Wat mag deze pensionstalling kosten regio drenthe/groningen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Wat mag deze pensionstalling kosten regio drenthe/groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 20:42

Het moet opbrengen wat het kost per paardplek.

Niet wat iemand denkt te willen betalen.

Stalhouders moeten gewoon uitrekenen wat de plek kost per paard. Waarom zou je onder de kostprijs gaan zitten?

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 00:41

joyce B schreef:

Stalhouders moeten gewoon uitrekenen wat de plek kost per paard. Waarom zou je onder de kostprijs gaan zitten?

Dat klopt wel wat je zegt, maar laat ik de vraag dan anders stellen.
Stel dat de kostprijs 200 euro per maand is voor een box op deze plek en dat dan ook zo word door berekent aan boxhuur naar de klant.
Zou JIJ voor die prijs dan hier op deze plek nog een paard stallen ?
Of zou jij dat dan te duur vinden voor wat geboden word?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:43

Ik zou mn paard hier niet neerzetten. Te weinig buiten en geen weidegang mogelijk. Dat valt per definitie al af.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:45

De paddock gang lijkt me prima voor in de winter. Voor in de zomer moet er echt meer geboden worden. Of paddock met hooi hele dagen of wei. Ik zou er dus niet willen staan in de zomer..
Zonder voer en bodembedekking zou ik in de winter zitten op zo'n 100 euro denk ik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 02:27

Harry72 schreef:
joyce B schreef:

Stel dat de kostprijs 200 euro per maand is voor een box op deze plek en dat dan ook zo word door berekent aan boxhuur naar de klant.

Ik zou €200 kale huur zelfverzorging te duur vinden in verhouding tot de prijzen van andere stallen in de regio. Met binnenbak tussen de €200,- en €275,- en dat is vaak inclusief ruwvoer en strooisel en meestal inclusief voeren, buiten- en binnenzetten.

Maar ik denk dat een bedrag beneden de €100,- te laag is om uit de kosten te komen.

Verder vind ook ik de buitenruimte te beperkt. Voor mij zou het ook als goedkoop adres niet voldoen aan mijn eisen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 03:15

Harry72 schreef:
joyce B schreef:

Persoonlijk zou ik 200 veel te duur vinden. Voor dat bedrag kun je ook ergens anders staan waar je meer hebt.
Ik snap de eigenaar wel want onderhoud kost ook geld, maar meer als 50 euro per maand zou ik hiervoor niet betalen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 04:45

Ik heb op een rijvereniging gestaan met alles zelf doen behalve S ochtends brok voeren. Maar wel twee goede binnenbakken en een weiland voor €85 per maand. Moest dan nog wel lid worden van de rijvereniging A 350 per jaar waarbij 1 dressuurles en 1 springles per week zat. In Gelderland in niet heel goedkope regio..

Dus 200 zou ik nooit maar dan ook nooit betalen... 100 al niet

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-19 12:42

Iedereen tot nu toe bedankt voor de reacties, hier kan ik wel wat mee.
Maar meer Reacties blijven altijd welkom.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 12:47

Heel eerlijk: stallen zonder weidegang zouden verboden moeten worden. Elke euro die zoiets kost is er één te veel. Dierenwelzijn zou voorop moeten staan, dat biedt zo’n l.ullig paddockje niet.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 12:51

Jij kunt wel zeggen wat mag dat kosten, maar de uitbater bepaalt de prijs. Het is aan jou of je dat redelijk vindt en er wilt staan. Persoonlijk zou ik dat niet willen trouwens.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 12:55

gabyfedde schreef:
Heel eerlijk: stallen zonder weidegang zouden verboden moeten worden. Elke euro die zoiets kost is er één te veel. Dierenwelzijn zou voorop moeten staan, dat biedt zo’n l.ullig paddockje niet.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Heb dit van de week ook nog tegen meerdere mensen gezegd. Ik vind dat er echt wetten moeten zijn over weidegang :+ Laatst ergens geweest die mensen hebben een mega pensionstal met 200 paarden!!! En toen ik vroeg waar de weien waren wees hij naar 1 mini wei aan de overkant van de weg. Schandalig vind ik dat. Ze zouden niet meer stallen mogen hebben dan dat er paarden dagelijks op de wei kunnen bah bah.

Sorry ontopic; Ik zou hier ook niet meer dan 50 a 70 euro voor over hebben. Voor 200 euro heb ik al bijna volpension als ik dat wil met weidegang. En dat vind ik erg belangrijk vooral voor mijn bommetje maar eigenlijk gewoon voor elk paard.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:13

nou ts dan ging ik toch met spoed op zoek naar een andere plek.

Geen weidegang, zelfs niet in de zomer. Alleen naar buiten kunnen in een kleine zandpaddock. Zelf nog stalbedekking , ruwvoer en krachtvoer moeten regelen. Zelf s'avonds moeten voeren en voer klaar zetten voor de ochtend. Uitmesten moet je zelf doen, paddock uitmesten moet je zelf doen. In weekend zetten ze je paard helemaal niet buiten omdat je het zelf moet doen.....

Kortom; een soort doe het zelf stal in een redelijk goedkope regio met een miezerig paddockje waar ze op zn hoogst in een sukkeldrafje een kleine volte kunnen draven en thats it....ach en klap op de vuurpijl; je moet ook nog eens lid worden van de rijvereniging om daar te mogen staan.

Gezien de regio en het gebrek aan vrije lichaamsbeweging ( die paddock is gewoon een veredelde ruime box met die afmetingen en zelfs dat kleine f*ckpaddockje wordt ze maar een halve dag gegund ook nog) moet het met 70 euro echt wel ophouden ( en heel eerlijk; zelfs dat zou ik er niet voor over hebben. Al was het de laatste stal op aarde; meer dan 50 zou ik er niet voor willen betalen, gezien wat je voor je geld krijgt).
Geen idee wat je nu betaalt, maar vermoedt dat het wel ergens tegen de 100 euro zal zijn....op zn minst toch 80 euro....dus dat zou na verhoging dan rond de 160 tot 200 zijn.......voor dat? Snel kijken voor wat anders

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:38

eilleen333 schreef:
Voor mij is de limiterende factor van deze stal vooral het gebrek aan vrije bewegingsruimte en gebrek aan sociaal contact. Er wordt geschreven dat de dieren in een stal staan (hier ga ik er voor het gemak even van uit dat de dieren alleen kunnen neuzen, maar niet uitgebreid kunnen groomen met elkaar). Daarnaast het is mogelijk om de paarden in een paddock van 12x6 te zetten voor een dagdeel. Als je ze langer buiten wil moet je twee paarden samen zetten. Dan is er wel sociaal contact, maar 12x6 is echt veel te krap voor een paard om aan zijn bewegingsbehoefte te voldoen. Laat staan als er twee paarden staan.

Een paard heeft echt behoefte aan vrije beweging. En daarmee wordt geen buitenrit bedoeld, maar echt tijd waarin het paard zelf kan kiezen waar hij loopt, hoe hard etc. En dat gaat je niet lukken op 12x6. Op termijn krijg je daar paarden van met ongewenst gedrag en stalondeugden etc.
Dat is voor mij meer een reden om niet op een dergelijke stal te staan. Dat men zelf werk moet doen is nog tot daar aan toe, maar er wordt naar mijn mening gewoon niet aan de basisvoorwaarden voor de paarden voldaan
.

dit idd....mijn mening staat los van wat je zelf moet doen ( al drukt dat ook uiteraard de prijs, in dit geval al helemaal omdat je alleen die kale box hebt en een minipaddock ter beschikking voor een dagdeel), maar heeft alles te maken met hoe weinig er voor het paard zelf er wel niet is. Dit terwijl dat dier daar wel 24/7 moet staan.
En in Drenthe geen weidegang....hoe kom je daar mee weg dan? Sowieso; hoe dan? geen weidegang in een landelijke provincie, notabene een provincie met zat weidegrond.
Dit is gewoon geen stal die het welzijn van het paard als prioriteit heeft, want anders bied je niet zo'n stal aan.
Zo'n stal zou ik alleen uit nood kiezen en dan alleen ook nog als er uitzicht was op een betere stal binnen een tijdsbestek van 1 maand. En dus is mijn mening dat met 50 euro deze stal echt wel betaald is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:45

Harry72 schreef:

Even serieus, mens n die bedragen noemen van €50,- Dat kan echt niet uit voor een staleigenaar. Die betaald namelijk ook hypotheek of huur en als bedrijf ook nog belasting en dan heb je nog de onderhoudskosten.

Zulke mensen hebben echt geen flauw idee wat het kost per maand aan vaste lasten en onderhoud om zo'n pand te bezitten/huren en onderhouden. Echt onzin bedragen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 16:22

joyce B schreef:
Harry72 schreef:

Even serieus, mens n die bedragen noemen van €50,- Dat kan echt niet uit voor een staleigenaar. Die betaald namelijk ook hypotheek of huur en als bedrijf ook nog belasting en dan heb je nog de onderhoudskosten.

Zulke mensen hebben echt geen flauw idee wat het kost per maand aan vaste lasten en onderhoud om zo'n pand te bezitten/huren en onderhouden. Echt onzin bedragen.

O jawel hoor...ik wel in elk geval....een stal die welzijn hoog in het vaandel heeft, daar betaal ik met liefde 400 euro voor. Echter een stal in een vrij goedkope regio, die zo weinig aanbied en op het vlak van paardenwelzijn eigenlijk praktisch niets ( ja het is net iets beter dan 24/7 box, maar daar is ook alles mee gezegd), nee daar heb ik niet veel voor over.
Nooit weidegang, nooit een groter stuk dan die minipaddock van 12 bij 6 en dan maar een dagdeel ook nog en waar je alleen die box en paddock hebt voor je stalprijs. Rest moet je zelf er nog bij kopen/zelf regelen.......en dat in een regio waar vrije beweging en weidegang geen probleem zou moeten zijn voor een stal om dat aan te bieden.

Kun je 50 euro( of alles beneden de 100 euro) onzinbedragen vinden....en ja, tuurlijk is dat zo als je alle kosten voor een staleigenaar meerekent, maar met zo weinig oog voor welzijn is zo'n stal in mijn ogen niet veel waard...en ik sta duidelijk niet alleen in die mening.

Bovendien geeft ts aan dat er een verdubbeling aan zit te komen...of in elk geval zo goed als. Stel ts betaalt nu 100 euro ( want rond dat bedrag zal het vast wel zijn), dan wordt dat straks dus ( even gunstig genomen en niet helemaal een verdubbeling, ts had het tenslotte over een bijna verdubbeling) zeg rond de 180 euro.
Vind je het dan nog een realistisch bedrag voor wat je er voor terug krijgt...of beter gezegd; wat je paard voor dat bedrag gaat krijgen....moet je nog steeds de rest er nog bij kopen; stalbedekking, ruwvoer en krachtvoer. En nog steeds geen weidegang en alleen een dagdeel dat minipaddockje van 12 bij 6. Zelf uitmesten en s'avonds voeren.

Of laat het 80 zijn en straks 140....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 16:38

Harry72 schreef:
Weidegang is ook in de zomer niet mogelijk. paarden staan alleen in een paddock.
Wil je je paard de hele dag buiten, dan moet je proberen samen te doen met iemand die een ander dagdeel heeft en dan met 2 in samen in de paddock. maar persoonlijk vind ik ze daar echt veel te klein voor.

In Groningen/Drenthe?

Dan zou ik er nog geen 75 euro voor over hebben...

Weet een aantal stallen die hier een jaar of 6 terug 200-250 kosten met alles erop en er aan (inclusief binnenbak!) Geen idee van de actuele tarieven...

Een vriendin van mij verhuurde ook wel eens een box voor een laag bedrag, inclusief alles, alleen geen binnenbak maar wel een goede buitenbak met verlichting. Voor een meer dan redelijk bedrag!
En dan heb ik liever geen dak boven m'n hoofd dan een paard dat in een klein paddockje zich moet uitleven overdag. :o

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 17:00

Ik ga met Janine1990 mee. Ik zit niet op die grens, wel in Groningen.
Maar de 200 die ts hier noemt zou ik hier echt niet voor over hebben. Hoeveel het de eigenaar ook zou kosten. Voor 200 heb je ook wel een plek waar ze meer buiten komen en je een fatsoenlijke buitenbak hebt.
Als de prijs echt naar 200 gaat zou ik opzoek gaan naar wat anders ts.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 17:21

In Drenthe is toch ruimte genoeg.Een dergelijke stalling zou ik me in de randstad kunnen voorstellen maar daar niet.Misschien voor heel tijdelijk en dan max. 100 euro.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 18:07

joyce B schreef:
Harry72 schreef:

Zo’n staleigenaar zou gewoon geen stal mogen hebben. En mensen die hun paard op zo’n plaats stallen geen paard.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 19:26

Daar zou ik zelf niet voor kiezen.. 5uur per dag in de paddock (van Oktober tot April ongeveer) vond ik al weinig voor ik ze aan huis kreeg. Maar met wat je op noemt zou ik niet meer dan 100€ per maand over hebben en een weiland gaan huren in de zomer. Een paard heeft gewoon recht op een wei met lekker gras en een plek om fijn paard te kunnen zijn waar ze kunnen rennen.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 20:13

Ik kan niet in je portemonnee kijken, TS, maar er moet in die regio toch wel iets te vinden zijn waar je paard het beter heeft?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 00:40

Gabyfedde, dat klopt.
Te weinig grond/ruimte rond die binnenbak. Niet geschikt om zoveel paarden te houden dat je maar zo'n klein paddock je hebt en ook nog maar één dagdeel.

Maar dat los je niet op met te weinig betalen. Daar moet je gewoon niet willen staan. Kun je er beter de bak huren in de winter en er vlak bij gaan staan op plek die meer geschikt is voor je paard.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 01:10

Ik sta in regio Drenthe / Overijssel met mijn paard in volpension...

€75, mits het netjes en opgeruimd is.
€50 wanneer het een bende is.

Maar ik zou m'n paard er niet neerzetten. Die zou er doodongelukkig van worden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 01:17

joyce B schreef:
Harry72 schreef:

Ik gok zomaar even dat dit geen gewone staleigenaar is maar een rij-vereniging die naast hun binnen en buitenbak ook een aantal stallen heeft (gezien dat je ook lid moet worden van de club). Het gros van de rij-verenigingen in Groningen/Drenthe bestaan al een eeuwigheid, en er zit er niet 1 in mijn hoofd die in de afgelopen periode een nieuwe hal oid heeft gebouwd. Die gebouwen zijn dus al ouder en echt wel afbetaald. Goed 50 euro vind ik ook wel laag ingezet (en ik ga er ook vanuit dat die mensen er zelf niet meer voor zouden willen betalen met wat je krijgt, ik persoonlijk zou er ook echt niets voor over hebben of er willen staan), maar imo echt als de TS meer dan 100 euro per maand moet betalen, kan ze echt beter op zoek gaan naar een ander plekje. Even snelle rekensom, en dat is met prijzen zoals ze op het moment hier in de omgeving zijn.

Stro- 2 euro per pak (en ja dat is nog goedkoop, maar het is ervoor te vinden hier) en dan hangt het van je paard af en hoe schoon die is, maar hou het eens op 15 pakken per maand = 30 euro.
Hooi- kleine HD balen kosten gemiddeld 4,50 per stuk. Pak per dag is imo niet idioot veel en dus= 45 euro.
Krachtvoer- Als je simpel brok voert net geen kg per dag zit je op ongeveer = 10 euro per maand. Als je dure musli voert gaat die prijs nog omhoog.
Daar ben ik in de simpelste uitvoering dus al op 85 euro. Zou betekenen met 100 euro per maand aan stalling zit je op 185 euro (alleen aan stalling he, het lidmaatschap komt er ook nog eens overheen). Nou voor 15 euro meer vind je echt wel een all-in stal, waar je dan nog niet eens elke dag heen moet om te voeren, uit te mesten en waar je paard ook nog weidegang krijgt.
Oja en ik ben in dit alles ook nog uitgegaan van mijn eigen paarden, die kwa stokmaat in de pony-categorie vallen. Als je een groot warmbloed hebt gaat de brok en hooi ook zeker nog omhoog.

Naast dat je paard hier dus geen weidegang krijgt, de bakken ook niet dusdanig zijn dat ze altijd bruikbaar zijn, zou ik mijn paard(en) daar ook echt niet neerzetten. Het is een deel van Nederland waar veel meer ruimte is en waar je in elk dorp wel 1 of meer pensionstallen vindt.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 01:37

Dat is toch geen paard waardig bestaan. Ook voor de gezondheid van je paard is dit echt niet goed. De kans is groot dat je uiteindelijk onder de streep op deze manier duurder uit bent. Ik zal het echt niet willen.