Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:26

Marije_1997 schreef:
Ik wil niet moeilijk doen ofzo hoor, maar hoe kom je er bij dat speelballen ofzo niet voor hem werken? Ik heb nog niets geprobeert en vraag gewoon om ideeën? Ook zij komen echt wel met oplossingen, zij willen ook niet dat ze constant planken moeten vervangen :)

Omdat het niet in de aard van een paard ligt om met objecten te spelen. Zelfs een hond (in wiens aard het wel ligt) is met een bal of trektouw al snel klaar wanneer er geen andere hond of persoon is die aan het trektouw trekt dan wel de bal gooit. Een speelse ruin zal zich dus misschien wel een tiental minuten amuseren met een speelbal, maar dat is het dan ook. Daarnaast moet je heel scherp in het oog houden of het spelen dan echt uit amusement is of deels uit frustratie (want er is nu eenmaal niets anders).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:27

Maar wat is dan de reden dat hij zo kort naar buiten kan? Teveel paarden en weinig ruimte? Want het lijkt me voor de staleigenaar ook makkelijker om de paarden langer buiten te laten dan hooinetten te moeten gaan ophangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:28

Black_Moon schreef:
Marije_1997 schreef:

Ook buiten krijgen ze eten :) en hij heeft ontdekt dat als ie het onderste draadje sloopt dat ie gras kan eten. Tenminste ga er vanuit dat hij dat heeft gedaan aangezien hij een schaafwonden op z'n been had en z'n been onder het spul op de planken zat.

Ze zeggen wel eens "het gras is altijd groener aan de overkant". Hier krijg je al hele goede oplossingen, maar ik wens je veel succes met het zoeken naar "de" oplossing die in jouw straat je past ;) .

In zijn geval is het gras in ieder geval groener aan de andere kant van het hek. Hij staat trouwens wel op zand hoor. Is ook prima, want hij is best gevoelig voor voedsel. Hij is namelijk sinds ik hem heb vrij aan de maat geworden hahahaha. Ik ga voor nu in iedergeval de speelbal bij hem neer leggen en overleggen of ze slowfeeder willen vullen. Denk dat dit eigenlijk al veel scheelt. Aangezien hij hier tot aan kort geleden nooit last van heeft gehad sinds ik hem ken.

MutsAapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:28

Paard naar buiten is de enige oplossing. Hij laat je toch overduidelijk weten dat hij niet blij is in de stal. Zijn allemaal symptomen die door stress worden veroorzaakt.
Marije_1997 schreef:
Ik longeer hem sowieso elke keer als ik er ben! En meestal ga ik daarna nog even aan de hand de basis behandelen (meneer loopt graag door me heen etc.) en aandacht geven doe ik altijd langer als dat ik met hem echt werk. Vind ie geweldig, en dan trekt ie ook een zielig gezicht als ik weg loop haha. Dus dat gaat allemaal wel goed. Denk dat ik even wat wilgentakken ga snoeien (als ik een wilg kan vinden) dan probeer ik dat even uit.

Dat gedrag zal ook zeker ophouden als hij gewoon buiten mag zijn.

Ik hoop van harte voor je paard dat je wat doet met alle adviezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:30

capopjekop schreef:
Maar wat is dan de reden dat hij zo kort naar buiten kan? Teveel paarden en weinig ruimte? Want het lijkt me voor de staleigenaar ook makkelijker om de paarden langer buiten te laten dan hooinetten te moeten gaan ophangen.

Ze mogen 's ochtends rustig hun ochtend maal op eten, hierna gaan ze naar buiten, word er gemest en nieuw ruwvoer klaar gelegd. Richting einde van de middag (vooral wintertijd) gaan ze naar binnen. Is genoeg ruimte. En ze staan in groepjes van 2. Wel allemaal in de buurt van elkaar (zijn trouwens maar 8 paardjes daar, en nee dat kan absoluut niet bij elkaar) ze krijgen buiten het ruwvoer gewoon in van die flexibele manden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:31

MutsAapje schreef:
Paard naar buiten is de enige oplossing. Hij laat je toch overduidelijk weten dat hij niet blij is in de stal. Zijn allemaal symptomen die door stress worden veroorzaakt.
Marije_1997 schreef:
Ik longeer hem sowieso elke keer als ik er ben! En meestal ga ik daarna nog even aan de hand de basis behandelen (meneer loopt graag door me heen etc.) en aandacht geven doe ik altijd langer als dat ik met hem echt werk. Vind ie geweldig, en dan trekt ie ook een zielig gezicht als ik weg loop haha. Dus dat gaat allemaal wel goed. Denk dat ik even wat wilgentakken ga snoeien (als ik een wilg kan vinden) dan probeer ik dat even uit.

Dat gedrag zal ook zeker ophouden als hij gewoon buiten mag zijn.

Ik hoop van harte voor je paard dat je wat doet met alle adviezen.

Door me heen lopen of nah ja me in de nek hijgen is puur onzekerheid. En dat hij graag dicht bij me staat. Vergeleken met hoe hij was bij de handelaar en nu bij mij is het een compleet ander paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:32

Marije_1997 schreef:
WesternWay schreef:
Als Jij 18u per dag in je badkamer moest zitten, wat zouden we jou dan kunnen geven zodat je je niet verveelt?

Zal je vertellen, zit regelmatig de hele dag binnen, zonder dat ik iets nuttigs doe. Ik staar dan alleen maar voor me uit. :) commentaar over hoevaak en hoe lang een paard buiten moet zijn hoef ik niet. Hier heb ik namelijk geen zeggen over :)

Tuurlijk heb jij daar de zeggenschap over. Sterker nog, jij bent de énige die daar zeggenschap over heeft. Jij bent namelijk de eigenaar en dus verantwoordelijk voor het welzijn van je paard.
Jouw paard heeft niet genoeg aan een middagje buiten, en jij zal er dus voor moeten zorgen dat hij meer naar buiten kan. Is echt geen hogere wiskunde hoor.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:34

Dit is geen verveling, je paard heeft veel stress. Niet zo gek na al dat verhuizen en zelf kom je bepaald ook niet over als een baken van rust. Zo te lezen moeten jullie allebei heel veel. Jullie moeten het ook vooral heel leuk vinden. Jezelf kun je misschien voor de gek houden, maar je paard heeft het duidelijk niet naar zijn zin. Hopelijk komt dat nog als hij wat meer gewend is. Anders is dit misschien niet de beste plek voor hem. Mij klinkt het in elk geval verre van ideaal in de oren. Wat niet wil zeggen dat de eigenaren niet aardig zijn of niet het beste met hun paarden voor hebben. Jij bent de eigenaar, neem de controle. En kalmeer wat alsjeblieft, als je het niet voor jezelf doet, dan voor je paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:35

Marije_1997 schreef:
capopjekop schreef:

Ze mogen 's ochtends rustig hun ochtend maal op eten, hierna gaan ze naar buiten, word er gemest en nieuw ruwvoer klaar gelegd. Richting einde van de middag (vooral wintertijd) gaan ze naar binnen. Is genoeg ruimte. En ze staan in groepjes van 2. Wel allemaal in de buurt van elkaar (zijn trouwens maar 8 paardjes daar, en nee dat kan absoluut niet bij elkaar) ze krijgen buiten het ruwvoer gewoon in van die flexibele manden.

Kan je echt even in uren uitdrukken hoeveel je paard naar buiten komt? Want in dit topic is het van een uur geëvolueerd naar een middag en nu lijkt het toch alsof het paard een groot deel van de dag buiten komt. Ik snap dat je het misschien moeilijk vindt want dit is nu eenmaal een gevoelig onderwerp op Bokt :D en je wilt het wel goed doen, dat merk ik, maar het zou gemakkelijker zijn om advies te geven als je zegt: mijn paard komt x uur per dag buiten en in de zomer x uur per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:38

goeroe schreef:
Dit is geen verveling, je paard heeft veel stress. Niet zo gek na al dat verhuizen en zelf kom je bepaald ook niet over als een baken van rust. Zo te lezen moeten jullie allebei heel veel. Jullie moeten het ook vooral heel leuk vinden. Jezelf kun je misschien voor de gek houden, maar je paard heeft het duidelijk niet naar zijn zin. Hopelijk komt dat nog als hij wat meer gewend is. Anders is dit misschien niet de beste plek voor hem. Mij klinkt het in elk geval verre van ideaal in de oren. Wat niet wil zeggen dat de eigenaren niet aardig zijn of niet het beste met hun paarden voor hebben. Jij bent de eigenaar, neem de controle. En kalmeer wat alsjeblieft, als je het niet voor jezelf doet, dan voor je paard.

We zijn beide super gelukkig met elkaar hoor. Stress is er zeker niet. Dan had ie ook niet in een sukkeldrafje aan de longe gelopen. Ik ben vanuit mijzelf al zeer rustig, alleen zodra ik op een voor mij onbekend paard moet stappen krijg ik spanning. Daarom stap ik dus ook niet zomaar op zijn rug omdat ik dit niet fair vind. Ik maag hem alles zo comfortable mogelijk kom er bijna dagelijks (ze zullen wel gek van me worden daar) en ben er zeker ook wel zo 2 uur waarvan vaak maar 20 a 30 minuten met hem in de bak. We doen alles met rust en tijd. Geen gehaast geen gestress etc. Enige waar ik rustig van word is werken met paarden. Dus dat ik niet rustig zou zijn vind ik echt een heel vervelend vooroordeel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:38

Je zal maar paard zijn. Sta je je het grootste deel van de dag in je stal kapot te vervelen, krijg je ook nog zo'n stomme speelbal in je stal geworpen. -O-

Doe dan maar wilgentakken en een slowfeeder. Kan ie daar zn natuurlijk gedrag nog een beetje op uitleven.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:39

Oké Je geeft aan dat hij bij het hek blijft staan, totdat je hem ophaalt.

Staat hij nu met een maatje op een paddock, of weiland.
Wordt er hier ook ruwvoer aangeboden?
Wordt er hier ook afleiding geboden door wilgentakken, of hazelaartakken. Of andere dingen.
Hoeveel uren staat hij per dag buiten?

Wat ik wil zeggen is eigenlijks, hoe interessant is het om buiten te blijven, of is er binnen meer eten en afleiding.

Vaak gaat men vanuit dat je het op stal leuk moet maken ivm verveling, maar buiten de stal moet het ook leuk zijn en aangezien paarden wandelende magen zijn, gaat er veel vertier in voedsel zoeken en verorberen.

Je zult zien zodra je buiten aantrekkelijker maakt dan binnen, dat ze beide niet meer bij het hek drentelen.

Betreft het neigen tot kribbebijten, denk hier alsjeblieft niet zachtzinnig over, hij doet nu al neiging tot en dit zal uiteindelijk doorslaan in echt kribbebijten.

En het is logisch dat je paard dit doet tijdens voeren en wanneer er mensen op stal zijn, negatief aandacht is ook aandacht.
Blijkbaar heeft ie de link gelegd, als ik dit doe, dan wordt er gereageerd en aandacht is aandacht voor een paard, ook al is het negatieve aandacht.

Ik heb een pony die met voerbeurten met haar tanden langs de tralies ging, na veel gedrag negeren, veel buiten en onbeperkt ruwvoer, is dit zo goed als weg. Soms kan ze wat ongeduld worden met brokjes krijgen en wil ze nog een keer met de tanden langs de tralies.
Mijn paarden gaan in de winter om half 9 naar buiten en komen rond 5 uur/ half 6 naar binnen en zodra het steeds langer weer licht blijft in de avond, gaan ze steeds later naar binnen.

Op zich zijn er al genoeg tips aangedragen om binnen de verveling tegen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:42

Gini schreef:
Marije_1997 schreef:

Kan je echt even in uren uitdrukken hoeveel je paard naar buiten komt? Want in dit topic is het van een uur geëvolueerd naar een middag en nu lijkt het toch alsof het paard een groot deel van de dag buiten komt. Ik snap dat je het misschien moeilijk vindt want dit is nu eenmaal een gevoelig onderwerp op Bokt :D en je wilt het wel goed doen, dat merk ik, maar het zou gemakkelijker zijn om advies te geven als je zegt: mijn paard komt x uur per dag buiten en in de zomer x uur per dag.

Ik weet niet exact hoeveel uur dit is. Dat doet er ook niet toe vind ik, de eigenaresse van de stal weet echt wel hoe lang ze naar buiten moeten en kunne. Ik ga hier ook niet naar vragen en het zeker niet hier delen aangezien ik meteen als een persoon word gezien die slecht voor z'n paard zorgt. En dat hoeft van mij niet.

Paard stond btw bij vorige eigenaar (handelaar) niet tot nauwelijks buiten. Tijdelijke stalling kon ie niet langer naar buiten aangezien ik dit zelf moest doen en het moest opgebouwd worden (stond op gras, dit kende hij niet volgens de handelaar en zou slecht zijn)

Voor nu ga ik een speelbal en vragen of er eventueel mijn slowfeeder gebruikt kan worden. Stond ie op de tijdelijke stalling ook mee, de slowfeeder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:43

safina schreef:
Je zal maar paard zijn. Sta je je het grootste deel van de dag in je stal kapot te vervelen, krijg je ook nog zo'n stomme speelbal in je stal geworpen. -O-

Doe dan maar wilgentakken en een slowfeeder. Kan ie daar zn natuurlijk gedrag nog een beetje op uitleven.

Moet je wel aan wilgentakken kunnen komen :) en nee ga ze niet kopen, als het hem niet bevalt vind ik dat zonde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:49

Marije_1997 schreef:
safina schreef:

Moet je wel aan wilgentakken kunnen komen :) en nee ga ze niet kopen, als het hem niet bevalt vind ik dat zonde.

Wilgentakken groeien aan (knot)wilgen en in Friesland, waar jij woont, staan die op heel veel plekken. Kwestie van even bij een boer vragen of je er een paar mag pakken.
Reken maar dat het bevalt. Ken geen paard die ze niet lust..

Kom op meid, een speelbal....dat is zoiets als jou opsluiten met een pluk hooi om je te vermaken. :') Een paard moet paardendingen kunnen doen, paard kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-19 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:49

Marije_1997 schreef:
Ik weet niet exact hoeveel uur dit is. Dat doet er ook niet toe vind ik, de eigenaresse van de stal weet echt wel hoe lang ze naar buiten moeten en kunne. Ik ga hier ook niet naar vragen en het zeker niet hier delen aangezien ik meteen als een persoon word gezien die slecht voor z'n paard zorgt. En dat hoeft van mij niet.

En dat maakt dus helemaal niet uit wat anderen van je denken en of die vinden dat je slecht voor je paard zorgt. Jij moet jezelf recht aan kunnen kijken en vooral je paard recht aan kunnen kijken en zeggen: met de beslissingen die ik neem is mijn paard op zijn allergelukkigst. En daar moet je dan wel eerlijk in durven zijn. Niet naar ons, niet naar je staleigenaar, maar naar jezelf en vooral naar je paard.

Ik snap dat je heel veel geeft om je staleigenaar. Je wilt haar niet boos maken of kwetsen, maar tegelijkertijd weet je ook niet hoe lang je paard buiten komt (staleigenaar weet dat wel) en je gaat vragen of een hooinet mag want je hebt hier geen zeggenschap over en je hebt ook geen zeggen over hoe lang je paard naar buiten gaat (staleigenaar bepaalt dit).
Je zet je zo wel heel ondergeschikt aan de staleigenaar. En jij bent wel nog altijd de paardeneigenaar. Neem die verantwoordelijkheid. En dat wilt niet zeggen dat je als een boze, stampende kleuter naar de staleigenaar moet gaan, maar je mag (moet) toch weten wat het management van je paard is en daar ook een stem in hebben? Toch?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:52

Ik sluit me helemaal aan bij de woorden van gini. Je hoeft maar naar een iemand verantwoordelijkheid af te leggen en dat is naar je paard.

Ik lees wel veel wil en kan niet. Als eigenaar heb je altijd de verantwoordelijkheid over je dieren. Ik snap persoonlijk niet dat je niet alles van de hoed tot de rand weet van het management van je paard. Dat wil je toch weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 20:58

capopjekop schreef:
Ik sluit me helemaal aan bij de woorden van gini. Je hoeft maar naar een iemand verantwoordelijkheid af te leggen en dat is naar je paard.

Ik lees wel veel wil en kan niet. Als eigenaar heb je altijd de verantwoordelijkheid over je dieren. Ik snap persoonlijk niet dat je niet alles van de hoed tot de rand weet van het management van je paard. Dat wil je toch weten?

Ik weet dat het mijn verantwoordelijk heid is hoor. En ik weet ook wel ongeveer hoeveel uur per dag mijn paard buiten komt. Maar ik ga dat hier gewoon niet delen, aa gezien er direct commentaar komt dat ik van stal moet switchen etc. Ten eerste, dat is niet eerlijk tegen over mijn paard. En ten tweede wij zijn beide hier gelukkig. Kunnen en mogen veel. En in overleg kan er helemaal veel mogelijk :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:18

Wat doe je zelf verder precies met je paard. Lees dat je 4 of 5x per week wat doet en dan elke keer longeren ( iets wat meestal niet zo goed is), bijna dagelijks komt.
Waarom niet elke dag?
Wat versta je onder mentaal moe maken.

alice0cullen

Re: Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:29

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:30

Marije_1997 schreef:
safina schreef:

Als je dat al niet voor je paard over hebt.. ik vind je bijzonder kinderachtig reageren op alle goede reacties en daarnaast pak je totaal niet de verantwoordelijkheid die je zou moeten hebben als eigenaresse van een paard. Het is JOUW paard dus JIJ bepaalt hoe lang die naar buiten gaat. Dat je niet eens weet hoe lang je paard dagelijks naar buiten gaat komt over als een vorm van desinteresse. Je wilt alleen maar niet je staleigenaar voor het hoofd stoten en een bal de stal ingooien, terwijl je stiekem nu onderhand ook wel weet dat meer uren naar buiten de enige echte oplossing is. Zonde.

LiannePuthzy

Re: Wat helpt nou echt tegen verveling op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:34

Ts ik vind dat je bijzonder puberachtig reageert op alle adviezen. Een paard dat zich verveelt op stal moet meer buiten komen of inderdaad iets van wilgen takken of een hooinet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:46

alice0cullen schreef:
https://shop.pavo.be/essentials/Pavo-HayChunks-zid86093 dit niet wat heeft die in ieder geval iets anders om zijn tanden in te zetten als planken.

Die hooiblokken heb ik idd vaker gezien wie weet is dat nog eens iets om te proberen, kuil krijgen ze niet uitgeschud, dus hij moet wel even spelen met z'n eten zeg maar. Het is niet dat ie z'n eten zo op heeft, maar tussen de voerbeurten door kloot ie gewoon wat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:47

LiannePuthzy schreef:
Ts ik vind dat je bijzonder puberachtig reageert op alle adviezen. Een paard dat zich verveelt op stal moet meer buiten komen of inderdaad iets van wilgen takken of een hooinet

Mag je vinden. Heb al een aantal keer gezegd dat ik slowfeeder ga kijken of dat kan. Takken voeren ben ik btw niet zo van. Dus daar begin ik liever ook niet aan.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:51

Marije_1997 schreef:
LiannePuthzy schreef:

Mag je vinden. Heb al een aantal keer gezegd dat ik slowfeeder ga kijken of dat kan. Takken voeren ben ik btw niet zo van. Dus daar begin ik liever ook niet aan.

Waarom ben je daar niet zo van als dat misschien het enige is dat het 2/3de van z’n leven in de stal staan enigszins verzacht voor je paard?