Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pareltjes schreef:Hier gaat alles direct naar binnen. Als ik niet thuis ben ga ik er speciaal voor naar huis. Zeker met hevige onweders. 3 paarden van vriendin dodelijk getroffen. 1 heeft nog uren geleden.Hangend in de stroomdraad. Had de kracht niet overeind te kunnen. Die aanblik zal ik nooit vergeten, de geur trouwens ook niet.
Het onnozel te denken dat je paard niet getroffen kan worden. Alles kan geraakt worden. Hoe meer bomen en hoe kleiner de weide hoe groter het risico. Evenals grote kale vlaktes. Paarden zullen zelf weg gaan staan bij de bomen maar als de weide te klein is zijn ze kansloos omdat de bliksem door de grond “ reist” . Hoe natter de grond hoe verder.
Kale vlaktes zijn natuurlijk vragen om. Hier dus op stal met bliksemafleiders. Bij twijfel haal ik ze binnen.
Ivo_Boers schreef:Bij ons worden ze altijd best wel bang en gaat iedereen naar binnen. Je weet maar nooit. Voordat er paniek uitbreekt.
superpony schreef:Ivo_Boers schreef:Bij ons worden ze altijd best wel bang en gaat iedereen naar binnen. Je weet maar nooit. Voordat er paniek uitbreekt.
Dan hebben ze te weinig ruimte om zichzelf veilig te kunnen stellen.
Ik zie ook wel paarden op paddocks zonder beschutting etc die dan steeds op en neer rennen, maar dat is logisch.
Die van ons kunnen op verschillende plekken gaan staan en kunnen dan duidelijk voor de veiligste plek kiezen. Ze weten heel goed waar dat is en dat is anders dan waar ik voor zou kiezen.
Quir schreef:Hoeveel ruimte zouden ze volgens jou dan moeten hebben dat ze niet bang worden?
superpony schreef:Quir schreef:Hoeveel ruimte zouden ze volgens jou dan moeten hebben dat ze niet bang worden?
Het gaat niet per se om het aantal ha. Het gaat om je indeling. Dat ze dus echt kunnen kiezen.
De meeste standaard stallen hebben alleen kleine paddocks waar een paard alleen op en neer kan rennen, maar geen keus heeft om wel of niet beschut te gaan staan. Ook word er vaak geen rekening gehouden met de ligging van de paddocks ten opzichte van wind richtingen, dus op zo weinig m2 is dat vooraan of achteraan hetzelfde.
Wij hebben een mini pp en ik zie wat ze doen met onweer en wat ze kiezen. Maar ook bij warmte kiezen ze zelf.