Wat is de (oud?) Nederlandse term voor paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: Wat is de (oud?) Nederlandse term voor paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:55

Ik heb echt geen idee. Ik bedenk me nu dat het heel normaal was dat de ponies in het winterseizoen gewoon non stop op stal stonden en er alleen uit kwamen om te rijden of longeren, omdat het land te nat was. Tijden veranderen ..

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:56

Op de manege waar ik eerst stond waren het ook kampjes. En bij een bijrijdpony was het idee van de track gewoon “het pad”.
Misschien verschilt het ook wel per regio? Ik kom uit het noorden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:52

Lusitana schreef:
Jessix schreef:
Nou ja, ik ben 40 en weet niet beter of dat er paddocks zijn. Maar misschien keken wij vroeger te veel cowboyfilms. :) Alleen waren dat dus niet kleine stukjes, maar gewoon een bak waar de paarden op mochten of een kaal stuk land, al dan niet met de stal er aan vast.

Ik ben 58.... Wij spraken van een kraal of uitloop of gewoon "landje" afhankelijk van de kenmerken. Paddock is in mijn tienerjaren langzaam geintroduceerd, dus het is niet vreemd dat jij alleen paddock ken.
In cowboyfilms (en westernseries die toen TV waren en vergeet "Fury" niet, een heuze paardenserie) hadden ze het volgens mij steevast over corrals, vertaald als kraal dus...
Ik heb een boek over Fury uit 1960 en daarin gebruikt men in elk geval kraal.
In mijn herinnering was dat in Bonanza, High Chapparel en de John Wayne films die ik gezien heb ook zo.

Dan klopt het wel, we schelen 18 jaar. Daarbij scheelt het ook waar in Nederland je woont en ui welke paardenwereld he komt denk ik.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:55

Hier in de omgeving stond alles trouwens altijd buiten in de winter. De wei werd wel weer opnieuw ingezaaid in het voorjaar en vaak werd enkel de voorkant bij het hek modder. Inderdaad waren er veel minder paarden en was weiland heel gewoon. Je kon je paard in een aantal keer verweiden zodat er altijd wel een goed stuk was en genoeg hersteltijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 01:00

Bij ons was het een losgooibak als je zand zocht. Zandbak werd het ook wel genoemd.

Paddock was wel al bekend, maar waren kleine, kale weides.

De longeerbak zag je ook nog niet veel, maar dat werd kraal genoemd.

Ik kom uit Amsterdam en reed onder de rook van Amsterdam va 1979. Mijn ouders hebben elkaar op een manege leren kennen en reden ook al jaren.
Paarden kwamen de gehele zomer buiten en in de winter niet.

Later toen wij door het land verhuisden en op oude boerderijen kwamen te staan en mensen spraken, hoorden we dat het in die andere delen van het land al jaren heel anders ging.

Bij ons was alles heel precies; tuig, benamingen van dingen etc. Vieze paarden, dikke vachten, slecht tuig, rijden met kaplaarzen etc kenden wij allemaal niet.