Lastige buren / pensionklanten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nietsmar

Re: Lastige buren / pensionklanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:57

Heb je nergens een plek waar jullie land hoger ligt dan de rijbak van de buren? }>

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:00

Ik zou het als staleigenaar vervelend vinden als mensen maar geulen gaan graven in mijn bak. Ik zou er voor zorgen de bak een goede bak is en drainage of weet ik wat voor goede bodem aan leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:29

Het lijkt me niet jouw taak dit op te lossen?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:26

Wat vervelend zeg.

Ik ken ook mensen waar ze een afwateringsdiscussie hadden.
Die vonden echter dat het water van de buren naar hun toe liep, terwijl de werkelijkheid precies andersom was.

Die hebben een grondwal aangelegd bij de erfgrens.

De buren verzopen toen in hun eigen water. :+

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:47

Ik heb altijd begrepen dat er 50cm tussen de erfafscheiding en weipalen moet zitten. Jullie paarden kunnen elkaar nu over het hek aanraken?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:21

MizzMontana schreef:
Echt bijzonder dat ze het zo oplossen en die reactie naar jou toe is al helemaal bizar!

Hier in de gemeente zou dat niet eens mogen bedenk ik me net, bak moet sowieso 5 m uit de erfgrens blijven.

Als dit zo is kan je ook flauw zijn wanneer ze zo door blijven gaan: klagen bij de gemeente, want waarschijnlijk hebben ze dan of geen vergunning, of hebben ze niet aangelegd wat op de vergunning staat.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:30

Wat mag hierboven zegt.
Je pensionhoudster doet er goed aan het kadaster eens te raadplegen om te zien hoe de erfscheiding exact loopt, en te informeren wat de lokale regels zijn omtrent de minimale afstand tussen weide-omheining en erfgrens. Daar zou dus als ze pech heeft ook uit kunnen komen dat zij zelf (ook) een strook weiland af moet staan. Maar ook dat de buren moeten inleveren.

In ieder geval, de beste oplossing zou m.i. zijn om in een nog te creëren tussenruimte (50 cm?) tussen beide percelen een kleine greppel te graven waar zowel het weiland van de pensionhoudster als de rijbak van de buren op af kan wateren.

Basis van het probleem hier is toch het gebrek aan tussenruimte op de erfscheiding. Waardoor ook de paarden contact kunnen maken, wat me ivm mogelijke ziekteoverdracht sowieso heel onwenselijk lijkt - ik zou dat persoonlijk nooit willen en zou dan liever zelf nog 50 cm eigen land opofferen dan de situatie zo laten.
Daarbij, als dit probleem niet opgelost wordt, blijft het een bron van irritatie over en weer en zit je voor je het weet in een Rijdende Rechter-situatie.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 21:02

mag schreef:
Ik heb altijd begrepen dat er 50cm tussen de erfafscheiding en weipalen moet zitten. Jullie paarden kunnen elkaar nu over het hek aanraken?

De paarden kunnen elkaar aanraken ja. Er is op dezelfde lijn als onze weipalen staan ook hun bakpalen/weipalen erin gezet.

Askja schreef:
Wat mag hierboven zegt.
Je pensionhoudster doet er goed aan het kadaster eens te raadplegen om te zien hoe de erfscheiding exact loopt, en te informeren wat de lokale regels zijn omtrent de minimale afstand tussen weide-omheining en erfgrens. Daar zou dus als ze pech heeft ook uit kunnen komen dat zij zelf (ook) een strook weiland af moet staan. Maar ook dat de buren moeten inleveren.

In ieder geval, de beste oplossing zou m.i. zijn om in een nog te creëren tussenruimte (50 cm?) tussen beide percelen een kleine greppel te graven waar zowel het weiland van de pensionhoudster als de rijbak van de buren op af kan wateren.

Basis van het probleem hier is toch het gebrek aan tussenruimte op de erfscheiding. Waardoor ook de paarden contact kunnen maken, wat me ivm mogelijke ziekteoverdracht sowieso heel onwenselijk lijkt - ik zou dat persoonlijk nooit willen en zou dan liever zelf nog 50 cm eigen land opofferen dan de situatie zo laten.
Daarbij, als dit probleem niet opgelost wordt, blijft het een bron van irritatie over en weer en zit je voor je het weet in een Rijdende Rechter-situatie.

Onze staleigenaar daar heb ik vanavond mee gesproken en hij wil geen ruzie en laat dus over zich heen lopen door de buren.
Wij hebben in de eerste weide een stuk al afgezet zodat de paarden niet eraan komen. Ga in de 2e en 3e wei ook maar WEER draad plaatsen :|

Heb geluk dat als het uit de hand loopt ik onze eigen weide kan gebruiken dus kan gewoon weg als ik wil.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:07

mag schreef:

Nee hoor.
Het is vaak wel aan te raden, maar niet verplicht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:15

MukiwaCobs schreef:
Onze staleigenaar daar heb ik vanavond mee gesproken en hij wil geen ruzie en laat dus over zich heen lopen door de buren.
Wij hebben in de eerste weide een stuk al afgezet zodat de paarden niet eraan komen. Ga in de 2e en 3e wei ook maar WEER draad plaatsen :|

Pfff dat vind ik moeilijk hoor. Ik snap dat je staleigenaar geen ruzie wilt, maar jij bent wel betalende klant en dan zou ik het toch wel fijn vinden als de staleigenaar aan mijn kant van het verhaal zou staan. En dat jij dan nog voor de oplossing moet zorgen, vind ik helemaal gek eigenlijk.
Pas op met die gedeelde verantwoordelijkheid voor grond die puntje bij paaltje toch niet van jou is. En dan spreek ik uit eigen ervaring. Ik was ook de verantwoordelijke van grond die niet in mijn eigendom was: in het kort, jij hebt de zorgen, maar te weinig zeggingskracht wezenlijk iets te veranderen. Dat brengt sowieso frustratie met zich mee.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 21:24

Gini schreef:
MukiwaCobs schreef:

Pfff dat vind ik moeilijk hoor. Ik snap dat je staleigenaar geen ruzie wilt, maar jij bent wel betalende klant en dan zou ik het toch wel fijn vinden als de staleigenaar aan mijn kant van het verhaal zou staan. En dat jij dan nog voor de oplossing moet zorgen, vind ik helemaal gek eigenlijk.
Pas op met die gedeelde verantwoordelijkheid voor grond die puntje bij paaltje toch niet van jou is. En dan spreek ik uit eigen ervaring. Ik was ook de verantwoordelijke van grond die niet in mijn eigendom was: in het kort, jij hebt de zorgen, maar te weinig zeggingskracht wezenlijk iets te veranderen. Dat brengt sowieso frustratie met zich mee.

Tsja, ik moet me aan de regels houden helaas. Mocht het zo uit de hand lopen dan vertrek ik gewoon.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:28

Met de stalhouder bespreken of een verhoging ( border oid) gemaakt kan worden.
Het zand wat meespoelt zorgt voor verarming van zijn grond. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 21:39

Ineke2 schreef:
Met de stalhouder bespreken of een verhoging ( border oid) gemaakt kan worden.
Het zand wat meespoelt zorgt voor verarming van zijn grond. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Zoals hierboven gezegt wil de staleigenaar niks eraan doen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:40

Betaalt de stalhouder wel de extra draad die je wilt spannen?

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 21:41

Gini schreef:
Betaalt de stalhouder wel de extra draad die je wilt spannen?

Nee, dat betaal ik zelf

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:06

Zo dan, als hij niks wil doen zou ik er zelf echt geen geld in stoppen.
Als het te erg wordt dan maar opstappen. Blijkbaar is “ goed” contact met de buren hem liever dan het behoud van zijn land en zijn pensionklanten.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:15

Gini schreef:
MukiwaCobs schreef:

Eerlijk gezegd zou ik als pensionhouder ook geen ruzie met mijn buur willen hebben om iets wat een klant stoort maar mij niet zo. Meestal heb je langer met je buur te maken als met die klant. Ze zegt zelf al ik kan zo vertrekken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:20

Gini schreef:
Pfff dat vind ik moeilijk hoor. Ik snap dat je staleigenaar geen ruzie wilt, maar jij bent wel betalende klant en dan zou ik het toch wel fijn vinden als de staleigenaar aan mijn kant van het verhaal zou staan.

Tsja TS is betalende klant, die komt alle dagen (?) een paar uurtjes en gaat dan weer, zoals ik het lees heeft ze ook eigen land dus wie weet hoe lang ze daar zou blijven staan.
De stalhouder woont de hele dag naast de buren, geen idee wat het gebruiksdoel is met de grond maar als stalhouder er verder geen plannen mee heeft behalve nu wat paardjes van een ander erop dan zou ik daar eerlijk gezegd ook geen burenruzie voor over hebben.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:34

eilleen333 schreef:
Het enige wat je kan doen is bij jouw pensionhouder aangeven dat een deel van de weide onbruikbaar is. En dat dat of financieel gecompenseerd zou mogen worden, of de buren moeten stoppen met geulen graven.

de meeste mensen hebben niet in hun contract staan hoeveel weide er exact gehuurd is. daarbij.. ook met water is het bruikbaar. In de meeste contracten staat sowieso niks over de staat vd weide (bv dat er gras moet groeien) Dit advies raakt dus kant noch wal.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:39

Maar TS, je hebt dus blijkbaar zelf een stuk grond waarom ga je daar dan niet heen met je paard?
Ik vind het wel beetje banketstaaf dat je zegt als het uit de hand loopt ga ik pas weg naar mijn eigen land. Komt bij mij een beetje over als, ik zoek ruzie om een beetje water en als het uit de hand loopt ga ik wel en laat ik de pension eigenaar met de ellende achter.
Als er echt geen middenweg is en je niet samen met beide partijen tot een oplossing kunt komen waarom dan wil je daar dan nog blijven?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:12

IHN schreef:
eilleen333 schreef:
Het enige wat je kan doen is bij jouw pensionhouder aangeven dat een deel van de weide onbruikbaar is. En dat dat of financieel gecompenseerd zou mogen worden, of de buren moeten stoppen met geulen graven.

de meeste mensen hebben niet in hun contract staan hoeveel weide er exact gehuurd is. daarbij.. ook met water is het bruikbaar. In de meeste contracten staat sowieso niks over de staat vd weide (bv dat er gras moet groeien) Dit advies raakt dus kant noch wal.

Nou, als ik er qua faculteiten op achteruit ga, ga ik daar wel een gesprek over aan met mijn stalhouder (en die gaan daar dan ook in mee).
Zo verplaatste mijn paard van paddock A naar paddock B, maar daar was minder schuil mogelijkheid. Dan komt er een stal bij.
Ik betaal voor bepaalde faciliteiten, bepaald oppervlak waar ik gebruik van kan maken. Als dat minder wordt, of het land is zo nat dat ze er echt niet veilig kunnen lopen, dan wordt daar wat mee gedaan.
Maar goed, moet zeggen dat ik ook wel op de chillste stal ever sta nu.

Maar als je wei hierdoor niet te gebruiken is, is het toch logisch dat er iets mee gedaan wordt? Vind ik. Als ik een woning huur, en ik moet de zolder ineens afstaan, gaat er ook iets gebeuren met mijn huur hoor :) kwestie van goed communiceren en goede afspraken maken.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 23:35

AmyJamess schreef:
Maar TS, je hebt dus blijkbaar zelf een stuk grond waarom ga je daar dan niet heen met je paard?
Ik vind het wel beetje banketstaaf dat je zegt als het uit de hand loopt ga ik pas weg naar mijn eigen land. Komt bij mij een beetje over als, ik zoek ruzie om een beetje water en als het uit de hand loopt ga ik wel en laat ik de pension eigenaar met de ellende achter.
Als er echt geen middenweg is en je niet samen met beide partijen tot een oplossing kunt komen waarom dan wil je daar dan nog blijven?

Omdat daar een hengst loopt en mijn paard is geschoren. Op ons eigen land is alleen maar een schuilstal

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 23:38

Hier kan wel een slotje op :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:40

Zo werkt het niet, er komt geen slotje op een topic alleen omdat een Ts dat wil zonder verder een gegronde reden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:41

Kun je niet op marktplaats gratis van die bandjes ophalen ergens van die betonnen randjes die je om een tuinperkje heen kunt zetten? Die zijn iets van 50 cm breed en 30 cm hoog. Graaf die mooi in onder je afrastering ter hoogte van de bak en het water kan niet meer jullie land op.