Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ir1ne schreef:ik heb geen plakijzers, gewoon normaal beslag maar wel bij een paard met een "bijzondere behoefte". ik ben dan ook erg benieuwd wat heir het voordeel van is tov normale ijzers....
Hilary schreef:Ir1ne, deze imprint hebben voor mij verschillende voordelen tov ijzers:
- de belangrijkste voor mij: geen nagels. Deze pony is meerdere malen bevangen geweest (waaronder in januari, toen zijn die foto’s gemaakt), daardoor heeft ze een brede en zwakke witte lijn. Nagels horen grip te hebben in de witte lijn, maar bij haar lukt dat dus niet meer. Mijn smid was bang dat een ijzer met nagels na de eerste passen weer op de grond zouden liggen.
- de imprint beweegt iets mee, flext een beetje
- de imprint dempt meer dan een ijzer
- de imprint heeft ondersteuning van de straal (er wordt nog een spulletje tussen straal en dat driehoekje gelegd, dat is zacht bij het aanbrengen en vormt zich dan naar de straal
- de imprints glijden weinig tot niet op asfalt, dus vergelijkbaar met een blote voet
Nadelen:
- er zijn maar weinig smeden die dit kunnen / doen; ik ga elke 8 weken met pony naar Utrecht voor een nieuwe set
- ze zijn niet heel goedkoop (maar bij speciaal beslag zou ik hetzelfde kwijt zijn bij mijn smid) €200 per set
- als er eentje loslaat, kun je ‘m niet hergebruiken
- loslaten gebeurt met name door vocht. Dus (zuigende) modder, veel water (zee) en als er vocht tussen hoef en plakrand komt en het dan gaat vriezen (water zet uit als het bevriest)
Ik heb inmiddels een stuk of 6-7 sets verbruikt, ze zijn allemaal blijven zitten tot de afspraak bij de smid. De smid geeft steeds aan dat ze er nog goed onder zitten.
Antheman schreef:Ir1ne schreef:ik heb geen plakijzers, gewoon normaal beslag maar wel bij een paard met een "bijzondere behoefte". ik ben dan ook erg benieuwd wat heir het voordeel van is tov normale ijzers....
Sorry, maar die discussie ga ik echt niet meer aan.![]()
![]()
Mijn pony is niet helemaal fit, heeft chronische lyme en is headshaker. En loopt soms net een tikkeltje gevoelig, wat op zijn botten en gewrichten slaat. Om hem gezond te houden/krijgen, moet alles kloppen. Daarom wel bescherming, maar geen ijzers, en wel iets eronder geplakt.
Maartje_M schreef:Hier staat de pensionado voor op ijzers, da's echt de duurste pony hier met zijn ijzers en medicijnen
Azmay schreef:Is er toevallig iemand uit limburg die een paar kleine baaltjes gerstestro aan mij wil verkopen trouwens? Grote baal komt nooit op tijd op
Hilary schreef:De mijne ook![]()
Imprints, extra voer (en aangepast, want Seniores priores mag ze niet meer, dus eigen mengsel), medicatie voor PPID (maar geen prascend, want daar deed ze het niet goed op).
En dan mag ze ook gewoon naar de tandarts, masseur, holistisch DA en osteo etc als ze dat wil. Maar... ze is 24, ik heb haar vanaf haar 9e en wilde haar een goed leven geven na haar manegejaren. Ze heeft chronische luchtwegproblemen en is heel gevoelig voor hoefbevangenheid (met de PPID nog meer). Verder is ze eerder te mager dan te dik en heeft ze een lichte (ahum) gebruiksaanwijzing. Maar hee, het is m’n eerste pony en we doen alles voor haar. Mevrouw De Koningin, is de bijnaam
LdJ schreef:Jullie gaan zo hard, ik denk steeds "o nu kan ik wel een vraag stellen over de verharding", maar dan moet ik eerst 3 pagina's (en nieuw topic nu zelfs, haha) bijlezen en gaat het alweer over iets anders
Dus nu toch de vraag, ik hoor vele van jullie over verharding aanleggen tegen de modder. Krijgen jullie geen problemen met gemeentes dat de verharding niet toegestaan is icm een bestemmingsplan/grond doeleinden (agrarisch/woon/tuin/verkeer) ?
Wij hebben vanaf dat we hier wonen (na ruim 3,5 jaar klussen) alleen maar gedonder met de gemeente, wat eigenlijk zorgt dat ik vrij weinig meer wil proberen wat buiten het bestemmingsplan ligt. Dus ons idee van wat ruimte en straten zodat we op ons eigen erf kunnen parkeren is helaas opgegaan in lucht.Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!