Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gini schreef:Het ding is dat TS uiteraard mag verhuizen wanneer ze denkt dat het elders beter is. Wat mij echter ook een beetje tegen de borst stoot is dat ze haar eigen geweten wil sussen door slecht over haar huidige plek te praten. Ze komen niet genoeg buiten (terwijl het nooit in haar opgekomen was daarnaar door te vragen), er is te weinig toezicht. Een stugge, oude boer is het met weinig oog voor het welzijn van het paard. En dat is niet eerlijk. Want het is wel diezelfde boer die een plekje aanbood aan TS (ik doe even een wilde gok dat ze er ook best wel goedkoop mag staan, want familie) en het is diezelfde boer die een box van 2500 euro liet aanrukken omdat die het paard niet de winter in wilde laten gaan in een provisorisch bijeengeraapt stalletje. Dat mag ook erkend worden.
Dus wil je verhuizen? Zeker doen, het kan beter. Maar zou ik de boer bij afscheid een flink cadeau geven (en dan niet gewoon een doos chocolaatjes ofzo), jazeker!!
Ninx schreef:Gini schreef:Het ding is dat TS uiteraard mag verhuizen wanneer ze denkt dat het elders beter is. Wat mij echter ook een beetje tegen de borst stoot is dat ze haar eigen geweten wil sussen door slecht over haar huidige plek te praten. Ze komen niet genoeg buiten (terwijl het nooit in haar opgekomen was daarnaar door te vragen), er is te weinig toezicht. Een stugge, oude boer is het met weinig oog voor het welzijn van het paard. En dat is niet eerlijk. Want het is wel diezelfde boer die een plekje aanbood aan TS (ik doe even een wilde gok dat ze er ook best wel goedkoop mag staan, want familie) en het is diezelfde boer die een box van 2500 euro liet aanrukken omdat die het paard niet de winter in wilde laten gaan in een provisorisch bijeengeraapt stalletje. Dat mag ook erkend worden.
Dus wil je verhuizen? Zeker doen, het kan beter. Maar zou ik de boer bij afscheid een flink cadeau geven (en dan niet gewoon een doos chocolaatjes ofzo), jazeker!!
Nou, dat lees ik helemaal niet..... Ze voelt zich juist bezwaard doordat er met de beste intenties gestart is van beide zijden.
Ninx schreef:Gini schreef:Het ding is dat TS uiteraard mag verhuizen wanneer ze denkt dat het elders beter is. Wat mij echter ook een beetje tegen de borst stoot is dat ze haar eigen geweten wil sussen door slecht over haar huidige plek te praten. Ze komen niet genoeg buiten (terwijl het nooit in haar opgekomen was daarnaar door te vragen), er is te weinig toezicht. Een stugge, oude boer is het met weinig oog voor het welzijn van het paard. En dat is niet eerlijk. Want het is wel diezelfde boer die een plekje aanbood aan TS (ik doe even een wilde gok dat ze er ook best wel goedkoop mag staan, want familie) en het is diezelfde boer die een box van 2500 euro liet aanrukken omdat die het paard niet de winter in wilde laten gaan in een provisorisch bijeengeraapt stalletje. Dat mag ook erkend worden.
Nou, dat lees ik helemaal niet..... Ze voelt zich juist bezwaard doordat er met de beste intenties gestart is van beide zijden.
Het verschil van inzicht bleek pas later. Niet iedereen doet op voorhand een diepte-interview, hoe slim dat ook moge zijn... leer je weer van.
Het feit dat ze de vraag stelt en een stukje feedback vraagt is niet je geweten sussen, maar wat hulp om je gedachten te ordenen en te kijken of haar wensen volgens derden buitenproportioneel zijn.
Dat anderen roepen dat het een ouderwetse vent is heeft niks met ts te maken toch? Die spreekt geen kwaad maar geeft alleen het verschil aan inzicht aan.
Anique86 schreef:Dank jullie wel voor alle reacties. Ik merk dat het een hoop los maakt bij een hoop mensen.
Het is voor mij een soort van onmogelijk om jullie precies te vertellen hoe het de afgelopen maanden is geweest. Mijn twijfels over de stalling zijn eerlijk gezegd gestart op 1 oktober, het moment dat mijn paardje van mij werd en hij dus verhuisde naar deze stal.
Het had die dag geregend en het land was nat, dus de eerste twee dagen dat hij daar was, stond hij meteen op stal, toen 1 of 2 dagen op de wei en vervolgens weer wat dagen op stal (en zo verder). Terwijl hij vanaf zijn geboorte altijd buiten gestaan heeft.
Ik dacht nog; het zal wel beter worden, maar dat werd het helaas niet echt want het ging steeds meer regenen. 1 december is de laatste dag dat hij (een paar uurtjes) op de wei geweest is.
Ik wil absoluut niet dat de boer in negatief daglicht komt te staan, want de man zelf vind ik een aardige man. We zijn het alleen niet eens over de manier van het houden van paarden.
Ik heb vanaf het begin steeds gevraagd naar mogelijkheden, opties aangedragen maar hij wil de dingen graag blijven doen zoals hij het altijd al doet.
Maar naast het vele binnen staan krijgen de paarden als ik overdag niet langs ga, vaak alleen s morgens en s avonds een beetje hooi. Ik mocht, nadat ik het gevraagd had, meer gaan voeren, maar na 1,5 week kreeg ik te horen dat ik te veel voerde.
Dit zijn voor mij ook dingen die niet lekker zitten.
Ook, niet onbelangrijk, zie ik het gedrag van mijn paardje veranderen. En helaas niet op positieve manier.
Ik ga zo naar stal en heb de voor gevraagd of hij even tijd voor mij heeft. Ik ga hem dan vriendelijk maar duidelijk vertellen hoe het voor mij is en dat ik overweeg om een andere stal te zoeken.
IHN schreef:als je twijfels gelijk al begonnen snap ik al helemaal niet waarom je 1.niet gelijk hebt gevraagd hoe het zit met buitenstaan. en 2. waarom je dit niet bedacht heeft voor hij een nwe stal voor je kocht.
en het gaat precies de kant op die ik dacht... nu komt ineens het voerbeleid er ook nog bij...als je hem niet zwart wilt maken zou je dat hier niet hoeven te vermelden.
En logisch dat hi het wil blijven doen zoals hij deed...ik zou ook pissed zijn als iemand die nieuw is mij ff komt vertellen wat ik allemasl fout doe.Ik weet daarbij niet wat je betaald maar hooi kost op het moment 60 per baal ofzo.. als je dan inerns veel meer gaat voeren snap ik ook dat hij niet gelukkig wordt... ik denk dat het geen punt zal zijn als je het extra hooi betaald, maar kennelijk is dat nog niet in je opgekomen.
succes met je gesprek. Nogmaals.. je hebt het recht en t is beter voor alle partij en denk ik, maar de dubbele agenda siert je niet.
harriehoef schreef:IHN schreef:als je twijfels gelijk al begonnen snap ik al helemaal niet waarom je 1.niet gelijk hebt gevraagd hoe het zit met buitenstaan. en 2. waarom je dit niet bedacht heeft voor hij een nwe stal voor je kocht.
en het gaat precies de kant op die ik dacht... nu komt ineens het voerbeleid er ook nog bij...als je hem niet zwart wilt maken zou je dat hier niet hoeven te vermelden.
En logisch dat hi het wil blijven doen zoals hij deed...ik zou ook pissed zijn als iemand die nieuw is mij ff komt vertellen wat ik allemasl fout doe.Ik weet daarbij niet wat je betaald maar hooi kost op het moment 60 per baal ofzo.. als je dan inerns veel meer gaat voeren snap ik ook dat hij niet gelukkig wordt... ik denk dat het geen punt zal zijn als je het extra hooi betaald, maar kennelijk is dat nog niet in je opgekomen.
succes met je gesprek. Nogmaals.. je hebt het recht en t is beter voor alle partij en denk ik, maar de dubbele agenda siert je niet.
Ik ben van mening dat een stalhouder de prijsstijging dan maar moet incalculeren. Paarden structureel te weinig hooi voeren omdat het anders te duur wordt vind ik een slap argument. TS betaalt schijnbaar incl hooi voeren en dan mag je er vanuit gaan dat je paard dan ook voldoende te eten heeft. Extra hooi moeten bijbetalen alleen omdat de stalhouder vindt dat het hooi te snel op gaat vind ik een rare redenatie. De belangen van het paard staan voorop ik deze casus lijkt mij. Ik vind het ook geen zwart maken van de stalhouder maar een zeer duidelijk meningsverschil en een visie die niet goed op elkaar aansluit. Er mag best genoemd worden wat TS niet als prettig ervaart, ze is de enige die voor haar paard kan opkomen. Argumenten opnoemen wat wel en niet fijn is lijkt mij niet direct onder zwart maken vallen.
IHN schreef:als je twijfels gelijk al begonnen snap ik al helemaal niet waarom je 1.niet gelijk hebt gevraagd hoe het zit met buitenstaan. en 2. waarom je dit niet bedacht heeft voor hij een nwe stal voor je kocht.
Shalimar schreef:Misschien vindt hij het stiekem zelf ook wel een opluchting als je vertrekt. Wil hij je niet de deur wijzen maar heeft hij ook eigenlijk geen zin in dat gezeur steeds (in zijn ogen). Wie weet is het vertrekken wel win win, kan ook nog.
Gini schreef:Goh, wie had gedacht dat een simpel gesprek met de persoon in kwestie zoveel duidelijkheid zou scheppen.![]()
Sorry voor mijn sarcasme, TS en ik wens je oprecht een betere plek toe.Maar laat dingen niet aanslepen. Wanneer je nu naar een nieuwe stal gaat kijken, vraag door. Zorg dat je exact weet hoe je paard gehouden zal worden in ieder seizoen en bij iedere omstandigheid voordat je je paard ernaartoe verhuist. Wordt er later een afspraak niet nagekomen, praat met diegene met wie je de afspraak gemaakt heb.
harriehoef schreef:IHN schreef:als je twijfels gelijk al begonnen snap ik al helemaal niet waarom je 1.niet gelijk hebt gevraagd hoe het zit met buitenstaan. en 2. waarom je dit niet bedacht heeft voor hij een nwe stal voor je kocht.
Ik ben van mening dat een stalhouder de prijsstijging dan maar moet incalculeren. Paarden structureel te weinig hooi voeren omdat het anders te duur wordt vind ik een slap argument. TS betaalt schijnbaar incl hooi voeren en dan mag je er vanuit gaan dat je paard dan ook voldoende te eten heeft. Extra hooi moeten bijbetalen alleen omdat de stalhouder vindt dat het hooi te snel op gaat vind ik een rare redenatie. De belangen van het paard staan voorop ik deze casus lijkt mij. Ik vind het ook geen zwart maken van de stalhouder maar een zeer duidelijk meningsverschil en een visie die niet goed op elkaar aansluit. Er mag best genoemd worden wat TS niet als prettig ervaart, ze is de enige die voor haar paard kan opkomen. Argumenten opnoemen wat wel en niet fijn is lijkt mij niet direct onder zwart maken vallen.
Amber_anne schreef:IHN schreef:als je twijfels gelijk al begonnen snap ik al helemaal niet waarom je 1.niet gelijk hebt gevraagd hoe het zit met buitenstaan. en 2. waarom je dit niet bedacht heeft voor hij een nwe stal voor je kocht.
Nou ja...nu is er een fijn gesprek geweest, en word er ook nog even vermeld dat hij een beroepsmopperaar is en ook wat te mopperen heeft over de vorige klant dus ook vast over haar. Echt waarom moet dat dan vermeld? Het dient toch geen enkel doel, behalve die man zwartmaken?
Ik merk ook idd dat het nog nieteens allemaal jegens ts is, maar dat de boer zich hier niet kan verweren en eigenlijk door heel veel mensen hier door het slijk gehaald wordt vanwege zijn manier van paarden houden...dit terwijl hij alleen ts wilde helpen aan een plek...
maar goed...t is al opgelost. Dus mooi.
Het zou jou sieren als je niet zo beschuldigend reageert. Ts heeft geen ervaring met het zoeken naar een stal en ging er vanuit dat er op een paard waardige manier voor de paarden werd gezorgd. Dat is niet 22 uur per dag op stal met twee kleine beetjes hooi. Het is een harde leer maar volgende keer doet ze het beter.
Het is moeilijk als het familie is, je wilt het blijven proberen en hebt hoop dat het beter gaat. Nu weet ze het niet meer en wil erover praten. Dat is niet zwart maken
Ts ik zou verhuizen. Duidelijk zijn er teveel verschillen. Ga het gesprek aan en geef aan dat je weggaat. Als die iets terug wilt voor de stal zal die dat zelf wel aangeven dan kun je daar rustig over nadenken