Je paard op een Sportstal waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 08:09

Loretta schreef:
knijntje06 schreef:
maar ik hoor alleen de niet redenen maar niet waarom iemand wel de keuze heeft gemaakt om naar een sportstal te gaan. die sport stallen staan niet leeg..

Ik denk dat de mensen die hun paard op die manier stallen daar op Bokt liever niet voor uitkomen.
Het is maar een gedachte, maar het zal me niks verbazen.
kijk maar naar het topic dat nu ook loopt met hoeveel je je paard nu echt buiten hebt staan. 9/10 reacties zijn van mensen waarbij de paarden veel tot 24/7 buiten staan. Het bewust zijn dat zoveel op stal staan niet goed is, is er wel in elk geval

Hobbyhorse

Re: Je paard op een Sportstal waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:03

Ik denk dat ook daar geld dat mensen er liever niet voor uitkomen helaas.
Zeker is er wel meer bewustzijn over paardenwelzijn maar het respecteren van de mening van anderen ontbreekt nog vaak in dit soort draadjes.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:35

knijntje06 schreef:
jeetje de haat van bokt was ik wel even vergeten ja..

Ik lees geen haat, overdrijf niet zo. Ik lees van mensen die een paard graag een paard laten zijn. Buiten dus en meer dan een uurtje.
Ieder zijn keus toch?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:38

haat is een modewoord tegenwoordig

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:57

meggiemeg schreef:
Selka schreef:
Oké dus omdat jij geen zin hebt om een paar sprongen op en af te bouwen moet je paard maar 24/7 opgesloten staan in een klein wc hokje?

Zet het paard op een fatsoenlijke stal en rijd 2x per week (of vaker) met de trailer naar de sportstal.

Denk niet dat je dit als haat moet zien maar meer als een eerlijk antwoord, helaas valt dat niet altijd goed.
Ik zou ook voor het welzijn van mijn paard kiezen en dan naar andere alternatieven kijken om zo toch voor jezelf als ruiter ook je plezier te kunnen hebben.

Nou het is wel een nare aanvallende reactie. Ts stelt gewoon een vraag en domme vragen bestaan niet.

Ts als je wil weten wat de beweegredenen zijn zou ik eens een bezoekje aan de sportstal brengen en de mensen daar ernaar vragen.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:17

Hobbyhorse schreef:
Zeker is er wel meer bewustzijn over paardenwelzijn maar het respecteren van de mening van anderen ontbreekt nog vaak in dit soort draadjes.
het punt is natuurlijk lastig. Paard kan niet kiezen. En als iemand dan bewust voor ophokken kiest (want binnenbak bv) dan is dat voor het paar erg zuur. En dat er dan voor het paard wordt opgekomen lijkt me geen slechte zaak

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:23

joyce B schreef:
En dit probleem bestaat niet alleen op sportstallen hoor. Er zijn ook niet-luxe stallen waar paarden amper buiten komen op goede manier.

Precies ja. En er zijn "sportstallen" waar die mogelijkheid wel gegeven wordt.
Mijn paard staat echt op een droomplek, maar die mogelijkheden zijn gewoon echt niet overal.
Het is eigenlijk gewoon een kwestie van een stal vinden die het beste aansluit met wat je wil en kan doen voor je paard.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 13:33

Hobbyhorse schreef:

Die persoon die daar voor uit komt zal zoveel haat over zich heen krijgen dat die zich inderdaad wijselijk stil houdt. Ik denk dan ook dat je geen antwoord zult krijgen op de vraag waarom mensen hun paard op een sportstal zetten.

Als je het topic over weidegang met bijbehorende poll leest dan ga je denken dat paarden de hele dag op stal tegenwoordig een uitzondering vormen. Maar we weten ook wel dat alhoewel ik echt geloof dat het aantal paarden dat buiten staat is toegenomen is die poll in dat topic helaas niet representatief.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:32

In mijn omgeving zitten twee maneges met totaal geen weidegang of paddocks en daar betaal je de hoofdprijs. Ze hebben ook wat stallen voor pension. Mensen hier hebben het er blijkbaar voor over, want alles draait al jaren en wat ik er van kan zien ook wel goed.

Ik zou mijn paarden er nog niet willen zetten al kreeg ik geld toe. Mijn paarden staan thuis en ik heb bar weinig faciliteiten. Maar mijn paarden hebben wel een heerlijk sociaal en vrij leven en dat vind ik het belangrijkste. :) Mijn motto is "geen vissenkom, geen vissen" met andere woorden als ik een paard geen paardwaardig leven kan beiden dan hoef ik ook geen paard.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:44

Jessix schreef:
In mijn omgeving zitten twee maneges met totaal geen weidegang of paddocks en daar betaal je de hoofdprijs. Ze hebben ook wat stallen voor pension. Mensen hier hebben het er blijkbaar voor over, want alles draait al jaren en wat ik er van kan zien ook wel goed.

Zulke maneges hebben wij hier in de buurt ook, en die hebben ook meer dan genoeg pensionklanten die het schijnbaar prima vinden als paardlief 's ochtends een uurtje buitenkomt. Manegepaarden staan in de zomer 2 weken op de wei in de vakantie en de rest van het jaar moeten ze het doen met uurtjes in een kleine paddock. Ik ben er ook gestopt met rijden omdat ik er niet achter stond hoe ze hun paarden houden, maar qua pensionstalling sluit het blijkbaar aan bij de behoeften in het (rijke) dorp waar ze zitten helaas

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:51

NienkeV1994 schreef:
Jessix schreef:

Zulke maneges hebben wij hier in de buurt ook, en die hebben ook meer dan genoeg pensionklanten die het schijnbaar prima vinden als paardlief 's ochtends een uurtje buitenkomt. Manegepaarden staan in de zomer 2 weken op de wei in de vakantie en de rest van het jaar moeten ze het doen met uurtjes in een kleine paddock. Ik ben er ook gestopt met rijden omdat ik er niet achter stond hoe ze hun paarden houden, maar qua pensionstalling sluit het blijkbaar aan bij de behoeften in het (rijke) dorp waar ze zitten helaas

Welke behoeften zijn dat dan vraag ik mij af?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:52

NienkeV1994 schreef:
Jessix schreef:

Nou inderdaad, het is hier echt een soort status. Uurtje rijden en de rest van de avond aan de bar hangen. Gelukkig zijn er ook genoeg fijne pensionstallen hoor, dus er is zeker wel keus. Maar ik snap gewoon werkelijk niet dat die maneges nog bestaan... En de prijs die je er voor betaald is helemaal schrikbarend!

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:54

Drie binnenbakken, 2 buitenbakken, 10 poetsplaatsen, solarium, grote stallen, georganiseerde wedstrijden, makkelijk te bereiken...? De postzegel paddocks? Geen idee, ik zou de mijne er ook voor geen goud neerzetten :+

Ik denk dat wat betreft maneges veel kinderen en hun ouders die net beginnen met paardrijden ook gewoon niet beter weten wat betreft paardenwelzijn en zich daar niet in verdiepen, en maneges die het niet goed voor elkaar hebben gaan ze daar natuurlijk ook niet over informeren want dan schieten ze zichzelf in de voet

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 15:59

NienkeV1994 schreef:
Drie binnenbakken, 2 buitenbakken, 10 poetsplaatsen, solarium, grote stallen, georganiseerde wedstrijden, makkelijk te bereiken...? De postzegel paddocks? Geen idee, ik zou de mijne er ook voor geen goud neerzetten :+

Het is een heel ander deel van de paardenwereld zoals ik het paardrijden beleef in ieder geval.[/quote]

NienkeV1994 schreef:
Ik denk dat wat betreft maneges veel kinderen en hun ouders die net beginnen met paardrijden ook gewoon niet beter weten wat betreft paardenwelzijn en zich daar niet in verdiepen, en maneges die het niet goed voor elkaar hebben gaan ze daar natuurlijk ook niet over informeren want dan schieten ze zichzelf in de voet

Toen ik ooit begon met paardrijden was de belangrijkste vraag met het kiezen van een manege, welke is het makkelijkst te bereiken. Helaas bleek dat achteraf niet de beste keus van manege te zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:00

Gemak gaat tegenwoordig sowieso bijna boven alles heb ik soms het idee..

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:02

Ik ben ooit ook begonnen op de manege waar mijn tante reed (ouders die niks van paarden wisten), maar daar zou ik nu ook niet meer voor kiezen. Ik ken denk ik 2 maneges waar de paarden veel buitenkomen, en een hele hoop waar ze het echt niet goed voor elkaar hebben mijn inziens :n

Wel vind ik dat er sinds ik 18 jaar geleden begon met paardrijden toch al wel een grote verandering merkbaar is. Toendertijd was het volkomen normaal dat een paard de hele dag op stal stond, ik wist niet beter. Natuurlijk weet ik niet hoe dit voor de beginnende ruiter nu is, maar ik heb het idee dat er toch wel meer bewustzijn is wat dat betreft, al hebben we ook nog een lange weg te gaan
Laatst bijgewerkt door NienkeV1994 op 29-08-19 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:03

Shaggy09 schreef:

Gemak kan ook op een pensionstal met alleen maar weidegang waarvan de stalbaas voor alle behoeften van de paarden zorgt.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:07

Mijn paard staat ook op een dressuurstal/sportstal. Ik vindt het fijn dat iedereen gemotiveerd is en we daardoor elkaar motiveren daarnaast hebben ze daar zandgrond waardoor ze ook in de winter op het land komen. Ze staan dan in aparte landjes en niet bij elkaar er zit dan een draad tussen. Persoonlijk vindt ik dat heel fijn want de kans op blessures door naar elkaar trappen is er dan niet meer en ze hebben wel gewoon contact met elkaar.

Het enige nadeel is dat de stal 100km van mijn huis is heen en terug maar ach als dat het enige is

Jessix

Loretta schreef:
Shaggy09 schreef:

Gemak kan ook op een pensionstal met alleen maar weidegang waarvan de stalbaas voor alle behoeften van de paarden zorgt.

Inderdaad! Ik weet niet waarom mensen deze keuze maken. Veel paarden berusten ook gewoon in hun lot en zijn volgens de eigenaren dan gewoon happy. Weidegang geeft een vies paard, meer kans op blessures, zijn nog wel eens geluiden die ik hoor.

NienkeV1994

Helaas is dat wel een stuk moeilijker te vinden. Ik heb het nog niet kunnen vinden hier in de buurt, genoeg buiten en de faciliteiten die ik graag zou willen (en dan bedoel ik met name volpension en stallen aanwezig in het geval van boxrust en binnen kunnen staan met opzadelen bij slecht weer zou ook fijn zijn). Alleen kies ik er - als ik dat niet kan vinden - voor om dan zelf in te leveren op faciliteiten, maar wel pony 24/7 buiten in een kudde op een paddock paradise. Helaas kiezen nog veel mensen dan maar voor hun eigen gemak en moet het paard maar inleveren

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:08

Antwoord op de vraag van het topic:
Omdat ze mooie faciliteiten hebben/alles verzorgd word als de eigenaar er niet is.

Mijn paard komt elke dag buiten, maar het is een speld in een hooiberg iets te vinden waar je van het gemaakte pad mag afwijken (eigen voer keuze/eigen instructrice/keuze uit hoeveelheid ruwvoer/keuze uit uren buiten en als klap op de vuurpijl: Dutch-proof faciliteiten).

Een sportstal zou ook mijn keuze zijn mits minimaal de heeeeeeeele dag buiten, gezien die combi heel schaars is, voor mij geen optie. Mijn paard woont er, ik niet.

Echter begrijp ik het wel, mensen kopen vaak een eigen paard omdat ze ergens begonnen zijn met paardrijden. Als je op zo'n stal terecht komt en nooit de andere kant ziet/in wilt verdiepen dan gaat dat je gedachte ook niet omvormen/ontwikkelen op dat gebied. Het zal je verbazen hoeveel mensen nog traditioneel denken.

Aan de andere kant.. heel leuk hoor, al die paddock-paradises die als paddestoelen uit de grond komen, de gedachte erachter is goed. Maar als dat een reden is om ineens 30 paarden te houden op een stukje paddock-paradise wat anders te klein zou zijn.. dan ben je niet veel beter bezig. :Y)

Ik vind het jammer dat er zo weinig van allebei de werelden is, een op en top paardvriendelijke stal waar de paarden grote gedeelte's buitenlopen in groepsverband, met onbeperkt goed hooi maar wel met moderne faciliteiten en een volpension service.

Bovendien lijkt het mij ook minder werk? Zet de paarden bij elkaar op een grote zandplaat met 1/2 grote ronde balen met een slowfeedernet eroverheen getrokken, daar heb je toch veel minder werk aan? Geen individuele stallen om uit te mesten, geen 5 voerbeurten op een dag, geen buten/binnenzetten.

Als ik pensionhouder was, dan wist ik het wel. :+

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:10

Shaggy09 schreef:

Gemak mag, alleen niet ten koste van.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:11

Loretta schreef:
Shaggy09 schreef:

Ja maar het 'gemak' wat sommige mensen blijkbaar nodig hebben zodat ze na een uurtje op stal te zijn geweest lekker aan de bar kunnen gaan hangen, zit hem volgens mij in andere dingen.
Bijvoorbeeld het paard lekker op stal laten staan zodat ze een schoon paard houden. Of als je gaat kijken naar de eisen; een stapmolen en een solarium prefereren boven weidegang. Want ja, een solarium is wel zo fijn als het paard snel droog moet zijn en een stapmolen is wel handig als ik geen zin heb om te rijden.

Echt waar, soms vraag ik me af waarom sommige mensen paarden nemen. Omdat je paarden en alles erom heen leuk vind? Of omdat het een leuke bijzaak is en het luxe uitstraalt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:23

Er is simpelweg veel te weinig aanbod van goede, paard- en ruitervriendelijke stallen. En dan kijk ik nog niet eens naar de prijs.
Mensen die hier roepen dat het wel te vinden is als je maar lang genoeg zoekt, dat is gewoon niet waar. :n
Ik ken zeker de mensen die de stal uitkiezen op de gezellige kantine, maar ook de mensen die proberen tussen het beroerde aanbod de minst slechte optie te kiezen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 16:38

Nikass schreef:
Er is simpelweg veel te weinig aanbod van goede, paard- en ruitervriendelijke stallen. En dan kijk ik nog niet eens naar de prijs.
Mensen die hier roepen dat het wel te vinden is als je maar lang genoeg zoekt, dat is gewoon niet waar. :n
Ik ken zeker de mensen die de stal uitkiezen op de gezellige kantine, maar ook de mensen die proberen tussen het beroerde aanbod de minst slechte optie te kiezen.

Is denk ik ook geredeneerd vanuit andere normen en waarde/wensen.

De één vind een half uur de max. reistijd voor een pensionstal, de ander rijdt rustig 250 km maar kiest ervoor om 2 of 3 keer per week te gaan. Wat overigens beide prima is, maar degene die bereid is om 250 km enkele reis te rijden, heeft natuurlijk veel meer keus als iemand die zijn/haar paard dichtbij wilt hebben.

Echter ben ik het met je eens, maar ik durf ook toe te geven dat ik tot de groep behoor die zijn paard dichtbij wil hebben, hierdoor is mijn keuze alleen wel beperkter. :j