maar als mens zijnde en de paardentaal niet zo geweldig begrijpende als paarden onder elkaar kunnen er fouten van jezelf insluipen waarder je paard dingen gaat proberen, zoals trappen.
En wat doe ik dan? Een flinke bagger trap teruggeven, Trix is een heel dominant paardje, en als ik dat niet doe loopt ze in no-time over je heen. Ik heb haar nu nog maar 3 keer echt een harde knal hoeven geven, nu is het duidelijk wie de baas is en zijn idd wat kleinere tekens genoeg om haar waarschuwen. Maar goed, als je dat wil houden moet je ongelovelijk consekwent (hoe schrijf je dat) zijn, want een paard merkt veel kleinere dingen op dan jij zelf, en zal dus ook, als ie een béétje dominant is snel doorhebben dat je bijvoorbeeld als leider veel pikt, een paard maakt daar gebruik van en zal steeds vaker proberen zelf de baas te worden. Sommige paarden worden er zelfs heel onzeker van, omdat ze niet weten wat ze nu met deze onduidelijke leider aan moeten. Trix durft bijvoorbeeld moeilijk alleen in een bak te blijven, dat is voor mij een teken dat ze me niet al te best vertrouwd, en ik dus ook geen al te beste leider ben. Blijf je echter dus zo duidelijk en consequent (zo dan? Haha! ) mogelijk, dan zal je paard er gewoon tevreden mee zijn en je niets flikken. Maar dat betekent dus dat je écht heel streng moet zijn, Trix moet na één zachte aanraking van mijn hand opzij gaan, anders kan ze een flinke tik krijgen. Als ik voet zeg, krijg ik die ook, als ik het bit voorhoud neemt ze die zelf aan en ze houdt haar hoofd stil als ik alles vast wil maken. Als ik op wil stappen staat ze stil, ook als ik het zadel erop wil leggen of aan wil singelen mag ze van mij geen vin verroeren. Eerder was ik in dat soort dingen niet zo streng, maar sinds ze me een keer goed aangevallen had, ben ik veel meer op gaan letten, en hoe duidelijker ik ben, hoe beter ze naar me gaat luisteren. Dus dingen die gister niet mogen, mogen nu ook niet, etc.