Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janderegelaa schreef:Ik vind het jammer dat je uit gemakzucht je paard 24/7 in de wei wilt zetten. Kun je hem niet gewoon verkopen of een bijrijder zoeken?
Joliieeenn schreef:janderegelaa schreef:Je moet een weide ook iedere dag leeg halen anders heb je in no time een een waardeloos stuk grond en je paard moet ook gecontroleerd worden of er niets mee is.
Ik vind het jammer dat je uit gemakzucht je paard 24/7 in de wei wilt zetten. Kun je hem niet gewoon verkopen of een bijrijder zoeken?
Wat een aparte reactie vind ik dit. Paard verkopen als hij/zij niet meer kan dienen dat vind ik pas gemakzucht.. Vind het net heel mooi dat TS haar paard en mooi pensioen wilt geven waar ELKE dag iemand naar het beest omkijkt (ouders) en zij zelf dan ook nog 4x in de week. Beter leven dan menig pensionpaard imo.
Wij scheppen overigens nooit poep uit de wei en onze weien zijn elk jaar weer prachtig. Er wordt alleen soms eens gesleept met de traktor.
superpony schreef:Al zou het uit gemakzucht zijn.........Dan heeft het paard het toch prima? Beter dan bij iemand die wel elke dag langs gaat, maar het paard op stal laat staan of alleen op een paddockje laat spelen even snel.
Mest heeft ze uitgelegd. Ouders hebben grote wei en daar wordt niet gemest. Paddock wel, maar dat is echt niet zoveel werk.
janderegelaa schreef:superpony schreef:Al zou het uit gemakzucht zijn.........Dan heeft het paard het toch prima? Beter dan bij iemand die wel elke dag langs gaat, maar het paard op stal laat staan of alleen op een paddockje laat spelen even snel.
Mest heeft ze uitgelegd. Ouders hebben grote wei en daar wordt niet gemest. Paddock wel, maar dat is echt niet zoveel werk.
Gek genoeg heeft niet ieder paard het prima in de wei.
superpony schreef:Nee, in een stal wel. Lekker opgesloten staan, alleen en eruit mogen als je baasje even langskomt en van alles van je wilt........Echt veel beter.
Mensen hebben er moeite mee als hun paard 24/7 buiten staat. Paarden niet. Tenzij de omstandigheden niet goed zijn; alleen, geen beschutting etc.
Onze paarden zijn jong en oud en allen ex stal paarden. Gaat allemaal prima. En om me heen steeds meer mensen die ervoor kiezen.
Mensen investeren wel in luxe boxen. Maken zich druk om goede bodembedekking, investeren in een droge rijbak. Maar voor het paard om buiten te lopen, doet men nog weinig. Wordt steeds meer en men ziet steeds meer de voordelen.
Onze paarden redden zich ook prima zonder ons als we ze eten en drinken geven. Maar wij denken graag dat ze naar ons toe komen en aandacht willen en wat werken. Dat geeft ons ene goed gevoel. En daar zijn ze ook voor, toch?
Er zijn zoveel mensen die amper naar hun paard omkijken. Dan staan ze op stal, vervelen zich dood alleen en vaak wordt er ook bezuinig op de hoefsmid etc.
janderegelaa schreef:Er zijn echt paarden die niet in de wei willen. Ik heb er namelijk 1. Als we die in de wei zetten is ze eerder terug op stal dan wij. En het rare is dat haar moeder dat ook deed. En ik ken er meer die de hele tijd bij het hek blijven drammen. Onze paarden zijn gedomesticeerd en niet meer de wilde grazers van toen.
pol013 schreef:janderegelaa schreef:Er zijn echt paarden die niet in de wei willen. Ik heb er namelijk 1. Als we die in de wei zetten is ze eerder terug op stal dan wij. En het rare is dat haar moeder dat ook deed. En ik ken er meer die de hele tijd bij het hek blijven drammen. Onze paarden zijn gedomesticeerd en niet meer de wilde grazers van toen.
En dat is toch geen enkel probleem als je gewoon een fatsoenlijke (schuil)stal aanbiedt?
Jouw 2 paarden kunnen bij mij gewoon 24/7 'buiten' hoor. Gaan ze zelf maar op stal staan. No problemo. Enige wat ik niet voor ze doe is de deur sluiten. Maar verder kunnen ze gewoon lekker zelf kiezen hoeveel uur ze binnen/buiten/overdekt staan.
Popstra schreef:Let wel dat sommige sportpaarden dood ongelukkig kunnen worden op deze manier, ze zijn namelijk veel aandacht gewend.
Ik heb er ook 1 die echt niet blij word van buiten staan en niks doen. Deze heeft jaren shows gelopen en is altijd flink gepamperd geweest. Wanneer hij weer aan de bak mag en dus dagelijks zijn poetsbeurt, training en verdere verzorging krijgt is hij weer een heel blij mannetje.
Ik zou dus wel een aantal keren in de week aandacht blijven geven. En anders wellicht een ander er blij mee maken
janderegelaa schreef:Joliieeenn schreef:
Wat een aparte reactie vind ik dit. Paard verkopen als hij/zij niet meer kan dienen dat vind ik pas gemakzucht.. Vind het net heel mooi dat TS haar paard en mooi pensioen wilt geven waar ELKE dag iemand naar het beest omkijkt (ouders) en zij zelf dan ook nog 4x in de week. Beter leven dan menig pensionpaard imo.
Wij scheppen overigens nooit poep uit de wei en onze weien zijn elk jaar weer prachtig. Er wordt alleen soms eens gesleept met de traktor.
Ik weet niet of jij de openingspost wel gelezen hebt. Er is geen sprake van een pensioen. Er is sprake van demotivatie bij TS om iedere dag langs stal te gaan en haar paard te verzorgen.
Ik heb ook wel paarden die 24/7 buiten zijn maar die worden wel iedere dag goed gecontroleerd.
En ik weet uit ervaring dat 4 dagen heel snel 3 dagen worden en dan 2....
Daarom, als de motivatie er niet meer is en het paard is nog goed dan zou ik hem liever verkopen of een bijrijder zoeken. Dan is een ander er tenminste nog blij mee.