Kleine binnenbak (15x25)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:06

Hevonen schreef:
Ooit hebben wij bij iemand een paar keer in een binnenbak van 10 x 20 m gereden. Met 5 grote paarden tegelijk. Het was wat krap, maar voor nood (buitenbak was een zwembad) ging het prima. We hebben zelfs een klein sprongetje gedaan.

De meeste oefeningen waren erop gericht om netjes, dicht naast elkaar te rijden en te bewegen (als een span).

Daar zou ik nou graag een filmpje van zien, 5 grote paarden die zelfs springen in een binnenbak van 10x20 :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:23

Kiekeboefje schreef:
Nou ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar je beredenering.

Ts, doen! :)) lijkt me super fijn als je in de winter toch lekker binnen kan longeren of stap-draf training. :)

Laat ik het zo zeggen, je kunt je paard niet voorwaarts rijden in een krappe bak. Zou je dat wel doen dan is de belasting echt groot en dan vooral in korte bochtjes. Daar komt bij dat het zand Vd bodem tegen de wanden omhoog gaat komen en je een nog ongelijkere bodem hebt. Je moet deze dus goed vanaf de wanden vlak houden.

Neem het idee stapmolen, hoe groter de doorsnee van de cirkel hoe beter. In een kleine molen laat je ze ook niet draven, ik niet tenminste want ben zuinig op mijn dieren.

Voor een rijbak waar in getraind word geld hoe groter hoe beter voor het paard is mijn mening :)
Maar nogmaals om wat grondwerk of eens enkele keren in te rijden Kun je het doen ja.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Kleine binnenbak (15x25)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:30

Waarom kan je je paard niet voorwaarts rijden in een kleine bak? Voorwaarts is wat anders dan snel en groot lopen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:35

Ik zeg doen! Met slechte weer heerlijk binnen longeren, grondwerk of zelfs op hele slechte dagen de paarden in zetten, zodat ze in ieder geval vrij kunnen bewegen.
Ik wil dat ook wel :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:36

Voorwaarts rijden in een te krappe bak is niet te vergelijken met voorwaarts in een normale formaat bak maar joh, ga lekker je gang als je dat geen probleem vind.

Ik geef alleen mijn mening en dat IK dat dus echt niet met mijn paarden zou willen doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:44

Popstra schreef:
Voorwaarts rijden in een te krappe bak is niet te vergelijken met voorwaarts in een normale formaat bak maar joh, ga lekker je gang als je dat geen probleem vind.

Ik geef alleen mijn mening en dat IK dat dus echt niet met mijn paarden zou willen doen.

Ja prima, joh. Je argument is echter niet zo heel sterk.

Toulouze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 13:53

Als aanvulling zou het kunnen maar het lijkt me niks om echt in te trainen. Komt bij dat het dak wel hoog genoeg moet zijn voor een flinke bokkesprong :D

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 14:30

Heb jaren paarden getraind en zadelmak gemaakt voor een privé stal en we hadden daar ook een kleine binnenbak van 20x15 meter naast een buitenbak van 20x60 en 1 van 20x25. Ideaal met zadelmak maken en jonge paarden die net onder het zadel waren. In de winter trainde we er ook de paarden die op Z niveau of hoger liepen. Zou het altijd doen als je de mogelijkheid hebt. Je kunt hier prima in rijden zelfs met zn 2en of 3en. Hier in de straat iemand met een overdekte longeercirkel waar ze bij heel slecht weer ook gewoon in rijden, gaat prima, ook galop.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:55

pmarena schreef:
LaDonna75 schreef:
De manege waar ik ooit heb leren paardrijden had een binnenmanege met die afmetingen en dat reed prima. Natuurlijk is groter fijner, maar als je deze ruimte hebt en het kan, zou ik het zeker doen. En inderdaad, je kunt het een keer in je buitenbak uitzetten en uitproberen hoe het is.

Weet je heel zeker dat het echt precies die afmetingen waren, of doe je maar een gok? :)

Al even geleden, maar ja, ik weet dat zeker ja. Ook al leerde ik toen net paardrijden. Ik heb het gevraagd en het werd mij verteld. Dus.

Umbrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:03

Ja, ik. Ik heb een tijd een Paint hengst voor iemand gereden in een buitenbak, welke tevens werd gebruikt als paddock en longeercirkel, met dit formaat. In de zomer was er ook een mogelijkheid om in het land te rijden, maar dat vond ik zelf niet nodig. Het paard werd western gereden, maar onder mij uiteindelijk ook op de Engelse manier. Wij reden op L1 niveau. Ik heb zelf niet ervaren dat de afmetingen van deze bak mij of het paard in de weg stonden qua training.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:35

Ik zou zeggen zet je buitenbak af op de afmetingen die je genoemd hebt en ga er een paar x in rijden
Dan weet je of het gaat lukken voor jou en je paard

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:00

pmarena schreef:
Hevonen schreef:
Ooit hebben wij bij iemand een paar keer in een binnenbak van 10 x 20 m gereden. Met 5 grote paarden tegelijk. Het was wat krap, maar voor nood (buitenbak was een zwembad) ging het prima. We hebben zelfs een klein sprongetje gedaan.

De meeste oefeningen waren erop gericht om netjes, dicht naast elkaar te rijden en te bewegen (als een span).

Daar zou ik nou graag een filmpje van zien, 5 grote paarden die zelfs springen in een binnenbak van 10x20 :D

Was maar 1 kleine hindernis hoor. Heb helaas geen filmpje, is uit de pre-digitale tijd. Paarden waren Groningers, die zijn wel fors, maar ook braaf.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:05

Ooit in een bak gereden 20x30. Was zo klein dat paard er scheef van ging lopen.. Drama was dat. Nou was dit ook wel een tank van 1,80 springgefokt met megaruime gangen. Maar ook met een E pony vond ik het net te kort komen..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:21

Pepperrr schreef:
Ooit in een bak gereden 20x30. Was zo klein dat paard er scheef van ging lopen.. Drama was dat. Nou was dit ook wel een tank van 1,80 springgefokt met megaruime gangen. Maar ook met een E pony vond ik het net te kort komen..

Dat is dan echt een tekortkoming van jou als ruiter. Rechtrichten kan heus wel op 30 meter.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:35

Het heeft niet alleen met rechtrichten te maken. Met een groot lang paard met grote bewegingen kun je echt minder goed rijden in een kleine bak. Drie passen en dan de bocht weer om. Je wilt zo'n paard echt niet alleen klein laten lopen. Daar wordt ie ook niet beter van namelijk. Als je alleen rijdt kun je de diagonaal maximaal gebruiken, maar zelfs dan is het alleen prima als noodoplossing.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:50

Het rechtrichten heb ik prima onder de knie hoor :D

Precies wat degene boven mij zegt, het is 3 passen en je zit weer in de bocht. En ik kon hem wel kleiner laten lopen maar daar liep die nou ook niet beter op.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:52

Ach dat is het toch ook voor Ts, want er is nog een buitenbak naast.

Een 20x40 bak is in jou bericht dan 5 passen met zo’n groot paard tja... niet zoveel verschil hoor. Vaak rijd je dan met meerdere en moet je goed kunnen sturen met zo’n slagschip

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:20

Beperkingen zitten doorgaans vooral in ons hoofd :)

Onze buitenbak wordt omgetoverd tot binnenbak (gewoon 20x40). Toen alleen de palen er nog stonden, reden we een meter van de palen af want eng... :+
Nu zitten de schotten er allemaal in, alleen zijn de openingen nog niet gesloten... Is ook wel weer een beperking in te bedenken, want als het buiten donker is dan zien paarden daar van alles. Dus rij je daar oefening X maar niet want het heeft geen zin... Ofzo... :roll:

We zijn allemaal heel erg goed in het verzinnen van smoesjes om niet optimaal te hoeven rijden.

Ik zou een binnenbak van 15 x 25 een hele goede aanvulling vinden op een reguliere buitenbak! Al gaat het maar om een beetje lekker loswerken. Nog altijd beter dan lekker laten vastroesten vanwege slecht weer!

En wat er gezegd werd, veel mensen worden er juist heel erg creatief van! Het levert bij winterdag in ieder geval niet meer het excuus om niets met je paard te hoeven doen... :Y)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:27

Ineke2 schreef:
Ach dat is het toch ook voor Ts, want er is nog een buitenbak naast.

Een 20x40 bak is in jou bericht dan 5 passen met zo’n groot paard tja... niet zoveel verschil hoor. Vaak rijd je dan met meerdere en moet je goed kunnen sturen met zo’n slagschip

Dat klopt helemaal! Ik heb een binnenbak van 38 meter lang en vind het inderdaad met een spring-slagschip van 1.76 en ruime gangen nét aan :-). Het is een goede oefening voor het indoorseizoen, maar wat meer ruimte is wel fijner.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:09

yarkayunda schreef:
La_Lune schreef:
Ik denk dat het fijn is als aanvulling, mocht je ook een buitenbak hebben. Dan kan je met slecht weer in de binnenbak nog longeren, grondwerken of een training in stap doen. Als het óf een kleine binnenbak óf een normale buitenbak is, dan zou ik voor een buitenbak gaan.

Ja daar is het eigenlijk ook voor bedoeld. We hebben een grote buitenbak maar die gelijk nat als het geregend heeft.

Ik zou eerder dan mijn geld aan drainaige of ophoging van je zand investeren dan dat zand in de schuur te leggen.. ik vind dat formaat echt te klein om lekker in te kunnen rijden en onze merrie is maar 1,65..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:09

Een all-weather bodem aanleggen komt al snel op €20.000,-

Een laagje zand in 15-25 een stuk minder

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:39

Ts heb je er uiteindelijk nog een bak van gemaakt? :D

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 14:22

Nog niet maar dat is wel de bedoeling haha. We moeten even wachten op de uitkomst van de stikstof rechten.

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 14:33

ik moet het doen met een 10X20 padddockje wat redelijk gaat. ik train er niet intensief in maar merk geen problemen. als je echt langer wil draven gaat dat niet prettig