Pensionstal of paard aan huis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iriscope

Re: Pensionstal of paard aan huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:31

Wij hebben ze ook aan huis en ik zou nooit meer anders willen. Als het gaat om tijd die ik eraan besteed, voor ons maakt het weinig uit want de paarden staan dag en nacht buiten, hebben zat ruimte. Dus behalve 2 uurtjes in de week even de mest verdelen (die dan over onze groentetuin heen gaat) en 2x per dag voeren hebben wij er geen extra werk aan.

Grootste voordeel voor mij: Paarden zijn echt huisdieren nu, zijn er altijd om even te kroelen, gedag te zeggen, ze zijn echt onderdeel van het gezin ipv die paar uur per dag die je ermee doorbrengt als ze in pension staan.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:38

Ik heb ze aan huis en zou nooit meer anders willen. Ik zou ze echt missen als ze op pensioen zouden staan zijn nu echt huisdieren.
Als ik nu terug kijk op mijn pensiontijd dan hebben ze het nu zo goed. Bij warmte afspoelen of in de schaduw kunnen zetten, ze hebben alle vrijheid, krijgen veel meer hooibeurten, geen stress, geen voernijd meer.
Kan nu zoveel meer van ze genieten. ♥️

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:44

Meer tijd in de winter is inderdaad door vorst van leidingen maar ook omdat ik dan (meer) bijvoer. Kost toch tijd om netten en bakken te vullen, voer klaar te zetten voor de volgende dag. Vegen duurt langer doordat alles modder is, paarden kakken meer (naar mijn idee althans?) en je moet dekens op en af doen, benen afspuiten, etc.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:44

Annet73 schreef:
Dat laatste geldt helaas niet oo deze stal. Sterker nog....daar bellen ze mij voor. De meeste werken overdag en komen later op de dag of in de avond.
Ik doe echt ontzettend veel hier op stal. En dat is geen geklaag hoor, ik doe het met liefde en vind het heerlijk zo bezig te zijn. Maar mede door het op en neer gerij met de auto is het bijna een fulltime baan.

Dan zou ik niet twijfelen, maar het gewoon proberen. Niets hoeft voor eeuwig. Stel je denkt na 2 jaar...ik ben het zat, dan kun je ze altijd nog ergens op een pension zetten en maak je een fruitboomgaard van de wei (ik noem maar wat) ;)

Dekens in de winter? Veel te lastig. Schuilstal is voldoende. Ik ben met 2 paarden 2 x per dag voeren, mesten in 20 minuten klaar als het moet. Zomer en winter. Dat het meestal een 'tikje' uitloopt ligt niet aan het werk ;)
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 02-08-19 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:45

Half uur per dag? In een half uur heb ik geen 1,5 ha uitgemest. Misschien als je niet veel ruimte hebt.
's winters mest ik 2x per dag uit. Nee een half uur per dag gaat hier niet lukken voor 4 paarden en 3ha grond.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:49

Hier ook de paarden thuis staan, sinds iets van 11 jaar. Zou echt niet anders willen!
Sóchtends in je pyamaatje op de slofjes de paarden voeren, heerlijk! :+

Maar vooral ZELF bepalen hoeveel ze buiten komen, hoeveel voer ze krijgen, alles gewoon zelf beslissen, zonder dat er anderen er wel weer een mening over hebben.

Nee hoor, ik zou geen paard meer op pension willen hebben, heb ik ook jaren gehad hoor en ook best met gezellige mensen, maar altijd maar moeten vragen of ze wat langer buiten mogen staan, of mag de mijne wat meer hooi? of denken, jakkes is die box echt wel uitgemest vanmorgen?

Noop de onze staan in de zomer 24/7 buiten(of ze kunnen zelf hun stal in lopen) en ook in de winter staan ze zeker een uurtje of 16 buiten, van sochtends 6 tot savonds een uurtje of 10/11, heerlijk!

en tja het is meer werk en ja het kost ook meer tijd, en ja de kosten zullen elkaar niet veel ontwijken, maar als ik in de ochtend voor het raam sta en de slaap uit mijn oogjes wrijf enhet eerste dat ik zie is mijn stronteigenwijze tinker , tja geen woorden voor!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:50

ik vond het fijn de paarden aan huis te hebben omdat je volledig zelf kunt bepalen hoe je voer en weide beleid is. Wil je iets doen met je paard kost het niet veel extra tijd. Maandelijkse kosten zijn lager maar reken er wel op dat je moet investeren in huisvesting en weide onderhoud, mestplaats e.d, hooi en stro opslag. Ik had in de 18 jaar dat ze aan huis stonden nauwelijks behoefte aan vakantie omdat ik het erg fijn vond.
Al een aantal jaar pensionstalling. Dat geeft meer ruimte om weg te gaan, paard wordt sowieso verzorgd en komt op de wei.
In jouw post speelt de gezelligheid op de huidige stal wel een grote rol zo te lezen, dus kan me voorstellen dat je dat zwaar laat wegen. Ik vond het juist altijd erg fijn om alleen bezig te zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:54

Inderdaad,in de pyjama de paarden voeren en weer naar bed :=

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:55

Daar hoef je ze niet eens voor aan huis te hebben O:)
Ik ga ook rustig voeren in mijn pijama. Dat ik daarvoor met de bus moet en andere mensen tref zal me echt aan m'n r**t roesten :D

Is trouwens ook wel een van de dingen die ik anders doe sinds ik niet meer op een pensionstal sta. Daar dacht ik altijd goed na over wat ik aandeed. Nou moet je me nu eens zien, zeker in de winter; Ingepakt als een Eskimo en echt niet fashionable _O-
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 02-08-19 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:56

Ga je in de pyjama naar de staling? :oo

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 13:58

Ik heb ze in eigen beheer!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:04

TS ik denk dat het even een kwestie van wennen is en dat je daarna niet meer anders wilt.
Het is zo heerlijk om de vrijheid te hebben om altijd zelf te bepalen hoelaat je voert/rijd/binnen/buiten zet. Al dat soort zaken mag je zelf volledig bepalen. Je rolt je bed uit, voert je paardjes en rolt weer terug in bed. :P Geen extra tijd meer kwijt aan reizen etc.

En er lopen inderdaad geen mensen rond die continu de boel in de gaten kunnen houden, maar dat heb je helemaal niet nodig. Gewoon zorgen dat je de belangrijke telefoonnummers altijd paraat hebt (DA/instructeur/tandarts).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:23

In de winter duurt het bij mij ook langer, lichten aan en uit doen, modder die er voor zorgt dat je niet zo snel met de kruiwagen door de paddock heen kunt als anders. Toch een keer extra slepen.
Tijdens de vorstperiode goed vooruit kijken, gaat de vorst doorzetten dan alvast zorgen dat de paddock goed glad blijft , eenmaal bevroren ook blijven slepen enzovoort, grote waterbakken dooi houden anders zorgt de fries er wel voor dat er niets meer in kan blijven omdat hij dacht zelf mee te kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 14:34

Ik zou het beste van 2 werelden nemen:

Je paarden lekker aan huis (het is echt heerlijk om de paarden te verzorgen zoals jij het wil, je wil gewoon nooit meer terug)

én een trailer erbij om bijvoorbeeld wekelijks naar je oude stal ofzo te gaan om een groepslesje, springles of buitenrit mee te pikken!

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 00:47

Ir111 schreef:
Vanitas schreef:
Ik vind het echt erg meevallen hoor. Ik heb de staldeuren altijd open staan, voeren kost een paar minuten en de paddock mest ik dagelijks uit. Kost me bij elkaar een half uur per dag. Weide, stoepen vegen doe ik wekelijks en andere zaken als onkruid wieden ed hoeft maar een paar keer per jaar.

Wij hebben de paarden (nog) niet aan huis staan maar hopelijk binnenkort wel. Ik kan me niet goed voorstellen waar je zo druk mee bent als je ze aan huis hebt. De bedoeling is dat we ze zoals Vanitas gaan houden, inloopstal met paddock/weide aangevuld met ruwvoer 24/7.

Ik stel me ook zo voor dat ik dagelijks 3 kwartier besteed aan uitmesten en hooinetten vullen. Dan in het weekend de extra klusjes, goed vegen, evt wat repareren. Die 3 kwartier besteed ik nu aan reistijd.

Waar zijn anderen (in dit topic) verder heel druk mee als ik vragen mag?

Mesten een half uur, verder hooi afwegen, netten vullen, vaak ook hooi wassen, paarden binnenzetten, buiten zetten, exceemdeken omdoen, afdoen, stro opstrooien, waterbakken vullen, de rijbak slepen, blaadjes eruit in de herfst, sproeien in de zomer, bestellen en ophalen nieuw hooi en stro- of er voor thuis blijven, en sinds vorig jaar goed zoeken waar nog goed hooi voor betaalbare prijs te krijgen is, als je een extra weide hebt, moet je zelf hooien.
Op stal wordt 3x keer per dag gekeken of alle paarden er goed bijstaan en niet kreupel zijn, een wond hebben enz....

Voor mij is het de keuze, of wat met mijn paarden doen, of mijn paarden faciliteren maar niet meer echt aan ze toekomen.
Met nog andere dieren en een baan, vind ik het geen doen.

Op mijn stal nu doen we de werkzaamheden met elkaar, kun je een periode meer doen, doe je meer, kun je een periode minder, doe je minder.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 01:07

Iriscope schreef:
Wij hebben ze ook aan huis en ik zou nooit meer anders willen. Als het gaat om tijd die ik eraan besteed, voor ons maakt het weinig uit want de paarden staan dag en nacht buiten, hebben zat ruimte. Dus behalve 2 uurtjes in de week even de mest verdelen (die dan over onze groentetuin heen gaat) en 2x per dag voeren hebben wij er geen extra werk aan.

Grootste voordeel voor mij: Paarden zijn echt huisdieren nu, zijn er altijd om even te kroelen, gedag te zeggen, ze zijn echt onderdeel van het gezin ipv die paar uur per dag die je ermee doorbrengt als ze in pension staan.

Vind ik ook! Alle andere voordelen die genoemd zijn, gelden hier bij ons thuis ook. Alles in eigen beheer, veel meer naar buiten enz. Maar inderdaad, vooral dat ze er veel meer bij betrokken zijn en je dus een heel andere band krijgt. Dat je 's morgens de keukendeur uitloopt en enthousiast toe gehinnikt wordt. Dat we buiten zitten te eten en ze gezellig mee staan te kijken. Dat zoon 's avonds vlak voor hij naar bed gaat nog even snel zijn cap pakt om zijn pony van wei naar stallen met grote uitloop te rijden en welterusten te knuffelen.. Heerlijk!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:06

Wij hebben vandaag housewarming en hebben een lange oprijlaan met automatisch hek dat we nog even niet van afstand kunnen openenen. Hebben besloten om de gasten te paard op te gaan halen.

Off-topic misschien, maar wil echt niet anders meer.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:17

Ik vind het feit dat je alles helemaal zelf bepaalt en daarmee 100% aan de individuele behoeften van een paard kunt voldoen ook echt een groot voordeel. Als ik ze weer op pension zou moeten zetten heb ik toch het idee dat ze er flink op achteruit gaan en wat tekort komen.

Ze stond hier met 40+ graden naar eigen keus met een ventilator op stal en met een sproeier in de paddock; waar vind je dat nou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 08:37

Vanitas schreef:
Ik vind het feit dat je alles helemaal zelf bepaalt en daarmee 100% aan de individuele behoeften van een paard kunt voldoen ook echt een groot voordeel. Als ik ze weer op pension zou moeten zetten heb ik toch het idee dat ze er flink op achteruit gaan en wat tekort komen.

Ze stond hier met 40+ graden naar eigen keus met een ventilator op stal en met een sproeier in de paddock; waar vind je dat nou?

Dit inderdaad! Ik zou ook niet anders meer willen, je vindt het toch nergens anders zoals je het zelf wil doen/regelen, ondanks het vele werk wat je ervan hebt. Ik zou het gewoon ervaren TS, en werkt het niet, dan ga je terug in pension!

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 09:08

Iriscope schreef:

Wauw....in Afrika?!
Heb je ook een blog met verhalen hoe je daar terecht bent gekomen en over de manier van paardenhouden daar?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 09:09

Ik heb ze nu ook bijna 5 jaar aan huis en ik vind het heerlijk.
Maar dat is ook juist omdat ik het fijn vind om mijn eigen ding te doen, geen verplichting om met mensen te kletsen, dat doe ik immers al hele dagen op mijn werk :+ Mijn paarden zijn weer mijn rustpunt geworden.
De klusjes die erbij horen vind ik niet erg, in de zomer kost het ook weinig tijd. In de winter iets meer omdat ik dan meer hooi bijvoer en dan dus 2x per dag bezig ben ipv 1x.
Toen ik de paarden nog zelf binnen en buiten moest zetten was ik aanzienlijk langer bezig, vooral omdat mijn ruin altijd een zooitje maakte van de stal.
Maar nu ze een inloopstal hebben, hebben ze zichzelf een soort van zindelijk gemaakt en poepen ze vooral op de verharding en dat is heel makkelijk en snel uitmesten.

Wat ik wel gemist heb zijn mijn vriendinnen die hun paarden ook op dezelfde pensionstal hadden staan als ikzelf. Maar in de omgeving waar ik nu woon ben ik ook alweer leuke paardenmensen tegen gekomen, om leuke dingen mee te doen.
Omdat mijn paard helaas een peesblessure heeft, ben ik een pony in het dorp gaan bijrijden, de eigenaar daarvan is ook een fijn mens en het plan is om in de toekomst lekker samen buiten te gaan rijden :)
Maar het allerfijnste is inderdaad de band met je paarden, ik vind het heerlijk zo. De paarden zijn trouwens ook enorm opgeknapt eigenlijk. Heel eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat de merrie nog zou leven, maar ondanks al haar kwaaltjes glimt ze als een spiegel en is ze altijd vrolijk.
Mijn ruin heeft hier de rust gevonden die hij op pensionstal nooit had.

Een ding waar ik niet aan zou beginnen zijn pensionklanten. Ik wil geen mensen op mijn erf...

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 09:26

Aan huis!

Ik vind het heerlijk, vanmorgen gelijk vanuit m’n bed in pyjama gevoerd, nu aan de koffie, straks lekker rijden.
Tussen door zoveel meer contact met je paard.
Tuurlijk is een pensionstal gezellig, maar het haalt het niet bij de gezelligheid van je paardjes 24 uur pd om je heen hebben!

Gezelligheid zoek ik wel op in de vorm van afspreken met buitenrijmaatjes en naar les gaan op de club.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 09:32

Inderdaad Achterom: geen pensionklanten! Mijn schoonouders vinden dat ik de box die ik 'over' heb best kan verhuren, maar dat wil ik dus pertinent niet. Mijn erf is van mij en ik geniet van de rust! Moet er niet aan denken zeg. Een tijdelijke oplossing voor iemand in nood is prima, maar geen structurele verhuur van box.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:19

Ik voer in de zomer nooit bij.Weinig te doen.Mest haal ik uit elkaar en verspreid het over het land.Verder eten ze gewoon gras.Ik heb wel 2 pensionado's.Op 1 hobbel ik rond en de ander is grasmaaier.Dus niet actief.1 van de paarden is een " pension" klantje.Maar zijn eigenaar laat ons doen met hem wat we willen en ze komt 2 keer per maand met hem tutten.Misschien is het al gezegt,maar investeer in een bestraat stuk voor de stal.Dat is in de winter een modderpoel en geen lol om met de krui door heen te moeten.En ook voor de paarden natuurlijk.

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:38

Klinkt eerder alsof aan huis je minder tijd gaat kosten.

Ik vind het echt erg meevallen hoor. Ik heb de staldeuren altijd open staan, voeren kost een paar minuten en de paddock mest ik dagelijks uit. Kost me bij elkaar een half uur per dag. Weide, stoepen vegen doe ik wekelijks en andere zaken als onkruid wieden ed hoeft maar een paar keer per jaar.[/quote]

Ja zo heb ik het hier ook. Stal is open, heb een pleintje en een paddock en als het goed weer is staan ze op het land. Ik heb altijd een bak (arm) grof hooi staan. De dagelijkse verzorging kost mij nog geen half uur. Mijn vriend doet ook veel want die vind het prachtig.
Ik rij veel met de buurvrouw en en samen met mijn vriend.
Buren en schoonouders kunnen en willen oppassen en voere als we weg moeten.
Ik vind het heerlijk zo de paarden aan huis.