Kleinere (winter)paddocks aan huis, voorbeelden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:00

Sorry dubbelpost

DubbelFun

Re: Kleinere (winter)paddocks aan huis, voorbeelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:16

Het kan idd zijn dat ze vitaminen/mineralen te kort kwamen óf last van de maag hadden en daarom zand gingen eten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 06:51

betadine schreef:
Waw Jinte. Jaloers ! Halve meter uitgraven zal ook wel een onderneming geweest zijn. Vrees dat ik bij zo een onderneming ruzie krijg met de gemeente. Ik zit op landbouwgrond van 'waardevolle' aard. Dus buiten roosters of ander verwijderbare dingen durf ik niets aan.

Dorien92: Welke bodem is dat juist. Zijn dat tegels ?

Granuflex tegels inderdaad

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 08:44

suffie schreef:
Ik ben gewoon jaloers op jullie :o Hier hoef je echt niet bij de gemeente aan te komen dat je een stukje van de weide wilt verharden al is het maar met paddock roosters. Wij zitten helaas in een archeologisch gebied, dus dat betekent in de winter blubber rond de voerplekken.

Gewoon doen is ook geen optie, er wordt flink gecontroleerd in het buitengebied.

Rubber tegels erop dan? Dat kun je zo weer weghalen... niet van die kleintjes uiteraard, want dat blijft niet liggen. Zou dat mogen?

Lenkaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:28

Ik volg even voor ideetjes! Volgend jaar hoop ik aan onze weide te kunnen beginnen, een mooie rechthoek van 1Ha. Momenteel nog helemaal blanco :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:35

Sanet schreef:
suffie schreef:
Ik ben gewoon jaloers op jullie :o Hier hoef je echt niet bij de gemeente aan te komen dat je een stukje van de weide wilt verharden al is het maar met paddock roosters. Wij zitten helaas in een archeologisch gebied, dus dat betekent in de winter blubber rond de voerplekken.

Gewoon doen is ook geen optie, er wordt flink gecontroleerd in het buitengebied.

Rubber tegels erop dan? Dat kun je zo weer weghalen... niet van die kleintjes uiteraard, want dat blijft niet liggen. Zou dat mogen?

Doorgaans maakt het materiaal niet uit maar de functie die het heeft. Op mijn weiland mag officieel niks gebouwd worden, zelfs geen tent mag er staan. Die heeft dan de functie van een bouwwerk. Dus ik gok dat rubber tegels of betontegels geen verschil maakt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:55

Sanet schreef:
suffie schreef:

Het probleem is dat de bodem hiervoor eerst bewerkt moet worden, die laag modder moet er eerst af en dat gaat ons niet lukken. Anders hadden er allang paddock- of grasroosters gelegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 09:59

Daar heb je toch loonwerkers voor ??

IpsilonkaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:14

Afbeelding
Zo leven mijn paarden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:30

Spaikey schreef:
Even een andere vraag. Hebben jullie nooit last van zandkoliek? Ook met kleinere pony's die minder hooi eten?

Heb het hier nog nooit mee gemaakt. Paarden krijgen wel onbeperkt hooi

Enige wat ze wel eens doen is evengoed aan de palen vreten maar die smeren we dan in met anti bijt troep. Op de leggers hebben we stroomdraad.
Of gaten graven. }> die gooien we elke avond weer dicht

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:07

Wij hebben jaren geleden de paddock uitgegraven tot aan het wit zand, de bovenlaag heeft gediend om de vijver te vullen, op het wit zand is ongeveer 40cm grof gemalen steenpuin gekapt en daar bovenop zeezand, wij hadden eerst Scheldezand maar dat kleeft meer, zeezand zijn ronde korrels dat blijft losser. In de winter staan ze met 4 in een zandbak van ong. 300m2. Op het filmpje zie je onze paddock en zie je ook een stukje van de grond van de buren https://www.youtube.com/watch?v=iqXQPHO ... A&index=66

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:19

DubbelDun schreef:
Daar heb je toch loonwerkers voor ??

Dat klopt, maar als je mijn bericht hierboven hebt gelezen zul je begrijpen dat dit niet gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:22

'Vaste' verharding is dus niet mogelijk. Misschien dan toch eens kijken naar oude vloerbedekking (laagpolig).

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 14:48

Sorry Suffie, maar ik snap het toch niet helemaal, waarom moet je perse afgraven dan? Als je het zou egaliseren (als het droog is!) en grote rubbermatten erop, dan heb je toch in ieder geval een droge hoek? Die matten zijn zo groot, die verplaatsen echt niet..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:11

Ik heb hier matten van 1x2 mtr en dan moet ik toch regelmatig even recht trekken :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:18

Beton plaat kan je toch gewoon erop leggen? En weer "zo" weghalen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:20

Daar heb je toch wel wat machines voor nodig :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:21

DubbelDun schreef:
Daar heb je toch wel wat machines voor nodig :)

1 tje :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:29

En een vrachtwagen om ze op te laden en af te voeren :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:31

DubbelDun schreef:
En een vrachtwagen om ze op te laden en af te voeren :)

Afhankelijk van waar je ze kan krijgen ja.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 15:42

Wij hebben rondom de schuur een schuilstal gebouwd, dus grote L vorm.

Aan de ene kant een opening met een zandpaddock van 10*10 die aansluit op de bak van 20*40.
Aan de andere kant een opening die naar een stuk bestraat gaat en nu nog eindigt op zwarte grond. Maar we wonen hier net en gaat nog veranderen.

We hebben om de paddock, bak en weitjes een pad lopen.

Toen we hier kwamen 3 mnd terug was er niks en hebben we ze het gras laten kaalvreten. Nu is alles afgezet, dus kunnen ze alleen op de paddock, de bak, het pad en 1 stuk kapot gelopen grond.

We bieden hooi aan in netten in de schuilstal. Daar hangen er meestal 5.
Op het pad hebben we een grote hoek waar nu een bak hooi staat, maar daar komt een overdekt huisje.
En langs het pad willen we nog hooi plekken maken.

Ook gaan we eetbare planten en bomen bij planten nog.

1 deel kunnen we nog niet gebruiken, maar voor nu kunnen ze liggen, eten, bewegen.

Volgend jaar hoop ik wel meer variatie te hebben.

Paddock en bak hebben we laten keren. Aan sloot kant is pad droog en hebben we een stuk bestraat om zelf naar mestbult te kunnen lopen.
Andere kant is wat meer blub en die willen we nog keren. Daar willen we een kleinere graafmachine voor huren, want wat voor de bak en paddock kwam, kan daar niet makkelijk komen of moet de weides weer open halen en kapot laten rijden.

Rond een boom waar ze graag staan en liggen, gaan we zand op de grond storten. De wortels zitten in de weg, dus dan maar zo.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 16:39

Rubberen matten en vloerbedekking is dweilen met de kraan open als je geen fatsoenlijke onderlaag hebt en die krijg je niet door alleen maar te egaliseren. Stelconplaten kan je ook niet zo in de modder leggen, daarvoor moet ook eerst de zwarte bovenlaag eraf en zand erin.

Bovendien moeten er ook trekkers overheen kunnen rijden, i.v.m. voeren, bemesten, e.d. Het zou gaan om een stuk van 20 x 30 meter van de 2,5 ha.

We hopen gewoon dat er een aanpassing gaat komen in het bestemmingsplan en dan paddock roosters kunnen leggen in een zandbed, zonder vergunningen en dure archeologische bodemonderzoeken.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 16:52

Leuk dat dit topic zo loopt! :) Oeh Ipsilonka, dat ziet er ook al zo heerlijk uit! Ook hier erg benieuwd welk zand je hebt gebruikt?