Mogen jullie zelf bepalen wat je paard eet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 09:57

Wat is er duurder??
Voordroog hooi of graszaadhooi
Geen weidehooi maar echt graszaadhooi

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:00

Ook ik mag vrij kiezen uit hooi of kuil. Kuil word de mest van mijn paard nat van dus gelukkig gewoon op hooi zonder discussies of extra geld.
Krachtvoer moet je bij ons zelf kopen en klaarzetten dus bepaal ook daar zelf de hoeveelheid en soort van

Fleury

Re: Mogen jullie zelf bepalen wat je paard eet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:23

Bij ons krijgen de paarden behoorlijk wat voordroog/hooi en je mag zelf onbeperkt bijpakken als het niet voldoende is voor je paard. Dat is super fijn maar we hebben geen invloed op wat er ligt en wat de kwaliteit is. Ik accepteer het zo maar ik zou eigenlijk graag meer invloed hebben op de kwaliteit wat gevoerd wordt en meer regelmaat in hooi/voordroog.

Brok kunnen we in de ochtend klaar zetten voor eigen kosten of voor kleine bijdrage van het voer van de stal zelf. In de avond zit er brok van stal bij de prijs in en als je dan ook eigen brok wil moet je dat zelf geven. Opzich hier wel tevreden over omdat we best invloed hebben en ze niet perse veel nodig heeft.

Andere pensionstal bepaald de eigenaar (in klein beetje overleg) hoeveel hooi/brok je paard krijgt en bijpakken is niet mogelijk. Ik had daar nooit zo over nagedacht maar dat leek mij zo vervelend! Wel was hun kwaliteit weer beter, zo is het altijd wel wat volgens mij.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:31

Citaat:
Met andere woorden: ga in gesprek met de staleigenaar, beargumenteer wat je zou willen, geef meteen ook aan welke rol jij in dat aangepaste voerbeleid wilt spelen en luister open en oprecht naar wat de stalhouder aangeeft.

Dat heb ik de afgelopen 25 jaar tallloze keren gedaan bij diverse stalhouders. Maar er was nooit iets mis met hun ruwvoer en ik was maar een zeur. Maar wel een zeur met zieke paarden en de da op de stoep die weer 400 euro kostte.

Bij de stal waar ik hiervoor stond zelfde verhaal en uiteindelijk zelf hooi gekocht.
Nu sta ik ergens waar we gewoon hooi hebben. Is er wel een paar keer een discussie geweest maar dat heb ik de kop ingedrukt. Ik heb sinds 5 jaar weer een gezond paard omdat hij nu eindelijk de juiste voeding krijgt en dan is het nog uitkijken. Aanvullend voer heb ik eigenlijk altijd wel zelf gegeven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:00

Junior2019 schreef:
Wat is er duurder??
Voordroog hooi of graszaadhooi
Geen weidehooi maar echt graszaadhooi

Ik betaalde 65 voor 400 kg voordroog, en 70 voor ongeveer 350 graszaadhooi. Maar qua hoeveelheden aten ze met voordroog makkelijk 20-25 kilo en blijven ze met graszaadhooi rond de 15 kilo per dag zitten.

Pixxelated

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 23:43

Extra voer en balancers worden hier zelf aangeschaft, ook al sta je volpension. De eigenaars van de stal beseffen maar al te goed dat ieder paard anders is en een ander werkregime heeft.

Het enige dat wel verplicht wordt om rechtstreeks van de stal af te nemen is hooi of voordroog, en beide worden gewoon voorzien. Indien je hooi wenst te voeren betaal je wat meer. En dit werkt eerlijk gezegd prima zo.