Wel of geen vliegendeken met deze hitte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Wel of geen vliegendeken met deze hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 00:42

Ik heb ze rond 17uue nog gecontroleerd en waren wel ietsjes nat, maar viel me echt mee. dekens waren niet nat en door de gaatjes drogen die ook gewoon weer.

Ik was daarentegen drijf en drijfnat tijdens het uitmesten en hooi vullen. Er was imo geen zuchtje wind meer, maar paarden waren relaxed. Ik snap ze niet, maar oke......

Hopelijk hebben de vliegen het ook te warm :) Spons de paarden morgen even af en dan lekker rollen en weer de dekens op.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:07

Ik heb ze zonder deken staan, in de winter staan ze al met een deken op, vind dat zo'n belemmering voor een paard en ik zie er de meerwaarde niet van in zolang een dier geen eczeem heeft.
Kap doe ik ook niet.
Maak elke zomer zelf vliegenspul met hertshoorn-olie en dat is van zulke goede kwaliteit dat 1x sprayen genoeg is voor ruim 24 uur. Komt geen vlieg of steekbeest bij in de buurt. Ook niet met deze hitte en windstil.
Spuit ze af ter verkoeling, laat ze drogen/ rollen, spray ze in en klaar. Ideaal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 11:18

heb je een receptje voor die spray? Hier werkt totnutoe niks ...
Gisteravond de dekens afgedaan, vanmorgen op mijn oude merrie terug opgedaan, de jonge stoort zich minder aan vliegen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:38

BarbaLala schreef:
Ik heb ze zonder deken staan, in de winter staan ze al met een deken op, vind dat zo'n belemmering voor een paard en ik zie er de meerwaarde niet van in zolang een dier geen eczeem heeft.
Kap doe ik ook niet.
Maak elke zomer zelf vliegenspul met hertshoorn-olie en dat is van zulke goede kwaliteit dat 1x sprayen genoeg is voor ruim 24 uur. Komt geen vlieg of steekbeest bij in de buurt. Ook niet met deze hitte en windstil.
Spuit ze af ter verkoeling, laat ze drogen/ rollen, spray ze in en klaar. Ideaal.

Dat vind ik ook absoluut. Maar die van ons staan de rest van het jaar zonder dekens en dat bevalt echt prima.
Ik zie ook duidelijk dat ze dekens niet fijn vinden en ze kroelen niet met elkaar, waar die van ons echt klef aan zijn altijd met z'n allen.

Spray etc werkt ook niet afdoende. Ik bekap ze zelf, maar dat lukt nu echt niet, omdat er nog vreselijke agressieve vliegen rond de benen zitten steeds.

Bij ons zijn de dekens dit jaar wel laat op gegaan. Ze hebben ze even terug 3 dagen op gehad en toen kwam periode met regen en wat meer wind, was het echt niet nodig.

Alles hangt ook echt wel af met je omgeving. Vroeger in de polder hadden we echt andere beestjes dan hier vlakbij veluwse bos.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:51

De mijne hebben de dekens op.
Gister waren ze een heel klein beetje bezweet.
Ik had ze heel even in de stal gezet zonder deken, zodat ik rustig de wei kon uitmesten.
Maar daar beginnen ze meer te zweten.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 12:02

Zijn meerdere recepten te vinden maar dit is degene die ik gebruik;

Vliegenspray

Benodigdheden:
- Pan
- Zeef
- Pantykous
- Spuitflacon
- Lege frisdrank fles
- Trechter

Ingredienten:
- Water, 1,5 liter
- Azijn (natuurazijn, geen schoonmaakazijn) 0,3 tot 0,5 liter
- Dettol (medicinaal, geen schoonmaak dettol) een normale scheut
- Citronella olie (zonder toevoegingen) 20 druppels
- Teatree olie, 20 druppels (kan ook zonder)
- Hertshoornolie, kleine scheut (verkijgbaar bij de apotheek voor een klein bedrag)
- Verse knoflook, 6 tenen
- Verse kruidnagel, 10 nagels
- Zwarte thee, 4 zakjes

Water koken met de theezakjes, knoflook en kruidnagels tot er nog circa 0,5 tot 0,75 liter over is. Azijn en andere ingrediënten toevoegen. Geheel af laten koelen en zeven. Vervolgens om de fijne deeltjes op te vangen doe je een pantykous over de trechter. De trechter zet je op de frisdank fles en zo schenk je het geheel in de fles. Vervolgens in je spuitflacon doen en klaar ben je. Wel even schudden voor gebruik.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 13:50

Ook ik laat Elvira de vliegendeken op. Kelan heeft minder last vd vliegen dus die heeft alleen de kap op.
Ik denk dat het een kwestie is van kijken naar je paard en kiezen uit 2 kwaden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:52

Ik ben ze net nog gaan controleren. Op de fiets stond echt al meer wind dan gister. Daar was het ook goed te doen. Er was er geen eentje nat onder de dekens.
Wel gaan ze vanavond af in de hoop dat wij ook een buitje krijgen en ze even lekker kunnen kroelen en doen.....

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 16:31

@ BarbaLala; Bedankt dat je je recept wilt delen. Bedoel je met zwarte thee 'normale English Breakfast thee' of ?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 16:38

Er staat een briesje, en het is gelukkig minder heet, nog wel 36 graden maar zonder vliegendeken. Hij ging er een paar dagen geleden in een stief galopje vandoor toen ik ermee aankwam na afspoelen. Ondertiteling was niet nodig.
Mevrouw shet zag dat, en kwam even later aanlopen, en ging demonstratief voor me staan: 'Af graag, en wel nu. Als hij in z'n blootje mag wil ik dat ook'.
... tsja... :D

(voor de niet tukkers; stief = vlot)

Gelukkig valt het enorm mee met de vliegen. Had veel erger verwacht.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:30

Ik heb de dekens eraf gehaald van de week. Wel maskers op. Ze staan veel in de schuilstal. Nu met de wind zweten ze minder en willen ze ook wel weer op het gras. Maar zie geen verschil met irritatie rond vliegen met of zonder deken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 23:31

Wij hadden ze gisteravond af gedaan omdat we hoopten op wat afkoeling en regen, maar er kwam niks.

Vandaag had mn ene ruin wel een flinke plakkaat waar die gestoken was.

Later op de dag kwam er wind en wat spatjes, dus nog af gelaten.

Hoofden zitten wel onder, maar 1 kan geen enkele kap hebben en een ander doet hem af, dus laat maar......

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 00:08

Hier inmiddels alles af. Het heeft hier de ganse dag goed geregend...